Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ورزش 3»
2024-05-02@03:21:15 GMT

عجیب ترین دعوای ورزش ایران بر سر یک دوچرخه!

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۴۷۳۷۴

عجیب ترین دعوای ورزش ایران بر سر یک دوچرخه!

تنها دوچرخه سوار المپیکی ایران نه تنها از توکیو خاطراتی خوبی با خود به همراه ندارد، بلکه بعد از بازگشت از المپیک با اتفاقات عجیبی مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار "ورزش سه"، یکی از داغ ترین و در عین حال عجیب‌ترین اتفاقاتی که پس از المپیک توکیو برای ورزشکاران ایرانی رخ داده، مساله ای است که به سعید صفرزاده مربوط می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رکابزن ایرانی که قبل از شروع المپیک دوچرخه استاندارد نداشت و پیش از اعزام صاحب دوچرخه شد، حالا با یک حاشیه عجیب مواجه شده است. فدراسیون از او خواسته دوچرخه‌اش را پس دهد و او استدلال‌هایی دارد که نباید چنین درخواستی مطرح گردد. در پی این کشمکش نه تنها حقوق المپیکی‌اش بلوکه شده، بلکه به یک محرومیت دو ساله نیز تهدید شده است.

 

در همین خصوص گفتگویی با این رکابزن المپیکی انجام دادیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

 

 

* قوانین داوری نگذاشت به خط پایان المپیک برسم

 

تفاوت سطح مسابقات اکثر کشورهای حاضر در المپیک با مسابقات داخلی کشورمان بسیار زیاد است. دلیل این اختلاف زیاد هم به مسائلی مانند تجهیزات، تمرینات علمی و ... می‌باشد. متاسفانه این اختلاف سطح بین بازیکنان ایرانی و خارجی از قبل بوده و هر روز هم بیشتر می‌شود چرا که آنها هر سال رو به رشد حرکت می‌کنند اما وضعیت ما هر دوره نسبت به المپیک قبلی ضعیفتر می‌گردد. به عنوان مثال همینقدر بدانید که رقبای من در المپیک 10 الی 15 هزار کیلومتر مسابقه داده بودند و وارد مسابقات شده بودند اما من فقط 1200 کیلومتر مسابقه داده بودم. حالا که اختلاف ما با آنها از همه نظر زیاد هست نباید انتظار مدال این مسابقات را از رکابزنان ایرانی داشت.


با این وجود خود من نسبت به المپیک قبلی عملکرد بهتری داشتم و توانستم تا کیلومتر 130 بروم. این نکته را جا دارد توضیح دهم که چرا ورزشکاران ما به خط پایان نمی‌رسند. ببینید قوانین داوری میگوید چنانچه بین نفرات پیشتاز و دیگر ورزشکاران به یک حد از پیش تعریف شده (مثلا به لحاظ زمانی 2 دقیقه) برسد، داور بخاطر اینکه بتواند مسابقه را کنترل کند و همچنین به دلیل مسائل ترافیکی، همه افراد جامانده را از دور مسابقه خارج می کند. لذا عدم رسیدن ورزشکاران ایرانی به خط پایان به معنی عدم توانایی در رکابزدن برای رسیدن به آن نقطه نیست.

 

 

*دوچرخه را خودم در ترکیه خریدم


ماجرا از جایی شروع شد که پیش از اعزام به المپیک من در مصاحبه‌ای اعلام کردم که "دوچرخه‌ام مدل پایین است و خجالت می‌کشم با آن سر خط استارت قرار بگیرم." این موضوع به گوش وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک رسید و آنها اعلام کردند بودجه‌ای جهت خریدن دوچرخه برای سعید صفرزاده اختصاص می‌دهند اما در عمل هیچکس اقدامی در این خصوص انجام نداد. تا اینکه خودم وقتی در اردوی آماده سازی ترکیه حضور داشتم با کمک یکی از دوستانم در آنجا از حساب شخصی خودم دوچرخه‌ای خریداری کرده و به ایران برگشتم تا اینکه سه روز قبل از اعزام فدراسیون دوچرخه سواری مبلغی که برای خرید دوچرخه هزینه کرده بودم را به حسابم واریز کرد.


من پیش از آنکه پول را از فدراسیون بگیرم در صفحه شخصی خودم از آقای رشیدی رئیس فدراسیون و مسئولان کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش بخاطر حمایت‌هایشان تشکر کرده بودم و پس از آن هم مسئولان عزیز طوری وانمود کردند که هیچ حرف و حدیثی درباره تملک این دوچرخه وجود ندارد و قرار است به عنوان پاداش ورزشکار شرکت کننده که من باشم لحاظ شود. جالب اینجاست که من برای تمام اقلام و تجهیزاتی که از انبار فدراسیون امانت گرفته بودم رسیدهایی را امضا کرده بودم که دوچرخه در آن لیست نبود. از این موضوع تعجب نکردم چرا که طبق یک رسم دیرینه در کل دنیا دوچرخه‌ای که ورزشکار با آن در المپیک شرکت می کند دیگر برای خودش است.

 

 


* یکبار گفتند بیت المال است؛ یکبار گفتند از حساب شخصی رئیس فدراسیون!


المپیک که تمام شد به ایران برگشتم و تمام تجهیزاتی که از فدراسیون گرفته بودم را پس دادم و به شهرم تبریز برگشتم. یک ماه که از این موضوع گذشت با من تماس گرفتند که باید دوچرخه را پس بدهی. وقتی علت را پرسیدم ابتدا گفتند بیت المال است که وقتی با هجوم کاربران مواجه شدند گفتند این دوچرخه از حساب شخصی رئیس فدراسیون خریداری شده است. در هر صورت من از پس دادن آن ممانعت کردم که تبعات زیادی برای من داشت.


دوچرخه سواران المپیکی بخاطر اردوی یکساله پیش از اعزام از کمیته ملی المپیک حقوق مشخصی را دریافت می‌کنند که بخش مهمی از این مطالبات من در این خصوص باقی مانده بود و بعد از پیگیری‌ متوجه شدم این پول هم اکنون در حساب فدراسیون است و فدراسیون آن را بلوکه کرده تا دوچرخه را پس بدهم. ببینید جز این حقوق و آن دوچرخه هیچ چیز دیگری عاید ورزشکار المپیکی نمی‌شود که متاسفانه دوستان هر دو مورد را از من دریغ کرده‌اند. این یک حقیقت است که مردم با اختلاف سطح دوچرخه سواران ایرانی و اروپایی آشنا نیستند و تنها این بدنامی وجود دارد که رکابزنان ایرانی علیرغم هزینه‌ای که برایشان میشود حتی خود را به خط پایان هم نمی‌رسانند!

 

 

* علیه من شکایت کردند؛ تهدید هم شدم


ماجرا ادامه داشت تا اینکه یک روز با من تماس گرفتند و گفتند می‌خواهند از من شکایت کنند تا اینکه پیامک ابلاغیه دادگاه برایم آمد و فهمیدم فدراسیون دوچرخه سواری علیه سعید صفرزاده شکایتی با عنوان «خیانت در بیت المال» مطرح کرده است. موضوع را با مدیرکل ترتیب بدنی استان آذربایجان شرقی مطرح کردم و گفتم انتظار داشتم مشکل بین خودمان حل شود و ایشان در پاسخ از من خواستند دوچرخه را تحویل ایشان دهم تا پیگیری کنند که مشکل حل شود.


چند روز پیش نیز نامه‌ای دریافت کردم که چنانچه تا چهارشنبه (7 مهر) دوچرخه را تحویل فدراسیون ندهم مرا دو سال محروم می‌کنند. قرار است هفته آینده جلسه تصمیم گیری برگزار شود و این در حالی است که خود من برای دفاع از مواضعم در آن جلسه نیستم.

 

 

* به خاطر این ماجرا قرارداد باشگاهی ام فسخ شد


می‌خواهم همه بدانند که دوستان مرا در شرایطی قرار دادند که قرارداد باشگاهی خود را کنسل کردم چرا که از قضا آقای رسول هاشمی کندی سرپرست فدراسیون دوچرخه سواری ریاست تیم دوچرخه سواری دانشگاه آزاد که تیم باشگاهی من محسوب می‌شود را هم بر عهده دارد. ایشان در حالی که مسئول تیم باشگاهی من بود نه تنها حمایتی از من انجام نداد بلکه آنقدر شدت پیگیری‌شان علیه من بیشتر از دیگران بود و این موضوع به شدت مرا دلخور کرد و تصمیم گرفتم از این تیم باشگاهی جدا شوم. وقتی به آقای محمدی مدیر تیم دانشگاه آزاد پیام دادم و درخواست فسخ قراردادم را داشتم ایشان ابتدا با لحنی ملایم مرا دعوت به آرامش کرد و از من خواست چنین تصمیمی نگیرم اما پس از آنکه با آقای هاشمی کندی صحبت کردند لحن ادبیاتشان تغییر کرد و بدون هیچ درنگی قراردادم را فسخ کرد.


ببینید پول قراردادی که با دانشگاه آزاد داشتم خیلی بیشتر از ارزش آن دوچرخه بود و من برای اینکه ثابت کنم در این ماجرا بحث مالی اصلا برایم اهمیتی ندارد تا اینجا پیش رفتم. چرا که این دوچرخه پاداش ورزشکار المپیکی است و اگر من حاضر به پس دادن آن میشدم به نقطه آغاز یک تصمیم و روال اشتباه برای ورزشکاران آینده تبدیل شده بودم که این کار خیانت به آنها محسوب می‌شد و من هم نمی‌خواهم چنین اتفاقی بیفتد.

 

 

گفتگو: هادی شاه مرادی

دوچرخه سواری

منبع: ورزش 3

کلیدواژه: دوچرخه سواری دوچرخه سواری خط پایان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.varzesh3.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ورزش 3» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۴۷۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمود خسروی وفا: می توانیم در المپیک ناگویا ژاپن شانس پنجمی داشته باشیم؛ کشتی امید اول ماست

رییس کمیته المپیک از برنامه های برای المپیک پاریس و همینطور ناگویا گفت

طرفداری | محمود خسروی وفا به انتقادات درخصوص کوچک بودن کاروان اعزامی المپیک پاسخ داد.

نشست هفتگی اعضای کارگروه ورزش صبح روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه در سالن جلسات کمیته ملی المپیک با حضور محمود خسروی وفا رییس و سیدمناف هاشمی دبیر کل کمیته ملی المپیک و مدعوین برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمدرضا تهرانی، رییس کارگروه ورزش حزب موتلفه ضمن بر شمردن پاره ای مشکلات ورزش، اقدامات مسئولین کمیته ملی المپیک در جهت افزایش حقوق دریافتی ورزشکاران اعزامی و مدال آوران، فعالیت های مستمر و موثر کمیسیون های مختلف و دیگر تحولات صورت گرفته در این مجموعه را چشمگیر و قابل توجه ارزیابی کرد.

در ادامه محمود خسروی وفا رئیس کمیته ملی المپیک در خصوص تبیین سیاست های کلی کمیته ملی المپیک، اظهار داشت:

از بدو قبول مسئولیت در کمیته ملی المپیک با چالش هایی مواجه بودیم اما ​باید به این موضوع واقف بود که ​برای رفع مشکلات و کمبودهای موجود جدای از تامین بودجه و سرمایه بیش از هر چیزی نیاز به همدلی و وحدت داریم و همه باید دوشادوش همدیگر و هماهنگ با سیاست های کلان ​ورزش کشورحرکت کرد.اینکه بسیاری از فدراسیون ها در گذشته با سرپرست اداره می شد و یا برگزاری مجامع با تاخیر همراه بود این دیگر به بودجه ربط ندارد بلکه باید برنامه ​داشت و همدل بود و در راستای منافع ملی کشورمان حرکت کرد.

وی خاطر نشان کرد:

در همین راستا در کمیته تلاش کردیم تا با کار کارشناسی،پرداختی بودجه فدراسیون را مشخص و در موعد مقرر آنرا پرداخت کنیم تا در اجرای برنامه های خود با مشکل مواجه نشوند چرا که کار آنها آماده سازی و اعزام به رقابت های قاره ای و جهانی برای کسب سهمیه و ​مدال ​است ​لذا باید مورد حمایت واقع شوند این امر خود باعث افزایش همدلی و همگرایی مجموعه ورزش کشور ​خواهد شد و کمیته در همین زمینه تعامل خوبی با وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون ها دارد تا بیش از پیش جهت داشتن وررزش قوی برای ایران قوی حرکت نماییم.

رئیس کمیته ملی المپیک تصریح کرد:

در کمیته هم باید جدای از تخصص گرایی با توجه به نوع خدمات ارائه شده ضمن افزایش توانمندی و امکانات،با ارائه خدمات لازم در کنار و حامی و فدراسیون ها باشیم.

خسروی وفا افزود:

باید قبول کنیم ​در برهه ای از زمان ایراداتی در بخش فدراسیون ها داشته ایم به عنوان مثال بسیاری از فدراسیون ها با سرپرست اداره می شدند که همین موضوع کار را سخت می کرد هر چند در حال حاضر شرایط بهتر از گذشته شده در مورد بودجه فدراسیون ها به این موضوع اشاره کنم که  پرداختی کمیته هدفمند شده، پول را به موقع می پردازیم و بالطبع ​انتظار داریم فعالیت هدفمند داشته باشند. خوشبختانه امروزه، تنش در فدراسیون ها به حداقل رسیده اما برخی تنش ها به خاطر اطلاعات نادرستی است که از داخل به خارج ارسال می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد:

ضمن تعامل خوبی که با وزارت ورزش و جوانان داریم ​با کمیته بین المللی المپیک و شورای المپیک آسیا هم تعامل خوبی داشته و تا کنون هم برای المپیک پاریس سهمیه های خوبی کسب شد البته عده ای به تعداد اندک کاروان اعزامی  پاریس اشاره می کنند حال آنکه اگر تیم های والیبال و بسکتبال را که در این دوره امکان کسب سهمیه را پیدا نکردند کنار بگذاریم، کاروان ​اعزامی خوبی در اختیار داریم. کسب سهمیه وظیفه فدراسیون های ورزشی است و ما در این زمینه نقش حامی و پشتیبان آنها را ایفا می کنیم هر چند اعتقاد دارم توان ورزش ما بسیار فراتر از اینهاست.

رئیس کمیته ملی المپیک گفت:

امیدوارم در آینده با برنامه ریزی بهتر و هدفگذاری دقیق شاهد نتایج بهتری باشیم و با همین تفکر یعنی داشتن کاروان کیفی  پیش بینی می کنم ​در بازیهای آینده آسیایی (ناگویا -ژاپن)نتایج بهتری کسب و حتی ​شانس پنجم شدن هم داریم.البته اگر مثل امسال،  یعنی در سال المپیک، نیمی از بودجه کمیته المپیک را کم نکنند به همین دلیل در حال رایزنی هستیم تا مشکل برطرف شود که امیدوارم  بزودی این مسئله را حل کنیم .

از دست ندهید ????????????????????????

محمد مورایس؛ نام جدید سرمربی سپاهان؟ هالند، خیلی پیشرفت کردی و در سطح چمپیونشیپ شدی! واکنش هوادار تاتنهام بعد از کری‌خوانی نافرجام برای رایس (فیلم) بنر توهین‌آمیز بازیکن اینتر علیه ستاره میلان 

دیگر خبرها

  • کیومرث هاشمی: با زحمات فدراسیون ژیمناستیک، سهمیه المپیک کسب شد
  • کیومرث هاشمی: کسب سهمیه المپیک توسط الفتی اتفاق بزرگی برای جامعه ورزش است
  • تقدیر وزیر ورزش از مهدی الفتی بعد از کسب سهمیه المپیک
  • یک مربی زن، رییس یک رشته پر مدال المپیکی شد!
  • نشست مشترک کارگروه ورزش حزب موتلفه اسلامی و مسئولین کمیته ملی المپیک
  • محمود خسروی وفا: می توانیم در المپیک ناگویا ژاپن شانس پنجمی داشته باشیم؛ کشتی امید اول ماست
  • خسروی‌وفا: توان ورزش ما بسیار فراتر از اینهاست
  • برگزاری نشست کارگروه ورزش حزب موتلفه و کمیته ملی المپیک
  • اسبقیان خطاب به دوومیدانی‌کاران: عملکرد شما را تحت نظر داریم
  • مطیعی: دو و میدانی را با کمترین تنش به رئیس جدید تحویل می‌دهیم