Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا سهم دینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا با اشاره به حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس شورای اسلامی و تصویب کلیات طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار با  ۲۰۳ رأی موافق مجلس تاکید کرد: مشاغل خانگی و کسب و کارهای کوچک، متوسط و خرد بخش زیادی از اقتصاد جامعه را شکل می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه، کسب و کارهای کوچک و متوسط در واقع موتور محرکه اقتصادی و اجتماعی کشور محسوب می شوند، افزود: این بخش به طور حتم نقش بسیار اثرگذاری در ایجاد اشتغال و اقتصاد خانواده ها و کاهش بیکاری در جامعه دارد و باید این موضوع در دولت سیزدهم مورد توجه جدی قرار گیرد.

این استاد دانشگاه گفت: طبق تعریف مرکز آمار، در ایران صنایعی که تعداد کارکنان آنها کمتر از ۹ نفر باشد، به عنوان صنایع کوچک تلقی می شوند اما می توان صنایع و مراکز کارآفرینی را که تعداد کارکنان آنها ۵۰ نفر است، به عنوان کسب و کارهای کوچک و متوسط تلقی کرد.

وی با اشاره به اهمیت کسب وکارهای کوچک و متوسط در اقتصاد کشورها از تعداد کل صنایع تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۹۹ درصد کسب و کارهای موجود در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکا و ژاپن را کسب و کارهای کوچک و متوسط تشکیل می دهند.

سهم دینی با تاکید بر اینکه، کسب و کارهای کوچک و متوسط یکی از قدرت های پیش‌برنده اقتصاد مدرن به حساب می آیند و از نقش بسزایی در بهبود فرصت‌های اشتغال، افزایش صادرات و تقویت نوآوری‌های فناورانه برخوردارند، اظهار داشت: در سال‌های اخیر اهمیت این بنگاه‌ها به اندازه‌ای در اقتصاد کشورهای پیشرو مورد توجه قرار گرفته است که از این بخش به عنوان ستون فقرات توسعه صنعتی تعبیر می شود.

دکترای حقوق عمومی وکسب و کار(DBA) با اذعان به اینکه متاسفانه در طول سال های گذشته در ایران از ظرفیت فراوان شرکت های کوچک و متوسط در اقتصاد کشور به خوبی بهره گیری نشده است، گفت: این بخش مهم به علت نبود فضای رقابتی و حمایت های غیرهدفمند مالی از سوی دولت ها و همچنین مشکل فروش و بازاریابی با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند و نتوانسته است به صورت صحیح نقش خود را در اقتصاد کشور بازی کند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت ایران از نظر زیرشاخص‌های «شروع کسب و کار» در سال ۲۰۲۰ میلادی گفت: رتبه ما در زیرشاخص ۱۷۸ است و در صورتی که طرح جدید مجلس به شکل مناسبی اجرا شود، بدون شک بهبود جایگاه ایران از نظر شروع کسب و کار را شاهد خواهیم بود.

سهم دینی تاکید کرد: دولت سیزدهم باید با حمایت قانونی مشوق ورود همه آحاد جامعه در راه اندازی کسب و کار باشد و به منظور جلوگیری از ایجاد رانت، با بسترهای رانت خواری و انحصار مبارزه قاطع داشته باشد.

وی ضمن تاکید بر توجه بر طرح آمایش سرزمینی و شناسایی دقیق ظرفیت ها و توانمندی های استان های مختلف کشور برای اشتغال فراگیر و پایدار گفت: دولت سیزدهم برای جلوگیری از انحراف منابع می تواند با برنامه ریزی دقیق و هدفمند، منابع لازم را در اختیار فعالان بخش خصوصی و صاحبان مشاغل خانگی و کسب و کارهای کوچک قرار دهد.

این استاد دانشگاه همچنین نظارت مناسب از اتلاف و انحراف منابع و اعتبارات تخصیص یافته به بخش کسب و کارهای کوچک و همچنین تضمین و حمایت از فروش محصولات تولیدی را یکی دیگر از وظایف دستگاه های متولی کسب و کارهای کوچک و متوسط دانست.

برچسب‌ها بیکاری بهبود کسب و کار اشتغال فراگیر پروندهٔ خبری ۱۴۰۰؛ سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بیکاری بهبود کسب و کار اشتغال فراگیر بیکاری بهبود کسب و کار اشتغال فراگیر کسب و کارهای کوچک و متوسط کوچک و متوسط اقتصاد کشور کسب و کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۵۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع رایگان تخم نوغان بین مددجویان کمیته امداد گیلان

به گزارش خبرنگار مهر، عباس اهرابی صبح سه شنبه در گفت و گو با رسانه ها اظهار کرد: در راستای تحقق شعار سال و به منظور ترغیب مددجویان معزز جهت مشارکت در احیای صنعت نوغان و توانمندسازی آنان، تعداد ۵ هزار جعبه نوغان بین مددجویان داوطلب پرورش کرم ابریشم در حال توزیع می باشد.

مدیر کل کمیته امداد گیلان، با بیان اینکه استان گیلان خاستگاه تولید ابریشم در ایران بوده است، عنوان کرد: این طرح به منظور ایجاد اشتغال پایدار برای روستائیان به منظور جلوگیری از مهاجرت آنان به شهرها، کمک برای حمایت صنعت نوغانداری و افزایش درآمد برای خانوارهای تحت پوشش اجرا می گردد.

اهرابی، اضافه کرد: برگزاری کلاس های مشاوره ای و انگیزشی، دوره های آموزشی فنی و توسعه پرورش کرم ابریشم، توسعه باغات توت با واگذاری نهال اصلاح شده رایگان و خرید مستقیم و تضمینی از کشاورزان به منظور قطع واسطه گری، از دیگر اقداماتی است که در این زمینه صورت می پذیرد.

وی، با تأکید بر اینکه پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه برای پرورش کرم ابریشم به مددجویان از دیگر اقدامات کمیته امداد است، گفت: تسهیلات قرض‌الحسنه برای پرورش کرم ابریشم از محل اعتبارات بانکی، اشتغال روستایی و اعتبارات صندوق اشتغال نیازمندان حداکثر تا مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان برای مددجویان فعال در زمینه نوغانداری اهداء می گردد.

اهرابی با اشاره به اینکه زنجیره کامل تولید در حوزه صنعت ابریشم در استان ایجاد گردیده است، تشریح کرد: تمامی مراحل خرید تضمینی پیله تر ابریشم از مددجویان، استفاده از قابلیت ها و پتانسیل های صنایع تبدیلی داخل استان به منظور تبدیل پیله تر به پیله خشک، استفاده از صنایع تکمیلی استانی به منظور تبدیل پیله خشک به نخ و تحویل نخ ابریشم به مددجویانی که در عرصه تولید فرش ابریشم فعال هستند با نظارت و حمایت کمیته امداد انجام می شود.

اهرابی، با بیان اینکه بسیاری از مددجویان کمیته امداد گیلان، استعداد و توانایی کار دارند اما شرایط و سرمایه کافی برای ایجاد شغل ندارند، اضافه کرد: توانمندسازی خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد استان گیلان با ایجاد اشتغال پایدار همواره جزء برنامه‌ها و اولویت‌های کاری این نهاد است و بر این اساس کمیته امداد با پرداخت تسهیلات ارزان، آن‌ها را در مسیر خودکفایی قرار می‌دهد.

وی، حمایت از ترویج مشاغل و صنایع بومی استان را یکی از رسالت های کمیته امداد در حوزه اشتغال و خودکفایی عنوان کرد و افزود: خدمات مشاوره ای، اعطای تسهیلات قرض الحسنه به مددجویان و اجرای طرح توسط این عزیزان با نظارت ۳ تا ۵ ساله جهت پایداری طرح از جمله حمایت های کمیته امداد در این بخش می باشد.

گفتنی است، در سال گذشته ۱۵۰ تُن پیله ابریشم توسط ۲ هزار مددجوی کمیته امداد استان به ارزش ریالی ۳۷ میلیارد تومان تولید شد.

کد خبر 6092733

دیگر خبرها

  • وزیر آفریقای مرکزی: ما به دنبال دانش ایرانی در حوزه معدن هستیم
  • تولید ۱۳۶۲ مترمربع فرش توسط مددجویان امداد خراسان جنوبی
  • توزیع رایگان تخم نوغان بین مددجویان کمیته امداد گیلان
  • وزیر صنایع کوچک و متوسط آفریقای مرکزی با وزیر خارجه دیدار کرد
  • اقدامی غیرقانونی علیه کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی/ پای رانت به فضای مجازی کشیده شد!
  • حمایت از طرح‌های نوآورانه و ایجاد اشتغال نخبگان در دانشگاه
  • مقاومت کسب و کارهای کوچک اینستاگرامی در مقابل فیلترینگ
  • 5 چالش اصلی کسب و کارهای کوچک
  • حمایت بسیج سازندگی از مهارت آموختگان آموزش فنی و حرفه‌ای سیستان و بلوچستان
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان