Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از سازمان بورس و اوراق بهادار، «محمدعلی دهقان دهنوی» در نامه ای به احسان خاندوزی،  اعلام کرده است: با توجه به جایگاه صنعت خودرو و ساخت قطعات به عنوان هفتمین صنعت بزرگ بازار سرمایه (از منظر ارزش بازار) و حضور سرمایه‌گذاران و فعالان بی‌شمار در صنعت مذکور، سیاست‌های قیمت‌گذاری اعمال شده توسط شورای رقابت در سنوات گذشته، زیان و عدم نفع سنگینی بر سهامداران حاضر در این صنعت تحمیل کرده است بطوری‌که الزام ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت به شرکت‌های خودروساز جهت تنظیم بازار خودرو، در مقاطعی سبب پیش فروش خودرو با قیمت‌های قطعی و غیرمنطقی شد و این امر در کنار تاخیر در اعطای مجوز افزایش نرخ محصولات سبب زیان شرکت‌های خودروساز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این نامه آمده است: مطابق صورت‌های مالی حسابرسی‌شده شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ماه ۱۳۹۹ زیان خالص شرکت‌های مذکور به ترتیب به مبلغ ۱۵۵ هزار و ۵۰ میلیارد ریال و ۵۷ هزار و ۶۶۵ میلیارد ریال و زیان انباشته شرکت‌های مذکور به ترتیب بالغ بر ۲۹۹ هزار و ۳۸۶ و ۱۵۰ هزار و ۶۹ میلیارد ریال است. (علت اصلی این امر عدم توازن بین افزایش نرخ‌های اعطایی به شرکت‌های خودروساز و افزایش قیمت نهاده‌های تولید است، برای مثال میزان افزایش نرخ نهاده‌های تولید شرکت سایپا (سهام عام) در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ به طور میانگین ۲۴۸ درصد است اما مجوز افزایش نرخ اعطایی به شرکت مذکور بالغ بر ۱۶۳ درصد است.)

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این نامه گفته است: به نظر می‌رسد نحوه قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت به دلیل عدم کارایی در شرایط تورمی دارای ایرادات اساسی بوده که این امر نه تنها سبب تنظیم بازار خودرو و رضایت‌مندی مصرف‌کننده نهایی نشده است بلکه با انتقال منافع از شرکت‌های خودروساز به جیب واسطه‌گران سبب ایجاد کمبود نقدینگی در شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز شده است و تداوم روند فوق منجر به کاهش تولید و در نهایت توقف فعالیت شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز خواهد شد.

در این راستا با توجه به عدم شمولیت قیمت‌گذاری نهاده‌های تولیدی صنعت خودرو و ساخت قطعات توسط شورای رقابت و تاخیر در اعطای مجوز افزایش نرخ در شرایط تورمی، پیشنهاد می‌شود در ابتدا موضوع قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت دوباره مورد بررسی قرار گرفته و محصولات خودرویی همانند محصولات صنایع فولاد و پتروشیمی از شمول قیمت‌گذاری توسط شواری رقابت خارج شود تا از زیان‌های آتی شرکت‌های خودروساز در شرایط تورمی جلوگیری به عمل آید، همچنین موضوع زیان‌های وارده به شرکت‌های ایران خودرو و سایپا ناشی از قیمت‌گذاری نامناسب توسط شورای رقابت در سنوات گذشته مورد بررسی و پاسخگویی نهاد مسوول قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در چند وقت گذشته با تاکید بر اینکه قیمت‌گذاری دستوری هیچ جایی در بورس ندارد، گفت: ما با تمام قدرت در مقابل مراجعی که بخواهند وارد بحث قیمت گذاری دستوری شوند، می‌ایستیم و به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم از کانال بورس استفاده‌ای علیه منافع سهام‌داران رخ بدهد.

وی در ادامه گفته است: امروز مجموعه دولت و به طور اخص وزارت صمت، مکانیزم‌های بازار از جمله عرضه و تقاضا را قبول دارد و به بورس کالا، به عنوان جایی که می‌تواند عرضه و تقاضا را شفاف و قیمت واقعی را کشف کند، اعتقاد دارد.

برچسب‌ها بازار سهام سید احسان خاندوزی فرابورس ریزش شاخص بورس خودرو رشد شاخص بورس قیمت گذاری دستوری بورس سازمان بورس و اوراق بهادار پروندهٔ خبری بازار بورس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بازار سهام سید احسان خاندوزی فرابورس بازار سهام سید احسان خاندوزی فرابورس ریزش شاخص بورس خودرو رشد شاخص بورس قیمت گذاری دستوری بورس سازمان بورس و اوراق بهادار سازمان بورس و اوراق بهادار شرکت های خودروساز قیمت گذاری دستوری شورای رقابت افزایش نرخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۸۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا اعلام شد

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، براساس اطلاعیه مدیریت پذیرش بورس کالای ایران، پذیرش کالاها و محصولات یاد شده پس از بررسی مدارک و مستندات در چهارصد و دوازدهمین جلسه کمیته عرضه در ۵ اردیبهشت به تصویب رسید.

بیشتر بخوانید: پیش‌بینی بورس در سال ۱۴۰۳ / حرکت بازار سرمایه به کدام سمت خواهد بود؟

کالاهای پذیرش شده در بازار اصلی

به این ترتیب پلی اتیلن ترفتالات بطری، شمش فولادی، ورق گرم فولادی، شمش روی، نبشی فولادی، عایق رطوبتی و قیر ۱۱ شرکت به شرح زیر در بازار اصلی پذیرش شد:

. یک هزار و ۱۲ تن پلی اتیلن ترفتالات بطری (شرکت Reliance Industeries LTD کشور هند که عرضه کننده آن شرکت تولیدی پتپاور آریا است)

. ۳ هزار و ۳۶ تن پلی اتیلن ترفتالات بطری (شرکت Wankai New Materials Co کشور چین که عرضه کننده آن شرکت طیلسان جامه حجاب است)

. ۱۳۲ تن پلی اتیلن ترفتالات بطری (شرکت Wankai New Materials Co چین که عرضه کننده آن شرکت طیلسان جامه حجاب است)

. ۱۰ هزار تن شمش فولادی (فولاد کاوه جنوب کیش، عرضه کننده شرکت استیل سورین) و ۶ هزار و ۵۰۰ تن شمش فولادی (شرکت فولاد کاوه جنوب کیش، عرضه کننده شرکت فولاد آدان)

. ۵ هزار تن ورق گرم فولادی (شرکت نورد و لوله اهواز، عرضه کننده شرکت صنایع فولاد مبین سام) و ۳ هزار تن ورق گرم فولادی (شرکت نورد و لوله اهواز، عرضه کننده شرکت مبین بازرگان فولاد سپاهان)

. ۳ هزار و ۶۰۰ تن شمش روی (شرکت سپنتا روی، عرضه کننده شرکت کانه آرایی آریا)

. نبشی فولادی (شرکت نورد فولاد سنگانه توس)

. عایق رطوبتی (شرکت کیهان عایق تبریز)

. قیر (شرکت های فرابند مهراد شرق، عایق روان مهرداد، پالایش نفت مهر پارسیان و پترو قیر آژند کیاسر)

کالاهای پذیرش شده در بازار فرعی

همچنین محصولات متعلق به ۷ شرکت به شرح زیر در بازار فرعی پذیرش شد:

. ۵۰۰ تن ضایعات برنجی و ۱۰ هزار تن ضایعات فولادی (شرکت پالایش نفت آبادان)

. ۱۲ هزار تن ضایعات فولادی (شرکت فولاد کاوه اروند)

. ۱۵ هزار عدد صندوق چوبی، ۱۰۰ هزار عدد اقلام الکترونیکی خودرو، ۱۰۰ تن اقلام پلیمری خودرو، ۱۰ میلیون عدد اقلام تکمیلی خودرو، ۵۰ هزار عدد اقلام چرخ خودرو، ۲۰۰ تن اقلام فلزی خودرو، ۶۵ هزار عدد ضایعات باطری، ۱۵۰ تن ضایعات پلاستیکی، ۲ هزار تن ضایعات چوبی، ۱۲۰ تن ضایعات شیشه، ۴ هزار تن ضایعات کارتن، ۲ میلیون عدد ضایعات مونتاژی خودرو، ۳۰ هزار حلقه لاستیک ضایعاتی (شرکت ایران خودرو)

. ۶ هزار تن ضایعات فولادی، یک هزار تن ضایعات آلومینیومی، ۴۰۰ تن ضایعات پلیمری، ۸۰ تن لاستیک ضایعاتی، ۳ میلیون عدد ضایعات مونتاژی خودرو (شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو)

. ۵۰ هزار عدد اقلام الکترونیکی خودرو، ۷۵۰ هزار عدد اقلام تکمیلی خودرو و ۱۰۰ هزار عدد اقلام پلیمری خودرو (شرکت ایران خودرو خراسان)

. ۲۳ هزار تن ضایعات نرمه گندله به (شرکت مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق)

. ۴ هزار تن تسمه و نوار برنجی و ۴ هزار تن ورق برنجی (شرکت صنایع مس شهید باهنر)

انتهای پیام/

کد خبر: 1228949 برچسب‌ها بورس

دیگر خبرها

  • راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده
  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • غافلگیری سایپا برای متقاضیان این خودرو
  • صادرات تخم مرغ به ۳۰ هزارتن رسید
  • دستور وزیر صمت برای بررسی ارز خواری مونتاژکاران خودرو | درخواست علی آبادی از شرکت های خودروساز چه بود؟
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • عبور از دژاووی بورسی
  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا اعلام شد
  • زورآزمایی جی ای سی (JAC) با غول های خودروسازی جهان در نمایشگاه پکن 2024