مستند ساز کرنا ساخته میشود / سازی به قدمت ایلامیان
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۷۰۵۸۱
مستند «ساز کرنا» به تهیه کنندگی و کارگردانی مهدی حسینی و با تمرکز بر زندگیِ نصرت چراغی ساخته میشود. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مستند «ساز کَرنا» عنوان اثری است که میخواهد نگاهی به زندگیِ نصرت چراغی یکی از نوازندگان برجسته ساز کَرنا داشته باشد. ساز کَرنا از دوره ایلامیان در ایران بوده و از کهنترین سازهای بادیِ ایران است و در میان مناطق لرنشین و بختیار بسیار محبوب بوده و هست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نصرت چراغی از نوازندگان پیشکسوت این ساز است که به صورت نسل به نسل و سینه به سینه، نواختن این ساز را از پیشینیان خود آموخته است.
تحولات دنیای دیجیتال در عرصه فرهنگ و هنر در گفتوگو با محمدرضا قادری
در مناطق لرنشین به افرادی که کَرنا مینوازند، تُشمال میگویند. متاسفانه در گذشته این افراد با وجود داشتنِ هنرِ نوازندگی، از درجه اجتماعی بالایی برخوردار نبودند و در میان مردم به عنوان قشری با سطح اجتماعی پایین شناخته میشدند.
نصرت چراغی دو تن از پسرانش را که هر دو از نوازندگانِ کَرنا بودهاند از دست داده است. چراغی در غم از دست دادنِ فرزندانش افسرده شده و دیگر ساز نمینوازد.
کارگردان و تهیه کنندهی فیلم «ساز کَرنا» مهدی حسینی است. او درباره ساخت این فیلم میگوید: هماکنون در مرحله پیش تولید هستیم و هفته آینده فیلمبرداری را شروع میکنیم.
مهدی حسینی - کارگردان
مهدی حسینی متولد لردگان و دانشجوی فیلمسازی در دانشکده فرهنگ و هنر واحد 11 تهران است. او تا کنون دو مستندِ «بَرد دالو» و «لیرابی» را ساخته است.
مستند «لیرابی» داستان تلخ چند نوجوان و کودک دانش آموز است که دسترسی به اینترنت ندارند و هر روز میبایست مسیر طولانی را طی کنند تا به منطقهای در کوهستان برسند که اینترنت داشته باشد و از آنجا کلاسهایشان را به صورت مجازی دنبال کنند.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: استان لرستان مستند موسیقی استان لرستان مستند موسیقی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۰۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قدمت «دروازه نفته» ممکن است به پیش از اسلام برسد
ایسنا/خراسان رضوی یک پژوهشگر و باستانشناس خراسانی گفت: «دروازه نفته» در کلات نادر راه ورود به ایران از آسیای مرکزی است و با مطالعه معماری و پراکندگی قطعات سفال در این فضا میتوان گفت که قدمت آن ممکن است به دوران قبل از اسلام برسد.
رجبعلی لباف خانیکی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: دژ کلات عارضهای طبیعی و بیضی شکل در منتهیالیه شمال شرق خراسان و بر میانه رشته کوه هزار مسجد واقع است. این عارضه همواره به منزله یک دروازه ورودی به درون ایران و بسیار با اهمیت بوده است. در دو سوی دژ کلات دو دروازه اصلی به نامهای دروازه ارغون شاه و دروازه یا دربند نفته واقع است.
وی با بیان اینکه «دربند نفته» در سمت شمال شرقی کلات نادر قرار دارد، افزود: از این دروازه ورود به نواحی جنوبی کشور ترکمنستان امکان پذیر است. در دوران درازی از تاریخ، اقوام متمدن ایران و آسیای میانه از این طریق با یکدیگر در ارتباط بودهاند و ورود اقوام مهاجم آسیای مرکزی به قلمرو ایران نیز به داخل ایران از همان طریق صورت میگرفته است. نقل قول وجود دارد که تیمور لنگ در ۱۷ مرحله از دروازه نفته قصد ورود به ایران را داشته که موفق نشده است.
این پژوهشگر و باستانشناس خراسانی عنوان کرد: با توجه به موقعیت حساس و سوق الجیشی دژ کلات، طبیعی به نظر میرسد که در دروازههای ورودی کلات تاسیسات لازم به خصوص سازههای دفاعی از گذشتههای دور احداث شده باشد. یکی از آن تاسیسات، سازه معماری جالبی است که بعد از دروازه بر بدنه شمال غرب و مشرف بر راه ارتباطی کلات به ترکمنستان ساخته شده است. آن سازه معماری سنگی که به «تخت دختر» شهرت یافته، بنایی است که به لحاظ ساختار گویا جهت اقامت و پاسداری گروهی قراول یا دیدهبان و مدافع ساخته شده است.
وی ادامه داد: آن فضا به باور اهالی منطقه، سنگری است که سربازان نادرشاه افشار برای حفاظت از دروازه نفته در آن مستقر میشدند، اگر چه این گزاره نمیتواند به دور از حقیقت باشد اما در ساختار معماری اولیه آن آثار و شواهدی موجود است که بیانگر احداث آن در زمانی پیشتر از دوران نادرشاه است، زیرا گذشته از پراکندگی قطعات سفال در محل متعلق به دوران تاریخی، فرم دیوارها و تیرکشهای آن شباهت نزدیک به قلعههای شناسایی شده مربوط به دوران قبل از اسلام در منطقه دارد.
لباف خانیکی تصریح کرد: روزنههای مثلث شکل تعبیه شده بر دیوار جنوبی تخت دختر از نوع روزنههای مشابه بر دیوار «ارگ آقتپه» مربوط به دوران ساسانی در ترکمنستان است. آنچه از دور نمای تخت دختر به نظر میرسد، دیوار مرتفع سنگی با روزنههایی بر بدنه آن است که مانند سدی در راستای شمال غرب و جنوب شرق حد فاصل دو برجستگی در دامنه کوه ساخته شده است.
وی اضافه کرد: بررسی آن سازه از نزدیک جزئیات بیشتری را آشکار میسازد. دیوار سد مانندی که از دور مشاهده میشود، توسط ۲ برج با نقشه راست گوشه و تقریبا مستطیل مانند برجهای اشکانی شهر نیسا و برجهای ساسانی کهن دژ نیشابور، در میان گرفته شده است. دیوار میانی از کف موجود تا بالاترین نقطه بیش از ۸ متر ارتفاع و دو ردیف تیرکش دارد.
این پژوهشگر و باستانشناس خراسانی بیان کرد: در دیوارچینی آن سازه بر خلاف برجهای دیگر کلات دقت زیادی صرف شده، سنگها قواره شده و در بلوکهای مکعب مستطیل و منظم چیده شدهاند. در برخی نقاط نمای بیرونی بقایای اندود گچ برجای مانده است. در امتداد شمال شرقی برج شرقی دیوار سنگی منظم دیگری کشیده شده که در نهایت با یک گوشه قائمه به شمال غرب برگشته و این فرضیه را تقویت میکند که در شمال تخت دختر مانند برج مشرف بر دروازه ارغون شاه حیاط نسبتا وسیعی وجود داشته است.
وی با اشاره به اینکه آن سازه معماری در مسیر سیلاب و عمق یک دره قرار گرفته و انباشت رسوبات هویت آن را با ابهام مواجه کرده است، خاطرنشان کرد: در چالهای که حفاران غیرمجاز در پشت دیوار حفر کردهاند نشانههایی آشکار شده که ۳ طبقه بودن سازه را حکایت میکند و اندود گچ بر رویه داخلی دیوارها هم حاکی از اقامت و استقرار مدافعین در آن است.
لباف خانیکی گفت: آنچه اکنون قابل تشخیص است، عرصه آن سازه معماری با وسعت حدود ۱۶۰۰ متر مربع است. در گوشه جنوب غربی میان سرای تخت دختر اتاقی مربع در ابعاد ۵.۵ متر قابل تشخیص است. با توجه به نزدیکی آقتپه و نسا به کلات میتوان فرض کرد که تخت دختر در دوره ساسانیان، با تاثیرپذیری از ارگ آق تپه یا حصار شهر نسا با برجهای گوشهدار ساخته شده است.
وی افزود: در دروازه نفته تاسیسات دفاعی دیگری نیز ساخته شده که برجهای دیدهبانی نیمه خرابه بر دو سوی تنگه از آن جمله است. آن برجها هم به لحاظ معماری بیشتر شباهت به برجهای الحاقی تخت دختر دارند تا برجهای دروازه ارغون شاه و ممکن است قدمت آنها نیز به پیش از اسلام برسد.
این پژوهشگر و باستانشناس خراسانی اظهار کرد: در عمق تنگه نفته بقایای اندک دروازه آجری پل مانندی با پنج چشمه مانند دروازه ارغون شاه که از گزند سیل مصون مانده نیز قابل تشخیص است. «دروازه نفته» در ۲۳ فروردین ۱۳۴۶ به شماره ۶۶۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
انتهای پیام