Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصاد آنلاین ، شایع ترین نوع کیست تخمدان که به عنوان کیست عملکردی یا تخمک گذاری شناخته می شود کاملاً طبیعی است و هر ماه هنگام تخمک گذاری ایجاد می شود.

آنها معمولاً مضر نیستند هیچ علامتی ندارند و معمولاً طی چند هفته خود به خود از بین می روند. اما این تنها نوع کیستی نیست که می تواند روی تخمدان و یا درون تخمدان شما ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از انواع دیگر کیست ها نیز وجود دارند  که بسیار کمتر از کیست هایی هستند که هر ماه به دلیل تخمک گذاری ایجاد می شوند.

این مقاله انواع مختلف کیست تخمدان اندازه معمولی هر کدام و همچنین گزینه های درمانی بالقوه را بررسی می کند.

انواع کیست و اندازه کیست تخمدان:

کیست تخمدان انواع مختلفی دارد که هر کدام علل و ویژگی های منحصر به فردی دارند. اندازه کیست تخمدان نیز بسته به نوع کیست می تواند متفاوت باشد.

اندازه کیست یکی از عوامل متعددی است که می تواند به تعیین نیاز به برداشتن کیست با جراحی کمک کند. به طور کلی جراحی برای کیست های تخمدان توصیه نمی شود مگر اینکه اندازه آنها از 50 تا 60 میلی متر بیشتر باشد.

با این حال این دستورالعمل می تواند متفاوت باشد. برای مثال یک کیست ساده ممکن است تا اندازه 10 سانتی متر بزرگ شود و کیست های سرطانی ممکن است زمانی که بسیار کوچکتر هستند برداشته شوند.

بیایید هر نوع کیست تخمدان را با جزئیات بیشتر و اندازه معمولی هر کدام بررسی کنیم.

کیست های عملکردی:

کیست های عملکردی زمانی شکل می گیرند که چرخه قاعدگی شما از الگوی طبیعی خود پیروی می کند. با این حال در برخی موارد کیست می تواند به رشد خود ادامه دهد دو نمونه از کیست های عملکردی شامل موارد زیر است:

فولیکولار کیست: فولیکولار زمانی شکل می گیرد که فولیکول کیسه کوچکی که تخمک را ذخیره می کند و استروژن تولید می کند تخمک را در زمان تخمک گذاری آزاد نمی کند. در عوض فولیکول به رشد خود ادامه می دهد و یک کیست فولیکولی تولید می کند.

جسم زرد: کیست های جسم زرد زمانی ایجاد می شوند که کیسه فولیکول خالی پس از تخمک گذاری کوچک نشود. در عوض کیسه بسته می شود و شروع به پر شدن از مایع می کند و منجر به کیست جسم زرد می شود.

اندازه بیشتر کیست های عملکردی ۲ تا ۵ سانتی متر است. تخمک گذاری زمانی اتفاق می افتد که اندازه این کیست ها در حدود ۲ تا ۳ سانتی متر باشد. با این حال برخی از آنها ممکن است به اندازه ۸ تا ۱۲ سانتی متر برسند.

کیست های درموئید:

کیست های درموئید، تراتوما نیز نامیده می شوند. آنها می توانند حاوی انواع مختلفی از بافت مانند پوست، مو و چربی باشند. کیست های درموئید اغلب بدون علامت هستند اگرچه در صورت بزرگ شدن علائم و عوارض ایجاد می کنند.

این کیست ها در واقع نوعی تومور تخمدان هستند. آنها تقریباً همیشه خوش خیم هستند و اغلب از بدو تولد وجود دارند. کیست های درموئید می توانند در دوران باروری زنان رشد کنند.

این کیست ها اغلب به آرامی رشد می کنند و با سرعتی در حدود ۱.۸ میلی متر در سال پیشرفت می کنند.

هرچند کیست های درموئید می توانند بزرگ شوند. مطالعات موردی گزارش داده اند که برخی از کیست های درموئید می توانند با سرعت بیشتری بین ۸ تا ۲۵ میلی متر در سال رشد کنند.

در موارد نادر کیست های درموئید غول پیکر با قطر بیش از ۱۵ سانتی متر گزارش شده است.

سیستادنوم ها:

سیستادنوم ها تومورهای خوش خیمی هستند که در سطح تخمدان شما ایجاد می شوند. آنها با مایع آبکی یا چیزی شبیه مخاط پرمی شوند.

هنگامی که سیستادنوم با استفاده از سونوگرافی مشاهده می شود اغلب شبیه یک کیست عملکردی به نظر می رسد. با این حال  در حالی که کیست های عملکردی معمولاً پس از چندین دوره قاعدگی از بین می روند سیستادنوم همچنان بزرگتر می شود.

سیستادنومها همچنین می توانند بسیار بزرگ شوند در حالی که برخی از آنها می توانند همانطور کوچک بمانند، حدود ۱ تا ۳ سانتی متر، اما برخی می توانند تا ۳۰ سانتی متر (تقریباً یک پا) رشد کنند!

اندومتریوم ها:

آندومتریوم ها به دلیل آندومتریوز ایجاد می شوند. آندومتریوز وضعیتی است که در آن سلولهای داخلی رحم در خارج از رحم رشد می کنند. این بافت می تواند به سطح تخمدان شما متصل شده و کیست ایجاد کند.

تخمین زده می شود که بین ۱۷ تا ۴۴ درصد زنان مبتلا به آندومتریوز دارای اندومتریوم هستند. این کیست ها گاهی کیست های شکلاتی نامیده می شوند زیرا می توانند حاوی خون غلیظ و تیره ای باشند که رنگ قهوه ای به آنها می بخشد.

اندومتریوم ها معمولاً کوچک هستند اما مانند سایر کیست ها اندازه های مختلفی دارند.

علائم کیست تخمدان چیست؟

اغلب اوقات کیست تخمدان هیچ علامتی ندارد. هنگامی که علائم وجود دارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

درد در یک طرف پایین شکم که ممکن است شدید و ناگهانی باشد

احساس پری یا فشار در شکم

نفخ یا تورم شکمی

سایر علائم کمتر رایج می تواند شامل موارد زیر باشد:

درد هنگام رابطه جنسی

پریودهای دردناک

پریودهای نامنظم یا خونریزی بین پریودها

احساس می کنید مجبورید اغلب ادرار کنید

مشکلات مربوط به تخلیه مثانه یا دفع مدفوع

مشکل باردار شدن (آندومتریوم)

عوارض ناشی از کیست تخمدان نادر است. گاهی اوقات یک کیست می تواند باز شود (پارگی) و منجر به درد یا خونریزی شود.

در موارد دیگر تخمدان می تواند در اطراف بافت های اطراف پیچیده شود (پیچ خوردگی) و به طور بالقوه خون رسانی به تخمدان قطع شود.

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر حتماً به دنبال مراقبت فوری پزشکی باشید:

درد شدید شکمی که ناگهان ظاهر شود

درد همراه با تب واستفراغ

احساس ضعف

تنفس سریع و سطحی

کیست تخمدان چگونه درمان می شود؟

همه کیست های تخمدان نیاز به درمان ندارند و بسیاری از آنها خود به خود از بین می روند. به همین دلیل پزشک شما ممکن است دوره ای مراقب را برای نظارت بر کیست توصیه کند تا ببیند آیا بعد از یک یا دو چرخه قاعدگی از بین می رود یا خیر

در صورت احساس ناراحتی از کیست تخمدان پزشک ممکن است داروهای ضد درد بدون نسخه (OTC) را برای تسکین درد پیشنهاد کند. نمونه ها عبارتند از:

استامینوفن (تیلنول)

ایبوپروفن (موترین ، ادویل)

ناپروکسن (Aleve)

گاهی اوقات کیست تخمدان ممکن است نیاز به برداشتن و جراحی داشته باشد. این امر ممکن است هنگامی ضروری باشد که:

بزرگ است یا به رشد خود ادامه می دهد

پس از چند دوره قاعدگی به خودی خود از بین نمی رود

باعث درد حاد می شود

از طریق سونوگرافی غیر طبیعی یا بدخیم (سرطانی) به نظر می رسد

برداشتن کیست تخمدان از طریق جراحی اغلب با استفاده از روشهای کم تهاجمی مانند لاپاراسکوپی انجام می شود. با این حال هنگامی که کیست بسیار بزرگ باشد یا مشکوک به سرطان باشد ممکن است جراحی باز  ضروری باشد.

اگر اغلب به کیست های عملکردی مبتلا می شوید پزشک ممکن است یک داروی ضد بارداری هورمونی برای شما تجویز کند. در حالی که این دارو می تواند از تشکیل کیست های عملکردی جدید جلوگیری کند کیست موجود را کوچک نمی کند.

نتیجه نهایی:

اکثر زنان در طول زندگی خود دچار کیست تخمدان می شوند. در حقیقت کیست های عملکردی تخمدان بخشی طبیعی از چرخه قاعدگی شما هستند. این کیست ها معمولاً هیچ علامتی ندارند و معمولاً ظرف چند هفته از بین می روند.

برخی دیگر از کیست ها مانند کیست های درموئید، سیستادنوم ها و اندومتریوم ها، بسیار کمتر رایج هستند. این کیست ها می توانند به رشد خود ادامه داده و از نظر اندازه بزرگ شوند.

اکثر کیست ها نیازی به برداشتن جراحی ندارند. با این حال ممکن است جراحی برای کیست هایی که بزرگ هستند خود به خود برطرف نمی شوند یا با سونوگرافی غیر طبیعی به نظر می رسند توصیه شود.

پربیننده ترین نحوه دریافت کارت دیجیتال واکسن کرونا + لینک 3ماه تا تولید قرص کرونا آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۰/۷/۶) واکسیناسیون کرونا برای دانش آموزان اجباری است؟ کاهش وزن سریع با ۶روش کاربردی

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: کیست تخمدان رشد خود ادامه بین می روند ایجاد می شوند کیست تخمدان کیست ها تخمک گذاری کیست ها سانتی متر نوع کیست یک کیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۴۶۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین پنالتی زن تاریخ فوتبال کیست؟

سایت 90 مین لیست «10 پنالتی زن قهار تاریخ فوتبال» را منتشر کرد.

به گزارش فارس، نیمار جونیور، کاپیتان تیم ملی برزیل به عنوان «بهترین پنالتی زن تاریخ فوتبال» از سوی سایت 90 مین انتخاب شد.

نیمار با دستمزد سالیانه 100 میلیون یورو در لیگ عربستان به عنوان «دومین فوتبالیست گران قیمت دنیا» بعد از رونالدو با دستمزد 200 میلیونی است.

نیمار در دوران فوتبالی‌اش برای تیم‌های باشگاهی سانتوس برزیل، بارسلونا، پاری سن ژرمن و الهلال عربستان بازی کرده است.

ستاره برزیلی این روزها به دلیل پاره شدن رباط صلیبی‌اش دوران نقاهتش را می گذراند.

بر اساس گزارش 90 مین، نیمار از 91 ضربه پنالتی که در دوران فوتبالی اش زده 74 بار را به گل تبدیل کرده و 17 بار را خراب کرده تا از این حیث بهترین فوتبالیست تاریخ شود.

10 پنالتی زن برتر تاریخ فوتبال از دید این رسانه انگلیسی به ترتیب زیر است:

1-نیمار جونیور

2-زین الدین زیدان

3-کریستیانو رونالدو

4-ادن هازارد

5-فابینیو

6-باروتلی

7-توتی

8-مت له تسیر

9-لمپارد

10-زلاتان

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: عذرخواهی غیرمستقیم نیمار از بارساییها(عکس) نیمار: خوش تیپم ولی خودنما نیستم

دیگر خبرها

  • در چه سنی میزان باروری زنان به انتها می‌رسد؟
  • کشف روش‌های درمانی بالقوه بیماری کلیه پلی‌کیستیک
  • موعود شمخانی کیست؟
  • پیامبر منطقه محروم بشاگرد کیست؟! + فیلم
  • بهترین پنالتی زن تاریخ فوتبال کیست؟
  • سری جدید گلکسی واچ قندخون را اندازه می‌گیرد
  • خوشمزه‌های مضر را با نوشابه نخورید!
  • شهید آمریکایی راه مشروطه کیست؟! + فیلم
  • اندازه‌گیری قند خون با گلکسی واچ 7 امکان‌پذیر خواهد شد
  • اندازه‌گیری قند خون با ساعت گلکسی واچ 7 امکان‌پذیر خواهد شد