Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، آیت الله سیداحمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در روز اربعین گفت: اگر اخیراً مشاهده کردیم که مقام معظم رهبری بر لزوم به راه انداختن یک نهضت روشنگری در برابر جنگ نرم فرهنگی دشمن با عنوان «جهاد تبیین» تأکید کردند و صدور این حکم همزمان و مصادف با روز اربعین بود، به این خاطر است که برای به راه انداختن این جریان فکری، باید از همان شیوه‌ای الگو گرفت که اهل‌بیت (ع) در جریان قیام کربلا از آن استفاده کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: پس از واقعه عاشورا گاهی شاهد هستیم که حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) پس از بیان بخش اندکی از حقایق قیام اباعبدالله و معرفی حضرت برای مردم، آنان را منقلب می‌کردند و به معنای حقیقی کلمه اگر زینب کبری (س) در شام نمی‌بود، خط سیر قیام حضرت سیدالشهدا (ع) نمی‌توانست منتج به دستاورد‌های بزرگ و انسان‌ساز خود باشد.

امام جمعه مشهد ادامه داد: اثرگذاری هر انقلاب که با ایجاد حرکت در مردم همراه است، به خاطر تبیین‌ها و روشنگری‌هایی است که دلسوزان انقلاب در برابر جریان‌های تهمت و تحریف ارائه کرده‌اند؛ همان‌طور که اگر تبیین زینب کبری (س) نمی‌بود، انقلاب حسینی به بار نمی‌نشست.

علم‌الهدی با تأکید بر ضرورت پرهیز از بی‌تفاوتی در برابر هجمه فرهنگی و رسانه‌ای دشمنان بیان کرد: افراد بسیاری بودند که بعد از ماجرای کربلا و وقتی کاروان اهل‌بیت امام حسین (ع) وارد شام شد، به سر‌های مبارک شهدا و زنان در کاروان سنگ پرتاب نمی‌کردند، اما بدون تفاوت ایستاده بودند و تماشا می‌کردند و برمبنای احادیث و روایات، حتی این افراد هم در جرم برگزارکنندگان این مراسم منحوس سهیم هستند، زیرا به تکلیف عمل نکردند و فقط به تماشا ایستاده بودند.

او تصریح کرد: کسانی که در فضای مجازی، توهین، تهمت و شبهه‌افکنی افراد معاند نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی را مشاهده می‌کنند، اما در پی پاسخگویی برنمی‌آیند، مصداق همان کسانی هستند که پس از واقعه کربلا، در بازار شام بی‌تفاوت و نظاره‌گر ورود کاروان اسرا بودند.

بیشتر بخوانید

باطن دفاع مقدس امروز در رشادت های مدافعان حرم نمایان است

امام جمعه مشهد تاکید کرد: تبیین منطقی در برابر هجمه فرهنگی دشمنان یک تکلیف قطعی است، اما این پاسخگویی هم نباید آمیخته با افترا و توهین و تهمت به طرف مقابل باشد. پاسخگویی در برابر شبهات و جنگ رسانه‌ای و تبلیغی عناصر معاند باید منطبق بر استدلال و منطق باشد و اساساً تبیین هم به معنای استفاده از منطق و استدلال در برابر دشمن خارجی است.

علم‌الهدی اظهار کرد: برخی اوقات مشاهده می‌کنیم که برادران و خواهران انقلابی برای پاسخ دادن به ادعای یک برادر یا خواهر ارزشی دیگر، دست به افشاگری می‌زنند و به گونه‌ای وارد میدان مناظره می‌شوند که نتیجه آن با رسوا شدن طرف مقابل همراه است. این دوستان باید بدانند که اقدام آن‌ها دقیقاً به منزله خودزنی است و پاسخگویی‌ها چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی باید اولاً منطبق بر رعایت اخلاق و منطق باشد و ثانیاً جهت‌گیری به سمت دشمنان خارجی داشته باشد.

او خستگی‌ناپذیری در روشنگری را دومین شرط پاسخگویی تبیینی در برابر هجمه فرهنگی دشمن دانست و افزود: علاوه بر ارائه پاسخ‌های منطقی و برخواسته از عقلانیت و اخلاق، باید در این عرصه خستگی‌ناپذیر بود و ممارست داشت.

امام جمعه مشهد ادامه داد: اگر دشمن علیه شما و اعتقاداتتان توطئه کرد و شما یک مانع معرفتی در برابر هجمه او بودید، مسلم است که شما نیز در زمره مخالفان قرار می‌گیرید و علیه شما هم تخریب و توهین صورت می‌گیرد، اما باید در این راه ممارست داشت و خستگی‌ناپذیر بود.

علم الهدی بیان کرد: پیام رهبر معظم انقلاب در روز اربعین به منزله حکم جهاد است و بر همه افراد صاحب‌قلم، صاحبان رسانه و همه کسانی که خود را موظف به امر به معروف و نهی از منکر می‌دانند، واجب است که اکنون در این عرصه وارد عمل شوند و نهضت تبیینی را در برابر جنگ نرم دشمن به راه بیندازند.

ما نسبت به پر کردن خلاء‌های زندگی همسایه مسئول هستیم

او در خطبه عبادی نماز جمعه مشهد با اشاره به رعایت تقوای عملی در رفتار با دیگران تصریح کرد: بیشتر موضوعات تقوای عملی مرتبط با ارتباط ما با دیگران است و اینجا باید تقوا را بسیار رعایت کنیم چرا که تقوا در ارتباط با دیگران احتمال آسیب دارد.

امام جمعه مشهد با اشاره به دعای ۲۶ صحیفه سجادیه تاکید کرد: امام سجاد (ع) در این دعا ۱۸ مولفه درباره همسایه‌داری را بیان کردند که مولفه اول و دوم در این دعا برای طلب توفیق از خداوند در همسایه‌داری است.

علم الهدی با بیان اینکه مولفه اول مربوط به همسایه ناتوان است، اظهار کرد: به خاطر اشتراک انسان با همسایه بسیاری از مسائل مشترک در حوزه همسایگی ممکن است اجرا نشود و به دلیل ضعیف بودن، همسایه نتواند حق و سهم خود را در اجرای برنامه‌های مشترک ادا کند که در این موضوع مُدارای با همسایه بسیار مهم است و باید با همسایه ناتوان با رفق و مدارا با رفتار کنیم.

او افزود: مولفه دوم ضعف و ناتوانی همسایه گاهی مربوط به تامین شئون زندگی خودش است؛ گاهی خلاء‌هایی در زندگی همسایه به وجود می‌آید که ما نسبت به پر کردن آن‌ها مسئول هستیم و نارسایی زندگی او را باید حل کنیم.

امام جمعه مشهد ادامه داد: بر اثر فرهنگ غربی، دو همسایه دیوار به دیوار در یک آپارتمان زندگی می‌کنند، اما از یکدیگر خبر ندارند که این با فرهنگ دینی ما سازگار نیست.

علم الهدی بیان کرد: طبق روایتی از پیامبر (ص) اگر همسایه از شما فریادرسی کرد به داد همسایه برسید، زیرا همسایه نزدیکترین فرد به شما است.

منبع:فارس

انتهای پیام//ص. ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نماز جمعه فضای مجازی تقوای الهی جنگ نرم امام جمعه مشهد برابر هجمه روز اربعین علم الهدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۶۱۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام صادق(ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه و تربیت جامعه اسلامی بود

آیت‌الله رسول فلاحتی در مراسم شهادت ششمین اختر آسمان ولایت و امامت، امام جعفر صادق (ع) در مصلی امام خمینی(ره) رشت ضمن تسلیت سالروز شهادت پیشوای امت اسلامی امام صادق(ع)گفت: شیعه به مذهب جعفری نیز تعبیر‌ می‌شود زیرا شیعه مدیون کلاس‌ها و دانشگاه عظیم علمی و روایی است که از مکتب امام صادق(ع) دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با اشاره به روایتی از اهل‌بیت عصمت و طهارت که فرمودند "هر کسی که نداند بر ما اهل‌بیت چه گذشته است و نسبت به ظلم‌هایی که بر ما خاندان روا داشته شده جاهل باشد شریک ظلم ظالمین خواهد بود." افزود: یکی از عللی که در طول تاریخ تشیع، تشکیل حکومت اسلامی بر‌ای اهل‌بیت میسر نشد در واقع عدم شناخت مردم نسبت به اهل‌بیت در هر دوره‌ای بود بنابراین اگر امت‌ها، مسلمانان و شیعیان جایگاه حقیقی امام را بشناسند، جامعه اسلامی مدینه فاضله‌ای خواهد شد که آرزوی همگان است.

آیت‌الله فلاحتی با اشاره به ورود اسلام به برخی کشورهای اروپایی از جمله بوسنی و هرزگوین تصریح کرد: برخی مسلمانان اروپا در تعالیم‌شان می‌گفتند " تاریخ اسلام پنجاه سال بعد از پیامبر(ص) را مطالعه و تحقیق‌ نکنید" و هدف از بازداشتن مسلمانان از تحقیق در این زمینه، این بوده که مسلمانان نسبت به حوادث و اتفاقات رخ داده در درون جامعه اسلامی بعد از پیامبر آگاه نشوند؛ اما برخی تحلیلگران غربی که به آیین اسلام گرویدند اسلام را از همین رهگذر مطالعه و متوجه حقایق آن شدند.

امام جمعه رشت با بیان اینکه امام صادق(ع)، ۳۴ سال امامت را بر عهده داشتند و آغازگر جهاد در عرصه فقه و فقاهت و تربیت جامعه اسلامی بودند افزود:‌ آن حضرت حدود ۴ هزار شاگرد تربیت کردند و در دوران حیات و امامت خویش با فشارهای منصور دوانیقی (لعنت‌الله علیه) مواجه شدند؛ ظلم‌ها و فشاری که منصور بر امام وارد کرد، بر هیچ امامی وارد نشده بود.

 

وی با اشاره به اینکه تشکیل حکومتی مبتنی بر احکام و آرمان‌های اسلام از جمله اهداف و آرزوهای اهل‌بیت و عالمان دین در دوره‌های مختلف بود افزود: اهل‌بیت عصمت و طهارت در دوران حیات‌شان، شکنجه‌های روحی و سختی‌های زیادی را متحمل شدند تا حکومتی مبتنی بر احکام اسلام تشکیل دهند‌.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با بیان اینکه حکومت اسلامی در ایران در سایه تلاش‌های شهیدان، امام و روحانیت شکل گرفت؛ حکومتی که آرزوی انبیاء و اهل‌بیت عصمت و طهارت بود تصریح کرد: دشمن امروز تلاش‌‌ می‌کند ما را درگیر امور جزئی و سیاه‌نمایی‌ها کند تا از اصل نظام و حکومت اسلامی که مورد توجه انبیاء و اولیاء است فاصله بگیریم. 

آیت‌الله فلاحتی با اشاره به بسط قدرت جمهوری اسلامی که معادلات تمام قدرتمندان جهانی را برهم زده و قدرت‌های نظامی را وادار به خضوع کرده است افزود: با وجود هجمه‌های گوناگون علیه نظام اسلامی اما در این فضاهای مسموم جهانی نیز طعم شیرین اداره جامعه بر مبنای اسلام و مدیریت اسلامی در اذهان و دل‌های ملل نشسته‌ است و ملت‌ها حکومت اسلامی و پیام جمهوری اسلامی را باور کردند و جمهوری اسلامی در سرتاسر دنیا تاثیرات شگرف خود را به منصه ظهور رساند.

امام جمعه رشت با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه "علم و عمل باید در کنار هم باشد" خاطرنشان کرد: عملِ بدون‌ معرفت و دانش فایده‌ای ندارد البته علمی که با عمل همراه نباشد نیز فایده‌ای ندارد.

وی گفت: امام صادق(ع) صاحب مکتب بود و در مسجد نبوی، فقه شیعه و اخلاق شیعه و امور سیاسی و اجتماعی را برای دانش‌پژوهان بیان می‌کردند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • امام صادق (ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه بود
  • امام صادق(ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه و تربیت جامعه اسلامی بود
  • امام جمعه قم: تظاهر کنندگان اسرائیلی تصویر رهبر انقلاب را حمل کردند
  • تظاهر کنندگان اسرائیلی تصویر رهبر انقلاب را حمل کردند /سپاه محاسبات چندین ابرقدرت را بهم ریخت
  • سعیدی، امام جمعه قم: در اسرائیل تظاهر کنندگان تصویر رهبر معظم انقلاب را حمل کردند و شعار دادند ما را از دست نتانیاهو نجات دهید
  • امام جمعه قم: در اسرائیل تظاهر کنندگان تصویر رهبر معظم انقلاب را حمل کردند و شعار دادند ما را از دست نتانیاهو نجات دهید
  • امام جمعه قم: در اسرائیل تظاهرکنندگان تصویر رهبر انقلاب را حمل کردند و شعار دادند ما را از دست نتانیاهو نجات دهید
  • بیداری امروز جوانان دنیا مرهون روشنگری رهبر انقلاب است
  • اعتراضات دانشجویی در آمریکا، انعکاس نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی است
  • ضرورت آرایش جنگی رسانه‌های کشور در برابر رسانه‌های نظام سلطه