Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سردار احمد سعیدی رئیس سازمان بسیج عشایر کشور در شورای عشایر استان فارس با بیان اینکه روند جمعیت عشایری کشور در دهه‌های آتی رو به کاهش است و به جمعیت سالمندی در این قشر نزدیک می‌شویم، گفت: بسیاری فرزندان عشایر حاضر نیستند سبک زندگی عشایری را دنبال کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مقام مسئول به تبیین نقش مهم و راهبردی عشایر در اقتصاد مقاومتی، امنیت غذایی پایدار، صنایع دستی و اشتغال و ظرفیت‌هایی که این گروه از جامعه برای کشور به ارمغان آورده، پرداخت.

او با بیان اینکه مهاجرت به روستا و تمایل به حاشیه نشینی در جامعه عشایری رو به افزایش است، کمبود منابع آبی، دسترسی راه‌ها، کمبود و گرانی نهاده‌های دامی، آموزش، بهداشت و سوخت را از جمله عواملی عنوان کرد که ممکن است در آینده شاهد روند سکنی گزینی فعلی جامعه عشایر نباشیم.

رئیس سازمان بسیج عشایر کشور خواستار استمرار شورای عشایری در استان فارس شد و گفت: مجموعه نظام دغدغه جامعه عشایر را دارد و مقایسه ارائه خدمات در دوران پس از انقلاب تاکنون نسبت به قبل از انقلاب گویای این مدعاست، اما در عین حال بین وضع موجود تا وضع مطلوب فاصله وجود دارد و این شکاف تنها با همت جمعی و هم افزایی پوشش داده می‌شود.

سردار سعیدی با تاکید بر اینکه مشکلات جامعه عشایری باید به تفکیک سازمان‌ها و مناطق عشایری شناسایی وبرای آن منطقه تصمیم مجزایی گرفته شود، از راه‌اندازی میز خدمت متشکل از مجموعه‌های سازمان بسیج سازندگی، بسیج ادارات، بسیج جامعه پزشکی و بسیج حقوقدانان در در بسیج عشایر کشور خبر داد و گفت: امید است این گفتمان هم در دولت و هم مناطق عشایری در دستور کار قرار گیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه متولی جامعه عشایر تنها سازمان امور عشایر نیست و طبق قانون همه سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی متولی جامعه در مباحث فرهنگی، مذهبی، آموزش، بهداشت و درمان، زیرساختی و ... هستند، گفت: خلاء حضور دستگاه‌ها برای رفع مشکلات جامعه عشایری به وضوح احساس می‌شود.

رئیس سازمان بسیج عشایر کشور به امنیت زیست بوم مناطق عشایری هم اشاره و با بیان اینکه گاهی بحث ناامنی و سرقت احشام را می‌شنویم، گفت: ضرورت دارد این موضوع به کمک نیرو‌های انتظامی و رده‌های بسیج در دستور کار قرار گیرد تا شاهد رفع ناامنی در مناطق عشایری باشیم.

سعیدی از برگزاری کنگره ١٠ هزار شهید جامعه عشایری کشور در اسفندماه امسال با رویکرد فرهنگی، محرومیت زدایی و کمک مومنانه و تقویت وحدت اقوام و مذاهب هم خبر داد و گفت: علی‌رغم اینکه یکی از اقشاری که بیشترین حضور در روز‌های سخت در نوک پیکان دفاع مقدس داشت، جامعه عشایر بود، اما در خصوص تبیین نقش عشایر اتفاقی نیفتاده و ما اکنون در حال جمع آوری بانک اطلاعات و آثار شهدای عشایر هستیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کاهش جمعیت عشایری سازمان بسیج عشایر کشور بسیج عشایر کشور جامعه عشایری مناطق عشایری جامعه عشایر سازمان بسیج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۴۸۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده عظمت و شان جامعه عشایری است

ایسنا/اردبیل مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده و معرفی کننده عظمت و شان جامعه عشایری استان و کشور است.

حسن محمدی ادیب ۷ اردیبهشت در دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون مغان گفت: جشنواره کوچ عشایر که یازدهمین دوره آن برای دومین سال متوالی به صورت بین‌المللی برگزار شد نشان‌دهنده و معرفی کننده عظمت و شان جامعه عشایری استان و کشور است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل افزود: علاوه بر عشایر غیور استان اردبیل که به صورت گسترده در این جشنواره حضور دارند، اقوام عشایری استان‌های مختلف کشور و میهمانان خارجی نیز در این جشنواره حاضر هستند و ما با مشارکت تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط در سطح استان به منظور ایجاد شور و نشاط اجتماعی و معرفی ارزش‌های زندگی عشایری این جشنواره را برگزار کردیم.

وی بیان کرد: گردشگری عشایری، صنایع‌دستی این جامعه و حمایت از آن‌ها اولویت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل است که در همین راستا اقدامات متفاوتی انجام داده‌ایم.

محمدی ادیب ادامه داد: آلاچیق عشایر استان اردبیل و مهارت ساخت آن را در فهرست آثار ملی به ثبت رسانده‌ایم و پیشنهاد ثبت جهانی این نماد عشایر استان را نیز به وزارت میراث‌فرهنگی ارائه کرده‌ایم تا بتوانیم از میراث گران‌بهای عشایر استان پاسداری کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اردبیل خاطرنشان کرد: همچنین لباس سنتی زنان عشایر استان اردبیل تحت عنوان «تومان کوینک» و مهارت دوخت آن نیز از دیگر آثار مربوط به جامعه عشایری استان است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • زندگی ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی
  • خطر فراموشی در کمین زندگی عشایری
  • پرداخت ۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان
  • بازدید مدیر امور عشایر تفتان از مناطق عشایری
  • جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده عظمت و شان جامعه عشایری است
  • محصولات تولیدی عشایر مغان برندسازی شود
  • خدمات بسیار خوبی به عشایر تنگستان ارائه شد
  • ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی زندگی می‌کنند
  • همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت ۷ کشور خارجی