Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-30@13:23:38 GMT

همه خواص جالب و کاربردی روغن زیتون

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۶۷۶۱۱

روغن زیتون را می‌توان به عنوان روغن همه‌کاره در هر آشپزخانه‌ای پیدا کرد. با این وجود خیلی از خواص و کاربردهای روغن زیتون هنوز برای عده زیادی از افراد ناشناخته باقی مانده است. و یا خیلی از خانواده‌ها درست نمی‌دانند که چطور می‌توانند این روغن را وارد غذای روزانه‌ و حتی سبک زندگیشان بکنند.

اگر فکر می‌کنید هنوز آمادگی تغییر روغن آشپزی خود را به این محصول ندارید، ما دلایل محکمی برای این کار به شما می‌دهیم پس در خرید روغن زیتون تردید نداشته باشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



روغن زیتون و عناصر موجود در آن

این محصول منبعی سرشار از عناصر مفید و البته حیاتی سلامت انسان است. مهم‌ترین مواد معدنی موجود در این روغن به شرح زیر است:

عناصر آنتی‌اکسیدان و پیشگیری از سرطان: این روغن سرشار از ویتامین E و ویتامین K می‌باشد. هر دوی این ویتامین‌ها آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی محسوب می‌شوند. قابلیت عناصر آنتی‌اکسیدانی این روغن پیشگیری و درمان التهاب است. بدین ترتیب مصرف مرتب این محصول به پیشگیری از بروز بیماری‌های مزمن در شما می‌انجامد. به علاوه این عناصر از اکسیده شدن کلسترول خون پیشگیری کرده و ریسک بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند.

چربی‌های اشباع‌نشده و بهبود سلامت عمومی: ۱۴ درصد از عناصر موجود در این روغن را چربی‌های اشباع‌نشده تشکیل داده‌اند. امگا ۳ و امگا ۶ از مهم‌ترین چربی‌های غیراشباع روغن زیتون هستند که خواص زیادی برای سلامت عمومی بدن دارند. با این وجود اسید چرب غالب در این روغن، چربی اشباع‌نشده‌ای به نام اولئیک اسید است.

این عنصر 73 درصد از کل بافت روغن را به خود اختصاص داده ‌است. اسید اولئیک التهاب را کاهش می‌دهد و حتی اثرات مثبتی بر روی‌ اصلاح ژن‌های مرتبط با سرطان دارد.

اولئوکانتال و خواص ضد التهابی: اولئوکانتال موجود در روغن زیتون بکر درست مشابه ایبوپروفن عمل می‌کند. این عنصر یک ضدالتهاب قوی است که خطر ابتلاء به بسیار از بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. التهاباتی که مصرف منظم روغن زیتون از آنها پیشگیری می‌کند، از بیماری‌هایی نظیر سرطان ، بیماری قلبی ، سندرم متابولیک ، دیابت نوع 2 ، آلزایمر، آرتروز و حتی چاقی جلوگیری می‌کند. البته این محصول خاصیت درمانی در تمام این بیماری‌ها را نیز دارد.

حتی برخی از دانشمندان معتقدند که اولئوکانتال موجود در 3 تا 4 قاشق غذاخوری یا50 میلی‌لیتر از روغن زیتون فوق بکر، تأثیری مشابه با 10 درصد دوز ایبوپروفن بزرگسالان را دارد.

کلسترول خوب و بهبود سلامت قلب: یک خاصیت منحصر به فرد روغن زیتون تبدیل کلسترول بد خون یا LDL به کلسترول خوب یا HDL می‌باشد. به علاوه این روغن به خودی خود سرشار از کلسترول مفید است. بنابراین پیشگیری از اکسیده و لخته شدن خون یکی از خواص مهم این محصول است. به همین خاطر فواید روغن زیتون برای قلب یک حقیقت ثابت شده محسوب می‌شود. این روغن همچنین چربی خون را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

چربی تک غیراشباع و پیشگیری از سکته مغزی: این عنصر که به وفور در روغن دانه‌های زیتون یافت می‌شود می‌تواند از لخته شدن خون پیشگیری کند. از طرفی لخته شدن خون عامل اصلی بروز اختلالات مغزی مانند سکته است. بنابراین از روغن زیتون به عنوان عامل ضد سکته مغزی نام برده می‌شود.

انواع ویتامین و تقویت سیستم ایمنی بدن: ویتامین‌ها و املاح معدنی بسیاری در این محصول وجود دارد که آن را به یک ماده غنی تبدیل کرده‌است. این روغن می‌تواند سلامت عمومی شما را ارتقاء داده و در مقابل بیماری‌ها به شما مصونیت بدهد.



روغن زیتون چه کاربردهایی در زندگی روزانه دارد؟

حالا بهتر است نشان بدهیم که چرا این محصول را به عنوان روغن همه‌کاره به شما معرفی کردیم. در ادامه با رایج‌ترین کاربردهای روغن زیتون آشنا خواهید شد.

پخت و پز:

روغن زیتون خالص دارای چربی‌های مقاوم در برابر حرارت است. در واقع وجود چربی‌های غیراشباع یگانه باعث چنین قابلیتی در این روغن شده‌است. به همین خاطر روغن زیتون بکر را به یک انتخاب سالم برای پخت و پز تبدیل می کند. از این روغن می‌توان به عنوان چاشنی سالاد و غذاهای مختلف و همچنین تفت دادن مواد غذایی استفاده کرد. انتخاب روغن زیتون اصل به عنوان روغن آشپزخانه شما، می‌تواند سلامت و تناسب اندام خود و خانواده‌تان را چند درجه ارتقاء بدهد.

جوانسازی پوست و مو:

این روغن یک محصول فوق‌العاده برای تقویت پوست و مو به حساب می‌آید. در واقع استفاده منظم از این روغن گیاهی می‌تواند سلامت و زیبایی پوست و موی شما را ارتقاء بدهد. کافی است که برای مدت کوتاهی به طور منظم از این روغن در خوراک روزانه خود استفاده کنید، به این ترتیب تغییرات معنادارای در کیفیت پوست و موی خود احساس خواهید کرد.

روغن مجاز در رژیم‌های غذایی:

رژیم مدیترانه‌ای یکی از رژیم‌های تناسب اندام معروف است که طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. این رژیم غذایی بر روی استفاده منظم از روغن زیتون تأکید دارد. با این وجود اکثر قریب به اتفاق رژیم‌های غذایی این محصول را به عنوان روغن پایه و مجاز برنامه غذایی معرفی می‌کنند. از رژیم کتوژنیک و سالم‌خوری گرفته تا رژیم‌‌های کالری شماری از این محصول به عنوان یک روغن مفید در کاهش وزن نام می‌برند.

آبرسان صورت و بدن:

این روغن یکی از بهترین محصولات طبیعی است که با هدف آبرسانی و مرطوب‌کنندگی پوست صورت و بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. وجود انواع اسیدهای چرب امگا در این محصول پوست شما را دائم مرطوب نگه داشته و از خشکی و عواقب آن حفظش می‌کند.

به علاوه وجود ویتامین E و عناصرآنتی اکسیدان از این روغن یک محصول مراقبت از پوست طبیعی ساخته است. در واقع استفاده منظم از این محصول می‌تواند از پوست شما را در مقابل اشعه‌های مضر آفتاب و آلودگی‌های محیط حفظ کند.

لوسیون بعد از اصلاح:

بسیاری از محصولات کارخانه‌ای که بعد از اصلاح کاربرد دارند، دارای مقداری روغن زیتون می‌باشند. با این وجود می‌توان خود این روغن را جایگزین محصولات شیمیایی موجود در بازار کرد. کافی است هر بار بعد از اصلاح انگشتان خود را به کمی از این روغن آغشته کرده و پوستتان را با آن ماساژ بدهید.

تقویت‌کننده بخش‌های خشک بدن:

یکی از کاربردهای این محصول درمان خشکی آرنج، زانو و دیگر بخش‌های خشک بدن می‌باشد. کافی است به طور مداوم و به خصوص بعد از حمام چند قطره از این روغن را بر روی قسمت‌های خشک بدن ماساژ بدهید. به این ترتیب بعد از گذشت مدتی شاهد نرم و لطیف شدن این بخش‌ها خواهید بود.

روغن حمام:

اگر می‌خواهید بعد از حمام پوست لطیف و منعطفی داشته باشید، کافی است از روغن زیتون در وان استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که خشکی و حساسیت‌های معمول بعد از حمام را تجربه نکرده و احساس خیلی خوبی داشته‌باشید. برای این کار کافی است که قبل از حمام کردن سه قاشق غذاخوری روغن زیتون را درون وان بریزید.

لایه بردار:

این روغن در لایه‌برداری پوست عالی عمل می‌کند. کافی است صورت یا دست‌های خود را با استفاده از این روغن بپوشانید. سپس مقداری شکر بر روی آن پاشیده و بعد از چند دقیقه بشویید. در نتیجه این کار متوجه خواهید شد که حجم زیادی از سلول‌های مرده و پوسته‌های روی صورت و دستان شما از بین رفته و شفافیت قابل‌توجهی در آن ایجاد می‌شود.

روغن ترک دست و پا:

با مالیدن این روغن بر روی انگشتان دست و پا و ناخن‌ها می‌توانید کوتیکول‌ها را بهبود بخشیده و سلامت و زیبایی این اندام‌ها را تضمین کنید. برای این کار کافی است یک چهارم فنجان آب گرم و یک چهام فنجان روغن زیتون را مخلوط کرده و انگشتان دست و پا را با آن ماساژ دهید. این کار باعث می شود کوتیکول‌ها دوباره هیدراته شوند و از ترک خوردن و شکافتن آنها جلوگیری شود.

داروی طبیعی سرفه:

اگر احساس می‌کنید گلویتان حساس و خشک شده است و مدام سرفه می‌کنید، کافی است یک قاشق غذاخوری از این روغن را میل کنید. بدین ترتیب گلوی شما به سرعت آرام شده و سرفه‌تان بند می‌آید.

درمان گوش درد:

این روغن در درمان گوش درد و تجزیه جرم‌های موجود در گوش عالی عمل می‌کند. حتی زمانیکه حشره‌ای در جرم گوش گیر می‌افتد، از این محصول برای خارج کردن آن استفاده می‌کنند.

بالم لب:

اگر لب‌هایتان مدام خشک می‌شود و به دنبال یک روش طبیعی برای مرطوب نگه داشتن مداوم آن هستید، روغن‌تراپی بهترین راه پیش روی شما است. با این روش علاوه بر تقویت و خوشرنگ شدن پوست لب‌ها، هیچگاه احساس ناخوشایند خشکی و پوسته پوسته شدن به سراغتان نمی‌آید.

روغن نوزاد:

گاهی بعضی از نوزادان به پوشک حساسیت داشته و در اثر استفاده مداوم از آن دچار التهاب در کشاله ران می‌شوند. اگر می‌خواهید از یک محصول طبیعی برای درمان این قرمزی و تورم استفاده کنید، روغن استخراج شده از دانه‌های زیتون بهترین انتخاب است.

ضد الکتریسیته موها:

این اتفاق که موهایتان در اثر وجود الکتریسیته به پرواز در می‌آیند بیشتر در زمستان اتفاق می‌افتد. چرا که در این زمان لباس‌هایی با بافت کاموا و پشم برخورد زیادی با موهای شما دارد. روغن تراپی یک روش عالی برای خلاص شدن از این موقعیت است. کافی است قبل از شانه زدن موها، شانه خود را به چند قطره از این روغن آغشته کنید.

امور روزانه و خانه‌داری:

در گوشه و کنار خانه‌ و در امور روزانه مسائلی پیش می‌آید که می‌توان با استفاده از این محصول آن را حل و فصل کرد. به این ترتیب کاربردهای روغن زیتون در امور روزانه و خانه‌داری عبارتند از:

پولیش و برق انداختن وسایل چوبی

روان کردن زیپ‌ لباس و کیف

براق کردن ظروف استیل و برنج

برطرف کردن صدای جیر جیر لولای در

پاک کردن چسب و اثرات برچسب‌های روی آینه و شیشه

پاک کردن رنگ از روی پوست دست‌ها

روغن چراغ فتلیه‌ای

پاک کردن آدامس از روی سطوح

ضد زنگ کردن ابزار باغبانی

نو کردن لباس و کیف چرمی



روغن زیتون بکر را از کجا تهیه کنیم؟

شما تنها در صورتی می‌توانید از تمام خواص و کاربردهای روغن زیتون بهره‌مند شوید، که نوع خالص و بکر آن را تهیه کنید. به همین دلیل خرید روغن زیتون خالص را فقط و فقط باید از طریق عرضه‌کننده‌هایی انجام دهید که به طور تخصصی در زمینه استخراج روغن‌های طبیعی فعالیت می‌کنند. پیشنهاد ما به شما امتحان کردن روغن زیتون زیما از مجموعه زیمالب می‌باشد. این مجموعه مدت‌ها است که به استخراج روغن‌های بکر از دل دانه‌ها و گیاهان مختلف و البته به روش کاملاً طبیعی مشغول است.

منبع: الف

کلیدواژه: کاربردهای روغن زیتون روغن زیتون روغن زیتون عنوان روغن بیماری ها بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۶۷۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص شگفت‌انگیز پوست موز که شاید از آن بی‌خبری!

به گفته متخصصان، پوست موز بسیار مغذی و سرشار از فواید است. در این مطلب به برخی از فواید پوست موز نگاهی انداخته‌ایم.

همشهری در خبری نوشت:هخطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد: مشخص شده که پوست موز سرشار از پلی فنول‌ها، کاروتنوئیدها و سایر آنتی اکسیدان‌ها است که از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد سرطان زا محافظت می‌کند. مصرف بیشتر پوست موز می تواند سطح آنتی اکسیدان را افزایش داده و احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

افسردگی را کاهش می‌دهد: ویتامین B۶ و محتوای بالای تریپتوفان موز می‌تواند به بهبود برخی از علائم افسردگی و سایر اختلالات خلقی کمک کند.

کلسترول را کاهش می‌دهد: پوست موز دارای فیبرهای محلول و نامحلول است که باعث کاهش کلسترول و جلوگیری از چسبیدن کلسترول به دیواره رگ ها می‌شود. این خاصیت پوست موز به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کمک می‌کند.

برای چشمان خوب است: پوست موز برای چشم مفید است و احتمال ابتلا به آب مروارید را کاهش می‌دهد. گفته می‌شود قرار دادن آن روی چشم به کاهش پف کردگی کمک می‌کند. همچنین، لایه برداری با موز به روشن شدن حلقه‌های تیره زیر چشم و کاهش ظاهر خطوط ریز کمک می‌کند.

یبوست را برطرف می‌کند: موز سرشار از فیبر است و به حرکات منظم روده کمک می‌کند. فیبر به رشد باکتری‌های خوب در روده کمک کرده که باعث تقویت هضم می‌شود و روده را سالم نگه می دارد.

دندان‌ها را درخشان می‌کند: به گفته متخصصان، مالیدن پوست موز به دندان‌ها یک دقیقه در روز به مدت یک هفته می‌تواند به درخشندگی دندان کمک کند. موز سرشار از پتاسیم و منیزیم است و در صورت تماس با دندان مواد معدنی آن جذب مینا شده و دندان‌ها را سفید می‌کند.

جوش‌ها را درمان می‌کند: اگر از جوش‌های روی صورت‌تان خسته شده‌اید و این جوش‌ها شما را اذیت می‌کنند، به سادگی شروع به مالیدن پوست موز روی صورت خود کنید و در عرض یک هفته تفاوت را مشاهده کنید. پوست موزبه کاهش التهاب در پوست کمک می‌کنند و همچنین سرشار از فنولیک است که مملو مواد ضد میکروبی برای درمان جوش و آکنه است.

درد را کاهش می‌دهد: بر اساس نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ انجام شد، پوست موز سرشار از ترکیبات فعال زیستی مانند کاروتنوئیدها و پلی فنول‌ها است. پوست موز همچنین سرشار از خواص ضد التهابی است و به کاهش درد بدن کمک می‌کند.

از پوست در برابر اشعه فرا بنفش محافظت می‌کند: پوست موز سرشار از ترکیبات زیست فعال مانند فنولیک‌ها، فلاونوئیدها، تانن‌ها، کاروتنوئیدها و آلکالوئیدها است که به جلوگیری از رادیکال‌های آزاد و همچنین محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش کمک می‌کند.

دیگر خبرها

  • چرا این ماده غذایی کالا‌ی مورد علاقه سارقان است؟
  • خواص معجزه‌آسای سیر برای پوست و مو
  • جمع‌آوری روغن غیر قابل مصرف انسانی در چهارمحال و بختیاری
  • ماهی کبابی را با این روش خاص بپزید و لذت ببرید
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز
  • کرم معجزه
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز که شاید از آن بی‌خبری!
  • همه چیز درباره روغن جادویی سی بی دی
  • انواع روغن‌های گیاهی؛ گنجینه ای از خواص و کاربردها
  • این سالاد پروتئینی خوشمزه با سس پستو را از دست ندهید