Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-05@22:02:33 GMT

تولید ۴ درصدی عسل مازندران در سوادکوه

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۶۷۹۸۳

تولید ۴ درصدی عسل مازندران در سوادکوه

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، حمید رضا شهابیان ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه حفظ بستر تولید از مهمترین وظیفه ما است، گفت: حفاظت از بستر تولید و زمین کشاورزی، خط قرمز جهاد کشاورزی است و به شدت و با حمایت قوه قضائیه با افراد سودجو برخورد جدی خواهیم داشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه با بیان اینکه تولی‌گری خارج از محدوده روستا بر عهده ما است، افزود: بیش از ۹۰ درصد دامداری سوادکوه، سنتی است و دو هزار واحد دامداری سنتی و ۱۰ واحد دامداری صنعتی در سوادکوه داریم و متولی توزیع نهاد‌های دامی هستیم که ۴ شرکت تعاونی وظیفه توزیع در سوادکوه را بر عهده دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه ۶۸۵ هکتار اراضی شالیزاری با متوسط تولید ۳ تن در هکتار برای سوادکوه وجود دارد، خاطرنشان کرد:  هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی سوادکوه به جو، ۲۰۰ هکتار به گندم، ۳۰۰ هکتار به باغ‌های سیاه‌ریشه و هزار و ۱۰۰ هکتار به باغ‌های احداث‌شده اختصاص دارد.

وی با اشاره به وجود ۲ مرکز خدمات و با بیان اینکه فعالیت آموزش و ترویج در دستور کار ما قرار دارد، خاطرنشان کرد: ۲ هزار و ۲۰۰ تن برنج تولید شده در سوادکوه جوابگوی حدود ۷۰ درصد از جمعیت شهرستان است.

شهابیان از وجود ۲ هزار و ۶۶۴ هکتار مزارع دیم در سوادکوه که عمده آن گندم و جو است، خبر داد و اظهار کرد: ۵ هزار و ۸۰۰ تن تولید مزارع دیم در سوادکوه انجام می‌شود.

وی از ارائه مجوز ۱۷ مورد گلخانه مقیاس‌کوچک که در زمین‌های زیر ۳۰۰ متر احداث می‌شود در سوادکوه خبر داد و اظهار کرد: صدور مجوز برای گلخانه‌های مقیاس‌کوچک به صورت سیستمی و در سامانه پنجره واحد انجام می‌شود و متقاضیان مدارک خود را در آن سامانه بارگذاری می‌کنند.

این مسوول با بیان اینکه ۳۸ واحد مرغ گوشتی و ۸ واحد مرغ مادر فعال و یک واحد پرورش تخم در سوادکوه وجود دارد، بیان کرد: ۱۷ میلیون جوجه یک‌روزه به صورت سالانه در سوادکوه تولید می‌شود.

شهابیان، خاطرنشان کرد: ۳ درصد گوشت قرمز، یک درصد گوشت سفید، ۲ ممیز یک درصد شیر، ۲ ممیز ۷ درصد تخم مرغ و ۴ ممیز یک درصد تولید عسل استان مازندران در سوادکوه انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی سوادکوه، خاطرنشان کرد: ۴۲۰ نفر زنبوردار در سوادکوه با ۴۰ هزار کلونی و با متوسط هر کلونی ۸ کیلو عسل در سوادکوه فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۸ هزار هکتار اراضی قابل کشت در سوادکوه وجود دارد که ۵ هزار هکتار آن زیر کشت است و ۳ هزار هکتار آن اراضی خالی از کشت و کار است، گفت: سالانه بر متراژ خرده‌مالکی افزوده می شود  که به بیان دیگر، قابلیت کشت و کار در آن کاهش پیدا می‌کند و غیر‌ساکن‌بودن در روستاها هم از مشکلات است که کشت و کار قابل انتظار انجام نمی‌شود و برای احداث باغ در اراضی شیب‌دار، گیاهان دارویی تسهیلات خوبی مورد نظر است و به دنبال بهره‌بردار گشتیم ولی در حد انتظار انجام نشد.

شهابیان، اراضی محاط به جنگل و حضور حیوانات وحشی را از موانع دیگر فعالیت کشاورزی دانست و از صدور مجوز  فنس‌کشی خبر داد و خاطر نشان کرد:  گرانی فنس از موانع است و برای کشت دانه‌های روغنی که بیش از ۹۰ درصد آن در کشور وارداتی است و ما برای آموزش و ارائه تسهیلات اقدام کردیم.

وی گفت: در  سال‌جاری تعداد ۸ تراکتور در اختیار افراد قرار دادیم و کمباین غلات در سوادکوه نداریم و کشت مکانیزه برنج در سوادکوه داریم و پیش‌بینی می‌کنیم تا ۶۰ درصد نشای ما در آینده مکانیزه شود و از بانک نشای غیررسمی در دهستان کسلیان اقبال مناسب وجود دارد.

وی با بیان اینکه متوسط تولید برنج ما سه تن است و توانمندی افزایش تولید تا ۴ تن را هم دارد اما هزینه تولید به دلیل خرده مالکی و عدم سکونت و عدم استفاده بهینه از مشاوره های ما مورد انتظار نیست و کشاورزان آموزش‌های ترویجی مراحل مختلف را به صورت کامل اجرا نمی‌کنند  و برای هر روستا کارشناسان ترویج قرار دادیم و اگر هم لازم باشد از کارشناسان استانی هم استفاده می کنیم.

شهابیان از نصب ۱۵ دستگاه پنل خورشیدی برای عشایر که مرتع‌دار هستند خبر داد و با بیان اینکه مجوز بسته بندی گیاهان دارویی را می دهیم و بوته گل گاوزبان را تا ۷۰ درصد یارانه در اختیار قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه از هیچ کوششی برای حمایت از تولید کننده بخش دامداری و کشاورزی و باغات دریغ نمی‌کنیم و شماره ۱۳۱ برای گزارش از ساخت و سازهای غیر مجاز در نظر گرفته شده است، گفت: ساخت و ساز غیرمجاز خط قرمز ماست که با شکایت جهاد کشاورزی به دادگستری و ارائه آن به کمیسیون تبصره یک ماده یک استانی انجام می شود و اگر شرایط لازم با پرداخت عوارض اجرایی شود و یا برای ساخت و ساز طرح های کشاورزی را ارائه بدهند تا ما به کمیسیون ارسال کنیم و یا مناطقی که خانه‌سرا‌های قدیمی داشته باشد پرونده را کارشناسان بررسی و بدون پرداخت عوارض امکان ساخت و ساز وجود دارد.

وی از پیشنهاد تشکیل اتاق فکر توانمندی های جهاد کشاورزی شهرستان استقبال کرد.

انتهای پیام/۸۶۰۱۵/غ

منبع: فارس

کلیدواژه: مدیر جهاد کشاورزی سوادکوه جهاد کشاورزی انجام می شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۶۷۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقیف خودروی حامل چوب قاچاق در سوادکوه

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ساری اعلام کرد: در راستای گشت و کنترل در حوزه استحفاظی شهرستان توسط فرمانده یگان حفاظت اداره منابع طبیعی شهرستان سوادکوه و نیرو‌های حفاظتی شرکت چوب و کاغذ یک دستگاه خودروی پیکان وانت که حامل چوب آلات جنگلی غیر مجاز بوده کشف و با اخذ دستور از مقام محترم قضایی خودرو با محموله قاچاق جهت سیر مراحل قضایی و قانونی به اداره منابع طبیعی شهرستان منتقل گردیده است.

هموطنان می‌توانند در صورت مشاهده وقوع هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی از قبیل تصرف و تخریب اراضی ملی را با شماره‌های ۲۴ ساعته امداد جنگل و مرتع ۱۵۰۴ و ۱۳۹ در میان بگذارند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • توقیف خودروی حامل چوب قاچاق در سوادکوه
  • واژگونی مینی‌بوس در جاده سوادکوه با ۱۳ مصدوم
  • واژگونی مینی بوس در محور سوادکوه ۱۰ مصدوم برجای گذاشت
  • واژگونی مینی‌بوس در محور سوادکوه ۱۰ مصدوم برجا گذاشت
  • واژگونی مینی‌بوس در محور سوادکوه ۱۳ مصدوم برجا گذاشت
  • واژگونی یک دستگاه مینی بوس در محور سوادکوه با ۱۰ مصدوم
  • واژگونی مینی‌بوس در جاده سوادکوه ۱۳ مصدوم برجا گذاشت
  • افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴
  • تردد در جاده چالوس و آزاد راه تهران - شمال یکطرفه شد
  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی