Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@04:33:32 GMT

سخنگوی اردوغان: ترکیه به ناتو وفادار است

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۶۸۸۸۳

سخنگوی اردوغان: ترکیه به ناتو وفادار است

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در گفتگویی با یک سایت خبری در آلمان، ترکیه را عضوی "قدرتمند" در ناتو خوانده و وفاداری کشورش به این پیمان را بی قید و شرط دانست.

به نقل از هفته نامه خبری اشپیگل، ابراهیم کالین، سخنگوی دولت ترکیه به مجله اشپیگل گفت که ترکیه در بسیاری از ماموریت‌های ناتو مشارکت داشته و مشکلات بین اعضا، نباید باعث تضعیف اتحادشان شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کالین تاکید کرد که اروپا یک قاره قدرتمند و مهم از نظر سیاسی و اقتصادی است و باید به جای تحت‌الشعاع آمریکا قرار گرفتن، بر نفوذ و استقلال خود در تصمیمات جغرافیایی و استراتژیک بیفزاید.

وی از اروپایی‌ها انتقاد کرد که در بسیاری از تصمیمات ابتدا به واشنگتن نگاه می‌کنند و گفت که این نشان دهنده رهبری سیاسی نیست.

کالین همچنین در رابطه با تحولات افغانستان گفت: ما می‌خواهیم در بازگشایی فرودگاه از دولت افغانستان حمایت کنیم و رایزنی‌های فنی با قطر در این زمینه آغاز شده است.

وی با بیان اینکه تمرکز ترکیه بر این است که دولت افغانستان روی پای خود بایستد، گفت که  آنکارا در ارتباط با مشکلاتی از جمله وضعیت اقتصادی‌، مسائل امنیتی‌، حفاظت از مرزها و مهاجرت، که همگی قبل از روی کار آمدن طالبان وجود داشته، با آن‌ها در تماس است.

وی افزود: نحوه خروج آمریکایی‌ها از این کشور هرج و مرج زیادی ایجاد کرد. ما انتظار داریم طالبان یک دولت فراگیرتر تشکیل دهد. دولتی که اخیرا تعیین شد،‌ انتظارات جامعه بین‌المللی را برآورده نکرده‌ است، اما انتظارات ماهم باید واقع بینانه باشد.

سخنگوی دولت ترکیه همچنین پیرامون مسائل سوریه، از جمله اقدامات دولت اسد و نیز "پ ک ک" گفت: برخی دوستان اروپایی‌مان، منتقد حضور نیروهای ما در سوریه هستند، حال آنکه این موضوع باید باعث خوشحالیشان باشد. ما مردم را در مناطق تحت کنترل خود نگه می‌داریم، و سربازان ترکیه، تنها مانع برای فرار 2.5 میلیون نفر از ادلب هستند.

وی با بیان اینکه "ما به گروه تروریستی پ.ک.ک خسارت وارد کردیم اما به عنوان یک قدرت اشغالگر به ما نگریسته می‌شود"، اتهامات وارده به کشورش در مورد نقض قوانین بین‌المللی در سوریه را تکذیب و دولت اسد و پ.ک.ک را نققض کنندگان این قوانین دانست.

وی افزود: ما در آنجا حق دفاع از خود را داریم؛ اگر به روسیه و آمریکا این حق داده شده است که وارد سوریه شوند، ما نیز همان حق را داریم.

کالین همچنین در گفتگویی دیگر با بیان اینکه فارغ از اینکه چه دولتی در آمریکا روی کار باشد، این کشور با حمایت از تروریسم، چشم خود را بر نگرانی‌های امنیت ملی ترکیه بسته است، خاطرنشان کرد که مشکلات ترکیه و آمریکا حل نمی شود مگر اینکه آمریکا، انتظارات آنکارا در مورد نگرانی‌های امنیت ملی ترکیه را برآورده کند.

وی با بیان اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا که "عملاً همه سیاست‌های دولت اوباما را تغییر داد"، درباره موضع گیری آن در قبال "ی پ گ"، "شاخه گروه تروریستی پ.ک.ک در سوریه"، استثنا قائل شد، گفت: او همه چیزهایی را که توسط اوباما امضا شده بود، معکوس کرد، به جز مسئله ما.

وی اظهار داشت که آمریکا همچنان به حمایت از "تروریست‌ها" ادامه می‌دهد.

انتهای پیام

کالین با بیان اینکه "همه می‌دانند که ساختار کانتونی به کجا می‌رود و این در آینده برای شما دردسرساز خواهد بود"، خاطرنشان کرد که "تروریست‌های ی پ گ، که در آنسوی مرز واقع شده‌اند، دشمنان ترکیه بوده" و تهدیدی برای امنیت ملی این کشور محسوب می‌شوند.

کالین در ادامه گفت که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه می گوید این مشکل باید در دوره سوم ریاست جمهوری وی حل شود زیرا ایالات متحده فقط به دلیل منافع خود با آنها همکاری می‌کند./ ایسنا


 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۶۸۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | نمایش تسلیحات اهدایی آمریکا و ناتو به اوکراین در مسکو

265 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902694

دیگر خبرها

  • اردوغان: اسرائیل توافق آتش‌بس در غزه را بپذیرد
  • چرا ترکیه روابط تجاری با اسرائیل را تعلیق کرد؟ | هدف اردوغان از اقدام دیرهنگام
  • چرا ترکیه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد؟
  • سردار رشید: در عملیات وعده صادق، 240 جنگنده آمریکا و ناتو به اسرائیل کمک کردند/ اسرائیل جرأت نکرد تصاویر دو پایگاه نظامی اش را به دنیا نشان دهد/ آمریکا و اروپا رایگان هر امکانی را که رژیم صهیونیستی نیاز داشته باشد، در اختیارش قرار می‌دهند حتی بمب اتم!
  • ناگفته هایی از عملیات حماس و عملیات وعده صادق: در حمله سپاه به اسرائیل، ۲۴۰ جنگنده آمریکا و ناتو به اسرائیل کمک کردند /اسرائیل جرأت نکرد تصاویر دو پایگاه نظامی اش را به دنیا نشان دهد
  • سردار رشید: در حمله سپاه به اسرائیل، ۲۴۰ جنگنده آمریکا و ناتو به اسرائیل کمک کردند /اسرائیل جرأت نکرد تصاویر دو پایگاه نظامی اش را به دنیا نشان دهد
  • رشید:۲۴۰جنگنده آمریکا و ناتو به اسرائیل در وعده صادق کمک کرد
  • ببینید | نمایش تسلیحات اهدایی آمریکا و ناتو به اوکراین در مسکو
  • پایان روابط تجاری ترکیه ـ اسرائیل/ اردوغان در جنگ غزه به دنبال چیست؟
  • اردوغان: هدفمان مجبور کردن نتانیاهو به آتش بس است