تقویت انگیزه جوانان در موسیقی معاصر بواسطه جشنواره جوان/اینجا صدای تمام سازها به گوش می رسد
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۶۳۸۳۳
به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، فیروزه نوایی نوازنده پرسابقه فلوت و داور این دوره از جشنواره موسیقی جوان گفت: قطعا جشنوارهای مانند جشنواره موسیقی جوان توانسته طی سالها برگزاری، نقش زیادی در استعدادیابی هنرجویان مستعد داشته باشد.
این هنرمند با اشاره به اینکه من هفت سال است که این افتخار را داشتهام تا جزو هیات داوران جشنواره باشم و هرسال، پیشرفت بهوجود آمده در ابعاد مختلف این رویداد را ازنزدیک شاهد باشم، اضافه کرد: آنچه مسلم است اینکه جشنواره موسیقی جوان توانسته در جذب هنرمندان جوان کشورمان، بهخصوص هنرمندانی که دور از پایتخت در استان های مختلف کشور زندگی میکنند تاثیرگذار باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این هنرمند پرسابقه درپاسخ به این سوال که جشنواره موسیقی جوان چقدر توانسته در پررنگ کردن موسیقی کلاسیک درجامعه نقش داشته باشد نیز گفت: بیتردید، جشنواره دراین زمینه عملکرد خوبی داشته است. درسالهای گذشته، فاصلهای بین موسیقی کلاسیک و جامعه ایجاد شده بود و هنرمندان این حیطه هم به آن شکلی که باید انگیزهای برای پررنگ شدن این شاخه از موسیقی انجام نمیدادند. ولی درسالهای اخیر، شاهد بالندگی هنرمندان در شاخه موسیقی کلاسیک بودهایم. بهخصوص اینکه امروز با پتانسیل گستردهای دراین زمینه روبهرو هستیم. به بیان سادهتر، درسالهای اخیر موسیقی کلاسیک پیشرفت کرده و توجه خانوادهها نیز بیش از گذشته نسبت به این سمت جلب شده است. همه اینها بیانگر این مسئله است که چشمانداز موسیقی کلاسیک روشن است و به مرور جایگاه این موسیقی تثبیت خواهد شد.
نوایی با اشاره به اینکه سطح آثار رسیده در بخش فلوت، امسال مطلوبتر از سالهای پیش بود، گفت: طبیعی است که امسال جهشهای زیادی دربین هنرجویان این ساز دیده میشود. اما معتقدم، هنوز هم ظرفیت گستردهای وجود دارد تا هنرجویان بتوانند بهترین خود را در جشنوارههایی مثل جشنواره موسیقی جوان ارائه کنند. درعینحال، امیدوارم تا زمانی که یک استاد از پیشرفت صددرصد هنرجوی خود مطمئن نشده، او را برای شرکت دراین جشنواره تشویق نکند. چون بارها پیش آمده است که هنرجو دراین رویداد شرکت کرده و نتوانسته به مرحله دوم دست یابد، بنابراین دچار سرخوردگی شده است. امسال درگروه الف ساز فلوت ۲۳ نفر شرکت کردند که به نظرم میبایست از بین آنها بهترین افراد گزینش میشدند. اگرچه، سطح شرکتکنندگان گروههای الف و ب، به نسبت گذشته پیشرفت زیادی داشته که همین مسئله جای خوشحالی دارد. اما تعداد شرکتکنندگان در گروه «ج» سال به سال کاهش مییابد که جای تاسف دارد.
این هنرمند ادامه داد: همیشه مدیریت خوب باعث استمرار یک جشنواره میشود. به همین خاطراست که جشنواره موسیقی جوان توانسته طی این سالها به رغم مشکلاتی که بر سر راهش وجود داشته به مدیریت خوب دکتر هومان اسعدی، ادامه یابد. هرچند،براین باورم که جشنوارهها هم تا جایی میتوانند در شکوفایی و هدایت هنرجویان مستعد نقش داشته باشند، ولی درنهایت دولت است که میتواند تمهیدی برای اشتغالزایی برگزیدگان جشنوارهها و فارغالتحصیلان رشته موسیقی انجام دهد. امروز میبینیم، هرسال تعداد زیادی از دانشگاههای موسیقی فارغ التحصیل میشوند اما واقعیت این است که آینده شغلی به آن شکلی که باید برای آنها فراهم نیست. معروف است که یکی از نوازندگان فلوت به نام نیکوله در بحبوهه شهرتی که داشت، از تدریس دردانشگاه فرایبورگ استعفا داد. وقتی از او علت این کارش را پرسیدند جواب داد: چقدر باید هرسال، بیکار تحویل جامعه بدهم ! ازاین رو، تصورمیکنم دولت میتواند بهمدد برنامهریزی بلند مدت، زمینههای اشتغالزایی برای جوانان برگزیده و فارغالتحصیلان دانشکدههای موسیقی را فراهم سازد.
این هنرمند در پاسخ به این سوال که سطح داوری آثار را در قیاس با سال گذشته چطور ارزیابی میکنید نیز اضافه کرد: درباره داوری آثار نمیتوانم به شکل دقیق توضیحاتی بدهم. شاید به این خاطر که امسال به دلیل بیماری کرونا، هر داور به شکل تکتک به بررسی آثار پرداخت. اما میتوانم بگویم، ملاک اصلی داوریها، بر قوت نوازندگی، توانایی و تمرکز هنرجویان بوده است. امیدوارم، جشنواره مانند هرسال بتواند انگیزهای باشد تا صدای تمام سازها به گوش برسد و نسل جوان با سازهای مختلف آشنا شود و بتوانند به سمت فراگیری سازهای مختلف قدم بردارند.
نوایی در پایان گفت: طی سالهای اخیر، پیشنهاد کرده بودم تا به جای اهدای جوایز نقدی به برگزیدگان رتبه اول ودوم، موقعیتی برای برگزیدگان فراهم شود تا بتوانند در قالب مسترکلاسهایی با استادان زبده هر ساز دیدار و گفتوگو کنند. این مسترکلاسها به برگزیدگان این امکان را میدهد تا بتوانند نسبت به زوایای تئوری و عملی ساز مورد نظر خود، اطلاعات بیشتری از آن استاد به دست بیاورند. چون گاه میبینیم باوجود آن که شرکتکننده از استعداد زیادی برخوردار است، اما معلم نتوانسته تمام اطلاعات و مبانی را دراختیار او بگذارد.
این هنرمند اضافه کرد: امیدوارم همکاری بین ستاد جشنواره با معلمان بیشتر شود .
نوایی تاکید کرد:من براین باورم، همه نباید دراین جشنواره شرکت کنند. شاید گاهی پیش بیاید که یک رشته اصلا برگزیدهای نداشته باشد که اشکالی هم ندارد.آنچه اهمیت دارد این است که به صرف کمیت، کیفیت قربانی نشود. طبعا اگر به کیفیت آثار در جشنوارهها اهمیت بیشتری داده شود، سطح جشنوارهها نیز
ارتقاء بیشتری پیدا میکنند.
داوریهای مرحله مقدماتی بخش موسیقی ایرانی و کلاسیک پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حال اتمام است و به زودی نتایج مرحله اول از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام میشود.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: موسیقی معاصر جشنواره موسیقی جوان سازمان هنری رسانه ای اوج جشنواره موسیقی جوان موسیقی کلاسیک جشنواره ها شرکت کنند سال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۶۳۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، دوران کودکی و نوجوانی، مهمترین دورانی است که در آن شخصیت، هویت و سبک زندگی افراد شکل میگیرد و نظامهای اعتقادی و ارزشی در نهاد آنان پایه ریزی میشود. ازاین رو، تولید و مصرف محتوا در زیست بوم فرهنگی کودک و نوجوان، ضرورتی راهبردی و سبک ساز است. در این میان، «محتوای ادبی» در پویایی این زیست بوم و الگوسازی در زمینه سبک زندگی، نقشی پررنگ دارد. بررسیها نشان میدهند، سهم حوزه کودک و نوجوان در اسناد بالادستی ناکافی است.
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهشهای مجلس در پژوهشی با عنوان «تولید و ترویج محتوای ادبی برای کودک و نوجوان؛ واکاوی سیاستی و راهکارهای تقنین» آورده است، سیطره محصولات و خدمات ادبی، هنری و رسانهای بر سبد مصرف فرهنگی کودکان و نوجوانان، تولید و مصرف محتوا در این زیستبوم را به ضرورتی راهبردی تبدیل کرده است. در این میان، محتوای ادبی میتواند در پویایی زیستبوم و الگوسازی در زمینه سبکزندگی، نقشی پررنگ داشتهباشد. زیرا پیوند محتوای ادبی با زیباییها و جاذبههای هنری ناگسستنی بوده و در چنین بستر و قالبی، ظرفیت فراوانی برای انتقال پیامها و مفاهیم به ظریفترین و مؤثرترین شکل وجود دارد.
* سهم حوزه کودک و نوجوان در اسناد بالادستی ناکافی است
این پژوهش بیان میکند که بنابر بررسی چارچوب سیاستی کنونی، سهم حوزه کودک و نوجوان در اسناد بالادستی ناکافی است. همچنین سیاستهای واضح، ملموس و هدفمندی در این زمینه وجود ندارد. در مصوبات و مقررات تخصصیتر نیز راهبردهای موجود کمرمق بوده و جامعیت لازم را ندارند. بررسی آرایش نهادی این حوزه نیز نشاندهنده فعالیت جزیرهای، موازیکاری و تشتت در تولیگری است.
* نبود نقشه راه راهبردی در حوزه کودک و نوجوان
این پژوهش نبود نقشه راه راهبردی در حوزه کودک و نوجوان را بهعنوان یکی از چالشهای تولید و ترویج محتوای ادبی برای این قشر دانست و بیان کرد که خلأ برنامه راهبردی، تلقی نشدن مسائل کودک و نوجوان بهعنوان اولویتی بنیادین و ضعف در چارچوب سیاستی و نهادی موجود، به سادهانگاری، تشتت و نبود انسجام در سطوح مختلف سیاستگذاری و اجرا در این حوزه منجر شدهاست. بهدلیل محوریت نداشتن پژوهش، تخصصگرایی و برنامهریزی جامعنگرانه، عمده اقدامات بهصورت مقطعی و پروژهای، جوشیده از دغدغههای فردی یا برخواسته از ادراک و تجربه زیسته محدود و ناقص شخصی بودهاند که به نتایج کماثر و سطحی انجامیدهاست.
* مغفول ماندن بسیاری از حوزههای موضوعی مورد نیاز مخاطب
در این پژوهش، مغفول ماندن بسیاری از حوزههای موضوعی مورد نیاز مخاطب بهعنوان چالش تولید و ترویج محتوای ادبی برای گروه کودک و نوجوان بیان شده و آمده است که آثار تألیفی از لحاظ موضوعیابی، مسئلهمندی و نیازشناسی دچار ضعف جدی بوده و به بسیاری از بحرانها و مسائل آسیبزای دوره کودکی و نوجوانی کمتوجهند. در چنین شرایطی، مخاطبان برای پاسخ به نیازها و دغدغههای خود، بیشتر سراغ آثار ترجمهای و خارجی میروند که اغلب حاوی پیامهایی آسیبزا و ناسازگارند.
* خلأ در تألیف و تربیت آفرینش گر
دیگر چالش این حوزه در این گزارش به خلأ در تألیف و تربیت آفرینش گر اشاره شده و آمده است که: فعالیت مؤثر و پیوسته در این حوزه مستلزم حضور و استقرار متخصصان دغدغهمند و مسئلهشناس است. در شرایط کنونی، مجموع آثار تألیفی کمیّت و کیفیت مطلوبی نداشته و در زمینه پرورش و تربیت آفرینشگر و متخصص کودک و نوجوان و زیرساختها و مواد آموزشی مربوطه نیز خلأ جدی وجود دارد. آفرینشگران فعال و دغدغهمند کنونی نیز کمشمار بوده و در میان مخاطبان چندان شناخته شده نیستند.
* فعالیت جزیرهای و رویکرد غیرتعاملی نهادهای مسئول
این پژوهش رویکرد نادرست تمرکز بر مصادیق محتوایی و فعالیت جزیرهای و رویکرد غیرتعاملی نهادهای مسئول را بهعنوان یکی از چالشهای این حوزه معرفی کرده و توضیح میدهد که رویکرد نادرست تمرکز بر مصادیق یا تکمحصولها، اگرچه در کوتاهمدت جذب مخاطب را بههمراه داشته و دستاوردساز است، اما نمیتواند بهطور ماندگار و گستردهای جریانسازی کرده و انس کودکان و نوجوانان با محتوای ادبی را نهادینه کند. عمده دستگاهها و نهادهای مسئول در این حوزه ارتباط پایدار و تعامل پویایی با یکدیگر ندارند و اغلب فعالیتها و برنامههای اصلی خود را در سطح درونسازمانی دنبال میکنند. بهاینترتیب، اقدامات انجام شده تأثیر محدود و اندکی بر کلان وضعیت مصرف فرهنگی کودکان و نوجوانان گذاشته و هدف راهبردی مشخص و دستاورد ملموس و سنجشپذیری محقق نمیشود.
* نظمدهی و انسجامبخشی به فعالیتهای این حوزه
این پژوهش پیشنهاد میکند که نظمدهی و انسجامبخشی به فعالیتهای این حوزه و راهبری سبد مصرف فرهنگی مخاطب کودک و نوجوان، به تدوین برنامهای راهبردی و جامع (مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی) و بهروزرسانی پیوسته آن نیازمند است. تعیین اولویت و رویکرد موضوعی و تنظیم نگاشت نهادی از لوازم اساسی چنین برنامهای است. رصد و پایش مداوم زیستبوم فرهنگی کودک و نوجوان میتواند منجر به تصویری واضح از وضعیت مستقر شود. تصویری که میتواند یاریگر برنامهریزان و آفرینشگران و تولیدکنندگان در ایدهپردازی، خلق اثر، ترویج محتوا، بازاریابی و عرضه محصول باشد.
* تربیت آفرینش گر و حمایت از آثار تألیفی
این پژوهش یکی از راهکارهای حل این چالش را تربیت آفرینش گر و حمایت از آثار تألیفی عنوان کرده و ادامه میدهد که در راستای افزایش تخصصگرایی و بهبود وضعیت تألیف، روندها و زیرساختهای کنونی باید بهسمت تربیت و آموزش افراد مستعد، توانمندسازی آفرینشگران کنونی و نیز حمایت از آثار تألیفی مطلوب، تغییر مسیر یابند. ازاینرو، لازم است ضمن تقویت ظرفیتها و زیرساختهای آموزشی در مقاطع مختلف، در صنعت نشر و فعالیتهای ترویجی نیز از آثار تألیف و بومی مطلوب پشتیبانی شود (مانند مشوقهای مالیاتی و اعطای یارانه).
در این پژوهش تربیت آفرینش گر و حمایت از آثار تألیفی چهره سازی از نهادها و آفرینش گران حوزه کودک و نوجوان بهعنوان راهکار دیگر مطرح شده و در توضیح آن آمده است که تمرکز بر جایگاههای حقوقی و آفرینشگران موفق و ترویج و چهرهسازی از آنها میتواند پیوند مستحکمتری میان مخاطبان و محتوای ادبی ایجاد کند. زیرا نهادها و آفرینشگران از امکان همراهی طولانیمدت و پیگیری پیوسته توسط مخاطب برخوردار بوده و ظرفیت بسیار بیشتری برای هویتبخشی، الگوآفرینی و سبکسازی دارند.
* تقویت زنجیره ارزش و بهره گیری از ظرفیتهای بازار فرهنگی
این پژوهش همچنین پیشنهاد تقویت زنجیره ارزش و بهره گیری از ظرفیتهای بازار پردازی فرهنگی را مطرح کرده و بیان میکند که عرضه حداکثری محتوای ادبی مستلزم لحاظ ذائقهها و گرایشهای گوناگون مخاطب و قرار دادن محتوای مدنظر در زنجیره ارزش است. در صورت ایجاد پیوستاری در سیاستگذاری و برنامهریزی در این حوزه، میتوان منابع فرهنگی غنی دینی و بومی را به زبان کودک و نوجوان امروز فراوری کرد و با بهرهگیری از ظرفیتهای بازار پردازی فرهنگی به بازتولید چنین آفرینشهایی در قالبهای گوناگون پرداخت.
* تقویت جریان اقتباس
راهکار دیگر مرکز پژوهشهای مجلس در این پژوهش مبتنی بر تقویت جریان اقتباس و سرمایهگذاری در صنعت و پی نما مطرح شده که در توضیح آن بیان میکند که با تقویت جریان اقتباس میتوان جهانهای داستانی و شخصیتهای بومی و آئینی را در قالب رمان بازآفرینی کرد و با نگارش فیلمنامهها و بازینامههای اقتباسی براساس رمانهای پرمخاطب و غنی به گسترش جهان داستانی خلق شده در دیگر قالبهای هنری و رسانهای پرداخت. صنعت پینما نیز ظرفیت فراوانی در شکوفایی زنجیره ارزش آثار ادبی داشته و میتواند حلقه اتصال کتاب و آثار نمایشی (بهویژه پویانمایی) باشد. با سرمایهگذاری در پینما، هم مخاطب بالقوهای برای آثار اقتباسی فراهم میشود و هم بهرهوری فرایندهای تولید آثار نمایشی افزایش مییابد. رویکرد ارتباطات سازمانی در میان دستگاههای مسئول در این عرصه نیازمند بازنگری جدی است. همرسانی نیازها و ظرفیتها میان مدارس، مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مساجد، فرهنگسراها و دیگر نهادهای مرتبط و برقراری تعاملات همافزا در این زمینه، ضروری است.
در یکی جمع بندی نهایی محوریترین مسائل و چالشهای این حوزه از منظر سیاستی و تقنینی عبارتند از:
۱. نبود نقشه راه راهبردی در حوزه کودک و نوجوان،
۲. مغفول ماندن بسیاری از حوزه های موضوعی مورد نیاز مخاطب،
۳. خلأ جدی در تألیف و تربیت آفرینش گر،
۴. رویکرد نادرست تمرکز بر مصادیق محتوایی،
۵. فعالیت جزیره ای و رویکرد غیرتعاملی نهادهای مسئول.
در راستای مسائل یاد شده، این راهکارها پیشنهاد می شوند:
۱. تدوین برنامه راهبردی و تنظیم نگاشت نهادی،
۲. رصد و شناسایی مداوم نیازهای کودکان و نوجوانان،
۳. تربیت آفرینش گر و حمایت از آثار تألیفی،
۴. چهره سازی از نهادها و آفرینش گران حوزه کودک و نوجوان،
۵. تقویت زنجیره ارزش و بهره گیری از ظرفیت های بازارپردازی فرهنگی،
۶. تقویت جریان اقتباس و سرمایه گذاری در صنعت پی نما (کمیک)،
۷. بهبود تعامل میان دستگاهی.
انتهای پیام/