Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: خراسان‌جنوبی را نباید تنها به زعفران و زرشک و آثار ملی و جهانی ثبت شده آن شناخت چرا اگر از کارشناسان و اهل فن بپرسیم در می‌یابیم که این دیار از نظر گونه‌های جانوری و حیات وحش نیز ذخایر ارزشمندی دارد که می‌تواند جلوه‌هایی از آفرینش شگفت انگیز الهی را در معرض قرار دهد.

ساعت پنج صبح کوله‌پشتی‌هایمان را بر می‌داریم و به همراه آنانی که در دل دغدغه حراست و حفاظت از محیط زیست و محیط طبیعی این آب و خاک را دارند به منطقه حفاظت شده بین سربیشه و درمیان می‌رویم و ساعاتی را همراه با محیط‌بانان پرتلاش و برخی از فعالان زیست محیطی می‌شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تماشای شوق حرکت و زیستن در حیات وحش

به تپه‌ها و کوه‌های سربه فلک کشیده منطقه که با چشم‌های تیزبین نگاه کنیم در ساعات اولیه صبح به خوبی می‌توانیم حرکت و شوق زیست را در قوچ و میش‌های زیبا و شگفت‌انگیز این دیار ببینیم. اما نباید فراموش کرد که اگر زحمت و تلاش شبانه‌روزی محیط‌بانان نباشد این شوق برای زیستن در حیات وحش از جنبه‌های مختلف در معرض تهدید قرار می‌گیرد.

محیط‌بان علی سمیعی که مدت هشت سال است در این منطقه کار محیط‌بانی انجام می‌دهد، در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: محیط بانی کار سختی است، شاید خیلی‌ها که از دور نگاه می‌کنند به این مسئله واقف نباشند ولی واقعاً جز با علاقه و عشق نمی‌توان قدم در مسیر محیط‌بانی گذاشت.

وی بیان‌کرد: ما صبح خیلی زود به دل دشت و کوه می‌زنیم و برگشتمان معلوم نیست و حتی گاهی غروب به خانه‌هایمان بر می‌گردیم.

تعامل با مردم محلی رمز موفقیت در محیط بانی

سمیعی تعامل با مردم محلی را نیز یکی از رموز موفقیت در کار محیط بانی می‌داند و ادامه‌داد: در این منطقه گونه‌هایی چون قوچ و میش، روباه و از پرندگان نیز عقاب و کبک وجود دارد که هر کدام در جای خود بسیار ارزشمند هستند.

وی ما را مهمان یکی از خاطرات دوران محیط بانی خود کرد و افزود: خاطرم هست اولین شبی را که در پاسگاه محیط‌بانی بودم، احساس کردم چیزی خود را از فنس‌های پاسگاه داخل انداخت، ترسیدم و فکر کردم که یک شکارچی غیر قانونی است.

سمیعی یادآور شد: چون ترسیدن بودم و ابتدای کارم بود حتی جای کلید برق را هم به سختی پیدا کردم ولی وقتی به جای فنس‌ها رسیدیم دیدم یک قوچ بسیار زیبا وارد پاسگاه شده است و همیشه این خاطره لبخند بر لب من می‌آورد.

جلیقه‌های ضدگلوله قابل استفاده نیست

وی با بیان اینکه در این منطقه تاکنون تنش خاصی با شکارچی‌های غیر قانونی نداشته‌ایم گفت: به ما جلیقه ضدگلوله داده‌اند ولی آنقدر سنگین است که اصلاً نمی‌توان استفاده کرد.

محیط‌بان حسن داوودی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: من بزرگ شده همین منطقه هستم و قبل از محیط‌بانی طبیعت‌گردی می‌کردم و به طور کلی به کار در محیط طبیعی علاقه دارم.

وی که دو سال است که وارد حرفه ارزشمند محیط‌بانی شده است، بیان‌کرد: محیط‌بانان به صورت شیفتی فعالیت می‌کنند و کار ما نیز مثل هر حرفه‌ای سختی‌های خاص خود را دارد.

راهکارهای کاهش شکار غیرمجاز

این محیط‌بان جوان خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه به نظر من تعامل با مردم و آموزش یکی از بهترین راهکارهای کاهش شکار غیر مجاز است، بیان‌کرد: ما در منطقه برخورد با شکارچی‌های غیر مجاز داشته‌ایم ولی مسئله‌دار و تبدیل به تنش نشده است.

داوودی در زمینه مزایا و حقوق کار محیط‌بانی نیز گفت: در سال‌های قبل حقوق محیط‌بانی واقعاً پایین بود و مزایای خاصی نداشت ولی یکی – دو سال شده است که وضعیت حقوق و مزایا تغییر کرده و اندکی بهتر شده است.

وی یادآور شد: با توجه به وسعت این منطقه حفاظت شده و بر اساس شاخص‌های بین‌المللی نیاز به نیروی انسانی و محیط‌بان بیشتری داریم.

نصرالله گرگانی که مدت ۱۲ سال است کار محیط بانی می‌کند و اکنون نیز مسئول منطقه حفاظت شده بین سربیشه و درمیان است در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: منطقه حفاظت شده بین سربیشه و درمیان بهمن ۱۳۸۶ به تصویب شورای عالی محیط زیست رسیده است که وسعت آن ۵۷ هزار و ۸۰۰ هکتار است.

گونه‌های شاخص منطقه به هزار و ۷۰۰ رأس رسیده است

وی با اشاره به اینکه گونه شاخص منطقه قوچ و میش اوریال است، ادامه‌داد: در اولین سرشماری تعداد این گونه‌ها حدود ۷۰ رأس بوده‌اند که با اقدامات حفاظتی در حال حاضر به هزار و ۷۰۰ رأس رسیده است ولی گونه‌هایی چون عقاب طلایی را نیز می‌توان در این منطقه دید.

مسئول منطقه حفاظت شده درمیان- سربیشه با بیان اینکه پوشش گیاهی غالب منطقه نیز درمنه، چوبک و گون است، افزود: منطقه در ۶۸ کیلومتری مرکز استان و ۱۰ کیلومتری شمال شهرستان سربیشه و در ۶ کیلومتری جنوب شهرستان درمیان است.

محیط‌بان گرگانی با اشاره به اینکه در حال حاضر در منطقه دو پاسگاه محیط‌بانی با ۸ نیرو که در هر پاسگاه چهار محیط‌بان مستقر است، وجود دارد، بیان‌کرد: در داخل این منطقه حفاظت شده ۵۰ باب آبشخور داریم که توسط اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی احیا و بازسازی شده است.

وی گفت: از آنجایی که نزولات آسمانی کم بوده و در منطقه خشکسالی وجود دارد به واسطه آنکه حیات وحش به مراتع مردم آسیب نزنند هفت تن علوفه در سال جاری در منطقه توزیع کرده‌ایم.

آسیبی که دام مازاد مهاجر به منطقه می‌زند

مسئول منطقه حفاظت شده سربیشه -درمیان یکی از مهمترین نیازهای منطقه حفاظت شده را کمبود نیروی انسانی دانست و گفت: یکی از مشکلات منطقه این است از شهرهای دیگر (به عنوان مثال از زیرکوه) به این منطقه مهاجرت صورت می‌گیرد و در نتیجه دام در منطقه بیش از ظرفیت زیستگاه می‌شود که آسیب‌زا است.

گرگانی گفت: خوشبختانه جوامع محلی همکاری بسیار خوبی با محیط‌بانان دارند و دریافته‌اند که حفاظت از محیط طبیعی چه اهمیتی دارد.

محیط بانی سخت است ولی بی‌شک کار برای ادامه حیات در طبیعت و تلاش برای آسوده زیستن مخلوقات الهی و گونه‌های ناب خراسان‌جنوبی کاری ارزشمند است. آنانی که تلاش می‌کنند قوچ و میش اوریال و عقاب طلایی و … به سرنوشت گونه‌های منقرض شده دچار نشوند، بی شک نگهبانان صدیق و بی مدعای طبیعت هستند و باید از صمیم جان به آنان خدا قوت و خسته نباشید گفت. و چه زیباست که کار و تلاشت در راستای حراست از حیات و زندگی باشد.

کد خبر 5316707

منبع: مهر

کلیدواژه: حیات وحش طبیعت اداره کل محیط زیست خراسان جنوبی محیط بان اربعین 1400 اربعین حسینی ویروس کرونا مرز مهران بوشهر هفته دفاع مقدس علامه حسن زاده آملی عکس استانها آمار کرونا واکسن کرونا گرگان دفاع مقدس جنگ تحمیلی ایلام بازگشایی مدارس منطقه حفاظت شده کار محیط بانی خراسان جنوبی محیط بانان قوچ و میش حیات وحش گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۵۰۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از کشف لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان در خراسان رضوی خبرداد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم در مشهد، مهدی اله‌پور، اظهار داشت: محیط‌بانان شهرستان فریمان، در حین گشت و پایش منطقه تحت مدیریت سازمان، لاشه یک قلاده پلنگ را در ارتفاعات منطقه شکار ممنوع کلیلاق شهرستان فریمان کشف کردند.

وی افزود: علت مرگ پلنگ هنوز مشخص نیست و در بررسی‌های اولیه، نشانه‌ای از تیراندازی روی لاشه پلنگ دیده نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، تصریح کرد: جهت کالبد شکافی، لاشه به اداره حفاظت محیط زیست خراسان رضوی منتقل شده و پس از نمونه‌برداری با همکاری دامپزشکی علت مرگ مشخص و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

به گزارش تسنیم، منطقه شکار ممنوع کلیلاق به وسعت 41 هزار و 73 هکتار در حوزه سه شهرستان فریمان، زاوه و تربت جام قرار دارد.

انتهای پیام/282/

دیگر خبرها

  • دستگیری متخلفان شکار غیر مجاز در منطقه حفاظت شده هلن
  • دستگیری شکارچیان غیرمجاز در منطقه هلن چهارمحال‌وبختیاری
  • علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟
  • جزئیات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جمع آوری ۹۰ تن پسماند و نخاله ساختمانی در پویش مسیر سبز ایران پاک
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جزییات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • ۹۰ تُن پسماند و نخاله ساختمانی در استان مرکزی جمع‌آوری شد
  • ساماندهی ۹۰ تن نخاله ساختمانی با اجرای یک پویش در استان مرکزی
  • بازدید رایگان از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان برای یک هفته