Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@08:16:07 GMT

تامین کودهای یارانه‌ای مورد نیاز کشت گندم و جو

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۷۱۹۳۲

تامین کودهای یارانه‌ای مورد نیاز کشت گندم و جو

« حمید رسولی » روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره انتشار اخباری طی روزهای اخیر پیرامون تامین کودهای یارانه‌ای برای کشاورزانی که به تولید گندم و جو مبادرت می‌ورزند، افزود: به دنبال تغییر نرخ ارز تخصیصی به کودهای کشاورزی از رسمی به نیمایی از ابتدای سال ۱۳۹۹ و افزایش قیمت کودهای فسفاته و پتاسه، شاهد کم مصرفی کودهای مذکور توسط کشاورزان به ویژه کشاورزان گندم‌کار بوده ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اظهار داشت: بنابراین به منظور افزایش کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی و حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان بخش کشاورزی به ویژه کشاورزان گندم‌کار و در راستای تغذیه مناسب اراضی کشاورزی به موجب مصوبات شورای قیمت‌گذاری وزارت متبوع، توافق اولیه فی‌مابین شرکت خدمات حمایت کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی ایران بعمل آمد.

وی تصریح کرد: مطابق این توافق مقرر شد که شرکت خدمات حمایتی کشاورزی نسبت به تأمین و تدارک کودهای یارانه‌ای به ویژه کودهای فسفاته و پتاسه اقدام کند و این کودها با معرفی شرکت بازرگانی دولتی ایران از طریق شبکه بزرگ کارگزاران شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بدون دریافت وجه در اختیار کشاورزان گندم‌کار طرف قرارداد با شرکت مذکور قرار داده شود و وجوه کودهای مذکور توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی پرداخت شد.

رسولی گفت: شرکت بازرگانی دولتی نیز پس از برداشت و تحویل محصول (گندم و جو) از کشاورزان عزیز، وجوه آن را با کشاورزان مذکور محاسبه و تسویه می کند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: در سال جاری و به منظور مصرف بهینه کودهای فسفاته و پتاسه توسط کشاورزان زحمتکش در راستای سیاست‌های حاصلخیزی خاک، برنامه‌های دیگری از جمله اجرای «طرح کشاورز کارت» با همکاری معاونت زراعت و بانک کشاورزی در دست اقدام است که به زودی در استان ها اجرایی خواهد شد.

وی اظهار داشت: مطابق طرح اخیر، بانک کشاورزی با معرفی سازمان های جهاد کشاورزی، کارت های اعتباری لازم را به کشاورزان مشمول طرح تحویل و کشاورزان نیز از طریق شبکه بزرگ کارگزاران شرکت خدمات حمایتی کشاورزی نسبت به خرید کودهای فسفاته و پتاسه خود اقدام می‌ کنند.

 مجری طرح خودکفایی کشور در کودهای کشاورزی چشم‌انداز اجرای طرح های مذکور را مطلوب ارزیابی و پیش‌بینی کرد که اجرای طرح های فوق‌ الذکر امکانات مناسبی را در حمایت و تامین مالی کشاورزان در اختیار ایشان قرار داده و نقش بسزایی در حاصلخیزی خاک خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، طبق آمارها در سال ۹۹، یک میلیون و ۹۹۲ هزار تن کود اوره توسط وزارت جهاد کشاورزی توزیع شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۳۰۰ هزار تن افزایش داشته است.

همچنین سالانه تا ۶۰۰ هزار تن انواع کودهای فسفاته و پتاسه نیز تامین و توزیع می شود.

 پیش از این مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در چارچوب طرح خودکفایی کودهای کشاورزی از نهایی شدن پنج طرح بزرگ برای تامین کودهای فسفات و پتاس مورد نیاز و بی‌نیازی از واردات در این زمینه خبر داده بود زیرا بخش قابل توجهی از کودهای فسفات و پتاس کشور وارد می‌شود، بنابراین برای تولید داخلی با مشکل عمده مواد اولیه، محدودیت خاک فسفات و پتاس و کارخانجاتی که خاک را متناسب با نیاز کشور تولید کنند روبه‌رو بودیم.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی حمید رسولی سید جواد ساداتی نژاد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی حمید رسولی سید جواد ساداتی نژاد وزارت جهاد کشاورزی حمید رسولی سید جواد ساداتی نژاد شرکت بازرگانی دولتی ایران شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کودهای فسفاته و پتاسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۱۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاسازی حق آبه کشاورزان سلماس از سد اول خرداد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،کاظمی در جلسه کارگروه جلوگیری از هدر رفت منابع ابی این شهرستان با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت‌های کشاورزی و عملکرد کشت پاییزه، گفت: اولین مرحله رها سازی آب سد اول خرداد به روی اراضی کشاورزی اجرا میشود.    رییس شورای حفاظت از منابع اب سلماس افزود: این امر به جهت تامین حق آبه کشاورزان صورت می‌گیرد تا با توجه به خشکسالی، سال زراعی جاری بهترین استفاده در کشت محصول‌های جو، گندم و دانه‌های روغنی را دارد.   وی در ادامه با اشاره به اهمیت مصرف بهینه آب، اظهار کرد: ۲۶میلون متر مکعب اب برای ابیاری اراضی کشاورزی از سد زولا در نظر گرفته است    کاظمی گفت؛ این میزان اب نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۲٠درصد افزایش دارد    او گفت: اب حدود ۱۲هزار هکتار اراضی این شهرستان از سد‌های زولا و دریک تامین میشوند

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • پرداخت مطالبات گندمکاران خوزستانی تا ابتدای هفته آینده
  • رهاسازی حق آبه کشاورزان سلماس از سد اول خرداد
  • آغاز به کار سامانه جامع برای خرید تضمینی گندم
  • آغاز عملیات خرید تضمینی گندم در ۵ استان کشور
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید
  • کیفیت‌سنجی بیش از ۳۵ هزار تُن انواع کود وارده به استان گلستان
  • آبیاری دغدغه مهم کشاورزان گندم کار در شهرستانهای شوش و کرخه است
  • تامین سوخت کشاورزان جغتای با فناوری نوین
  • تامین سوخت مورد نیاز کشاورزان جغتای با استفاده از فناوری نوین