جشنواره اکبر رادی معطل بودجه است
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۵۷۴۰۷
سخنگو و مدیر اجرایی بنیاد اکبر رادی میگوید برگزاری جشنواره تئاتر اکبر رادی در انتظار مشخص شدن بودجه آن از جانب اداره کل هنرهای نمایشی است.
بهزاد صدیقی در آستانه سالروز تولد اکبر رادی که یکی از مهمترین ستونهای ادبیات نمایشی ایران است، توضیحاتی را درباره عملکرد بنیاد رادی ارایه میدهد.
او به ایسنا میگوید: بنیاد رادی هم مانند بسیاری از مراکز خصوصی و موسسات فرهنگی در دوران کرونا عملا تعطیل بود و مهمترین فعالیت ما در این مقطع، چاپ یک کتاب و راهاندازی سایت بنیاد رادی بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
صدیقی ادامه میدهد: برای برگزاری جشنواره تئاتر اکبر رادی در سال جاری هم برنامهریزی کردهایم و فراخوان این جشنواره آماده انتشار است ولی منتظر حمایت شایستهای از جانب اداره کل هنرهای نمایشی هستیم چراکه نمیخواهیم صرفا یک جشنواره برگزار کنیم بلکه این جشنواره باید در شان نام اکبر رادی و دیگر همکاران هنرمند ما در حوزه تئاتر باشد و بتواند جریانسازی کند.
او در عین حال تاکید میکند که این جشنواره در صورت برگزار شدن در سال جاری همچنان بخش صحنهای نخواهد داشت.
صدیقی اضافه میکند: قطعا به دلیل شرایط کرونایی بخش صحنهای نخواهیم داشت ولی بخشهای دیگری مانند سمینار مقالات رادی شناسی، مسابقه نمایشنامهنویسی، نمایش رادیویی و نمایشنامهخوانی، قابل برنامهریزی و برگزاری است.
او درباره زمان مورد نظر برای برگزاری این جشنواره هم توضیح میدهد: تلاشمان بر این است که این جشنواره دی ماه برگزار شود ولی همانطور که گفتم منتظر مشخص شدن میزان مساعدت اداره کل هنرهای نمایشی هستیم که اگر تا یکی دو هفته آینده معین شود، میتوانیم برای برگزاری جشنواره برنامهریزی کنیم.
صدیقی در ادامه ترجمه آثار رادی را به زبانهای دیگر از دیگر اولویتهای بنیاد رادی برمیشمارد و اضافه میکند: برای ترجمه آثار ایشان به چند زبان برنامهریزی کردهایم که طبیعتا زبانهای انگلیسی و فرانسوی در اولویت هستند. با چند مترجم هم گفتگو کردهایم. اگر بنیاد بتواند سالی 6 اثر از آقای رادی را ترجمه کند، گام مهمی برای معرفی آثار ایشان در دیگر کشورها انجام داده است ولی انجام این کار نیز نیازمند حمایت مالی است و تا به حال به دلیل نبود بودجه، نتوانستهایم این برنامهها را عملیاتی کنیم.
او با بیان اینکه بنیادهایی مانند بنیاد رادی عموما بودجهای در اختیار ندارند، خاطرنشان میکند: این بنیاد بعد از 10 سال هنوز حتی دفتری هم در اختیار ندارد و طبیعتا اجرای برنامههای آن نیازمند حمایتهای مالی مراکزی مانند اداره کل هنرهای نمایشی، شهرداری یا هر مکان دیگری است که حمایت از فعالیتهای فرهنگی در شرح وظایفشان تعریف شده.
صدیقی یادآوری میکند: جلد پنجم ، ششم و هفتم کتاب رادی شناسی هم آماده تحویل به ناشر است . برنامههای دیگری هم داریم ولی منتظر عادی شدن شرایط هستیم که بتوان با فراغ بال آنها را اجرایی کرد.
این عضو هیات مدیره بنیاد رادی که پیش از این هم از نامگذاری خیابان رادی در سکوت خبری انتقاد کرده بود، بار دیگر گلههای خود را در این زمینه بیان میکند.
صدیقی یادآوری میکند: نامگذاری خیابان «یگانه» در نزدیکی خانه هنرمندان ایران به نام اکبر رادی، برنامهای بوده که سالها پیش از کرونا درخواست آن به شهرداری منطقه 6 ارایه شده است. البته انتخاب ما این خیابان نبود ولی به هر حال تغییر نام خیابانها محدودیتهای بسیاری دارد. به عنوان نمونه امکان تغییر نام خیابانهایی که به نام شهدا، شهرها، کشورها یا اقشار خاصی باشند، وجود ندارد. تمایل اولیه ما، نامگذاری خیابان محل سکونت آقای رادی به نام ایشان بود ولی از آنجاکه این خیابان به نام یکی از شهدای عزیز کشور است، چنین چیزی ممکن نبود. در وهله بعد، درخواست ما انتخاب یکی از خیابانهای اطراف بلوار کشاورز بود که این هم میسر نشد و در آخرین درخواست، خیابان سپند را مطرح کردیم که آن زمان مورد موافقت قرار نگرفت و بهانههایی آوردند ولی به تازگی دیدهایم این خیابان به نام یکی دیگر از مفاخر کشورمان شده است. قطعا ایشان هم خدمات شایستهای به فرهنگ کشورمان ارایه کردهاند و حتما باید خیابانی به نامشان نامگذاری میشد ولی دلگیری ما بهانههایی است که برای ما آوردند.
او با اشاره به همراهیهای محمد جواد حقشناس رییس وقت کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ادامه میدهد: ایشان همواره به بنیاد رادی و خانواده ایشان ارادت داشته و دارند و همیشه لطفشان شامل حال ما شده ولی نمیدانم چه محدودیتی داشتند که نامگذاری خیابان آقای رادی بدون اطلاعرسانی قبلی انجام شد آن هم در شرایطی که هنوز تابلوی قبلی بر این خیابان بود تا اینکه سرانجام تابلوی قبلی برداشته شد. به هر حال ضمن تشکر از شورای شهر پیشین، امیدواریم مسئولان جدید شهرداری و شورای شهر همچنان به مفاخر و هنرمندان کشور ارج بگذارند تا نسل جدید هم آشنایی بیشتری با آنان پیدا کنند.
گفتنی است اکبر رادی در کنار بهرام بیضایی و غلامحسین ساعدی ستونهای اصلی نمایشنامهنویسی نوین ایران را تشکیل میدهند.
او فرزندی از سرزمین مهگرفته رشت، زاده ۱۰ مهر سال ۱۳۱۸ است که با نگارش نمایشنامههایی همانند «روزنه آبی»، «صیادان»، «در مه بخوان»، «آمیز قلمدون»، «افول»، «ارثیه ایرانی»، «باغ شبنمای ما»،«هاملت با سالاد فصل»، «از پشت شیشهها»، «منجی در صبح نمناک»، «تانگوی تخم مرغ داغ»، «پلکان»، «لبخند باشکوه آقای گیل»، «آهسته با گل سرخ»، «ملودی شهر بارانی»، «شب روی سنگفرش خیس»، «آهنگهای شکلاتی»، «شب بخیر جناب کنت»، «خانمچه و مهتابی»، «پایین، زیر گذر سقاخانه»، «کاکتوس»، «مرگ در پاییز» و ... یکی از قلههای ادبیات نمایشی ایران است.
او علاوه بر اینها بخشی از نامههای خود را در کتابی با عنوان «نامههای همشهری» گردآوری کرده که این کتاب نیز منتشر شده است.
اکبر رادی در کنار نگارش بخشی از آثار پرفروغ ادبیات نمایشی ایران، سالها به عنوان معلمی صبور و دلسوز، راه و رسم نمایشنامهنویسی را به دانشجویان آموزش داد.
او ۵ دیماه سال ۱۳۸۶ درگذشت.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: اکبر رادی جشنواره تئاتر اکبر رادی بنیاد اکبر رادی بهزاد صدیقی نمایشنامه نویس اداره کل هنرهای نمایشی نامگذاری خیابان اکبر رادی برنامه ریزی بنیاد رادی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۵۷۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«آسمان غرب»؛ فیلمی که در به تصویرکشیدن شیرودی موفق نبود
گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ونوس بهنود ـ فیلم سینمایی «آسمان غرب» به کارگردانی محمدعسگری و تهیه کنندگی حبیب والینژاد در حالی با محوریت زندگی و رشادتهای شهید علی اکبر شیرودی ساخته شد که به نظر میرسد نتوانسته آنگونه که شایسته است ادای دینی به این شخصیت دوران دفاع مقدس باشد.
فیلم «آسمان غرب» با نقشآفرینی میلاد کیمرام با محوریت رشادت و میهن دوستی خلبان شهید، علی اکبر شیرودی و همرزمان وی در چهل و دومین دوره از جشنواره فیلم فجر رونمایی شد. این فیلم سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری و سیمرغ زرین فیلم از نگاه ملی را از آن خود کرد.
در همین ارتباط، قربانعلی تنگ شیر استاد دانشگاه و منتقد فیلم تصریح کرد: این فیلم به لحاظ ساختار، پرداخت به موضوع و انتخاب بازیگر فیلم موفقی نیست و شتابزده ساخته شده است.
وی افزود: در ژانر سینمای جنگ آثار موفق متعددی در دنیا وجود دارد و اروپاییان همچنان برای جنگ جهانی اول و دوم فیلم میسازند؛ اما آثار تولیدی ما از جمله آسمان غرب میتوانست بسیار بهتر باشد و متأسفانه اینطور نبود.
وی تاکید کرد: اینکه با فوریت فیلمی ساخته شود تا صرفاً به جشنواره برسد روند صحیحی نیست و نتیجه آن این شد که آسمان غرب نتوانسته به شیرودی ادای دین کند و مراحل زندگی وی را به خوبی معرفی کند.
به گفته این منتقد یکی از نیازهای فیلمهای مرتبط با سینمای جنگ، پرداخت خوب داستانی و انتخاب مناسب بازیگران است و آقای کی مرام آنطور که باید نتوانست بازی ماندگاری را برای نقش شیرودی داشته باشد.
این اظهارات که از گوشه و کنار و از سوی منتقدان متعددی شنیده میشود در وضعیتی است که آسمان غرب در جشنواره فجر نیز با استقبال تماشاگران مواجه نبود و این روزها که در سینماهای کشور اکران میشود نیز انتخاب شماره یک تماشاگران نیست. بر اساس اعلام سامانه سمفا میزان فروش این فیلم که اکران خود را از نوروز امسال شروع کرده، حدود ۴ میلیارد و ۱۲۵ میلیون تومان بوده و در رتبه ششم فیلمهای در حال اکران قرار گرفته است.
اما شهید شیرودی که بود؟ شهید علی اکبر شیرودی که رهبر معظم انقلاب دربارهاش فرمودند اولین نظامی است که به او اقتدا کرده است، یک از خلبانان زبده در جنگ ایران و عراق بود. وی به عنوان فردی که بالاترین میزان پرواز در دوران جنگ را داشته و از ۳۶۰ مورد خطر نجات یافته شناخته شده است. وی در سال ۱۳۵۱ به ارتش پیوست و دوره خلبانی را سپری کرد و بعدها با پیروزی انقلاب و تشکیل سپاه پاسداران به سپاه غرب کشور پیوست و در عملیات متعدد جنگی شرکت کرد. در هشتم اردیبهشت سال ۱۳۶۰ در حالیکه تانکهای عراقی به طرف قره بلاغ دشت ذهاب در حرکت بودند با هلی کوپتر به مقابله با آنان پرداخت و پس از انهدام چندین تانک از پشت سر مورد اصابت گلوله تانک قرار گرفت و به آرزوی دیرینه خود، شهادت دست یافت. در معرفی شخصیت والای او همین بس که وی در نامهای به پایگاه هوانیروز کرمانشاه، درجه تشویقی اعطایی خود را پس داده و هدف والای جنگ با دشمن را دفاع از ارزشها مطرح میکند.
متن این نامه به شرح زیر است:
از: خلبان علیاکبر شیرودی
به: پایگاه هوانیروز کرمانشاه
موضوع: گزارش
اینجانب که خلبان پایگاه هوانیروز کرمانشاه میباشم و تاکنون برای احیای اسلام و حفظ مملکت اسلامی در کلیه جنگها شرکت نمودهام، منظوری جز پیروزی اسلام نداشته و به دستور رهبر عزیزم به جنگ رفتهام؛ لذا تقاضا دارم درجه تشویقی که به اینجانب دادهاند، پس گرفته و مرا به درجه ستوانیار سومی که قبلاً بودهام برگردانید. در صورتامکانامر به رسیدگی این درخواست بفرمائید.
باتقدیم احترامات نظامی
خلبان علیاکبر شیرودی
۹/۷/۱۳۵۹
انتهای پیام/