Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، آنان روز یکشنبه در نشست با نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتی  اعلام کردند: با توجه به اینکه هم اکنون شمار زیادی از اهالی فرهنگ و هنر در شهرستان دشتی برای انتشار و تولید آثار خود با مشکل روبرو هستند، باید اعتباری تامین شود تا این قشر از این وضعیت خارج شده و بتوانند وضعیت معیشتی خود را سامان بخشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مسئول انجمن اهل قلم دشتی در این نشست اظهارداشت: برخورداری از امکانات و منابع ملی در توسعه فرهنگی و هنری، حق هنرمندان است.
غلامعلی گزدرازی افزود: بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر در انتشار تولید اثر با مشکل روبرو هستند و اگر اقتصاد هنر وضعیت خوبی نداشته ‌باشد، هنرمندان نمی‌توانند بخوبی فعالیت کنند.
وی ادامه داد: صندوق اعتباری هنر اگر تقویت شود و وام بلاعوض به هنرمندانی ارائه شود که وضعیت معیشتی سختی دارند، به تحمل شرایط کمک خواهد کرد، زیرا افرادی که در کار هنر هستند و منبع درآمد دیگری ندارند، در مضیقه قرار گرفته اند.
به گفته مسئول انجمن اهل قلم دشتی، نویسندگان، شاعران و هنرمندان این شهرستان توان مالی برای چاپ و نشر آثار مکتوب خود را ندارند و به حمایت مسئولان شهرستان و استان بوشهر نیاز دارند.
گزدرازی با درخواست از نماینده دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی و مسئولان شهرستان دشتی بیان کرد: باید با همکاری سایر نمایندگان طرحی در مجلس ارائه شود تا درصدی از مالیات بر ارزش بر افزوده را به حوزه فرهنگ و هنر اختصاص دهند.

غلامعلی زارعی نماینده خبرنگاران و مدیر سایت مند دشتی نیز گفت: در این شهرستان توجهی به بخش مطبوعات و رسانه نشده و این حوزه دارای مشکلات سخت افزاری و نرم افرازی است.

وی تاکید کرد: اگر رسانه ها در دشتی ترویج پیدا کنند می‌توانند با انتشار مطالب و نقدهای منصفانه رشد و توسعه دیگر حوزه ها را به وجود آورند.

زارعی اضافه کرد: بطور قطع اگر فعالیتی در دشتی صورت می‌گیرد در راستای کمک به شهرستان است و فعالان این حوزه با عشق و علاقه در بخش های مختلف قدم برمی دارند.

وی بیان کرد: مسائل و مشکلات حوزه مطبوعات و رسانه در قالب کارگروه حل شدنی است و ما به عنوان عضوی در این بخش فرهنگ و هنر آماده هرگونه پیشنهاد و طرح برای ارتقا هستیم.

غلامرضا زائری نویسنده و مترجم و نماینده نویسندگان شهرستان دشتی افزود: چاپ و انتشار حدود ۲۸۰ کتاب از سال ۱۳۹۴ تا امروز نشان از جایگاه کتاب در بین نویسندگان، مولفان و عموم مردم دارد.

وی افزود: نویسندگان و مولفان قشر کم توقع جامعه هستند و از میان مسائل و مشکلات در تهیه، تدوین، چاپ، انتشار و فروش آثار نیازمند حمایت هستند.

زائری اضافه کرد: در کنار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان، شهرداری تنها دستگاه اجرایی است که از اهالی قلم حمایت می‌کند و با خریداری آثار هنرمندان، نگاهی ویژه به حوزه کتاب و کتابخوانی دارد.

وی تاکید کرد: مطالعه یکی از شاخص های هر جامعه به شمار می‌رود که بر اساس آمار ارائه شده استان بوشهر در ماه جاری دارای پایین ترین رتبه بوده و این موضوع باعث ناراحتی نویسندگان و فعالان این حوزه شده است.

زائری  بیان کرد: حمایت از نویسندگان و مولفان می‌تواند زمینه افزایش شاخص مطالعه را ایجاد و جامعه ای پویا را تشکیل دهد.

زینب حیدری پور تسهیل گر و نماینده باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان دشتی در این ارتباط اظهارداشت: مردم این شهرستان از دیرباز به کتاب علاقه خاصی داشته و راه‌اندازی باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان توانسته این موضوع را در سنین پایین نهادینه کند.

وی افزود: اجرای برنامه های مختلف در حوزه کتابخوانی موجب علاقه عموم مردم در شهرستان و  تاسیس ایستگاه های مطالعه باعث استفاده از اوقات فراغت در پارک ها و اماکن عمومی با کتاب شده است.

حیدری پور اظهار کرد: خواندن کتاب اعتماد به نفس بین کودکان و نوجوانان را افزایش و سطح تحصیلی آنها را نیز تغییر داده است.

وی افزود: تدوین، چاپ و انتشار کتاب توسط کودکان و نوجوانان یکی از برکات تشکیل باشگاه های کتابخوانی است که در شهرستان دشتی اتفاق افتاده است.

حیدری پور گفت: با توجه به گستردگی فرهنگ و هنر، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتی به تنهایی قادر به حمایت از این بخش نیست و در صورت امکان بودجه این اداره  برای حمایت بیشتر افزایش یابد.

سید کریم موسوی مسئول انجمن سینمای جوانان دشتی بیان کرد: هنرمندان  تنها قشری هستند که در مشکلات، بحران ها و شادی ها حضور دارند و با جان و دل به همیاری با مردم و مسئولان مشغول می شوند.

وی اضافه کرد: فیلم و عکس قوی ترین رسانه ممکن در جامعه است و انجمن سینمای جوانان آماده هرگونه همکاری و معرفی ظرفیت ها است.

سمیه غریبی نقاش و طراح و نماینده هنرمندان تجسمی و خطاطی اظهارداشت:  یکی از دغدغه های هنرمندان خرید آثار آنها است که می‌توان با حمایت علاوه بر ترویج فرهنگ و هنر، جوانان را برای فعالیت هنری تشویق کرد تا آسیب های اجتماعی به حداقل برسد.

غریبی اضافه کرد: ایجاد موزه هنر دشتی از درخواست های هنرمندان و فعالان این رشته است زیرا مکانی برای ارائه آثار این بخش ضروری است.

وی تاکید کرد: مکان برای اسکان هنرمندان در پایتخت کشور موضوع دیگری است که در صورت امکان هنگام مراجعه برای انجام کارهای فرهنگی و هنری به تهران دغدغه ای نداشته باشند.

هنرمند نقاش و طراح ادامه داد: شهرستان دشتی دارای هنرمندان شاخص و توانمند بسیاری است که در شرایط موجود نیاز به تسهیلات برای فعالیت مجدد آنها ضروری است.

غریبی تاکید کرد: ساخت نگارخانه در خورموج اقدام موثری بود که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با استفاده از ظرفیت های شهرستان راه اندازی کرد تا زمینه فعالیت، رشد و معرفی استعدادها و ظرفیت‌های هنری را فراهم کند.

ابراهیم ابراهیمی مسئول فرهنگسرای شهر شُنبه شهرستان دشتی گفت: این شهر مهد آواها و نواها، شعر، ادب، تاریخ و هنر است که افراد برجسته زیادی را در این حوزه ها به جامعه معرفی کرده است.

وی افزود: بعد از زلزله سال ۹۲ نیاز به زیرساخت ها بیش از پیش احساس می‌شود که لازمه فعالیت هنرمندان در حوزه فرهنگ و هنر یک سالن مجهز به امکانات با استانداردها است.

ابراهیمی اضافه کرد: با وجود میدان های گازی پارس جنوبی و شمالی در استان بوشهر و اجرای طرح توسعه آنها، اما از این ظرفیت استفاده ای بهینه نشده و از این راه می توان هنرمندان را برای تولید آثار فاخر و ماندگار حمایت کرد.

فاطمه نوایی لقب مَسئول انجمن فایز ادبی دشتی گفت: شاخصه اصلی این شهرستان فرهنگ، هنر و ادب است که شخصیت منطقه را معرفی می کند.

وی افزود: حمایت مهمترین دغدغه اصلی اهالی فرهنگ و هنر است که تحقق این مهم می تواند تاثیرگذاری این حوزه را در جامعه بیشتر و باعث انتقال به نسل های آینده شود.

نوایی لقب  اضافه کرد: در چند سال اخیر شهرداری و شورای شهر نگاهی ویژه به حوزه فرهنگ و هنر داشته اند و این موضوع باید از سوی دستگاه های اجرایی دیگر نیز انجام شود زیرا تاثیرات آن در حوزه آنها نیز اثرگذار است.

انسیه عاشوری مسئول انجمن موسیقی دشتی گفت: فرهنگسراها مرکز اصلی فعالیت هنرمندان هستند که باید با آرامش خاص به فعالیت بپردازند.

وی افزود: خصوصی شدن اماکن فرهنگی و هنری لطمه های زیادی به حوزه فرهنگ و هنر وارد کرده زیرا این واگذار کارشناسانه نبوده است و این موضوع باید بازنگری شود.

ریحانه فیروزی مسئول انجمن ادبی گندم کاکی اظهارداشت: کاکی در بیشتر رشته های فرهنگی و هنری سرآمد است و در عرصه های مختلف نیز افتخارآفرینی کرده اند.

وی افزود: سهم مردم شهر کاکی حداقل یک سالن است تا هنرمندان مکانی ثابت برای فعالیت و تولید اثر داشته باشند و انتظار داریم این آرزو  برای اهالی این حوزه عملی شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتی  گفت: فرهنگ مهم ترین و غنی ترین هویت مردم دشتی است که علم اندوزی، شاعر پروری، هنرمندی، روحیه مذهبی و سلحشوری، مهمان نوازی و صلح دوستی این هویت فرهنگی را تشکیل می‌دهد.

حمید زارعی افزود:  شهرستان دشتی جغرافیای فرهنگ، هنر و ادب است و  سرزمین پرافتخاری است که این ویژگی ها بیشتر از فرهنگ همین منطقه شکل گرفته و یکی از عوامل فرآیند توسعه شهرستان به شمار می رود.

زارعی اضافه کرد: دشتی سرزمین فقاهت، شعر و دوبیتی، شروه، آوازهای مذهبی، شهرستان برتر باشگاه های کتابخوانی کشور، شهر شاخص نقالی و شاهنامه خوانی کودک و نوجوان ایران، نامزد پایتخت کتاب ایران (خورموج)، دهکده کتاب ایران (روستای درازی)، دهکده قرآنی ایران (چارک)، روستای ملی عبابافی (  کردوان و بحیری)، خاستگاه بازی های محلی (شُنبه) و دهکده دفاع مقدس (بحیری) بخشی از عنوان های برتر این شهرستان است.

وی بیان کرد: این منطقه استان بوشهر تاکنون هنرمندان و شاعران برجسته بسیاری را در دامان خود پرورده که می توان در این راستا به نام‌هایی چون فایز، محمدخان، ملاحسن کبگانی تا معاصرینی مانند حاج علی مرادی، سید محمدرضا هاشمی زاده، ایرج اسدی، سید اسماعیل بهزادی نام برد.

زارعی ادامه داد: شهرستان دشتی در زمینه داستان نویسی نیز سابقه ای دیرینه دارد که "ایام محبس علی دشتی" به عنوان اولین حسبیه در داستان نویسی مدرن ایران در سال ۱۳۰۱ هجری شمسی است.

وی تصریح کرد: هنر خطاطی و خوشنویسی همانند شعر و ادبیات ریشه در مردم اهالی شهرستان دارد و این هنر از رتبه و منزلت ویژه ای در بین مردم برخوردار بوده و هست.

زارعی اضافه کرد: آواهای محلی و مذهبی در دشتی از غنا و اهمیت زیادی برخوردار است و در حوزه موسیقی نیز مردانی هم چون غلامرضا دادبه (جانسوز) از این دیار به جامعه معرفی شده اند.

وی بیان کرد: در حوزه مطبوعات و رسانه نیز روزنامه نگارانی با سابقه وجود دارد که علی دشتی و میرزا ابراهیم صدیق در سطح ملی، مرحوم سید محمدجعفر رکنی، مرحوم علی شیرکانی، حسن لاوری، علی احمدی و سید محمد هاشمی فرد نمونه بارز این بخش هستند.

زارعی افزود: انتظار و خواسته هنرمندان و اهل قلم در دشتی بحق و کمترین خواسته اهل هنر است که انتظار داریم با همکاری نمایندگان مردم در مچلس شورای اسلامی و دولت جدید تحقق یابد.

وی از توجه ویژه  دولت جدید و  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مقوله فرهنگ وهنر تقدیر کرد و افزود: دیدار وزیر فرهنگ وارشاد با نماینده مردم دشتی وتنگستان و مدیر کل ارشاد استان بوشهر و مسئولان ارشاد ۲و شهرستان دشتی و تنگستان  ان از دغدغه وی به حوزه فرهنگ و هنر استان بوشهر وشهرستان های تابعه دارد که قابل ستایش است.

وی اظهار کرد: در نشست با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوبات خوبی به تصویب رسید که امیدواریم در آینده شاهد اتفاقات خوبی در شهرستان فرهنگ و ادب خیز دشتی باشیم.

برچسب‌ها صندوق اعتباری هنر مجلس شورای اسلامی بوشهر کاکی شهرستان دشتی خورموج سامانه مالیات بر ارزش افزوده کتابخوانی اعتبار

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صندوق اعتباری هنر مجلس شورای اسلامی بوشهر صندوق اعتباری هنر مجلس شورای اسلامی بوشهر کاکی شهرستان دشتی خورموج سامانه مالیات بر ارزش افزوده کتابخوانی اعتبار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی باشگاه های کتابخوانی حوزه فرهنگ و هنر فرهنگی و هنری شهرستان دشتی شورای اسلامی مسئول انجمن استان بوشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۸۰۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق درآمد ۴۴۰ میلیاردی برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

در فروردین ماه حدود ۴۴۰ میلیارد تومان منابع برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان فراهم شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در فروردین ماه امسال از محل یک درصد افزایش مالیات ارزش افزوده از 9 درصد به 10 درصد حدود 440 میلیارد تومان درامد مالیاتی جدید ایجاد شده است.

این تغییرات بر اساس حکم مندرج در بند ر تبصره 6 قانون بودجه 1403 اعمال شده است.

این درامد طبق حکم قانون بودجه صرف متناسب سازی حقوق بازنشستگان خواهد شد. این  برای نخستین بار است که از سازوکار مالیات ارزش افزوده برای پوشش  افزایش هزینه های  مرتبط با حقوق بازشستگان استفاده شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تحقق درآمد ۴۴۰ میلیاردی برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان
  • در فقدان خاموشی یک صدای ناب از موسیقی شریف خراسان
  • تمدید مهلت تکمیل اظهار نامه مالیاتی
  • اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده خاص کادر درمان
  • مخالفت انجمن تجارت الکترونیکی با دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تاکسی‌ های اینترنتی
  • اعلام نظر انجمن تجارت الکترونیکی درمورد دریافت مالیات بر ارزش افزوده تاکسی‌ های اینترنتی
  • یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها اختصاص یافت
  • تسهیلات مناسب به بانوان فعال در حوزه صنایع‌دستی اختصاص می‌یابد
  • تمدید مهلت اصلاح و تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده
  • باید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای ارتقای ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی استفاده شود