Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@20:43:23 GMT

جادوی نام‌ها: آغاز گفت‌وگو با شهر

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۶۶۶۸۸

جادوی نام‌ها: آغاز گفت‌وگو با شهر

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه - حمیرا مقیمی*: چه بپذیریم و چه نپذیریم؛ نام‌ها در فرهنگ ما جایگاهی خاص دارند. خانواده‌هایی که صاحب فرزند می‌شوند برای انتخاب نامش؛ برخی نکات را مدنظر دارند. مثلاً در منظومه فکری ایرانیان مسلمان نخستین مرحله برای اولاد صالح داشتن این است که نامی نیک مثلاً نام یکی از ائمه را روی فرزند بگذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برفرض مثال با گذاشتن نام مبارک علی روی فرزند امید دارند تا این اولاد در آینده بر اساس میزانی به نام امیرالمومنین امام علی بن ابی طالب عمل کند. این ویژگی جادویی نام‌هاست.

چنین خصلتی در نامگذاری اماکن به نام‌های خاص نیز وجود دارد.

نامگذاری معابر، خیابان‌ها و اماکن به نام‌های فرهیختگان، شخصیت‌های موثر در دنیا و عقبای ملت نیز از همین ویژگی برخوردار است. این نامگذاری نخستین مرحله و نخستین کار فرهنگی در تربیت شهر است و نخستین مرحله برای آغاز گفت‌وگو با شهر.

بله شهر نیز به مثابه یک موجود جاندار نیاز به گفت‌وگو دارد و قدم اول این گفت‌وگو دادن هویت به شهر است. هویت شهر از هویت جامعه و امت می‌آید.

پس نامگذاری خیابان‌ها ومعابر به نام بزرگان دین، انقلاب، فرهنگ و هنر و… کاری نیک و فرهنگی است. منتها همانطور که اشاره شد این قدم اول برای آغاز گفت‌وگو با شهر است. ما با اینکار هویت اسمی را به شهر و خیابان‌ها و معابر می‌دهیم اما برای گفت‌وگو باید آنها را تا حد خود بالا بیاوریم تا گفت‌وگو به معنای واقعی کلمه شکل بگیرد.

قدم دوم و مرحله بعد می‌تواند طراحی برخی امکانات فرهنگی برای این خیابانها باشد. تاسیس نگارخانه، خانه فرهنگ، کتابخانه‌های محلی و حتی کتابخانه‌های کوچکی که در خیابان‌ها یا محلات طراحی می‌شود کار مهمی است. به عنوان مثال چه اشکالی دارد در خیابان‌های اصلی شهر طالقان یا محلات ٩ گانه شهر، کتابخانه کوچکی درباره چهره‌های تاثیرگذار طالقانی همچون بزرگان محلات، شهید بزرگوار فلاحی، جلال آل احمد و یا شخصیت برجسته انقلاب اسلامی حضرت آیت الله طالقانی تاسیس شود. می‌توان بدون هزینه امکاناتی را تعریف کرد که مثلاً شهید بزرگوار، روحانی، هنرمند، شاعر یا نویسنده‌ای که کوچه یا خیابانی به نام اوست برای رهگذران معرفی شود و شهروندان مختصری با زندگی ش آشنا شوند.

بنابراین توجه به نام گذاری معابر شهری ضرورت دارد و به یاد داشته باشیم که این نامگذاری‌ها هم می‌تواند ادای دین به بزرگان شهر و کشورمان باشد و هم راهی برای آغاز گفت‌وگوی ما با شهر و در نتیجه تعالی آن.

فراموش نکنیم وظیفه اصلی برای تحقق این امر برعهده شوراهای اسلامی شهر است؛ البته لازم است انجمن‌های محلی و سایر سازمان‌ها نیز برای این امور فعال شوند.

*رییس شورای اسلامی شهر طالقان، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر

کد خبر 5317824

منبع: مهر

کلیدواژه: طالقان آیت الله طالقانی نامگذاری معابر شورای شهر جلال آل احمد امام حسن مجتبی ع دفاع مقدس جنگ تحمیلی معرفی کتاب تازه های نشر اربعین 1400 تجدید چاپ ترجمه هفته دفاع مقدس انتشارات سوره مهر برنامه تلویزیونی سوره ادبیات کودک و نوجوان کتاب ادبیات دفاع مقدس رونمایی کتاب آغاز گفت وگو گفت وگو خیابان ها نام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۶۶۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرده‌برداری از تابلوی نامگذاری بلوار ورودی دانشگاه آزاد اصفهان به نام دکتر فروغی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، به مناسبت روز معلم، آیین بزرگداشت و تجلیل از پروفسور احمدعلی فروغی ابری موسس و بنیانگذار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد استان اصفهان، محمد نورصالحی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان و دیگر مسئولان استانی و شهری برگزار شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: حضورم را در این روز بزرگ و تجلیل از بزرگمرد عرصه علم، مغتنم می‌شمارم و این روز را گرامی می‌دارم و باید بگویم نامگذاری بلوار ورودی دانشگاه به نام دکتر فروغی، کوچک‌ترین تقدیری است که می‌شود از این استاد عزیز داشت.

محمد نورصالحی افزود: دانشگاه آزاد واحد اصفهان (خوراسگان) که از برکت‌های جمهوری اسلامی در این شهر است، حاصل عمر دکتر فروغی است و اگر اهتمام ایشان نبود این مرکز علمی به این بالندگی نمی‌رسید.

وی تصریح کرد: دکتر فروغی به مانند کسی که خشت خشت این دانشگاه را بنا کرده باشد، به این دانشگاه تعلق خاطر داشت و با دانشجویان مانند پدر برخورد می‌کرد و همواره نگران آنها و پیگیر مشکلات‌شان بود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: به عنوان رییس شورای اسلامی شهر اصفهان به نشانه تقدیر از مقام علم و عالم و به ویژه دکتر فروغی ابری، وظیفه خود دانستم در بزرگداشت مردی که در تمام عمرش در راه علم قدم برداشت شرکت کنم و قدرشناس زحماتش باشیم.

محمد باقری معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در توصیف پروفسور فروغی اظهار کرد: من هرچه از دکتر فروغی که به عنوان یک پدر در این دانشگاه زحمت کشیدند، بگویم، کم گفته ام و در خاطرم هست که ایشان چه زحماتی در همراهی با همه اقسام و بخش‌های دانشگاه از جمله بسیج دانشجویی داشتند. آن زمان که افتخار خدمت در دوران دانشجویی در بسیج دانشجویی را داشتم و اهتمام این بزرگمرد در خاکسپاری شهدای گمنام دانشگاه باعث شد که این دانشگاه در خاکسپاری شهدا پیشرو باشد.

پس از آن، آیین نامگذاری بلوار ورودی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان به نام دکتر احمدعلی فروغی اجرا و از تابلوی جدید آن به نام این استاد فرهیخته پرده‌برداری شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در توصیف موسس و بنیانگذار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان اظهار کرد: ایشان در بنای این نهاد علم، زحمات بسیاری کشیدند و آقای دکتر فروغی عزیز و همه همکارانشان که خالصانه این سنگ بنا را گذاشتند، نزد خداوند مأجور و عزیز هستند.

دکتر محمدمهدی طهرانچی افزود: بر اساس فرمایش الهی، اگر در تاسیس بنایی تقوا نباشد، رشدی حاصل نخواهد شد و یکی از دلایل درخشش این دانشگاه، نیت خالص بانیان آن در احیای علم است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان برای تصویب دو فوریتی نامگذاری بلوار ورودی دانشگاه آزاد واحد اصفهان به نام پروفسور فروغی قدردانی کرد و ادامه داد: خداوند به ما توصیه کرده که شاکر نعمت وجود عالمان باشیم.

دکتر طهرانچی، پیام نجفی را خلف صالح پروفسور فروغی خطاب کرد و گفت: این مسئله از افتخارات ما و دانشگاه آزاد است. دانشگاه آزاد این افتخار را دارد که ذیل سایه نظام ولایت انجام خدمت کند؛ دانشگاه آزاد برای مردم و از مردم است و بابت حمایت‌های شورای شهر اصفهان تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز مراسم تشییع شهدای تازه تفحص شده در اصفهان/ هیئتی به وسعت خیابان‌های شهر به راه افتاد
  • نامگذاری روزی به نام یک شهر برای اولین بار در شیراز انجام شد
  • نفربر‌های ارتش به خیابان‌های دزفول آمدند + تصاویر
  • خیابان‌های بوکان به پارکبانان سپرده می‌شوند
  • نفربر‌های ارتش به کمک خیابان‌های دزفول آمدند+ تصاویر
  • عنکبوتی به نام رامبد جوان ! | همه نامگذاری های عجیب جانوران
  • پرده‌برداری از تابلوی نامگذاری بلوار ورودی دانشگاه آزاد اصفهان
  • داستان نامگذاری خلیج فارس + فیلم
  • پرده‌برداری از تابلوی نامگذاری بلوار ورودی دانشگاه آزاد اصفهان به نام دکتر فروغی
  • خیابان های بوکان به پارکبانان سپرده می شوند