Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-سفالینه‌ها بخش مهمی از گنجینه عظیم موزه رضوی را به خود اختصاص داده‌اند؛ آثاری که حکایت‌های جالبی را از گذشته تمدن‌های مختلف روایت می‌کنند و در بردارنده آداب و رسوم، علایق و سلایق زندگی مردم در ادوار گذشته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، گنجینه ظروف موزه مرکزی آستان قدس رضوی در هشتم تیر 1378 راه‌اندازی شد، بخشی از این مجموعه مربوط به میراث آستان قدس رضوی بوده که در سده‏‌های گذشته در حرم مطهر و اماکن وابسته به آن استفاده می‌شده و تعدادی توسط واقفان و اهدا‌کنندگان آثار، اهدا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در کنار آن‌ها ظرف‏‌ها و اشیای سفالی نیز وجود دارد که در ضمن خاکبرداری‌های اطراف حرم مطهر کشف و جمع‌‏‌آوری شده و متعلق به ساکنان اطراف و مجموعه حرم مطهر در گذشته بوده ‏اند. بنابراین، سفال ‌های موجود در آستان قدس رضوی در دو گروه اهدایی و مکشوفه معرفی می‌شوند. این آثار شامل ظروف سفالی، چینی، بلور و بارفتن بود و در سال‏‌های بعد، اشیای فلزی نیز به آن افزوده شد.

قدیمی‌ترین سفالینه

بنا به گفته مهدی قیصری‌نیک معاون امور موزه‌های رضوی، بیشترین تعداد ظروف اهدایی، ظرف‏‌هایی با پشتوانه تاریخی است. ظروف سفالی اهدایی مقام معظم رهبری بخش عمده این گروه از ظرف‏‌هاست که از حدود پنج هزار سال پیش تا قرون متأخر تاریخ‏‌گذاری می‌شوند.

وی در این میان کاسه سفالی با پوشش قرمز و باندهای افقی سیاه به‌عنوان قدیمی‌ترین سفالینه موجود در این گنجینه اشاره دارد که قدمتی بالغ بر 7 هزار سال برای آن تخمین زده شده است. این کاسه سفالی ساده متعلق به هزاره پنجم و ششم قبل از میلاد، با دهانه باز و لب‌ه‏ای به داخل برگشته چرخ ساز، دارای خمیر نخودی با پوشش نارنجی و دارای کف تخت به قطر 7 سانتی‏متر است.

سفال‏‌های مکشوفه از حفاری‌‏های محدوده حرم امام رضا(ع)

معاون امور موزه‌های رضوی گفت: ظرف‌‏ها و قطعات سفال مکشوفه در اطراف حرم مطهر، متعلّق به ساکنان و مجاوران حرم رضوی بوده است که طی سالیان متمادی در این محدوده به طور موقت یا دائم سکونت داشته‌‏اند این ظروف از نظر مطالعاتی بسیار ارزشمند هستند.

مرکز فرهنگی و موزه دفاع‌مقدس خراسان‌رضوی به بهره‌برداری رسیدناشنوایان موزه‌دار شدند/ موزه آنلاین «سکوت در هیاهو» آغاز به‌کار کردحمایت همه جانبه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از آثار دفاع مقدس/ 800 نمایشگاه دفاع مقدس در 800 نقطه استان تهران افتتاح شد

وی افزود: فراوانی و تنوع سفال‌‏های جمع‌‏آوری شده از اطراف حرم از سویی چگونگی شکل‏‌گیری اولین زیستگاه‏‌های عمومی را بیان می‌‏کند و از سوی دیگر بیانگر حضور اقوام مختلف با فرهنگ‏‌های گوناگون است.مجموعة سفال‏‌های معرفی شده در این بخش، در طی عملیات خاکبرداری برای ساخت بناهای جدید در محدودة حرم مطهر کشف شده‌‏اند.

‌قیصری در این خصوص به تنگ سفالی منقوش دسته‌‏دار متعلق به دوره ایلخانی اشاره دارد که در محل باغ رضوان محوطة مقبره شیخ طبرسی کشف شده است.این تنگ سفالی با ارتفاع نزدیک به 25 سانتیمتر بدون لعاب و دسته‌‏دار و با نقوش تزئینی طنابی کنده تزئین شده است. دارای پایه‌ای به قطر 6/6 سانتی‏متر است.

سفالینه‌ای دیگر که وی بدان اشاره داشت ظرف سفالی دسته‌‎دار مرصّع با نقش کنده متعلق به قرن 6 هجری قمری است که در عملیات خاک برداری صحن امام خمینی مکشوف شده است.

وی اظهارداشت: این تنگ سفالیِ نخودی، با نقوش کندۀ انتزاعیِ گیاهی و قطعات کوچکِ لعاب فیروزه‌‏ای نشانده شده در خمیر ظرف، تزئین شده است. بدنۀ ظرف کروی و در قسمت فوقانی آن دارای یک ردیف نقش استامپی کنده و نقطه‌‏ای است. قسمت تحتانی بدنه فاقد نقش و کف آن کروی است و ایستایی ندارد. این گونه ظرف‌‏ها معمولاً بر روی پایه قرار می‏‌گیرند.

سفالینه‌های باستانی ایران تنها محدود به کاسه و کوزه نبوده‌اند. در طول تاریخ ایران زمین، سفالگران، کاتبان، مردم  و حتی کودکان با کمک گل سفالگری، آثاری خلق کرده‌اند که در نوع خود بی‌نظیر است. برخی از این آثار هنوز در سرزمین مادری هستند و برخی در دانشگاه‌ها و موزه‌های معتبر جهان، هنوز در حال رمزگشایی هستند.

انتهای پیام/281/ ز

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۱۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم سینمایی تاریخی اقتباسی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود

  به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، فرهاد قائمیان در دیدار مدیران و دبیران جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) با محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: ما دوست و همراهانی هستیم که فقط به عشق امام رضا (ع) در این جشنواره‌ها هستیم، تا کارهای بهتری را برای شیفتگان امام هشتم (ع) انجام دهیم.   وی با اشاره به برگزاری اختتامیه جشنواره روستایی امام رضا (ع) در روستای کردر گفت: مردمان روستا خانه‌های خود را در اختیار جشنواره و هنرمندان گذاشته بودند. برای مردمی کردن این جشنواره فضایی ایجاد کردیم که مردم بدانند چه نوع فرهنگ رضوی را می‌خواهیم در بین مردم رواج دهیم.   قائمیان گفت: در جشنواره هنرهای نمایشی اتابک نادری نه فقط برای این جشنواره که همراهی خوبی داشت و نمایش‌ها به استان‌های مختلف به صورت اجرای عمومی برگزار شد تا مردم آشناییت بیشتری داشته باشند.   مدیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی امام رضا(ع) با اشاره به دیگر بخش‌های جشنواره گفت: تلاش شد تمام جشنواره‌ها در بین خود مردم باشد و امید است مدیران کل فرهنگ در استان‌ها همراهی خوبی با این رویداد داشته باشند.   وی افزود: امسال با جشنواره فیلم رضوان این بخش از جشنواره امام رضا (ع) هم فعال می‌شود که یک فیلم سینمایی با فرهنگ و نوع نگاه ما به فرهنگ رضوی است. یک فیلم‌نامه از کتاب «از عشق‌آباد تا عشق‌آباد» اقتباس شده و در راستای فرهنگ امام رضا (ع) است و امید است این فیلم از حیث بزرگی و تاریخی بودن برای سال آینده ساخته شود تا بگوییم جشنواره‌های امام رضا(ع) به اهداف والای خود خواهد رسید.

دیگر خبرها

  • پیرمرد ۸۵ ساله قربانی سرقت‌های سمی شد
  • شرحی بر قدیمی‌ترین فهرست‌نامه‌های کتابخانه آستان قدس رضوی/خدمتی به گذشته، امروز و آینده
  • آیا می شناسیدش؟
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • شهری با ۱۷ گود مقدس/ پرحاشیه‌تر از فوتبال!
  • ساخت فیلم سینمایی اقتباسی درباره فرهنگ رضوی
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند
  • فیلم سینمایی تاریخی اقتباسی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود
  • به اجرای طرح ۲۰ ساله آبرسانی ۴۱ روستا در بخش کرون رسیدگی شود