Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت های کرونایی به عنوان مصوبه ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا قرار است بزودی به شکل آزمایشی و پایلوت در قزوین اجرا شود.

این طرح بنا دارد تا با استفاده از ظرفیت داده های بانک های اطلاعاتی موجود در سطح دستگاه ها و وزارتخانه ها و اشتراک گذاری آنها مدیریتی هوشمند را در خصوص پیشگیری کرونا و قرنطینه افراد بیمار اعمال کند و این اقدام به مرور جایگزین ممنوعیت ها و محدودیت های قبلی و فعلی شود و افرادی که واکسینه شده اند و مبتلا به کرونا نیستند امکان بازگشایی کسب و کارهای خود یا تداوم فعالیت های شان را دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مرحله اول اجرای این طرح فعالیت های مرتبط با اصناف و کسب و کارها و حوزه حمل و نقل عمومی هدف گذاری شده است، بدین شکل که این افراد برای تداوم فعالیت و کار ملزم به دریافت یک کیوآر (QR) می شوند و شهروندان با اسکن آن می توانند وضعیت سلامت ارایه دهندگان خدمات از جمله مجاز بودن وی به فعالیت و اینکه آیا واکسن استفاده کرده یا خیر را مشاهده کنند، همچنین این کد اگر تست خدمات دهندگان مثبت بوده و به کرونا مبتلا باشند را نیز به اطلاع دریافت کنندگان خدمات می رساند.

در مجموع هدف این طرح تسریع در واکسیناسیون سراسری و کنترل هوشمند محدودیت ها و فاصله گذاری اجتماعی به جای محدودیت های فعلی و فیزیکی است که در آن برخی فعالیت ها و کسب و کارها دچار تعطیلی و یا وقفه در فعالیت شده اند و همچنین این اطمینان خاطر را به مردم می دهد که کسی که به آنها خدمات ارایه می کند واکسینه شده و از حیث ابتلا به کرونا، سلامت است.

بی اطلاعی بسیاری از شهروندان از اجرای طرح مدیریت هوشمند محدودیت های کرونا

این طرح که اجرای مناسب آن بدون شک رضایت مندی مردم را به همراه خواهد داشت، در حالی به زودی کلید می خورد که بسیاری از شهروندان قزوینی هنوز از جزییات و یا حتی از اجرای این طرح اطلاعی در دست ندارند و همچنین ابهامات زیادی در خصوص چگونگی اجرای این طرح وجود دارد.

اکبر دماری یک شهروند قزوینی بازنشسته در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا که آیا از اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند کرونا مطلع است یا خیر؟، سرش را به نشانه تعجب تکان داد و گفت که اصلا چنین چیزی نشنیده است!

حامد حداد راننده نیز در پاسخ به این سوال گفت: از اخبار و شبکه های اجتماعی چیزهایی در این خصوص شنیده ام اما اصلا نمی دانم که این طرح چه هست و یا اینکه چه زمانی اجرا می شود.

اسماعیل معصومی کارمند نیز در جواب به این پرسش گفت: از جزییات این طرح مطلع نیستم اما خبر دارم که قرار است ابتدا به شکل آزمایشی در قزوین اجرا و سپس در کل کشور اجرایی شود و با انجام آن بعضی خدمات فقط به افراد واکسن زده ارایه می شود.

در همین ارتباط، یک عضو ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان قزوین که بار اصلی اجرای طرح آزمایشی مدیریت هوشمند نیز بر دوش حوزه کاری او قرار دارد به خبرنگار ایرنا گفت: اطلاع رسانی لازم و گسترده به شهروندان در خصوص نحوه و زمان دقیق اجرای این طرح انجام خواهد شد، ما هنوز در ابتدای راه قرار داریم و در حال هماهنگی برای کاستن از نواقص و اشکالات احتمالی این طرح هستیم.

گوشی های هوشمند در خدمت سلامت جامعه

حامد فتوحی رئیس کمیته ارتباطات قرارگاه عیملیاتی مقابله با کرونای استان قزوین در ادامه گفت: با اجرای این طرح بدون شک رضایت مندی مردم از نحوه مدیریت کرونا و محدودیت های آن افزایش خواهد یافت چرا که این طرح کمک می کند تا مردم با وجود کرونا بتوانند هم به زندگی عادی خود و کسب و کارشان ادامه دهند و هم نکات بهداشتی را رعایت کنند بدون اینکه ممنوعیت یا محدودیت خاصی وجود داشته باشد.

این مسوول گفت: اجرای این طرح در راستای پیشبرد اهداف دولت الکترونیک است و در راستای آن دیتاها سنترها یا مراکز داده های اطلاعاتی دستگاه ها و نهادهای مختلف از جمله نیروی انتظامی که اطلاعات پلاک خودروها را در اختیار دارد و یا وزارت بهداشت و درمان و امور پزشکی که اطلاعات افراد واکسینه شده و بیماران و مبتلایان را در اختیار دارد در قالب یک پلتفرم یا بستر به اشتراک گذاشته می شود.

رئیس کمیته ارتباطات قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونای استان قزوین با بیان اینکه در این طرح فناوری گوشی های هوشمند در خدمت سلامت جامعه قرار می گیرد، یادآور شد: ممکن است در ابتدای اجرای این طرح با نواقص و مشکلاتی نیز روبرو شویم که تلاش می شود تا پیش از اجرای طرح به شکل سراسری مرتفع شود.

فتوحی افزود: با اجرای طرح هوشمند مدیریت کرونا تمامی اصناف و فعالان حوزه حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی های اینترنتی و درون شهری و برون شهری برای تداوم فعالیت باید کد کیو آر (QR) دریافت کنند.

رئیس کمیته ارتباطات قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونای استان قزوین در این خصوص توضیح داد: اصناف پس از دریافت این کد که نحوه آن از طریق اتاق اصناف و اتحادیه ها اطلاع رسانی شده آنرا پرینت کرده و در جلوی درب واحد خود و مقابل مشتریان قرار می دهند و مشتری با اسکن این کد پیش از ورود به مغازه می تواند از وضعیت سلامت و واکسیناسیون شاغلان این مکان اطلاعات کسب کند.

این مسوول افزود: رانندگان تاکسی ها نیز برای فعالیت ملزم به دریافت کیوآر کد هستند و شهروندان قبل از سوار شدن به خودرو می توانند با اسکن پلاک آن از وضعیت سلامت راننده؛ نتیجه تست کرونای او در صورت داشتن سابقه و اینکه آیا واکسن زده یا خیر مطلع شوند.

فتوحی اضافه کرد: سامانه هوشمندی که برای این طرح درنظر گرفته شده قابلیت بروزرسانی لحظه ای اطلاعات را دارد مثلا اگر یک مغازه دار که واکسن نزده اگر برای این کار اقدام کند بلافاصله در کد کیوآر واحد صنفی اش ثبت می شود یا مثلا اگر یک راننده تاکسی یا مغازه دار به کرونا مبتلا شد بلافاصله در کد کیوآر آن برای دیگران قابل ملاحظه خواهد بود و این افراد باید به مدت ۲ هفته قرنطینه شده و اجازه فعالیت نخواهند داشت و در مورد رانندگی تاکسی های اینترنتی به صورت خودکار برای 2 هفته سامانه مسافرگیری آنها بسته می شود.

رئیس کمیته ارتباطات قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونای استان قزوین همچنین یادآور شد: استفاده از کیوآرد کدها برای دارندگان گوشی های هوشمند تلفن همراه بسیار سهل و آسان است و آنها با دوربین خود براحتی قابلیت استفاده از اطلاعات این کدها را دارند و اگر شهروندی نحوه به کارگیری از آنها را نمی داند با یک جستجوی ساده در اینترنت براحتی امکان استفاده از آن را فرامی گیرد.

او اظهار داشت: تمرکز این طرح فعلا اصناف و حمل و نقل عمومی است که بیشترین حجم از مراجعات و خدمات عمومی را تشکیل می دهند اما احتمالا سازوکارهای نیز در حوزه ادارات و بانک ها تدوین خواهد شد بدین معنا که افراد برای گرفتن خدمات باید حتما واکسینه شده باشند.

فتوحی همچنین گفت: احتمالا برای افرادی که از گوشی های هوشمند برخوردار نیستند نیز تمهیداتی اندیشیده خواهد شد و ممکن است برای این دسته از افراد شماره سریالی تعیین شود که با وارد کردن آنها وضعیت سلامت و واکسیناسیون شان برای دیگران مشخص شود.

دبیر ستاد مقابله و پیشگیری از کرونای استان قزوین نیز با اذعان به اینکه ممکن است در ابتدای راه اجرای این طرح با اشکالاتی بربخوریم که در ادامه اجرا مرتفع خواهد شد،گفت: هدف اصلی این طرح سرعت بخشیدن به واکسیناسیون سراسری و دستیابی به ایمنی جمعی در برابر کروناست.

طرح مدیریت هوشمند کرونا گامی مهم برای تضمین سلامت جامعه 

دکتر پیمان نامدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین نیز در گفت و گو با ایرنا افزود: اگرچه اجباری برای زدن واکسن کرونا وجود ندارد اما پس از اجرای طرح هوشمند مدیریت کرونا بسیاری از خدمات عمومی تنها به افراد دارای کارت واکسن ارایه خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین گفت: هدف اصلی این طرح پوشش کامل واکسیناسیون جامعه می باشد چرا که موثرترین راه مهار کرونا در حال حاضر واکسینه کردن شهروندان است.

این مسوول گفت: در روزهای اخیر ۱۵۰ هزار دز واکسن کرونا تحویل استان شده و مراکز واکسیناسیون قزوین هیچ مشکل و کمبودی ندارند.

دکتر نامدار با بیان اینکه تاثیر واکسیناسیون در کاهش شمار مبتلایان و فوتی های ناشی از کرونا در دنیا ثابت شده است،افزود: آمار فوتی های افراد ۲ دز واکسن زده در استان نسبت به مجموع آمار فوتی ها زیر یک درصد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین، این طرح را گامی مهم برای تضمین سلامت جامعه دانست و گفت: اجرای مدیریت هوشمند کرونا افراد به سمت واکسینه شدن سوق می دهد و از این طریق شاهد تسریع در واکسیناسیون جامعه و رسیدن به ایمنی جمعی برابر کرونا خواهیم بود.

دکتر نامدار اضافه کرد: خیلی از کشورهای توسعه یافته مدیریت هوشمند کرونا را در دستور کار خود قرار داده اند چرا که با تداوم حضور کرونا اجرای محدودیت ها و ممنوعیت ها آثار منفی اجتماعی و اقتصادی با خود به دنبال دارد.

این مسوول این را هم یادآور شد که  با اجرای طرح مدیریت هوشمند محدودیت های کرونا امکان شناسایی مکان ها و افراد پرخطر و رصد ترددها و فعالیت های آنها وجود خواهد داشت.

منوچهر حبیبی جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان قزوین نیز می گوید این طرح آزمایشی بوده و پس از اجرا در سراسر کشور به مرور اشکالات آن گرفته می شود و پخته تر خواهد شد.

او همچنین گفت که با اجرای این طرح دیگر مانند گذشته و زمان حاضر شاهد اعمال محدودیت ها و ممنوعیت ها برای اصناف و ترددها نخواهیم بود و کنترل ها به صورت هوشمند انجام می شود.

با اجرای مدیریت هوشمند کرونا ممنوعیت ها و محدودیت های کرونایی برداشته می‌شود

این مسوول در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: اجرای این طرح به صورت آزمایشی در قزوین به زودی کلید می خورد و مدت زمان اجرای آن نیز ۱۴ روز تعیین شده است.

او با بیان اینکه این طرح در سراسر کشور اجرایی خواهد شد،افزود: با رفع نواقص احتمالی این طرح پس از انجام آن به شکل آزمایشی در قزوین از سوی ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا برای اجرا به همه استان ها ابلاع خواهد شد.

این مسوول گفت: اجرای مناسب این طرح و موفقیت آمیز بودن آن علاوه بر هماهنگی و انسجام و تعامل بین دستگاه های عضو ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در گرو همکاری مردم و همراهی اصناف است.

حبیبی با بیان اینکه در روزها و ماه های ابتدایی اجرای این طرح ممکن است با ایراداتی نیز مواجه شویم که طبیعی خواهد بود،یادآور شد: ممکن است تغییراتی نیز در نحوه اجرای این طرح و الزامات آن پس از مشخص شدن نواقص و واکاوی آن ایجاد شود که به اطلاع عموم مردم رسانده خواهد شد.

جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان قزوین با ذکر اینکه با اجرای این طرح مدیریت مسایل مربوط به کرونا الکترونیکی و به شکل هوشمند پیگیری می شود،افزود: مثلا به جای تعطیلی های گسترده اصناف، افرادی که به کرونا مبتلا هستند قرنطینه می شوند و اجازه فعالیت نخواهند داشت.

این مسوول همچنین گفت: به نظر می رسد پس از اجرای مدیریت هوشمند کرونا موضوعاتی مانند درخواست و صدور مجوز و برگه تردد بین شهرها که اکنون به شکل فیزیکی و با مراجعه افراد به فرمانداری ها انجام می شود، ساماندهی شده و به شکل الکترونیکی و هوشمند انجام و پیگیری شود.

حبیبی با بیان اینکه جزییات این طرح در زمان اجرای سراسری آن در اختیار مردم قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: از رسانه ها بویژه صداوسیما و خبرگزاری ها نیز درخواست داریم تا به معرفی ابعاد این طرح و اهداف آن بپردازند تا شاهد همراهی جامعه با آن باشیم.

جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان قزوین، موثرترین راه پیشگیری از کرونا را واکسیناسیون عنوان کرد و افزود: با تهمیدات دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا شاهد وفور واکسن در کشور و استان هستیم و کار واکسیناسیون جامعه علیه کرونا با شتاب و سرعت بالا در جال انجام است.

این مسوول گفت: پس از شیوع کرونا به دلیل خطراتی که این ویروس جامعه را تهدید می کرد چندین بار شاهد تعطیلی بازارها و اصناف و اجرای سایر محدودیت ها و ممنوعیت ها بودیم که تبعات منفی اقتصادی را به همراه داشت و فشار زیادی را به کسب و کارها وارد کرد اما باید اذعان کرد با اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا دیگر خبری از این محدودیت ها و ممنوعیت ها به شکل گذشته و فعلی نخواهد بود.

رهاورد:

براساس برنامه ریزی های انجام شده اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت های کرونا بدون شک باعث رضایت مندی مردم به ویژه صاحبان مشاغل و کسب و کارها خواهد شد چرا که محدودیت ها و ممنوعیت های موجود را به واسطه کنترل های هوشمند به مرور از میان برمی دارد با این وجود این طرح باید بیشتر چکش کاری شده و نقاط ضعف و قوت آن پس از اجرای آزمایشی در قزوین به طور دقیق ارزیابی شود تا در مرحله سراسری شاهد اجرای بدون نقص آن باشیم.

همچنین لازم است تا از جزییات اجرای این طرح به مردم اطلاع رسانی بیشتری صورت بگیرد و سوالات، ابهامات و دغدغه های شهروندان در این خصوص از سوی مسوولان ستاد مقابله با کرونا پاسخ داده شود.

برچسب‌ها ویروس کرونا استان قزوین محدودیت های کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا استان قزوین محدودیت های کرونا ویروس کرونا استان قزوین محدودیت های کرونا ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان قزوین مدیریت هوشمند محدودیت های کرونا ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا محدودیت ها و ممنوعیت ها مدیریت هوشمند کرونا طرح مدیریت هوشمند آزمایشی در قزوین گوشی های هوشمند اجرای این طرح مسوول گفت اجرای طرح وضعیت سلامت سلامت جامعه واکسینه شده کسب و کارها پس از اجرا یادآور شد فعالیت ها خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۵۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران از اجرای طرح مدیریت تلفیقی (ICM) در سه هزار هکتار شالیزار مازندران به منظور تولید برنج سالم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، فرید بیگی، امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت_ در جلسه ستاد گیاه پزشکی استان مازندران در ساری از اجرای روش مدیریت تلفیقی (ICM) در اراضی کشاورزی مازندران خبر داد و اظهار کرد: این روش با اهداف حاصل‌خیزی خاک، مدیریت آفات و بیماری‌ها، مدیریت آب، تناوب زراعی، کنترل علف‌های هرز و استفاده بهینه از نهاده‌های کشاورزی است.

وی افزود: برای تولید محصول سالم برنج به روش مدیریت تلفیقی (ICM)، مصرف بهینه کود، استفاده از تله‌نوری و مبارزه مکانیکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران از اجرای این طرح در سه هزار هکتار اراضی شالیزاری استان به‌منظور تولید برنج سالم خبر داد و گفت: این برنامه سال گذشته در ۱۴۰ هکتار اراضی شالیزاری مازندران اجرا شد.

بیگی با اشاره به اینکه بیماری زنگ زرد از جمله بیماری‌های مهم مزارع گندم است، تصریح کرد: تاکنون با بیماری زنگ زرد در ۱۹ هزار هکتار مزارع گندم استان مبارزه شیمیایی شد.

وی با تاکید بر اهمیت مبارزه با آفت شپشک توت روی کیوی یادآور شد: به لزوم مبارزه با این آفت و دریافت گواهی ارتقای سلامت کیوی (کد QR) دستور کار قرار گرفت که وجود این آفت مانع صادرات کیوی به خارج از کشور می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی سال گذشته برای فعالیت آفت مگس مدیترانه‌ای و شکار آفت در سال قبل و ادامه این شرایط مطلوب در سال جاری، مبارزه با مگس میوه با اولویت کانون‌کوبی مورد تاکید است، عنوان کرد: سال گذشته مبارزه شیمیایی با مگس میوه در ۵۰ هزار هکتار و مبارزه غیرشیمیایی با این آفت نیز در ۱۰۱ هزار هکتار از باغ‌های استان انجام و ۱۳۷ هزار مگس به‌وسیله تله‌های فرمونی و جلب‌شونده در ایستگاه‌های پیش‌آگاهی استان شکار شد.

کد خبر 749095

دیگر خبرها

  • اجرای دوازدهمین دوره طرح ملی دادرس در استان قزوین
  • اعلام ممنوعیت‌های ترافیکی جاده‌ها در تعطیلات ۳ روزه آتی/ چالوس در کدام روزها یکطرفه است؟
  • آغاز طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای در شهرکرد + فیلم
  • افتتاح مرکز مدیریت هوشمند انرژی (مها) در همدان
  • آغاز طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای در شهرکرد
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • چالش‌های قانونی جدید شهردار قم برای ادامه حضور در مدیریت شهری
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • راه‌اندازی سامانه مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای خودرو در اردبیل
  • محدودیت تردد در آزادراه‌های تهران-پردیس و تهران-ساوه