Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-02@02:39:12 GMT

عوارض در همه واکسن‌ها مشترک است

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۶۴۶۶۵

عوارض در همه واکسن‌ها مشترک است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، پیشگیری از بیماری‌های عفونی به وسیله واکسن یکی از پیروزی‌های مهم علم‌ پزشکی است، اما باید درنظر داشت که با وجود پیشرفت‌های به‌دست آمده در تهیه واکسن‌های بسیار کم‌ضرر و بی‌نهایت مؤثر به هر حال هیچ واکسنی کاملا بی‌ضرر و صددرصد مؤثر نیست. هدف در تهیه واکسن مناسب، رسیدن به مرحله‌ای است که حداکثر اثر پیشگیری را با حداقل عارضه جانبی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌دنبال پاسخ این پرسش هستیم که ببینیم آیا عوارض واکسن‌های وارداتی کرونا و تولید داخل که در حال تزریق به گروه‌های سنی مختلف است، با یکدیگر متفاوت است یا خیر؟

عوارض خفیف و قابل ملاحظه

طبق گزارش یونیسف، ممکن است به‌دنبال تزریق واکسن‌های کرونا شاهد عوارض موضعی از قبیل قرمزی محل تزریق و درد در این ناحیه، حساسیت موضع و گاهی واکنش‌های عمومی مانند تب خفیف، سردرد، دردهای عضلانی و مفصلی، لرز، اسهال و گاهی ظهور بثوراتی در سطح بدن باشیم که این واکنش‌ها زود مرتفع می‌شوند. تاکنون نیز در ایران واکسن‌های ترزیق شده داخلی مانند واکسن کووبرکت و واکسن‌های خارجی مانند سینوفارم چینی، واکسن روسی اسپوتنیک وی و آسترازنکای کره‌ای تقریبا عوارض مشابهی از خود نشان داده‌اند.

دکتر حمیدرضا نجاری، رئیس اداره آنفلوآنزای مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت درخصوص عوارض واکسن‌های کرونا در بین افراد واکسینه شده می‌گوید: «‌عوارض واکسن کرونا مانند همه واکسن‌ها به دو دسته تقسیم می‌شود؛ یا خفیف است یا قابل ملاحظه. عوارض خفیف مانند درد در محل تزریق، درد عضلانی یا اسکلتی، سردرد، تب خفیف، ضعف، بی‌حالی و حالت تهوع، استفراغ و بی‌اشتهایی که عموما هم در بین تزریق‌کنندگان مشترک است. گاهی عوارض جدی‌تر و قابل ملاحظه‌تر است و ممکن است تب ادامه‌دار باشد یا فرد بثورات پوستی بزند و علائم شدید مانند حساسیت‌های آلرژیک رخ دهد».

وی درخصوص اینکه آیا عوارض همه تمام واکسن‌های موجود یکسان است یا خیر، اظهار می‌کند: «‌معمولا عوارض تمام این واکسن‌ها یکسان است چون با تکنولوژی‌های جدید درست شده‌اند، از طرفی به‌رغم اینکه مجوزهای اضطراری دارند، ولی خوشبختانه با این حجم و در فرصت اندکی که تزریق شده‌اند تاکنون عوارض نگران‌کننده‌ای نداشته‌اند. طبیعتا وقتی واکسن در حجم چند میلیاردی در جوامع مختلف و به گروه‌های سنی متفاوت که گاهی  دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند زده می‌شود قطعا یک‌سری واکنش‌ها نیز به همراه دارد که در این حجم از تزریق قابل چشم‌پوشی است».

گفته می‌شود کسانی که حساسیت‌های آلرژیکی دارند باید وسواس بیشتری در زدن واکسن داشته باشند و اگر این حساسیت شدید است، برخی پزشکان توصیه می‌کنند که فرد از زدن واکسن خودداری کند، اما دکتر نجاری نظر متفاوتی در این خصوص دارد و می‌گوید: «‌واکسن‌های کرونا ممکن در برخی افراد ایجاد حساسیت‌های آلرژیک کند به همین ‌خاطر می‌گوییم افرادی که واکسن می‌زنند اگر دچار حساسیت‌های آلرژیکی هستند باید حداقل به‌مدت 20دقیقه در مراکز واکسیناسیون بمانند و تحت نظر پزشک باشند تا اگر دچار مشکلی شدند بتوان برای این افراد اقدامات لازم را انجام داد. در مجموع افراد بعد از تزریق واکسن اگر دچار عوارض خفیف یا شدید و ادامه‌دار شدند باید تحت مراقبت پزشک باشند و با استراحت و مصرف برخی داروها از این مرحله به سلامت عبور کنند».

به‌گفته رئیس اداره آنفلوآنزای مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت عوارض واکسیناسیون در گروه‌های سنی مختلف متفاوت است اما در اطفال نسبت به گروه‌های سنی دیگر بیشتر خواهد بود.

پربیننده ترین ۱۵ علامت نشان دهنده ابتلا به کرونا + فیلم فراهم شدن امکان تزریق واکسن در منزل نوشیدن مایعات داغ در لیوان کاغذی چه عوارضی دارد؟ سمعک گران و کمیاب شده است عبور تمام استان‌ های کشور از قله خیز پنجم کرونا

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: واکسن کرونا گروه های سنی واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۶۴۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌

حسین امامیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تزریق این واکسن در برنامه جاری ایمن سازی کودکان است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بردسکن افزود: اصل پیشگیری در بیماری‌های عفونی بسیار مهم‌تر از درمان است و تزریق این واکسن سبب کاهش بار جهانی بیماری‌های ناشی از عفونت‌های پنوموکوکی می‌شود.

وی با بیان اینکه باکتری پنوموکوک مهمترین عامل عفونت های مهاجم باکتریال در کودکان محسوب می شود، گفت: این بیماری طیف وسیعی از عفونت ها را شامل مننژیت، عفونت باکتریال تب دار، عفونت گوش میانی، سینوزیت، ذات الریه، عفونت ملتحمه چشم، عفونت در بافتهای نرم حفره چشم، عفونت در لایه های داخلی و دریچه های قلبی، التهاب استخوان و مغزاستخوان، عفونت پرده های محافظ قلب، عفونت یا التهاب وخیم قسمتی از صفاق، تورم والتهاب مفاصل، عفونت های بافت نرم و عفونت خونی را موجب می شود.

وی گفت: تزریق واکسن پنوموکوک در برنامه جاری ایمن سازی سبب ارتقاء سلامت کودکان می‌شود.

امامیان زمان تزریق این واکسن را در ۲ ماهگی، ۴ ماهگی و ۱۲ ماهگی و همزمان با سایر واکسن های همان گروه سنی اعلام کرد.

کد خبر 6093414

دیگر خبرها

  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • واکسن سرخک و سرخجه بدون درد از راه رسید
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون!
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان