Web Analytics Made Easy - Statcounter

"دِزیره حبیب‌سَقّال" روز پنجشنبه در نشست بین المللی امام رضا (ع) و ادیان که به صورت وبینار برگزار شد، اظهار داشت: امام رضا(ع) در دورانی ظهور کردند که علم و دانش و کتابخانه ها رواج بسیاری یافته بود و همه دانشمندان در مورد تسلط ایشان بر علم و دانش هم عقیده بودند، آن حضرت دارای قوه شهود چشمگیری بود که جهت گیری وی را به سوی همگرایی تقویت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفتگوی علمی را مهمترین عامل همگرایی ادیان در حالت عام دانست و گفت: مناظرات متعددی بین امام رضا (ع) و مسیحیان، یهودیان و صابئین و ساحرین صورت گرفت. در دوران خلافت مامون و تسلط دیدگاه معتزله، گفتگوی بین ادیان و مذاهب در مفهوم کنونی وجود داشت و بنا بر این گفت و گوی دینی بر اساس ارزشهای عقلانی و اخلاقی شکل گرفته بود.
این زبان شناس و مترجم لبنانی گفت: اگر شما با فرد دیگری راجع به یک دین صحبت کنید لازم نیست که منطق و دلیل شما را درباره این دین بداند چراکه قطعا به آن ایمان ندارد ولی بر اساس منطق و پایه های عقلانی ثابت مثل دلائل و شواهد، باید به تفکر دیگری احترام گذاشت به نحوی که این احترام منجر به ارتباطی منطبق بر دلائل منطقی می شود و شما را ملزم به احترام به  دیگر مخاطبان می نماید.
حبیب‌سقال با بیان اینکه تحجر و تعصب جز با گفتگوی بین ادیان از بین نمی رود، اظهار داشت: برخی گفتگوهای تحریک کننده که بطور گسترده در رسانه ها منتشر می‌شود باعث متلاشی شدن تمدن می‌ گردد و تصوری منفی از دین ارائه می کند، این عملکرد دعوت به زوال و نابودی و لغو ارزشها می‌کند که در نهایت باعث از بین رفتن ارتباط بین ادیان خواهد شد.
این استاد مسیحی دانشگاه لبنان گفت: زمانی که رییس جمهوری آمریکا، جورج دبلیو بوش، اعلان جنگ علیه تروریسم کرد، منظورش از تروریسم اسلام بود و از طرفی بوش با این اقدام شالوده های اساسی مسیحیت را که دعوت به عشق و  تساهل (مدارا) است مورد حمله قرار داد.
وی خاطرنشان کرد: زمانی که گروه های اسلامی افراطی همچون داعش یا القائده در واکنش به اعلان جنگ علیه خود، دعوت به نشر آنچه که اسلام می نامیدند نمودند، تابلو وحشتناکی از اسلام ترسیم شد که منجر به اسلام هراسی و ازبین بردن اسلام متمدن شد.
پژوهشگر لبنانی اضافه کرد: آنچه که هم اکنون دولت اسرائیل می نامیم به بهانه دفاع از یهودیان، به طرز وحشیانه و خشنی با مردم و به‌ویژه فلسطینیان رفتار می کند، که این اقدام ‌باعث می‌شود یهودیت، که نقاط مشترک زیادی با اسلام و مسیحیت دارد، زیر سوال برود.
حبیب سقال گفت: گفتگوی دینی در پرتو دانش و ارزشها نیاز به نقشی تربیتی دارد که توسط نهادها تقویت و مورد توجه باشد.  
وی ادامه داد: در حال حاضر و در مرحله پست مدرن که گرایش های انزواگرایانه، نژادپرستانه و متعصبانه در حال ترویج است، گفتگوی دینی در پرتو دانش و ارزشها برای نجات تمدن بشریت از سقوط و کارایی دین به عنوان راهکار و انعکاس تاریخ به شدت ضروری است.
این پژوهشگر و شاعر لبنانی تعصب را به عنوان تعلق داشتن به گروهی خاص و انزواطلب به همراه تنفر و تحقیر دیگران تعریف کرد و گفت: تعصب دقیقا نقطه مقابل گفتگوی بین ادیان است، رهبران و نهادهای دینی موظفند بشر را به سوی همگرایی و هم سویی سوق دهند؛ با انزوا و تحجر مبارزه کنند و بشریت را به جایگاه انسانی که توسط جامعه پست مدرن از آن محروم شده، برگردانند و او را از چرخه وحشتناک پوچی که در آن گرفتار آمده، خارج کنند.  
حبیب سقال افزود: ملتها  باید خواستار بازگشت به گفتگو باشند که تنها از این طریق می‌توانند دوباره انسانیت از دست رفته را به دست بیاورند.

دِزیره حبیب سَقّال، استاد و عضو هیات علمی دانشگاه لبنان، پژوهشگر مسیحی عضو کمیته علمی مدرسه دکتری و مدیر گروه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه لبنان به عنوان نویسنده، محقق، زبان شناس و شاعر بیش از ۱۲۰ عنوان کتاب در زمینه شعر، تحقیق، رمان و کتب تحصیلی منتشر کرده است.

نشست یک روزه بین المللی امام رضا (ع) و ادیان روز پنجشنبه به میزبانی آستان قدس رضوی در رواق کوثر حرم مطهر رضوی برگزار شد.

برچسب‌ها اسلام هراسی آستان قدس رضوی امام رضا حرم امام رضا ماه صفر موسسه گفت و گوی ادیان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اسلام هراسی آستان قدس رضوی امام رضا اسلام هراسی آستان قدس رضوی امام رضا حرم امام رضا ماه صفر گفتگوی بین ادیان امام رضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۵۳۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام خمینی (ره) به اسلام و مسلمانان شخصیت بخشید


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، امام جمعه موقت خرم‌آباد، در جلسه استانی ستاد بزرگداشت ارتحال امام خمینی (ره) لرستان، گفت: امام خمینی (ره) نه تنها برای مسلمانان بلکه برای جهانیان و آزادگان الگو است.
حجت‌الاسلام بهروز شمسی‌فر افزود: امام خمینی (ره) نه تنها به ایران و ایرانی هویت داد بلکه به اسلام هویت داد و اسلام و مسلمانان را شخصیت بخشید.
شمسی‌فرگفت: کسی را پیدا نمی‌کنیم که مدیون امام نباشد، جایگاهی که مراجع، علما و حوزه‌های علمیه پیدا کردند را مدیون امام هستند، بنابراین بزرگداشت این امام هرچه باشکوه‌تر باشد بُردی برای جهان اسلام و ایران است، به ویژه بعد از عملیات وعده صادق این مراسم بیشتر به زیر ذره‌بین می‌رود.
امام جمعه موقت خرم‌آباد گفت: همه باید تلاش کنیم این مراسم از نظر کمی و کیفی باشکوه برگزار شود.
سرپرست شورای هماهنگی تبلیغات‌اسلامی استان لرستان نیز گفت: امام خمینی (ره) نه تنها در ایران بلکه در سرتاسر جهان به اندیشه‌های دینی و ذهن‌های بیدار هویت بخشید.
حجت‌الاسلام احمدرضا غلامی افزود: این اندیشه ظلم ستیزانه امروز بیش از هر زمان دیگری جهانی شده و نمونه آن حرکت معنادار دانشجویان آمریکایی در حمایت از مردم فلسطین است که به‌خوبی ثابت می‌کند اندیشه امام در سراسر جهان گسترش یافته است.
 وی در ادامه با اشاره به ویژه برنامه‌های سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) عنوان‌کرد: سلسله نشست‌های تبیینی جهت بازشناسی اندیشه‌های حضرت امام (ره) توسط اساتید حوزه و دانشگاه در سطوح مختلف برنامه ریزی شده و اجرا خواهد شد.
حجت الاسلام غلامی در پایان گفت: در روز چهاردهم خرداد نیز مراسم عمومی با حضور اقشار مختلف مردم برگزار و نظیر این مراسم در همه شهرستان‌ها و بخش‌های تابعه استان برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • امام (ره) به ایران و ایرانی و اسلام هویت داد
  • امام خمینی (ره) به اسلام و مسلمانان شخصیت بخشید
  • فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر با ترجمه سید مهدی شجاعی به چاپ ششم رسید
  • یادواره‌های شهدا، دشمن‌ستیزی را در دلها زنده نگه می‌دارد
  • افشای کینه شاه از قم
  • رسانه های غربی می خواهند پیروان اهل‌بیت را خشونت‌طلب معرفی کنند
  • نگاه به ماجرای غزه از منظر «ما رأیت إلا جمیلا»
  • اگر مطهری و مبارزه او با تحجر ادامه داشت...
  • مطهری امام
  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند