Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-05@02:31:56 GMT

معضل «بازگشایی» مدارس

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۶۴۴۰۰

معضل «بازگشایی» مدارس

تشیع صفوی قیام حسینی را بدل به مناسک ناله و ندبه، کیش غم و ماتم، فرهنگ حزن و اندوه، و اکسیر حس و صورت‌گرایی بی‌معنا و بی‌محتوا ساخت، چنان‌که پیآمدهای آن‌را تا به امروز می‌بینیم‌ که چگونه استمرار می‌یابد و بر روی آن سرمایه‌گذاری رسمی و مملکتی می‌شود.
گرایش موسوم به بنیادگرا (یا اصول‌گرا) گویی از تاریخ مسیحیت و کلیسا در سده‌های میانه  که نهضت عیسوی را تبدیل به نهاد و نظام دینی و حکومتی ساخت و واکنش سکولار و لائیک (عصری و عرفی شدن امور) بعدی را در عصر جدید برانگیخت، درس درستی نیآموخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دینی که به دنیا و دولت متکی گردد لاجرم از متن وجدان جمعی اجتماع به حاشیه رانده می‌شود.
در تاریخ اندیشه‌ی فلسفی نیز اگر سقراط در آغاز خود را نه سوفیست بلکه دوستدار(جوینده)ی حکمت می‌خواند و در گفتگو با برده‌ای اثبات قضایای هندسی را از زبان او استخراج می‌کرد، شاگرد او افلاطون با بنا نهادن «آکادمی» که گویا بر سر در آن نبشته بود: ‌«کسی که هندسه‌ نداند بدین‌جا وارد نشود»، سنت استادش را به سوی نوعی نخبه‌گرایی اشرافی و خردمحور منحرف ساخت. مراد و منظور افلاطون اما و اگر از هندسه هنوز قدرت محاسبه‌ی متوازن در راستای تحققِ نوعی از مساوات و عدالت (توزیعی) بود، در مدرسه-لیسه-‌ی شاگرد او، ارسطو، معلم اول تاریخ فلسفه، پرسش‌گری سقراطی و نظرورزی افلاطونی به نظام‌سازی منطق و بنیادریزی متافیزیک (هستنده‌شناسیِ جوهرمحور) تبدیل شد و اندیشه بتدریج و بویژه در دوران اسکولاستیک گرفتار نظام‌سازی متصلب ساخت.

در این روزهای سخت بازگشایی مدارس در شرایط همه‌گیری کرونایی، پرسش از وضعیت و چشم‌انداز نظام آموزش‌وپرورش در کشورما مسئله‌ی روز است. در شرایطی که معلمان ما برای احقاق حقوق اولیه و مطالبات صنفی ساده‌ای، مانند رفع فاصله و متناسب ساختن حقوق با حداقل‌های زندگی، مجبور به تظاهرات و اعتراضات و تحمل حبس و محرومیت می‌شوند، در شرایطی که استادان و مدرسان آموزش عالی به جرم اظهار نظر و داشتن سلیقه‌های متفاوت، از کار برکنار و از نظام آموزشی به‌تدریج یا به‌شکل کامل حذف می‌شوند، چگونه می‌توان یک سال تحصیلی با انگیزه و شکوفا و پُربار را از سوی آموزگاران و دانش‌آموزان و استادان و دانشجویان انتظار داشت؟

من خود در مقام مدرسی که در تجربه‌ی زیسته‌ی خود هم آسیب‌های محتوایی و علمی نظام آموزشی سابق و لاحق کشور را می‌شناسم، و هم به دلیل دگراندیشی از پذیرش در هیئت علمی و همکاری با دانشگاه محروم شده ام، وهم با ناممکن بودن زیست و معیشت با عزت و کرامت با میزان حقوق و سطح درآمدهای کنونی معلمان آشنایم، و.. که شرح این‌همه مقال در این مجال نگنجد، گره‌ی اصلی همه‌ی مشکلات کشور را در همین ضعف نظام آموزشی می‌دانم که سرمشق نسل‌ها و عصرها را می‌پرورد و هم ازاین‌رو شناخت کاستی‌ها و بحران‌هایش حتی از آسیب‌شناسی‌ نظام قضایی و حقوقی و قانونی که اساس نظم حاکم است هم حیاتی‌تر است و همگان نیز دلیل آن‌را می‌دانند زیرا در شرع و عرف آن قدر بر اهمیت آن تاکید شده که از تکرار بی‌نیاز است.

تناقض میان آموزه‌های دینی و موعظه‌های اخلاقی و نصایح فرهنگی اما، با وضع واقعی و نظم موجود، در دوران بازگشایی مدارس و در روز بزرگداشت مولانا، این ابیات را در تضاد میان سیاست‌های آسمانی و زمینی، به یاد می‌آورد که:
« آن سیاست را که لرزید آسمان/ مثنوی اندر نگنجد شرح آن
گر به طبع این می‌کنی ای باد سرد/  گرد خط و دایرهٔ آن هود گرد
ای طبیعی فوق طبع این ملک بین/  یا بیا و محو کن از مصحف این
مقریان را منع کن بندی بنه /  یا معلم را به مال و سهم ده ! »

کد خبر 1560051

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: احسان شریعتی مدرسه مجازی مدرسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۶۴۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم ترین عامل توسعه یك جامعه نظام آموزشی است

ماموستا امجد محمودی در گفتگو با خبرنگار حوزه استان‌ها خبرگزاری تقریب با تبریک روز معلم و گرامیداشت یاد و خاطره شهید علامه مرتضی مطهری اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب‌اسلامی و شهادت استاد مرتضی مطهری در اردیبهشت ماه سال 1358 توسط گروه فرقان، این روز به عنوان روز معلم نامگذاری شد.

وی با اشاره به تاکیدات مهم در مورد حفظ شأن و منزلت معلمان افزود: باید تلاش کنیم مقام معلم را حفظ و حرمت آنها را نگه داریم، زیرا یکی از اهداف راهبردی و حیاتی برای انقلاب اسلامی، تربیت نسل متناسب و هماهنگ با آموزه‌های اسلامی است.

این عالم اهل سنت ابراز داشت: مسلماً یکی بارزترین الگوهای جمهوری اسلامی از تعلیم معلم تراز انقلاب، شهید مرتضی مطهری بوده است، لذا معلم باید قدردان و وظیفه شناس علم خود باشد و  ملتزم به دین مبین اسلام باشد.

ماموستا محمودی در ادامه از معلمی به عنوان شغل انبیا و اولیا نام برد که چراغ هدایتگر جوامع بشری از تاریکی به سمت نور و روشنایی است، و بیان کرد: در دنیای پیچیده امروز هیچکس بی نیاز از تعلیم و تربیت نیست، لذا معلم روی اخلاق دانش آموز تأثیر مستقیم و موثری دارد و در خط مقدم پژوهش می باشد.

امام جمعه موقت مریوان در ادامه تاکید کرد: باید جایگاه واقعی معلم در جامعه حفظ شود، زیرا مهم ترین عامل توسعه پرورش ذهنی علمی در یك جامعه نظام آموزشی است؛ بنابراین باید قدردان زحمات همه معلمان باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ساخت سریال‌های جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیون
  • کیفیت بخشی به مقوله آموزش از اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش
  • سرانه فضای ورزشی مدارس اردبیل ۲.۵ برابر شد
  • مهم ترین عامل توسعه یك جامعه نظام آموزشی است
  • فرودگاه بین‌المللی کربلا اوایل 2025 افتتاح می‌ شود
  • انتخابات مهم‌ترین نماد مردم‌سالاری دینی است
  • شوراها حلقه میانی بین حاکمیت و مردم هستند
  • شوراها حلقه میانی اصلی حاکمیت و مردم است / از خدمات نظام باید دفاع شود
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان در تربت حیدریه
  • افتتاح فرودگاه بین‌المللی کربلا در سال ۲۰۲۵