Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

مهدی جانجان درباره وضعیت بازار ارز در روزهای آینده گفت: نرخ ارز تابعی از اتفاقات سیاسی و اقتصادی است. کشور زمانی که وارد یک بحران طبیعی بشود ممکن است نرخ ارز دچار نوساناتی بشود اما زمانی که کشور وارد بحران اقتصادی شود سبب می شود نرخ ارز تغییرات بیشتری دارد از طرف دیگر انواع تنش های سیاسی و اقتصادی، تاثیر خود را بر نرخ ارز می گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: اخبار منفی در نرخ ارز تغییراتی را ایجاد خواهد کرد اما این فرآیند زودگذر خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی به باشگاه خبرنگاران گفت: نا گفته نماد برخی افراد و دلالان از این اخبار منفی سوءاستفاده می کنند و توازن بازار ارز را برهم می زنند از طرف دیگر به دلیل تحریم ها محدودیت های اقتصادی و ارزی، در واقع به دلیل مدیریت نادرست منابع ارزی شاهد این چنین نوسان های شدید در برخی از زمان ها خواهیم بود.

او افزود: کمبود ارز در بازار خود باعث افزایش قیمت آن می شود. وقتی توازن عرضه و تقاضا برهم بخورد و سمت عرضه در بازار تضعیف شود قمیت ارز افزایش می یاید لذا برای تعادل آن اقدام به ارز پاشی می شود تا نرخ ارز بالاتر نرود که این امر راه حلی کوتاه مدت است و با این ارز کالایی مبادله نمی شود.

جانجان تصریح کرد:با توجه به میزان محدود ارز در کشور قیمت آن می تواند رشد کند و امکان دارد وقتی که نرخ دلار از کانال ۲۸ هزار تومان عبور کند با شرایط موجود نرخ ارز مجدد رشد کند و تا کانال ۳۰ هزار تومان در آینده برسد.

سیگنال مهم رئیسی برای قیمت دلار / اعلام ۳ برنامه جدید اقتصادی

رئیس جمهور در سفری به کهگیلویه و بویراحمد از سه برنامه جدید اقتصادی سخن گفته که احتمالا در دوره میان‌مدت یا بلندمدت اجرای این برنامه‌ها برای بازار ارز مهم تلقی شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، حمایت از بخش خصوصی، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و احیای جهاد سازندگی سه برنامه مهمی است که رئیس جمهور در سفر اخیر خود به استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرده است. اما همه این‌ها بودجه می‌خواهد و این سخنان می‌تواند به معنای احتمال افزایش بیشتر کسری بودجه تلقی شود که در این صورت تاثیر قابل توجهی بر بازار ارز خواهد داشت.

این برنامه‌های رئیسی درحالیست که طبق برآورد محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس برای امسال بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه پیش‌بینی می‌شود. رئیس جمهور نیز تاکنون چندین بار در اظهاراتش از مشکلات در کسری بودجه سخن گفته است.

یک ماه پیش هم علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس گفته بود: دولت آقای روحانی در سه ماهه نخست امسال اقدام به چاپ ۵۵ هزار میلیارد تومان پول بی‌پشتوانه کرده است تا از این طریق کسری بودجه خود را جبران کند که این اقدام تاثیرات سوء زیادی بر اقتصاد کشور دارد. 

با این حال به نظر می‌رسد دولت رئیسی در برنامه‌هایش چندان به این بحران مهم توجه ندارد یا در اولویت اول آن نیست.

رئیسی در جلسه شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد گفته است: دولت در گام نخست تلاش می‌کند ظرفیت‌های صنعتی غیرفعال استان به ویژه صنایع پیشران به شکل حداکثری فعال شود و در این مسیر از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان بخش خصوصی حمایت خواهیم کرد.

بعدازظهر جمعه رئیسی در دیدار نخبگان، علما، خانواده شهدا و ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم کهگیلویه و بویراحمد نیز بیان کرد: بر اساس بررسی‌هایی که قبل از سفر به استان انجام شده است، ظرفیت‌های معطل یا تعطیل زیادی در استان در حوزه‌های مختلف تولیدی، صنعتی و عمرانی وجود دارد که باید هر چه سریع‌تر آنها را فعال یا احیا کرد.

رئیسی تاکید کرد: دولت توسعه صنایع پایین دستی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، تکمیل سدها و پروژه‌های نیمه تمام و احیای صنایع غیرفعال در کهگیلویه و بویراحمد را با جدیت دنبال خواهد کرد.

او حتی به بازدید از ساخت سد تنگ سرخ رفت که اجرای آن حدود ۱۰ سال از زمان پیش‌بینی شده عقب است.

رئیس جمهور همچنین درباره احیای جهاد سازندگی هم سخن گفت و توضیح داد: روستاها ظرفیت‌های اقتصادی و تولیدی زیادی دارند که اگر فعال شود، شاهد توقف روند مهاجرت روستاییان به شهرها خواهیم بود. دولت سیزدهم در راستای ایجاد سازوکاری مناسب برای تحول در روستاها، به زودی جهادسازندگی را با محوریت سامان دادن به انگیزه‌ها و عزم و اراده جهادی جوانان مخلص و کارآمد کشور، احیا خواهد کرد.

اما آیا دولت رئیسی در کنار این برنامه‌ها برای تامین بودجه آن هم فکری کرده است؟ اگر پاسخ خیر باشد تاثیر آن ممکن است در دوره میان‌مدت یا بلندمدت بر کسری بودجه آشکار شود که آن وقت بازار ارز ممکن است دچار نوساناتی ناشی از کسری بودجه دولت شود.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: قیمت دلار بازار ارز کهگیلویه و بویراحمد رئیس جمهور کسری بودجه بازار ارز برنامه ها نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۶۵۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود

قائم مقام اسبق وزارت صمت با اعلام اینکه تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود، گفت: عملکرد یکساله مدیریت جدید بانک مرکزی قابل تحسین است. - اخبار اقتصادی -

محمد صادق مفتح، قائم مقام اسبق وزارت صمت در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، گفت: در زمان بحران های سیاسی، کاهش نرخ ارز اقدام بسیار بزرگی محسوب می‌شود، چرا که بسیاری ازجمله عوامل دشمن، کانال‌های دلالی تلگرامی و برخی افراد و رسانه‌ها، پیش بینی می‌کردند که در شرایط ملتهب کشور، هیجانات و انتظارات تورمی افزایش می‌یابد و نرخ ارز تا 100 و حتی 120 هزار تومان جهش می‌کند، اما خلاف این موضوع رخ داد و نرخ ارز کاهشی شد و اکنون تا کانال 60 هزار تومان ریزش کرده است.

مفتح تصریح کرد: این موضوع حاکی از آن است که دولت و بانک مرکزی در مهار بازار ارز عملکرد موفقی داشته‌اند و این اتفاق شاید برای اولین بار است که با این همه اتفاقات سیاسی و امنیتی منطقه، در اقتصاد ایران روی داده است.

وی اضافه کرد: عملکرد یک ساله مدیریت جدید بانک مرکزی قابل تحسین است و اقدامات ایشان برای مدیریت بازار ارز و کنترل انتظارت تورمی در سطح جامعه به خوبی جواب داده است. 

قائم مقام اسبق وزارت صمت اظهار کرد: تمام واقعیت‌های اقتصادی حاکی از این است که کشور توانسته بحران‌ها را مدیریت کند و  پیش بینی بنده این است که کاهش نرخ ارز تداوم خواهد داشت و با افت نرخ ارزقیمت طلای داخلی نیز نزولی خواهد شد. 

این تحلیلگر اقتصادی عنوان کرد: مهمترین عاملی که موجب کاهش نرخ ارز و تورم در کشور شده، این است که بانک مرکزی و دولت توانسته‌اند بازارها را در شرایط بحرانی مدیریت کنند؛ به طوری که در 5 سال گذشته برای اولین بار است که دولت در موضع ابتکار عمل قرار گرفته است.

مفتح در پایان تاکید کرد: همچنین بانک مرکزی موفق شد نرخ رشد نقدینگی و نرخ رشد پایه پولی را کاهش دهد که این موضوع نیز به کاهش نرخ ارز کمک کرده است. علاوه بر این افزایش میزان فروش نفت و قیمت آن، درآمدهای ارزی را تقویت کرده است که به مدیریت بهتر بازار ارز کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کنایه روحانی به رئیسی: گفتند اینها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم
  • طعنه سنگین حسن روحانی به ابراهیم رئیسی و کاندیدای پوششی او در انتخابات ۱۴۰۰ /مگر نگفتید این‌ها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم
  • رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • سیگنال عجیب قیمت ارز به بازار خودرو/ پژوپارس چند قیمت خورد؟
  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار
  • معاون رئیسی: از مجلس فعلی راضی هستیم اما... /در بودجه اختلافاتی بین دو قوه وجود داشت
  • سکوت معنادار قالیباف بعد از پایان ضرب الاجل برای دولت رئیسی
  • اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ چه تاثیری در بهبود وضعیت بازار سرمایه دارد؟
  • تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود
  • سیگنال بانک مرکزی به بازار ارز/ استفاده از منابع مسدودی آزادشده ارزی کلید خورد