Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@17:20:26 GMT

رکوردهای تمام نشدنی یک خلبان

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۷۵۳۱۵

رکوردهای تمام نشدنی یک خلبان

من خلبان هستم و نمی‌توانم تحمل کنم که مردم صدمه ببینند و از بین بروند؛ اما نسبت به عراقی‌ها این کار را نکردیم. ما می‌توانستیم خیلی جاها را مورد اصابت قرار دهیم، اما این کار را نکردیم؛ زیرا عقیده داشتیم درست است که ما در جنگ هستیم، اما با سربازان می‌جنگیم، نه مردم.

به گزارش ایسنا، نخبگان نیروی هوایی ارتش توانستند عملیات‌ بسیاری را علیه دشمن بعثی طراحی و اجرا کنند که تا آن زمان شاید مانند آن در دنیا وجود نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نوابغ و نخبگان، نه‌تنها با این تعداد عملیات‌ توانستند دشمن بعثی را مجبور به پذیرش شکست کنند، بلکه کارشناسان نظامی جهان را نیز به حیرت واداشتند.

در میان تمامی خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون مجاهدت‌ها و رشادت‌های بسیاری انجام داده‌اند، فعالیت‌ برخی از آنها ویژگی‌های خاصی دارد. زنده یاد امیر سرتیپ خلبان منوچهر محققی، که به تازگی به همرزمان شهیدش پیوست.

امیر محققی که به خلبان «تاپ‌گان» نیروی هوایی ارتش نیز معروف است، در کارنامه خدمتی خود، به‌ویژه در دوران دفاع مقدس، سوابق و رکوردهای درخشان بسیاری دارد.  

 او در دوران دفاع مقدس، ۱۸۲ پرواز برون‌مرزی در کارنامه خود دارد که از این نظر در ایران و خاورمیانه (غرب آسیا) رکورددار است. 1000 ساعت پرواز رزمی در دوران جنگ تحمیلی، انجام بیش از ۲۰۰ مأموریت خطرناک (Special Mission)، حضور مؤثر در عملیات‌ «مروارید» در جهت شکستن ستون فقرات دشمن بعثی، فرماندهی دسته ۴۰ فروندی در عملیات ۱۴۴ فروندی معروف به «کمان ۹۹» و رکورددار پرواز رزمی با جنگنده فانتوم، از مهم‌ترین سوابق خدمتی امیر سرتیپ خلبان منوچهر محققی به شمارمی‌روند.

زنده یاد محققی، درباره بخشی از حضور خود در دفاع مقدس گفته است: «پیش از آن که جنگ تحمیلی شروع شود، تهران بودم، اما از ابتدای جنگ به بوشهر آمدم و تا آخر جنگ همین‌جا بودم. دو، سه سانحه در خوزستان رخ داد که عرب‌های ساکن این استان، من را نجات دادند و نگذاشتند دست عراقی‌ها بیفتم... هر نیروی هوایی حتی در زمان صلح مانند اکنون، طرح‌های پیش‌فرضی دارد، فرماندهان برای آینده فکر می‌کنند و طرح و برنامه می‌ریزند؛ بنابراین زمانی که جنگ شد، خلبانان آماده رزم بودند.»

وقتی رژیم بعث عراق حمله را شروع کرد، باید جواب داده می‌شد، چون اگر نمی‌شد، مردم را از دست می‌دادیم. وقتی که ارتش دیر عمل کند، مردم عادی صدمه می‌بینند. نظامی‌ها باید از صدمه‌ دیدن مردم جلوگیری کنند. من خلبان هستم و نمی‌توانم تحمل کنم که مردم صدمه ببینند و از بین بروند؛ اما نسبت به عراقی‌ها این کار را نکردیم. ما می‌توانستیم خیلی جاها را مورد اصابت قرار دهیم، اما این کار را نکردیم؛ زیرا عقیده داشتیم درست است که ما در جنگ هستیم، اما با سربازان می‌جنگیم، نه مردم.»

پیکر امیر سرتیپ خلبان منوچهر محققی از برترین خلبانان دفاع مقدس و نابغه پرواز با جنگنده فانتوم روز گذشته، شنبه ١٠ مهر۱۴۰۰ با حضور امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش، امیر سرتیپ حسن شاه‌صفی جانشین معاون هماهنگ‌کننده ارتش و فرمانده سابق نهاجا، امیر سرتیپ حبیب بقایی فرمانده اسبق نیروی هوایی و تنی چند از خلبانان و همرزمان مرحوم امیر محققی در بیمارستان بعثت نیروی هوایی ارتش تشییع شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نیروی هوایی ارتش دفاع مقدس خلبان کار را نکردیم امیر سرتیپ خلبان نیروی هوایی ارتش دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۵۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رژیم صهیونیستی استفاده از سامانه «پاتریوت» آمریکا را کنار می‌گذارد

ارتش رژیم اشغالگر روز سه‌شنبه اعلام کرد: «نیروی هوایی در ماه‌های آینده به طور کامل سامانه دفاع موشکی پاتریوت آمریکایی را کنار گذاشته و سامانه‌های پیشرفته‌تری را جایگزین آن خواهد کرد.»

به گزارش ایسنا، روزنامه «تایمز رژیم صهیونیستی» به نقل از بیانیه‌ای در وبگاه ارتش اشغالگر نوشت: «سیستم پاتریوت که در نیروی هوایی اسرائیل با نام "یاهالوم" (کلمه عبری به معنای «الماس») شناخته می‌شود، ظرف ۲ ماه برای همیشه از رده خارج می‌شود.»

فرمانده تیپ ۱۳۸ نیروی پدافند هوایی رژیم صهیونیستی که سیستم پاتریوت را اداره می‌کند، گفت: «در حال حاضر در حال کاهش تعداد آتشبارها تا زمان خاموش کردن کل سامانه هستیم.»

در فوریه گذشته، فرماندهی نیروی هوایی اشغالگران گزارش داد که در حال توقف فعالیت چندین آتشبار پاتریوت است و اعضای نیروی هوایی به جای آن آموزش کار با سیستم «گنبد آهنین» را می‌گذرانند.

سامانه پاتریوت ساخت آمریکا برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ در جنگ اول خلیج فارس برای رهگیری موشک‌های «اسکاد» در اراضی اشغالی مستقر شد، اما اولین استفاده واقعی از آن در سال ۲۰۱۴ برای رهگیری پهپاد حماس بود.

در طول دهه گذشته، طبق گفته ارتش اشغالگر، این سامانه تنها ۱۰ هدف را رهگیری کرده و موشک رهگیر همیشه در برابر چالش نبوده است، به طوریکه در طول سال‌ها نتوانست اهداف زیادی را ساقط کند.

رژیم صهیونیستی چندین سامانه موشکی دفاع هوایی از جمله «گنبد آهنین» و «فلاخن داوود» دارد.

این بیانیه ارتش اشغالگر ۲ هفته پس از آن منتشر شد که سیستم دفاع هوایی اسرائیل در معرض بزرگترین آزمایش تاریخ خود یعنی حملات مستقیم ایران به اراضی اشغالی با صدها موشک و پهپاد قرار گرفت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ارتش ایران در اوج آمادگی و اقتدار است
  • خودکفایی ارتش در ساخت تجهیزات و ادوات مورد نیاز
  • نیروی هوایی ارتش به علت مسائل آموزشی هیچ وقت زمین‌گیر نشد
  • رژیم صهیونیستی استفاده از سامانه «پاتریوت» آمریکا را کنار می‌گذارد
  • امیر الهامی: پدافند هوایی ارتش در آمادگی بالای رزمی قرار دارد
  • بازدید امیر الهامی از سایت پدافند هوایی شهید علایی گناباد
  • نیروی دریایی امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده
  • پدافند هوایی در اوج آمادگی است
  • امیر دریادار ایرانی: کشتی‌های ایرانی را اسکورت می‌کنیم
  • امروز پدافند هوایی در اوج آمادگی است