Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- حدود ۴۸ درصد خرید و فروش‌های بازار مسکن تهران در پنج منطقه انجام می‌شود که در شهریورماه با رشد تا ۶۰ درصدی معاملات نسبت به مرداد مواجه بودند؛ از دلایل تحرک بازار در این ماه می‌توان به آخرین مهلت جابه‌جایی، انتظارات تورمی و افزایش خریدهای سرمایه‌ای اشاره کرد.

 حدود نیمی از معاملات مسکن کلانشهر تهران تنها در پنج منطقه از مناطق ۲۲ گانه شهر تهران انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مناطق ۵، ۱۰، ۲، ۴ و ۱۴ در شهریور امسال ۴۸ درصد قراردادهای خرید و فروش مسکن در پایتخت را به خود اختصاص دادند. بررسی‌ها نشان می‌دهد هریک از مناطق فوق از ویژگی‌های مخصوص به خود برخوردار است که جذابیت سفته بازی در آن را بالا برده است.

به طور مثال خصوصیت منطقه ۵ جمعیت بیش از ۸۵۰ هزارنفری، وسعت، برخورداری از سرانه‌های خدماتی و خطوط ارتباطی ریلی و آزادراهی آن است. در منطقه ۱۴ که عنوان پنجمین منطقه پرتقاضا در شهریورماه را به خود اختصاص داد ویژگی غالب، هماهنگی قیمت مسکن با توان خرید اقشار متوسط و پایین است. منطقه ۱۰ نیز به دلیل قرارگیری در مرکز شهر، وجود واحدهای کوچک متراژ و قیمت مناسب، هدف خریدهای مصرفی است. در هر پنج منطقه مذکور حضور سفته‌بازان، سرمایه‌گذاران و بخر و بفروشها پررنگ دیده می‌شود.

در بین مناطق یاد شده منطقه ۲ با حدود ۷۰۱ هزار نفر جمعیت، بیشترین قیمت مسکن را با میانگین ۴۹.۸ میلیون تومان در هر متر مربع به خود اختصاص می‌دهد. متوسط قیمت هر متر خانه در منطقه ۵ بالغ بر ۳۷.۶ میلیون تومان، منطقه ۴ به میزان ۳۳.۷ میلیون تومان، منطقه ۱۴ به میزان ۲۲.۸ میلیون تومان و منطقه ۱۰ بالغ بر ۲۰.۶ میلیون تومان است.

مناطق پرتقاضای شهر تهران در شهریورماه ۱۴۰۰ با رشد معاملات مواجه شدند. خرید و فروشها طی یک ماه گذشته در منطقه ۲ به میزان ۳۹ درصد، منطقه ۵ بالغ بر ۲۴ درصد، منطقه ۴ به میزان ۵۵ درصد، منطقه ۱۴ بالغ بر ۶۰ درصد و منطقه ۱۰ به میزان ۳۲ درصد رشد یافت.

قیمتها نیز بجز در منطقه ۱۴ که حدود نیم درصد درمقایسه با مرداد کاهش پیدا کرد، در چهار منطقه دیگر افزایشی بود؛ به طوری که در یک ماه گذشته قیمت مسکن در منطقه ۲ به میزان ۴ درصد، منطقه ۵ بالغ بر ۱.۶ درصد، منطقه ۴ به میزان ۱.۵ درصد و منطقه ۱۰ بالغ بر ۳.۷ درصد افزایش پیدا کرد. در کل شهر تهران نیز معاملات ۴۲ درصد و قیمت ۲.۴ درصد نسبت به مرداد رشد کرد.

کارشناسان از عوامل رونق نسبی معاملات در شهریور را خرید و فروشهای سرمایه‌گذاری می‌دانند. عواملی همچون آخرین فرصت در فصل جابه‌جایی، رشد تورم، احتمال طولانی شدن روند احیای برجام، ورود قیمت دلار به کانال ۲۸ و حتی لمس کانال ۲۹ هزار تومان در مقطعی کوتاه، پایین بودن بازده سرمایه‌گذاری در بخشهای تولیدی و تلقی عمومی از مسکن به عنوان یک دارایی امن از جمله دلایل اقبال به بازار مسکن در شهریورماه ۱۴۰۰ بود.

عباس زینعلی ـ کارشناس بازار مسکن ـ درباره آخرین تحولات این بازار در شهریورماه ۱۴۰۰ گفت: فعال اقتصادی وقتی بررسی می‌کند می‌بیند که هیچکدام از بازارهای موازی به اندازه مسکن اطمینان بخشی یا سودآوری مورد انتظار را ندارند. نیاز به مسکن در جامعه کماکان وجود دارد و سرمایه‌گذار به خوبی از ایجاد فاصله بین عرضه و تقاضا مطلع است.

زینعلی تاکید کرد: بازارهای دیگر مثل طلا یا ارز بعضا سرمایه ها را دچار آسیب می‌کنند. در نتیجه مردم سراغ مطمئن‌ترین بخش برای حفظ داریی‌های خود می‌روند که آن هم خرید واحدهای مسکونی، تجاری و اداری است. بخصوص در واحدهای مسکونی تقاضای موثری در کشور ما همواره وجود دارد.

این کارشناس بازار مسکن درباره پیش‌بینی قیمت خانه در نیمه دوم سال گفت: با اینکه همه چیز بستگی به اجرای سیاستهای دولت دارد اما بیش از یک رشد ملایم برای بازار مسکن نمی‌توان متصور بود. ممکن است اواخر سال جاری به دلیل نیاز سنتی بازار، قیمتها یک عدد کوچکی جابه‌جا شود اما قطعا جهشی نخواهد بود؛ زیرا عامل محرک آنچنانی دیده نمی‌شود.

 ایسنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: میلیون تومان بازار مسکن ۴ به میزان شهر تهران پنج منطقه منطقه ۱۰ منطقه ۱۴ منطقه ۵

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۷۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الزام نقره داغ کردن مالیاتی احتکارکنندگان مسکن

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالجلال ای ری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به وضعیت بازار مسکن، گفت: در آستانه فرارسیدن فصل جا به جایی مستأجران هستیم و با توجه به انتظار تورمی که در جامعه است، بنابراین انتظار داریم دستگاه‌های نظارتی و مسؤولان دولتی اقدامات مؤثری را برای کنترل و ساماندهی بازار مسکن بردارند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در ادامه تاکید کرد: یکی از مواردی که موجب افزایش قیمت مسکن می‌شود، فعالیت مخرب دلالان و سوداگران است که در سکوهای آنلاین خرید و فروش مسکن با درج آگهی‌های جعلی و یا با قیمت‌سازی دروغین زمینه را برای افزایش قیمت‌ها فراهم می‌کنند، البته که با ضابطه‌مند کردن درج آگهی‌ها و احراز هویت مالکان تا حدی این موضوع کنترل می‌شود. ضمن اینکه در طرح ساماندهی اجاره بها املاک مسکونی برای این مهم برنامه‌ریزی صورت گرفته و با رتبه بندی دفاتر مشاوران املاک و افزایش نظارت بر آنها تا حد چشمگیری فعالیت سوداگری در بازار مسکن محدود می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس به اصلاح طرح ساماندهی اجاره بها املاک مسکونی و رفع ایرادات شورای نگهبان در صحن علنی مجلس اشاره کرد و گفت: این طرح یکی از گام‌های بلند و مهم مجلس یازدهم برای ساماندهی بازار پرتلاطم مسکن به شما می‌رود که با ایده‌ها و ابتکارات نوین می‌تواند پایه خوبی برای مدیریت بازار مسکن و قیمت‌گذاری عادلانه ایجاد کند. تأیید نهایی این طرح توسط شورای نگهبان و اجرای آن تا پیش از آغاز فصل تابستان می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در بازار رهن و اجاره مسکن ایفا کند.

وی عنوان کرد: با توجه به قوانین مهم و کارآمدی که در سال‌های اخیر در حوزه مسکن به تصویب رسیده و هم اکنون در مسیر درست اجرا هستند، در سال‌های آینده تلاطم‌های کم‌تری را در بازار مسکن شاهد خواهیم بود و حداقل انتظارمان این است که دیگر مؤلفه‌های غیراقتصادی بر نوسانات قیمت مسکن تأثیر نباشد از سوی دیگر افزایش عرضه مسکن با رونق ساخت و ساز و مالیات ستانی از محتکرین نوید آرامش در بازار مسکن را می‌دهد.

کد خبر 6095079 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • الزام نقره داغ کردن مالیاتی احتکارکنندگان مسکن
  • محصولات غذایی در اراضی اشغالی فلسطین گران شد
  • حال مستأجران بهتر می شود؟!
  • قیمت آپارتمان در محدوده «تهران قدیم»
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • ۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره
  • نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟
  • نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان
  • طراحی پلتفرم آنلاین معاملات مسکن در دستور کار
  • نرخ خرید بازار مسکن؛ با ۵ میلیارد تومان صاحب‌خانه شوید +جدول