Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@03:26:20 GMT

کی‌لاگر و خطر سرقت اطلاعات کاربران

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۷۵۴۵۶

کی‌لاگر و خطر سرقت اطلاعات کاربران

کی‌لاگر یک دستگاه نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری است که همه فعالیت‌های کاربری که در حال کار با کامپیوتر است را ثبت و ضبط می‌کند. صفحه کلیدهای مختلف قادر هستند سبک نوشتن شما را یاد بگیرند و کلمه‌هایی که ممکن است بعدا استفاده کنید را پیش‌بینی کنند همان طور که گفته شد تمام این سرقت‌های مخفیانه توسط ضبط کلیدهای روی کیبوردتان صورت می‌گیرد که روش شناخته شده به نام کی لاگر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کی لاگر برنامه یا دستگاهی است که با استفاده از آن می‌توان به همه کلیدهای فشرده شده در یک سیستم از جمله رمزهای عبور، نامه‌ها، گزارش‌ها و چت‌ها دسترسی داشت. در واقع کی لاگر به نرم‌افزارهایی گفته می‌شود که کلیدهای فشرده‌شده بر روی صفحه کلید را ذخیره می‌کنند به صورتی که می‌توان از آن، اطلاعات تایپ شده کاربران؛ از قبیل رمزهای عبور آن‌ها را سرقت کرد.

از کی‌لاگرها می‌توان برای یافتن منابع اشکالات استفاده کرد و نحوه ارتباط کاربران و سیستم، نحوه انجام کار و پیشرفت آن را در بعضی کارهای اداری مورد بررسی قرار داد.

کی‌لاگرها به‌طور گسترده در اینترنت در دسترس هستند.

کی‌لاگرها را می‌توان هم به صورت نرم‌افزاری و هم به صورت سخت‌افزاری مورد استفاده قرار داد. ابزار سخت‌افزاری عموما به سه شکل در دسترس هستند: ابزاری که به کابل  صفحه‌ کلید متصل می‌شوند، ابزاری که داخل صفحه‌کلید قرار می‌گیرند و ابزاری که همانند قطعات معمول صفحه‌کلید هستند و جایگزین آن‌ها می‌شوند. نوع اول به راحتی قابل شناسایی و به راحتی قابل نصب است ولی نوع دوم و سوم نیاز به دسترسی بیشتر به صفحه‌کلید دارند و به راحتی قابل شناسایی نیستند.

کی لاگر اندروید چیست؟

کی لاگرهای دسکتاپ، کی‌لاگر اندروید، یک برنامه جاسوسی ساده است که بر روی گوشی شما نصب می‌شود. به عبارتی دارای همان کاربرد است. این برنامه برای ضبط هر آن چیزی که از طریق صفحه‌ کلید مجازی آن را تایپ می‌کنید، کاربرد دارد. همه چیزهایی که در اندروید تایپ می‌شوند ازجمله پیام‌های متنی، ایمیل، نام کاربری، کلمه عبور و غیره توسط کی لاگرها ضبط و ثبت می‌شوند.

شکی نیست که تلفن‌های هوشمند می‌تواند زندگی روزمره ما را آسان کند. از طرف دیگر می‌تواند کاربر را با مسائل جدی‌ مواجه سازد. از آنجایی‌که داده‌های مهم زیادی را در تلفن هوشمند خود ذخیره می‌کنیم، همان داده‌ها، هدف اصلی هکرها برای نفوذ و به سرقت بردن اطلاعات است. درست مانند رایانه‌ها، سیستم‌عامل اندروید درگوشی‌ها نیز مستعد خطرهای امنیتی زیادی مانند تلاش برای هک کردن، کی لاگر، جاسوس‌افزارها است.

از جمله این خطرها، کی لاگرها هستند که هنوز هم شناخته‌شده و ترسناک‌ترین تهدیدات امنیتی در رایانه ها و تلفن‌های هوشمند هستند هرچند که تأثیرگذاری آن‌ها با گذشت زمان و به‌ آرامی در حال کاهش است، زیرا کاربران نسبت به قبل استفاده هوشمندانه‌تری از تلفن و سیستم رایانه خود دارند، اما با این‌ وجود هنوز هم موجب آسیب‌های زیادی برای کاربران می‌ شود.

چگونه کی لاگرها را از اندروید پاک‌ کنیم؟

منبع را بیابید، در حذف کی لاگرها، اولین قدمی که باید بردارید این است که بدانید چگونه کی لاگرها می‌توانند وارد دستگاه شما شوند. اول، کسی که از دستگاه شما استفاده کند و اسکریپتی را خواسته یا ناخواسته اجرا کند. نصب برنامه‌های غیر اصلی که ممکن است حاوی بدافزارهای کی لاگر باشد و خود شما به‌ عنوان کاربر باید وجود آنها را شناسایی کنید. در صوت تشخیص حذف آنها بسیار آسان‌تر خواهد بود.

فعالیت‌های غیرمعمول را بررسی کنید،  باید موارد ناشناخته و مشکوک که در سیستم شما رخ می‌دهد را نیز بررسی کنید. مانند هر اسکریپتی که (کد برنامه‌نویسی) باعث می‌شود دستگاه شما غالباً دوباره راه‌اندازی شود آنگاه چیزی مشابه این در سیستم شما رخ دهد، بیانگر این است که دستگاه شما توسط کی لاگرها آلوده‌شده و مورد حمله قرارگرفته است.

برای حذف کی لاگرها می‌توان از هر ضد ویروسی استفاده، بدافزار را اسکن و با حذف آن، همه دستگاه ها را ایمن کرد. علاوه بر آن به دنبال نرم‌افزاری باشید که حتی در پس‌زمینه‌ها از داده‌های زیادی استفاده کند و برنامه را حذف کرده و سپس دستگاه خود را دوباره راه‌اندازی کنید. به‌ طورقطع، همه موارد ذکرشده در حذف هر نوع کی لاگر در دستگاه شما مؤثر خواهد بود.

مدیر فایل و پوش بارگیری را بررسی کنید. در هر یک از پوشه ها به‌طور مجزا، مدیر فایل را بازنگری و بررسی کنید. آیا در پوشه، فایل های مخفی وجود دارد یا نه و در صورت مشاهده «پَروَنجا» که ممکن است بدافزار کی لاگر باشد، تنها کافی است آن را حذف کنید.

این فرایند می تواند زمان‌بر باشد. اما همان‌گونه که می دانید در نهایت دستگاه شما برای استفاده ایمن‌تر خواهد شد. همچنین بخش برنامه‌های نصب‌شده بر روی اندروید خود را بررسی کنید و اگر برنامه‌ی مشکوکی که از وجود آن بی‌اطلاع بودید را یافتید، بلافاصله آن را حذف کنید.

راه‌های نفوذ کی‌لاگرها

برای وارد کردن اطلاعات مهم و حساس خود از کامپیوترهای مستقر در مکان‌های عمومی استفاده نکنید. امکان سرقت اطلاعات شما به وسیله کی‌لاگرها وجود دارد.

در هنگام پرداخت‌اینترنتی حتما از کیبوردهای مجازی تعبیه شده در صفحات پرداخت (درگاه بانک‌ها) یا کیبورد مجازی ویندوز استفاده کنید.

 فایل‌های مورد نیاز خود را از منابع مطمئن دریافت کنید این کار از ورود بد افزار کی لاگر به سیستم شما جلوگیری می‌کند.

چگونه متوجه شویم کامپیوتر به کی لاگر آلوده شده است؟

راه‌های تشخیص اینکه سیستمی به کی‌لاگر آلوده شده، متعدد هستند. یکی از آنها سرعت و کارایی پایین کامپیوتر است. از آنجا که کی لاگر در حافظه اصلی سوار می شود، سرعت رَم پایین می‌آید. اگر سرعت سیستم کاربر ناگهان پایین آمده باشد، احتمال می‌رود که دچار نوعی بدافزار یا کی لاگر شده باشد. حتی در بیشتر کی‌لاگرهای پیشرفته، ممکن است که وجود کی‌لاگر را از لیست پردازش های (برنامه هایی که در پس زمینه سیستم در حال اجرا هستند) موجود در Task Manager تشخیص داد. گرچه کی‌لاگرها معمولاً خودشان را به فایل‌های سیستم وصل می‌کنند و به همین دلیل تشخیص آنها بطور قطعی مشکل است.

توصیه پلیس برای جلوگیری از سرقت اطلاعات توسط کی‌لاگرها

پلیس فتا برای جلوگیری از سرقت اطلاعات تو کی لاگر بصورت نرم افزاری یا سخت افزاری توصیه هایی دارد براین اساس برای جلوگیری از افتادن در دام کی‌لاگرها باید نکاتی که رعایت کرد.

اول اینکه هرگز اجازه ندهید افراد ناشناس فلش مموری و تلفن همراه یا تجهیزات هوشمند خود را به سیستم های رایانه ای شما متصل کند.

هرگز سیستم های رایانه ای خود را برای تعمیر به مراکز ناشناس و غیرمعتبر واگذار نکنید.

پس ازتحویل گرفتن رایانه خود از تعمیرگاه حتما آن را کنترل کرده تا برنامه ای اضافه به آن متصل نشود.

هرگز ایمیل هایی را که از طرف افراد ناشناس دریافت می کنید را باز نکنید چرا که یکی از روش های انتقال آن همین ایمیل ها هستند.

بر روی سیستم خود نسبت به نصب آنتی ویروس اقدام کنید.

پلیس همواره توصیه می کند تجهیزات الکترونیکی که از طریق وای فای باز و رایگان ارائه شده در مکان های عمومی به اینترنت متصل می شوند به علت نبود رمزهای عبور مناسب و جداگانه، فاقد امنیت لازم برای انجام کارهای مهم و ضروری هستند.

یکی از مهمترین راه های سرقت اطلاعات از طریق کی لاگر ها است، کی لاگرها ابزاری جاسوسی هستند که برای سرقت اطلاعات وارد شده از طریق کیبورد به دو صورت سخت افزاری و نرم افزاری طراحی شده اند. نوع سخت افزاری به عنوان رابطی بین کیس و کیبورد قرار می گیرد و تمامی اطلاعاتی که از طریق کیبورد وارد می شود را در حافظه خود ذخیره می کند براین اساس توصیه می شود در هنگام مراجعه به کافی نت حتما سیستمی را که استفاده می کنید، مراقب باشید سخت افزارهای کی لاگر نصب نشده باشد در این مورد می توانید با بررسی وضعیت دریافت و ارسال اطلاعات سیستم مطمئن شوید که کیلاگر نرم افزاری روی سیستم نصب نشده باشد.

هنگام تبادل اطلاعات مالی و مهم خود در کافی نت ها حتما از صفحه کلیدهای مجازی استفاده کرده و رمزهای بانکی خود را با این صفحات وارد کرده یا در فایل دیگری تایپ و سپس کپی کنید،  همچنین دقت کنید تنظیمات مرورگرها در خصوص ذخیره نام و حساب کاربری و رمزهای ورودی را غیر فعال کنید.

از: معصومه نیکنام

برچسب‌ها کلاهبرداری فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران پلیس فتا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کلاهبرداری فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران پلیس فتا کلاهبرداری فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران پلیس فتا سرقت اطلاعات سخت افزاری دستگاه شما نرم افزاری بررسی کنید صفحه کلید کی لاگر بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۵۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به‌روزرسانی این گوشی‌ها دیگر در دسترس نخواهد بود!

ایتنا - وان پلاس برای گوشی‌های سری ۸ و ۸ پرو خود که در سال ۲۰۲۰ روانه بازار شده بود، وعده سه سال بروزرسانی اندروید و ۴ سال آپدیت امنیتی را به کاربران داده بود که با پایان یافتن این زمان، این دو گوشی هیچ آپدیت جدیدی دریافت نخواهند کرد.
وان پلاس برای گوشی‌های سری ۸ و ۸ پرو خود که در سال ۲۰۲۰ روانه بازار شده بود، وعده سه سال بروزرسانی اندروید و ۴ سال آپدیت امنیتی را به کاربران داده بود که با پایان یافتن این زمان، این دو گوشی هیچ آپدیت جدیدی دریافت نخواهند کرد.

گوشی وان پلاس ۸ که به صفحه‌نمایش اولد ۹۰ هرتزی، پردازنده اسنپدراگون ۸۶۵، دوربین اصلی و سلفی ۴۸ و ۱۶ مگاپیکسلی، باتری ۴۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی و شارژ سریع ۳۰ واتی مجهز بود، در زمان عرضه حدود ۷۵۰ دلار قیمت داشت.

اما با پایان یافتن چرخه پشتیبانی و وعده کمپانی برای بروزرسانی‌های آن، از این پس هیچ آپدیت جدیدی برای این گوشی و مدل پرو آن ارائه نخواهد شد.

به‌روزرسانی گوشی وان پلاس، ثبات و امنیت دستگاه را افزایش می‌دهد که آخرین بروزرسانی در سری ۸ و ۸ پرو این برند دارای وصله امنیتی آوریل ۲۰۲۴ (فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳) بوده و OxygenOS 13.1.0.587 را برای کاربران به ارمغان می‌آورد.

این آخرین آپدیت وان پلاس برای این گوشی‌ها بوده که در حال حاضر برای کاربران هندی فعال شده و به‌زودی برای کاربران این گوشی‌ها در دیگر نقاط جهان نیز در دسترس قرار خواهد گرفت.

دیگر خبرها

  • آنچه که باید در مورد ویژگی‌های جدید واتس‌اپ بدانید
  • فیلتر شکست خورد / حضور بیش از 40 میلیون ایرانی در اینستاگرام
  • کاربران دیوار چطور به حفظ زمین کمک کردند؟
  • اپل کاربران را از اپل آی دی بیرون می اندازد
  • آینده رقابت متا با غول‌های هوش مصنوعی
  • قیمت عجیب و نجومی سنگ قبر دوباره سوژه کاربران شد + عکس
  • به‌روزرسانی این گوشی‌ها دیگر در دسترس نخواهد بود!
  • آزمایشگاه‌های هوشمند آینده پزشکی را متحول می‌کنند؟
  • نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • ثبت بیش از ۴۳۴ هزار تماس با سامانه ۱۴۱ استان البرز