Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که سهام آن با نماد شستا در بازار سرمایه معامله می‌شود، با انتشار گزارشی، وضعیت پرتفوی خود به تفکیک صنعت و سهام و همچنین عملکرد خود در خرید و فروش سهام پرداخت.

بر این اساس، شستا در شهریور ماه ۱۴۰۰، به طور خالص بیش از ۳۰هزار و ۷۲۰میلیارد تومان افت ارزش بازاری را تجربه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این کاهش، ارزش بازاری شستا در پایان آخرین ماه تابستان ماه به حدود ۱۳۷هزار میلیارد تومان رسید. 

بیشترین افت ارزش بازاری صنایع زیر مجموعه شستا، برای گروه محصولات شیمیایی رقم خورد. نمادهای این گروه به طور خالص در شهریور افت ارزشی در حدود ۲۰هزار و ۷۷۰میلیارد تومان رقم زدند. همچنین ارزش بازاری گروه سرمایه‌گذاری‌ها با کاهش چهار هزار و ۶۵۰میلیارد تومانی روبرو شد و ارزش بازاری سیمانی‌ها نیز ۳ هزار و ۳۰۰میلیارد تومان افت کرد. صنایع حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات، استخراج کانه‌های فلزی و فلزات اساسی دیگر صنایعی بودند که با کاهش ارزش بازاری مواجه شدند. از طرف دیگر اما ارزش بازاری نمادهای دارویی، با رشد ۲۲میلیارد تومانی همراه شد.

صنعت محصولات شیمیایی با ۳۱.۱درصد، همچنان بیشترین سهم از پرتفوی شستا را به خود اختصاص داده است. پس از آن گروه مخابرات با ۱۵.۳درصد و شرکت‌های سرمایه‌گذاری با ۱۴درصد در رتبه‌های بعدی بزرگترین صنایع زیر مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی تامین قرار دارند.

از طرف دیگر، با نگاهی به شرکت‌های تحت مالکیت شستا، در می‌یابیم که شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، با تخصیص ۵۴.۵درصد از کل پرتفوی شستا به خود، در این زمینه پیشتاز است. پس از آن سهام سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا)، با ۱۹.۱درصد، سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سیتا) با ۸.۹درصد، سرمایه‌گذاری صدر تامین (تاصیکو) با ۶.۶درصد و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۵.۵درصد، پنج شرکت اول، با بیشترین درصد تخصیص پرتفوی شستا هستند.

شستا در شهریور ماه، هزار و ۵۱۰میلیارد تومان اوراق مشارکت پذیرفته شده در بورس و ۳۹۰میلیارد تومان اوراق مشارکت خارج از بورس خریداری کرد. همچنین شستا، بیش از ۲۶میلیارد و ۴۳۵ میلیون حق تقدم صبا را به سهم تبدیل کرد.

لازم به ذکر است در ماه گذشته، شستا هشت هزار و ۳۶۰میلیارد تومان درآمد حاصل از سود سهام مجمع برگزار شده دریافت کرد که هفت هزار و ۵۰۰میلیارد تومان از این مبلغ، سود سهام صبا و مقدار باقی‌مانده نیز سود سهام شرکت سرمایه‌گذاری صنایع عمومی تامین بود.

پربیننده ترین ورود محموله جدید ال جی و سامسونگ به گمرک ایران ادامه مذاکرات برای استفاده از ۳میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در ژاپن کدام کشور بیشترین دارو را از ایران می‌ خرد؟ سقف و سابقه واردات برداشته شد / صادرکنندگان بر اساس ارزش افزوده کالاهای صادراتی خود رتبه بندی می شوند آیین نامه تهاتر ظرف روزهای آینده ابلاغ می شود / صادرات تا١۴٠۴ به ٧٠میلیارد دلار می رسد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: شستا شرکت سرمایه گذاری ارزش بازاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۹۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برات الکترونیک چیست؟ | روش جدید برای تامین مالی فعالان اقتصادی

به‌گزارش همشهری آنلاین ، ابزارهای مالی یکی از راهکارهای مهم برای تأمین مالی شرکت‌ها هستند و در چنین شرایطی ساختار ابزارهای مالی نیز در حال الکترونیک شدن هستند. یکی از ابزارهای مالی که می‌تواند به حل مشکلات مالی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی کمک کند، برات است. برات نوعی اوراق بهادار مشابه حواله است که شرکت‌ها می‌توانند از آن برای تأمین منابع مالی طرح‌های توسعه یا سرمایه در گردش استفاده کنند.

در واقع برات یک ابزار مالی در تجارت است که توسط یک فرد یا شرکت صادر می‌شود و به دیگران امکان پرداخت یک مبلغ معین در آینده را می‌دهد. صاحب برات می‌تواند آن را به دیگران منتقل کند و در نهایت نهایی‌ترین دارنده آن، مبلغ مورد نظر را از صادرکننده برات دریافت می‌کند.

بیشتر بخوانید

آدرس غلط به کل کل پرسپولیسی ها و استقلالی ها | دخل و خرج سرخابی ها بعد از واگذاری چه می شود؟ برنامه جدید وزارت راه برای حمایت از مستاجران اعلام شد | وام ودیعه مسکن در ۱۴۰۳ افزایش می باید؟

به بیان ساده‌تر، شخصیت حقیقی یا حقوقی که برات را صادر می‌کند پرداخت مبلغی را در آینده به فردی دیگری ضمانت می‌دهد. با این تفاوت که مبلغ باید از سوی فرد دیگری که صادرکننده برات از او طلب دارد پرداخت شود.

انتشار این ابزار می‌تواند منجر به ایجاد یک انضباط در ساختار مالی کشور شود. پیش از این احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد درباره انتشار این اوراق گفته بود: هر چقدر عنصر بی‌اعتمادی در ابزارهای پرداخت در کشور نظیر چک، برات یا سفته کاهش یابد، فعالیت اقتصادی سرعت می‌گیرد و تسهیل می‌شود؛ به‌ویژه در بحث سفته و برات الکترونیکی که این اطمینان را به فعالان اقتصادی می‌دهد تا دیگر امکان جعل از این اسناد وجود نداشته باشد.

انتشار نخستین برات الکترونیک

طبق مجوزهای صادر شده از سوی بانک مرکزی، شبکه بانکی می‌تواند در سال‌جاری تا مبلغ ۸۰هزار میلیارد تومان برات صادر کند. هنوز مشخص نیست آیا این اوراق می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای تسویه بدهی‌های دولتی نیز استفاده شود یا خیر. به این معنا که شرکت‌هایی که از دولت طلبکار هستند در ازای طلب خود از دولت برات صادر کنند. در چارچوب این ابزار اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند به‌منظور تأمین سرمایه در گردش موردنیاز فعالیت اقتصادی خود اقدام کنند. سررسید این اوراق یک تا ۱۲ماه است و بانک عامل به‌عنوان رکن برات گیر، بازپرداخت مبلغ در سررسید را تقبل می‌کند.

دیروز بانک مرکزی از انتشار نخستین برات الکترونیک خبر داد و اعلام کرد: به‌منظور گسترش تأمین مالی زنجیره تولید با تلاش‌های صورت گرفته و با همکاری بانک‌های صادرات، تجارت، ملی و وزارت اقتصاد بهره‌برداری تجاری این ابزار از امروز عملیاتی شد و نخستین برات الکترونیکی توسط ۲بانک صادرات و تجارت صادر شده است.

کد خبر 847588 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها بازار سرمایه بانک بانک مرکزی سرمایه‌ گذاری

دیگر خبرها

  • قرارگاه تولید مسکن ارزان‌قیمت در برنامه صندوق ذخیره فرهنگیان است
  • سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی در حوزه تامین برق تهران
  • برات الکترونیک چیست؟ | روش جدید برای تامین مالی فعالان اقتصادی
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • حضور همدان با بسته‌های سرمایه‌گذاری جدید در نمایشگاه اکسپو
  • ارزش بازار آلفابت از ۲ تریلیون دلار گذشت
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • آلفابت به کلوب ۲ تریلیون دلاری‌ها پیوست
  • مبلغ دقیق مرحله سوم سود سهام عدالت / مرحله سوم سود سهام عدالت کی واریز می‌شود؟
  • فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود