Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین، سرطان روده بزرگ در حال حاضر شایع‌ترین سرطان در مردان و دومین سرطان شایع در زنان در سنگاپور است. اگرچه شیوع این بیماری در قرن گذشته به سرعت در حال افزایش بود، اما به نظر می‌رسد از اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی در حال افزایش بوده است. 

اگرچه تصور می‌شود بیشتر سرطان‌های روده بزرگ در افراد مسن رخ می‌دهد، اما حدود ۵ درصد از سرطان‌ها در افراد زیر ۴۴ سال و ۱۸ درصد از سرطان روده بزرگ در افراد زیر ۵۴ سال رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اکثر مردم دفع خون یا یبوست را با کولورکتال مرتبط می‌دانند.  با این حال، مهم است بدانید که اکثر بیمارانی که برای خونریزی یا یبوست  مراجعه می‌کنند، سرطان ندارند و فقط برخی از بیماران سرطانی دچار خونریزی یا یبوست هستند.

علائم و غربالگری

اکثر پزشکان خانواده از علائم سرطان روده بزرگ آگاهی دارند. سرطان روده بزرگ سمت راست با علائم کم‌خونی، سرطان روده کوچک سمت چپ با تغییر عادت روده، یبوست و اسهال متناوب، عبور خون کهنه و سرطان‌های راست‌روده با احساس تخلیه ناقص روده‌ها همراه است. 

گاهی اوقات، بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ ممکن است علائم غیراختصاصی مانند ناراحتی شکمی، نفخ، درد و یا حتی افزایش دفع را نشان دهند.

در حقیقت، بهترین زمان برای پیشگیری یا درمان سرطان کولورکتال زمانی است که هیچ علامتی وجود ندارد. اکثر پولیپ‌ها و سرطان‌های کوچک روده بزرگ هیچ علائمی ندارند. این به این دلیل است که این ضایعات نسبت به‌اندازه لومن روده بزرگ کوچک هستند، به‌ویژه در سمت راست‌روده بزرگ که مدفوع مایع تر است و می‌تواند بدون ایجاد مشکل از ضایعه عبور کند.

از آزمایش خون مخفی مدفوع برای غربالگری جمعی جمعیت استفاده شده است. آزمایش‌ها جدیدتر (FIT یا آزمایش ایمونوشیمی مدفوع) از آنتی‌بادی‌هایی برای تشخیص اجزای گلوبین انسان در خون استفاده می‌کند، بنابراین نتایج مثبت کاذب کمتری می‌دهد. 

این مورد با آزمایش قدیمی‌تر بر اساس گایاک که تشخیص خونریزی در مدفوع را نشان می‌دهد و برای اطمینان از صحت آزمایش ممکن است تا ۳ روز قبل از آزمایش نیاز به محدودیت غذایی داشته باشد، مطلوب‌تر است. حساسیت و ویژگی این آزمایش‌های مدفوع از ۷۰ تا ۹۰ درصد متغیر است.

برای آزمایش دقیق‌تر، روده بزرگ را می‌توان با استفاده از کولونوسکوپی، باریم انما یا سی تی کولونوگرافی (که به کولونوسکوپی مجازی نیز معروف است) ارزیابی کرد. همه اینها نیاز به آمادگی روده برای معاینه بهینه دارد.

اگرچه برخی معتقدند که کولونوسکوپی تهاجمی است و خطر سوراخ شدن دارد، اما مردم فراموش می‌کنند که تحقیقات رادیولوژیکی نیز با وجود این که باید از هوا برای اتساع روده بزرگ استفاده شود، احتمال سوراخ شدن (هرچند کمی کمتر) وجود دارد. 

کولونوسکوپی مزیت آرام‌بخشی، برداشتن پولیپ‌ها و بافت را برای بیوپسی ارائه می‌دهد و این که به‌راحتی می‌تواند هرگونه ضایعه را از مدفوع چسبنده تشخیص دهد.

این امر به‌خوبی پذیرفته شده است که بیشتر سرطان‌های روده بزرگ از مسیر سرطان آدنوما - کارسینوما پیروی می‌کنند و به‌این‌ترتیب، بستن هرگونه پولیپ آدنوماتوز در جوانه مساوی با درمان سرطان روده بزرگ در آینده است. سرطان‌های تشخیص‌داده‌شده در غربالگری نیز در مراحل اولیه هستند و بقای ۵ ساله بهتری دارند. 

بروز سرطان روده بزرگ از ۵۰ سالگی به بعد به‌سرعت افزایش می‌یابد و زمان لازم برای پیشرفت پولیپ به سرطان ۱۰ سال یا بیشتر است، بنابراین غربالگری از ۴۰ سالگی امکان تشخیص پولیپ‌ها و سرطان‌های اولیه را فراهم می‌کند. روند اخیر کاهش جزئی در بروز سرطان روده بزرگ ممکن است به دلیل غربالگری بیشتر کولونوسکوپی و برداشتن پولیپ‌ها باشد.

جراحی همچنان رویکرد اصلی درمان سرطان روده بزرگ است

جراحی همچنان اصلی‌ترین درمان برای درمان سرطان روده بزرگ است. با پیشرفت روزافزون در فناوری پزشکی، جراحی لاپاروسکوپی باید گزینه استاندارد باشد، درحالی‌که جراحی باز مختص کسانی است که دارای سرطان‌های بسیار بزرگ یا سرطان‌هایی هستند که به مناطق اطراف حمله کرده است. 

جراحی روباتیک هنگام برخورد با سرطان‌های رکتوم در فضای محدود حفره لگن ممکن است مزیت داشته باشد.

بیمارانی هستند که از داشتن روزنه، دهانه‌ای برای هدایت مدفوع یا ادرار به کیسه‌ای خارج از بدن ناراحت هستند. ایجاد یک استومای موقت معمولاً برای تومورهای راست‌روده که نزدیک مقعد هستند، در نظر گرفته می‌شود، در صورتی که اسفنکتر مقعدی با تومور درگیر شده و مجبور به برداشتن آن شده است، نیاز به استومای دائمی است. 

معده‌های موقت را می‌توان یک ماه پس از عمل بست. برای آن دسته از بیمارانی که به استوم نیاز دارند، اکثر وسایل استوما را می‌توان بااحتیاط پوشید و نشت یا بو نمی‌دهد.

شیمی‌درمانی برای درمان کمکی برای سرطان‌های مرحله ۳ و همچنین سرطان‌های مرحله ۲ که در معرض خطر زیاد عود هستند استفاده می‌شود. پرتودرمانی فقط برای سرطان‌های راست‌روده یا در شرایط تسکینی برای کنترل سرطان استفاده می‌شود. 

در مقایسه با استرس ناشی از جراحی و/یا شیمی‌درمانی و پرتودرمانی، غربالگری منظم کولونوسکوپی یک فرایند بسیار ساده‌تر است و می‌تواند از بروز سرطان روده بزرگ جلوگیری کند.

پربیننده ترین این افراد به طور طبیعی ویروس کرونا را مهار می کنند! آغاز صدور کارت واکسن کرونا دیجیتال به زبان فارسی و انگلیسی حقایق جالب از مصرف روزانه تخم مرغ تاثیر عجیب این داروهای گیاهی در درمان کرونا آیا آب برنج می تواند موهای شما را قویتر و براقتر کند؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سرطان روده بزرگ سرطان روده بزرگ روده بزرگ درمان سرطان راست روده سرطان ها پولیپ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۶۲۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش» برگزار شد

ایسنا/خراسان شمالی مدیرعامل سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری بجنورد گفت: پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد بش قارداش برگزار شد.

محمدرضا موفق در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: به مناسبت فرا رسیدن هفته شوراها، روز کارگر، معلم و هفته سلامت، جمعه هفته جاری پیاده‌روی همگانی به مقصد بش قارداش برگزار شود.

وی افزود: این پیاده‌روی از محل ایستگاه شماره ۴ آتش نشانی شهرداری در بلوار دانشگاه آزاد آغاز و از مسیر جاده سلامت به سمت بش قارداش ادامه یافت.

موفق تاکید کرد: برگزاری همایش‌هایی از این نوع موجب ایجاد تحرک و شادابی در جامعه می‌شود و شور و نشاط اجتماعی را به دنبال دارد. به همین دلیل، خود را موظف به اجرای برنامه‌هایی از این قبیل می‌دانیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ترافیک شهر تهران آغاز شده است
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • به‌زودی تشخیص سه نوع خطرناک سرطان با یک قطره خون ممکن می‌شود
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد
  • تشخیص چند دقیقه‌ای سرطان با یک قطره خون
  • علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم
  • پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش» برگزار شد
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • شناسایی ۳ نوع سرطان با یک قطره خون