Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

شیوه زندگی نادرست و در راس آن بی تحرکی و عادات تغذیه ای نامناسب موجب افزایش چشمگیر شیوع بیماری های غیرواگیر در اغلب کشورهای صنعتی و رو به صنعتی شدن شده است.

میزان و سن بروز بیماری قلبی به مقدار زیادی در ایران تغییر کرده است و امروزه شایع ترین و جدی ترین مشکل قلبی در ایران بیماری عروق کرونر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما فعالیت جسمانی یک عامل مهم در کاهش خطر ابتلا به این بیماری در جامعه محسوب می شود. یکی از بیماری های شایع که شیوع آن در کشور ما نیز زیاد بوده (۲.۹ درصد) و در حال افزایش است، دیابت قندی و عدم تحمل گلوکز است و ورزش از طریق کنترل وزن، افزایش سوخت انرژی و به خصوص از طریق افزایش حساسیت گیرنده های انسولینی موجب پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دوم و در صورت ابتلا، موجب پیشگیری از بروز بسیاری از عوارض بیماری می شود.

یکی از مشکلات شایع دیگر، فشار خون بالا است که ورزش می تواند نقش پیشگیری کننده از ابتلا به این مشکل داشته باشد و طی مطالعه ای که در تهران روی ۲۱۳۷ نفر (۳۵ تا ۶۵ ساله) انجام شد، میزان شیوع فشار خون بالا ۳.۳ درصد و بالا بودن ایزوله فشار خون سیستولیک ۲.۸ درصد تعیین شد.

همچنین ورزش در کاهش تری گلیسرید و کلسترول بد خون و افزایش کلسترول مفید خون موثر است و در مطالعه بالا شیوع کلسترول بالا (مرزی) ۳.۳ درصد، کلسترول توتال بالا ۴.۲ درصد، سطوح نسبتا بالای کلسترول با چگالی پایین ۲.۲ درصد، سطوح پایین کلسترول با چگالی بالا ۸.۵ درصد و سطوح نسبتا بالای تری گلیسرید ۷.۴ درصد برآورد شد.

بر اساس این مطلب که از سوی لاله حاکمی، نایب رییس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی تهیه و در اختیار ایسنا قرار گرفته،‌آمده است: ورزش موجب پرهیز از افزایش وزن بی مورد شده و با افزایش قدرت عضلانی و ساختمان های پشتیبان مفصل از ابتلا به آرتروز که شایع ترین مشکل روماتولوژیک است و در بسیاری از بیماران عوارض سنگینی همچون زمین گیر شدن را به همراه دارد، جلوگیری می کند.

همچنین چاقی و اضافه وزن یکی از مشکلات امروزه جامعه ایرانی است و فعالیت جسمانی در پیشگیری از آن تاثیر قابل توجهی دارد.

یکی از مشکلات شایع در سالمندان و به ویژه بانوان سالمند، پوکی استخوان است و ۵۰ درصد از مردان و ۷۰ درصد از زنان برابر یا بیشتر از ۵۰ سال در ایران به پوکی استخوان مبتلا هستند و شکستگی های ناشی از پوکی استخوان در گردن و ران موجب زمین گیر شدن بیمار و افزایش قابل توجه مرگ و میر می شود . انجام ورزش های متحمل وزن و دریافت کافی کلسیم و ویتامین D، از پوکی استخوان پیشگیری کرده و ورزش های تقویت کننده عضلات و ورزش های تعادلی در افراد مبتلا به پوکی استخوان از افتادن بیمار و شکستگی جلوگیری می کند.

متاسفانه ۹.۸ درصد از افراد میانسال جامعه ما از نداشتن فعالیت بدنی مناسب رنج می برند و فعالیت منظم جسمانی در تمام طول عمر برای پیشگیری از بیماری ها توصیه می شود و فعالیت جسمانی همانند داروی تجویزی باید برای هر فرد با توجه به شرایط خاص خود فرد طراحی و اجرا شود تا بهترین تاثیر و کمترین خطر را داشته باشد، در عین حال توصیه می شود تمام برنامه های ورزشی پس از معاینات اختصاصی پیش از شرکت در فعالیت ورزشی انجام شود تا برنامه ورزشی شامل نوع فعالیت جسمانی، تعداد تکرار، مدت و شدت جلسه ورزشی و تعداد دفعات آن در هفته مشخص شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: ورزش بیماری های مزمن غیرواگیر فعالیت جسمانی پوکی استخوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۵۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هاشمی:از فدراسیون فوتبال خواستم در ۴ هفته پایانی دقت خود را بالا ببرند+فیلم

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، کیومرث هاشمی در حاشیه جام یونس شکوری اظهار کرد: این جام قدمت چندین ساله دارد و در گذشته هم در این جام حضور پیدا کردیم و وقتی هم که چمن برگزاری مسابقات بازسازی شد قول دادیم تا در رقابت‌های پایانی حضور پیدا کنیم. 

وی ادامه داد: وقتی در رده پیشکسوتان جام یونس شکوری برگزار می‌شود، کسانی هستند که در سال‌ها نه چندان دور خدمات خوبی برای فوتبال کشور داشتند. آمدیم خدا قوت بگوییم و بیشتر در جمع این عزیزان روحیه بگیریم. با این سن و سالی که دارند با روحیه خوب تمرین می‌کننذ و این موضوع می‌تواند در جامعه پخش شود.

وزیر ورزش در مورد اینکه فضای لیگ برتر در هفته‌های پایانی ملتهب شده، گفت: فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ حضور دارند و بخش‌های مختلف کشور متولی دارد. باید در راستای وظایف قانونی خود عمل کنند. در جلسه‌ای که با سازمان لیگ داشتیم از آنها خواستیم تا به خصوص در هفته‌های پایانی که حساسیت مسابقات بالا می‌رود، دقت خود را در تمامی بخش‌ها بالاتر ببرند. مخصوصاً در بخش فرهنگی و داوری که مردم دغده‌ای نداشته باشند.

وی افزود: هر کدام از تیم‌ها هواداران و علاقه‌مندان خاصی خودشان ر ا دارند. هر آن چیزی که به آرامش فوتبال کشور کمک می‌کند در آن راستا گام بردارند. امیدوارم با برنامه‌ریزی که سازمان لیگ انجام داده مسابقات را به بهترین شکل مدیریت کند و بتواند لیگ را در چهار هفته پایانی به سرانجام برساند.

هاشمی در مورد نامه دستوری که به فدراسیون فوتبال ارسال شد، گفت: من در آن نامه همه دغدغه‌های خود را مطرح کردم. اساس ورزش ما بر مسائل فرهنگی است. انقلاب ما انقلاب فرهنگی است و به همه مدیران رعایت فرهنگ را تأکید می‌کنیم. فوتبال به دلیل همه‌گیر بودنش نقش مهم‌تری دارد. نامه دادیم به همه فدراسیون‌ها که هر اقدامی می‌کنند باید پیوست فرهنگی داشته باشد. البته نگرانی‌هایی وجود دارد ولی در دیداری که با مقام معظم رهبری سال گذشته داشتیم همه تشکرهای مقام معظم رهبری ناظر بر مسائل فرهنگی بود. باید مواردی که آسیب فرهنگی دارد باید مورد توجه قرار بگیرد.

وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: ما می‌دانیم که باشگاه‌های ما کمتر دارای زیرساخت هستند. عموماً ورزشگاه‌های آنها اجاره‌ای هستند و ما تا جایی که ممکن است سعی می کنیم ورزشگاه‌هایی که متعلق به دستگاه ورزش است را به‌روزرسانی کنیم. کمک کنیم همه بخش‌های ورزش بتوانند از امکانات استفاده کنند. سال گذشته برای بودجه امسال مبلغ هزار و 200 میلیارد تومان را که عمده آن برای بازسازی ورزشگاه آزادی است اختصاص دادیم تا دقدغه کمتر شود. برخی استان‌ها نیاز به زیرساخت دارند، استان کرمان، اصفهان در  چنین شرایطی هستند و باید شرایطی حاصل کنیم تا زیرساخت‌ها فراهم شود.  هوادران بدون دغدغه در ورزشگاه‌ةا حاضر شوند و از دیدن فوتبال لذت ببرند.

 

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۵۰ درصد ایرانی‌ها از بیماری‌های دهان و دندان رنج می‌برند
  • عوامل ساده‌ای که به بیماری قلبی ختم می‌شود
  • تشخیص یک بیماری از روی انگشتان
  • هاشمی:از فدراسیون فوتبال خواستم در ۴ هفته پایانی دقت خود را بالا ببرند+فیلم
  • ۵۰ درصد ایرانی ها از بیماری های دهان و دندان رنج می برند
  • ۴۵ درصد جمعیت جهان از پوسیدگی دندان رنج می‌برند / پوسیدگی دندان؛ شایع‌ترین بیماری بشر
  • خطر حمله قلبی در این بیماران بیشتر است
  • ۷۲۱آموزش دهنده در حوزه سوادآموزی کهگیلویه و بویراحمد فعالیت دارند
  • ۴ عادت مخرب که به‌تدریج جان شما را می‌گیرد
  • بیش از ۳۵۰ میلیون نفر از علایم تنفسی آسم رنج می‌برند/ هزینه ۳۰ میلیون تومانی درمان هر بیمار در سال