Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-02@12:48:29 GMT

آیا می‌ توان هوش هیجانی را افزایش داد؟

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۵۲۹۲۴

آیا می‌ توان هوش هیجانی را افزایش داد؟

در طی سال‌های اخیر مفهوم هوش هیجانی مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. به گونه‌ ای که در مورد آن تحقیقات زیادی صورت گرفته است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته در مدرسه کسب و کار آیا، مدیران و رهبرانی که دارای هوش هیجانی بالایی هستند، توانایی بیشتری در هدایت و کنترل سازمان خود دارند. همچنین کارکنانی که فاقد هوش هیجانی و اجتماعی هستند اما دارای وجدان کاری و احساس وظیفه شناسی بالایی هستند، در مقایسه با کارکنانی که از هوش هیجانی بالاتری برخوردار هستند، عملکرد ضعیف‌ تری دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه به مفهوم هوش هیجانی، نحوه اندازه‌ گیری  و روش هایی برای تقویت آن پرداخته ایم.

هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی اصطلاحی فراگیر است که مجموعه گستره‌ ای از خصوصیت‌ ها و مهارت‌ های فردی بیش از دانش‌ های پیشین مثل بهره هوشی و مهارت‌ های فنی یا حرفه‌ ای را شامل می شود.

در دهه 1990 برای اولین با اصطلاح هوش عاطفی توسط دو روانشناس به نام‌ های پیتر سالووی و جان مایر مطرح شد. آن‌ها بر این عقیده بودند که افراد قادر به کنترل عواطف خود و دیگران، تمایز پیامدهای مثبت و منفی عواطف بوده و می‌ توانند از اطلاعات عاطفی برای راهنمایی فرآِند اندیشه و اقدامات شخصی استفاده کنند.

دانیل گلمن یکی از صاحب نظران علوم رفتاری و نویسنده کتاب کار کردن به وسیله هوش هیجانی می‌ باشد. همچنین او اولین فردی بود که این مفهوم را وارد عرصه سازمان کرد. این فرد هوش هیجانی را استعداد، مهارت یا قابلیتی می‌ دانست که عمیقا توانایی‌ های فردی را در بر می‌ گیرد.

در مدل گلمن به طور خلاصه پنج حوزه اساسی هوش هیجانی مورد بررسی قرار گرفته است که شامل موارد زیر می‌ شود: خود آگاهی: شناخت هیجان‌ها و احساسات خود دیگر آگاهی: تشخیص و درک هیجان‌ ها و احساسات دیگران خودمدیریتی: مدیریت هیجان‌ ها و احساسات خود دیگر مدیریتی: مدیریت رابطه با دیگران خودانگیزشی

اندازه‌ گیری هوش هیجانی

به طور کلی نمی‌ توان هوش هیجانی را به صورت دقیق مورد سنجش قرار دارد؛ چرا که امکان مقایسه سطح مهربانی، احساسات ما با سایر افراد با عدد امکان‌ پذیر نمی‌ باشد. با این حال اگر هنوز هم تمایل به مقایسه و سنجش هوش هیجانی خود هستید، می‌ توانید از کتاب‌ های مختلف و یا انواع تست هوش هیجانی استفاده کنید.

برخی موسسات با دریافت هزینه، سوالات پیچیده‌ ای را در اختیار شما قرار داده و در نهایت نتیجه آن را به شما اطلاع می‌ دهند. با اینکه این آزمون‌ ها بسیار هدفمند طراحی شده‌ اند، هیچگونه شواهد محکمی برای اثبات درستی آنها وجود ندارد. ماهیت پیچیده هوش هیجانی و ویژگی‌ هایی که شامل می‌ شود، سنجش آن را به صورت دقیق سخت می‌ کند.

اندازه‌ گیری هوش هیجانی از طریق خودآگاهی، خویشتن داری

در ابتدا توضیحاتی در زمینه خودآگاهی و خویشتن داری ارائه می‌ کنیم، در ادامه می‌ توانید با پاسخ به چندین سوال مختلف با تست هوش هیجانی، میزان آن را مشخص کنید.

خود آگاهی

با رشد خودآگاهی انسان، درک آن نسبت به احساسی که دارد و رفتاری که نشان می‌ دهد، افزایش پیدا می‌ کند. چنین درکی به انسان فرصت تغییر مطابق با خود و زندگی‌ اش را فراهم می‌ کند. به این صورت فرد خود را اصلاح کرده و در مسیر دلخواه خود رشد می کند.

با داشتن فکری شفاف و روشن نسبت به خود و خواسته خود از زندگی می ‌توانیم توانمند‌تر شویم؛ چرا که به صورت آگاهانه و فعالانه می‌ توانیم خواسته‌ های خود را به واقعیت تبدیل کنیم. زمانی که خودآگاهی لازم را نداریم، در سطح هیجانات درونی و باورهای منفی خود قرار می‌ گیریم. به این صورت به افکار نادرست اجازه تعیین احساسات و اعمال مان را می‌ دهیم.

خویشتن داری

انعطاف‌ پذیری هیجانی یا خودکنترلی در واقع مجموعه‌‌ ای از مهارت‌ ها، ویژگی‌ ها، عادت‌ ها و نگرش‌ هایی را در بر می‌ گیرد که باعث هیجانات استرس آور، انعطاف‌ پذیر، پر انرژی و شاد باقی بمانیم، می‌ شود. با تقویت انعطاف‌ پذیری هیجانی می‌ توانید در رویارویی با استرس‌ های اجتناب‌ ناپذیر، نگرش و سلامت خود را بهبود ببخشید.

حالا می توانید با پاسخ به سوالات زیر تا حدی هوش هیجانی خود را مورد سنجش قرار دهید: چقدر از هیجانات خود در موقعیت‌ های مختلف آگاه هستیم؟ چقدر به کنترل هیجانات خود باور داریم؟ چقدر می توانیم هیجانات آشفته‌ کننده را کنترل و در راستای درست هدایت کنیم؟ چقدر میزان نگرش ما نسبت به زندگی مثبت است؟ چقدر به تاثیر رفتار خود بر روی دیگران توجه می‌ کنیم؟ چقدر در توجه به نیاز‌‌های دیگران توانمند هستیم؟ چگونه توانایی خود در برخورد با انتقاد را ارزیابی می‌ کنید؟ چقدر با تغییر شرایط بدون اینکه عملکرد کلی تان تحت تاثیر قرار بگیرد، انعطاف‌ پذیر هستید؟ چقدر می‌ توانید سطح عملکرد خود را با ثبات نگه دارید؟ (صرف نظر از اینکه چه اتفاقی باعث آشفتگی شده است) چگونه در شرایطی که امکان درگیری اختلافات شخصی وجود دارد، می‌ توانید با شرایط روبرو شوید؟ (مانند محل کار) در شرایط بد و آشفته کننده صبر و بردباری خود را چقدر ارزیابی می‌ کنید؟ چگونه بهبودی خود بعد از یک اتفاق ناگوار مثل از دست دادن عزیزان، از دست دادن شغل و ... ارزیابی می‌ کنید؟

با مطالعه خودآگاهی و خویشتن داری و پاسخ به این سوالات در واقع با دو ویژگی که موجب تقویت و رشد هوش هیجانی می شود، آشنا شدید. شما با پاسخ به این سوالات می‌ توانید تا حدودی میزان هوش هیجانی خود را بررسی کرده و بسنجید. همچنین می‌توانید با مراجعه به لینک زیر، هیجانی خود را با دقت بیشتری تست کنید.

تست هوش هیجانی

4 تکنیک برای تقویت هوش هیجانی

در ادامه به صورت مختصر به 4 تکنیک برای تقویت هوش هیجانی اشاره خواهیم داشت:

برای اینکه بتوانید به دیگران احترام بگذارید، باید مشاهده‌ گر خوبی باشید. مهارت گوش کردن برای یادگیری را در خود پرورش دهید. با بالا بردن خودآگاهی قادر به درک بیشتری خواهید بود. برای مسئولیت‌ پذیرتر شدن باید پاسخگویی را تمرین کنید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

منبع: تابناک

کلیدواژه: اربعین 1400 اعمال ماه صفر سازمان همکاری شانگهای هفته دفاع مقدس اربعین هوش هیجانی تست هوش هیجانی رپرتاژ آگهی اربعین 1400 اعمال ماه صفر سازمان همکاری شانگهای هفته دفاع مقدس اربعین خویشتن داری هوش هیجانی هیجانی خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۵۲۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد/ حقوق پاکبانان افزایش یافته است

رضا محمدی در حاشیه مراسم تکریم ۸۰۰ نفر از پاکبانان شهر تهران که به مناسبت روز جهانی کارگر برگزار شد، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بی‌تردید امروز شهر تهران از پاریس تمیزتر است. در حال حاضر نظرسنجی درخصوص نظافت شهر تهران از مردم انجام نشده است؛ اما سامانه ۱۳۷ که سامانه‌ای نظارتی است نظرات مردم را منعکس می‌کند. از این منظر شاهد کاهش ۶۵ درصدی شکایت‌ها در حوزه پسماند هستیم.

وی افزود: از نگاه میدانی نیز با توجه به بهبود عوامل موثر در نظافت شهر شاهد بهبود وضعیت هستیم. یکی از مشکلات ما در حوزه جمع‌آوری پسماند معدل مدل ماشین‌آلات بود که از ۹۱ تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری به ۱۴۰۰ خواهد رسید. این موضوع می‌تواند تاثیر بسزایی در کیفیت جمع‌آوری زباله داشته باشد. از سوی دیگر کف حقوق پاکبانان از ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۱۲ میلیون تومان افزایش پیدا کرد تا به این ترتیب قدر این زحمتکشان بیشتر دیده شود.

محمدی تصریح کرد: بر اساس ابلاغیه وزارت کار سطح حقوق پاکبانان را افزایش دادیم و افزایش بیشتر نیز در دستور کار قرار گرفته است که اثرات آن را می‌توانیم در کف خیابان مشاهده کنیم. وضعیت شهر تهران در حوزه پسماند بهبود یافته، ولی ما همچنان راضی به این مقدار نیستیم.

وی تأکید کرد: در حال حاضر بالاترین امتیاز پیمانکاران در سطح مناطق ۷۵ از ۱۰۰ است که نشان می‌دهد همچنان جای کار وجود دارد البته پیمانکاری هم داریم که ۴۰ امتیاز کسب کرده است.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درخصوص وضعیت مخازن در سطح شهر گفت: سال گذشته ۳۳ درصد کل مخازن سطح شهر نوسازی شد. ۱۷ هزار مخزن جدید در سال گذشته در میان مناطق توزیع شد و در موضوع شستشو و نگهداشت مخازن با توجه به تبدیل شدن قرارداد‌ها به قرارداد‌های حجمی، قطعا از این پس وضعیت شستشوی مخازن بهتر خواهد شد.

محمدی در پاسخ به سوالی درخصوص قیمت خرید زباله خشک در اپلیکیشن نوماند، اظهار کرد: قیمت خرید زباله خشک در نوماند توسط پیمانکاران در دل قرارداد‌های بسته شده تعیین شده است پیمانکاران با توجه به هزینه‌های جمع‌آوری و حمل به این قیمت‌ها رسیده‌اند. بی‌تردید این پیمانکاران هزینه‌هایی دارند که افرادی که به صورت غیرمجاز خریداری می‌کنند بالاتر باشد؛ اما غیر از پیمانکار شهرداری هر کسی نسبت به خرید زباله ارزشمند اقدام کند، جرم است.

تنظیم پیش‌نویس قرارداد زباله‌سوز ۶ هزار تنی تهران تا دو هفته آینده 

وی درباره زباله‌سوز ۶ هزار تنی تهران نیز گفت: با توجه به اینکه انعقاد چنین قراردادی در کشور در این سطح برای اولین بار است شرکت‌های مشاور برای انعقاد این قرارداد نیاز به بررسی‌های بیشتر و اخذ مشاوره‌های فنی بیشتر داشتند؛ لذا مقرر شد از مجموعه‌های دانشگاهی و همچنین کارشناسان وزارت کشور استفاده کنیم. در این مسیر یک مشاور بین‌المللی نیز استخدام کردیم تا این قرارداد‌ها تنظیم شود. امیدواریم تا دو هفته آینده پیش‌نویس این قرارداد تنظیم شود.

موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد 

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در خصوص شیرابه و انتشار آن در هنگام حمل پسماند و در مجموعه آرادکوه، اظهار کرد: بیش از هفتاد سال است که در مجموعه آرادکوه زباله دفن می‌شود طبیعتا بوی نامطبوع در آنجا وجود دارد؛ لذا برنامه‌ریزی شده که به عنوان تنها راه حل آلودگی زیست محیطی و گاز متان موجود در آنجا استحصال این گاز انجام شود که منابع و اعتبارات در طرح جامع دیده شده و مقرر بود تا اسفندماه سال گذشته برای جذب سرمایه‌گذار اقدام شود که با یک ماه و نیم تأخیر در اردیبهشت‌ماه فراخوان جذب سرمایه‌گذار انجام خواهد شد. هر چند که این موضوع برای شهرداری تهران پرهزینه است؛ اما آن را به عنوان یک راه حل تمام کننده و حلقه پایانی مدیریت پسماند پذیرفته است. اما موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد و خوشبختانه دریاچه شیرابه‌ای که در گذشته وجود داشته امروز خشک شده و دیگر وجود ندارد.

محمدی درخصوص تعداد کاربران اپلیکیشن نوماند گفت: هدف‌گذاری که دنبال کردیم این بود که روزانه ۱۹۰۰ نفر در این اپلیکیشن ثبت‌نام کنند که در مجموع حدود ۴۲ هزار نفر می‌شد که در حال حاضر ۴۵ درصد از هدف‌گذاری ما محقق شده است و تبلیغات مویرگی برای افزایش تعداد کاربران نیز به صورت جدی دنبال می‌شود.

جاری شدن شیرابه از خودرو‌های حمل پسماند تخلف است 

وی در خصوص شیرابه‌ای که از خودرو‌های حمل پسماند بعضاً جاری می‌شود نیز تصریح کرد: تمام تلاش این است که بویژه در فصول گرم با نوسازی ناوگان که بخشی از آن مربوط به سیم‌تریلر‌ها می‌شود بتوانیم این موضوع را مدیریت کنیم. تعدادی از این خودرو‌ها در سال گذشته نوسازی و اورهال شدند و نظارت بر پیمانکار نیز در این حوزه به صورت جدی افزایش پیدا کرده است. اگر این موضوع در سطح شهر دیده می‌شود تخلف است و قطعا با آن برخورد خواهیم کرد.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ادامه داد: مرکز تحقیق و پژوهشی به صورت مشترک با شهاب‌خودرو راه اندازی خواهیم کرد که ماشین‌هایی طراحی کنند که به صورت وکیوم شده به هیچ عنوان شیرابه از آن خارج نشود و به این ترتیب وضعیت بهبود پیدا کند.

محمدی درخصوص بکارگیری اتباع غیرمجاز در حوزه مدیریت پسماند گفت: بکارگیری اتباع مجاز منع قانونی ندارد؛ اما از افراد زیر ۱۸ سال و اتباع غیرقانونی پیمانکاران نباید استفاده کنند و در صورت انجام این کار تخلف است و با آن برخورد می‌شود.

منبع: شهر

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • اگر خونتان غلیظ شده این راهکار‌ها را به کار بندید
  • صدور مجوز راه‌اندازی کارخانه در سیستان و بلوچستان به صورت استانی انجام می‌شود
  • معرفی تعمیرگاه سانگ یانگ
  • آیا با هواپیما می‌توان سفری ارزان به مشهد داشت؟
  • افزایش ۱۴۰۰ اتوبوس به پایتخت در ۳۲ ماه اخیر
  • یک کیلو گوشت چند سیخ کباب چنجه دارد
  • پیشنهاد جدید برای دوچرخه سواری در تهران | عضو شورا: ۱۰ هزار دوچرخه رایگان در اختیار دانش آموزان قرار گیرد
  • آیا می توان گیاهان را به صورت خودکار آبیاری کرد؟
  • موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد/ حقوق پاکبانان افزایش یافته است
  • افزایش توان صادراتی زنجیره مرغ مازندران