Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، نامش هم مانند خودش سیاه و وحشتناک است: «قارچ سیاه»، عفونت باکتریایی که به جان برخی از بیماران مبتلا به کرونا افتاده و هر لحظه بیشتر آن‌ها را درجدال مرگ و زندگی قرار می‌دهد.

در ابتدا می‌گفتند این عفونت باکتریایی در کودکان مبتلا به کرونا اتفاق می‌افتد، اما قارچ سیاه کوچک و بزرگ نمی‌شناسد و بی امان بر بیماران دیابتی یا کسانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند و مبتلا به کرونا نیز می‌شوند می‌تازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متخصصان بر این باورند که درمان این بیماری کار پیچیده‌ای نیست، اما به شرطی که داروی شفابخش نیز در داروخانه‌ها موجود باشد!

فقط کافی است سری به داروخانه‌های اصفهان بزنید تا خانواده‌های نگرانی که بیمارشان مبتلا به قارچ سیاه شده و ناامید از تهیه دارو از داروخانه بیرون می‌آیند را ببینید؛ دارویی که اگر به موقع به بیمار برسد جانش را نجات می‌دهد وگرنه پیروز جدال مرگ و زندگی، قارچ سیاه خواهد بود.

زخم و درد کمبود دارو به جان بیماران

یکی از شهروندان اصفهانی که مادرش پس از ۸ روز مبارزه با کرونا حالا مبتلا به قارچ سیاه هم شده، گفت: نمی دانم به کجا مراجعه کنم، پزشک معالج مادرم تجویز و تاکید کرده تا نسخه را کامل تهیه کنم، اما به هر داروخانه‌ای که مراجعه می‌کنم داروی قارچ سیاه را ندارند.

او ادامه داد: به داروخانه‌های امام سجاد (ع) و سیدالشهدا (ع) نیز مراجعه کردم، اما هیچ کدام این دارو را ندارند، چرا مدیری که نمی‌تواند داروی مورد نیاز بیماران را تهیه کند و قدرت پاسخگویی نیز ندارد بازهم به صندلی خود تکیه زده و حال بیماران و خانواده نگران شان را درک نمی‌کند؟

یکی دیگر از شهروندان اصفهان با گلایه از نبود داروی قارچ سیاه در داروخانه ها گفت: هر چقدر جستجو کردم داروی قارچ سیاه را در داروخانه‌های دولتی و غیر دولتی پیدا نکردم.

بیشتر بخوانید

قارچ سیاه در کمین بیماران دیابتی مبتلا به کرونا داروی قارچ سیاه همچنان در بازار سیاه

او افزود: به ناچار از طریق یک واسطه داروی ۴۰۰ هزار تومانی را از یک فرد ناشناس با قیمت ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، تهیه کردم یعنی حدود ۱۵ برابر بیشتر از قیمت اصلی و در حال حاضر بسیار نگران هستم که دارو اصل نباشد، چون به این فروشنده‌ها نمی‌توان اعتماد کرد و نگرانم حال بیمارم با استفاده از این دارو بدتر شود.

خانمی حدودا ۴۰ ساله با ناراحتی و اندوه از داروخانه بیرون آمد و وقتی متوجه شد که موضوع گزارش ما قارچ سیاه است، به خبرنگار ما گفت: دختر نوجوانم بیش از یک ماه است که با کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و حالا چند وقتی است مبتلا به قارچ سیاه هم شده است.

او ادامه داد: پزشک ۱۸۰ عدد داروی درمان قارچ سیاه را برای دخترم تجویز کرده، اما تنها ۶۰ عدد از این دارو را توانسته ام پیدا کنم به هر داروخانه‌ای که می‌روم ناامید می‌شوم و نمی‌دانم درمان این بیماری منحوس را از کجا پیدا کنم، از اقوامی که در سایر شهرستان‌ها زندگی می‌کنند هم درخواست کمک کردم، اما حتی آن‌ها نیز نتوانسته اند نسخه دخترم را تهیه کنند.

گره خوردن کرونا با قارچ سیاه

بهروز احمدی متخصص بیماری‌های عفونی درباره عفونت باکتریایی قارچ سیاه گفت: قارچ سیاه ممکن است در افراد دیابتی و یا دارای نقص شدید ایمنی مانند بیماران مبتلا به سرطان یا افراد مبتلا به HIV/AIDS بیشتر دیده شود.

او ادامه داد: علت شیوع قارچ سیاه در پاندمی کرونا استفاده از دارو‌های ضد التهاب است، دارو‌هایی که میزان التهاب بدن بیمار را کنترل می‌کنند، اما ممکن است عوارض ناگوار دیگری را به همراه داشته باشند.

این متخصص بیماری‌های عفونی بیان کرد: در افرادی که درگیر قارچ سیاه می‌شوند، تجویز و مصرف دارو‌های ضدقارچ به طور وسیع و سریع شروع می‌شود، اما گاهی کنترل بیماری قارچ سیاه امکانپذیر نیست و صورت بیمار به شدت درگیر می‌شود و چاره‌ای جز تخلیه صورت بیمار برای متخصصان گوش، حلق و بینی باقی نمی‌ماند.

تشخیص سریع و درمان دارویی تنها راه درمان قارچ سیاه

احمدی خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است تشخیص سریع و آغاز به موقع درمان این بیماری از طریق دارو‌های مختلف است در غیر این صورت عواقب ناگواری را به جای خواهد گذاشت.

او با اشاره به این که قارچ سیاه عمدتاً صورت فرد بیمار را درگیر می‌کند، عنوان کرد: آمار‌هایی از ابتلای بزرگسالان به قارچ سیاه در بیمارستان‌های مختلف دیده می‌شود، باید بدانیم نگرانی از گسترش بی‌وقفه کرونا باید بیش از نگرانی ابتلاء به قارچ سیاه باشد و اگر بیماری کنترل نشود، وضع ناخوشایند موجود به وضعی فاجعه‌بار تبدیل می‌شود.

تلاش سازمان غذا و دارو برای تامین داروی قارچ سیاه در اصفهان

ابوالفضل اصلانی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص تأمین داروی درمان قارچ سیاه گفت: در روز‌های گذشته چندین بار با اداره کل غذا و دارو تماس گرفتیم و درخواست کردیم تا سهمیه تخصیص یافته این دارو به اصفهان را بیشتر کنند، چون سهمیه اختصاص یافته به اصفهان نسبت به میزان تقاضای این دارو بسیار کم است.

او ادامه داد: پس از پیگیری‌های فراوان از ۲۵ شهریور داروی قارچ سیاه در داروخانه‌های بیمارستان‌های اصفهان توزیع شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: داروی قارچ سیاه فقط در داروخانه‌های بیمارستان‌ها موجود است و بیماران نباید برای تهیه این دارو به داروخانه‌های دیگر مراجعه کنند.

بار‌ها گفته شده رنج بیماری با رنج‌های دریافت دارو و خدمات نباید مضاعف شود؛ در این دوران که کرونا با فراز و نشیب جولان می‌دهد، بی تدبیری در توزیع دارو و بدتر از آن سوءاستفاده از نیاز بیماران، قطعا اقدامی نابخشودنی است.

گزارش از سپیده صالحی

انتهای پیام/ص

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قارچ سیاه بیماران کرونایی داروی قارچ سیاه داروخانه ها مبتلا به کرونا قارچ سیاه او ادامه قارچ سیاه غذا و دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۴۹۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات آیین نامه حمل و نقل دارو از طریق سکوهای آنلاین منتشر شد

‌به گزارش خبرنگار مهر، آیین نامه حمل و عرضه دارو از طریق سکوهای اینترنتی که چندی پیش به امضای دو وزیر ارتباطات و وزیر بهداشت رسید، سرانجام امروز و پس از چند ماه تاخیر ابلاغ شد. طبق این آیین نامه، پلتفرم‌ها فقط می‌توانند در حوزه نسخه الکترونیکی فعالیت کنند و حمل و تحویل دارو از طریق سکوها برای نسخه کاغذی ممنوع است.

این آیین نامه که در ۱۲ ماده به تصویب رسیده از زمان ابلاغ به مدت ۶ ماه به صورت آزمایشی اجرا می شود.

وظایف سکوها در حمل و نقل دارو

براساس ماده ۲ آیین نامه سکوهایی مجاز هستند خدمات مربوط به سفارش گیری و تحویل دارو را از طریق داروخانه های دارای مجوز بهره برداری ارائه کنند که دارای مجوز از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی و عضویت در سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور بوده و یا دارنده پروانه خدمات حمل و نقل، فناوری اطلاعات، هوشمندسازی از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی باشند.

همچنین درج هر گونه تبلیغات و تشویق مستقیم و غیر مستقیم کاربران به مصرف فراورده های دارویی ممنوع است.

سکو موظف است اطلاعات مکانی برخط حمل کننده دارو را در اختیار کاربر و داروخانه قرار دهد.

این آیین نامه هرگونه دسترسی به واسطه ذخیره یا نگهداری کد رهگیری به محتوای نسخه الکترونیک توسط سکو را ممنوع کرده است.

ماده ۴ این آیین نامه نیز نحوه نسخه پیچی و بسته بندی دارو به منظور ارسال را مشخص کرده است. براین اساس نسخه پیچی دارو پس از دریافت کد رهگیری توسط داروخانه، در سامانه های تخصصی نسخه پیچی در داروخانه انجام می شود و دامنه خدمات حمل و نقل دارو از طریق سکوها صرفا در حوزه نسخه الکترونیکی بوده و پذیرش سفارش حمل و عرضه دارو از طریق سکوها برای نسخ کاغذی ممنوع است.

همچنین سکوها موظف هستند امکان ثبت شکایت و پیگیری برخط کاربران را تحت نظارت سازمان غذا و دارو در خصوص تخلفات داروخانه ها فراهم کنند.

شرایط تعطیلی دائم یا موقت سکوها

در صورتی که سکوی دارای مجوز، تصمیم به تعطیلی موقت یا دائم دارد، باید این موضوع را از یک ماه قبل از تعطیلی به اطلاع همه کاربران و مرجع صادرکننده مجوز خود برساند.

همچنین در این آیین نامه سازمان غذا و دارو موظف است سرویس به روز رسانی شده داروخانه ها، یا تایید به روز مجوز داروخانه های دارای درخواست را در اختیار سکوها قرار دهد.

کد خبر 6091130 هنگامه فروغی

دیگر خبرها

  • جزئیات تازه از پرداخت یارانه دارو و بیمه سلامت
  • پرداخت یارانه دارو ربطی به بیمه سلامت ندارد
  • جزییات آیین نامه حمل و نقل دارو از طریق سکوهای آنلاین منتشر شد
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • راه‌اندازی سامانه برخط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • راه‌اندازی سامانه بر خط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد
  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد