Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@23:28:05 GMT

جایگاه پایین‌ هنرمندان از منظر برخی مدیران

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۷۹۹۹۶

جایگاه پایین‌ هنرمندان از منظر برخی مدیران

ایسنا/خراسان رضوی یک هنرمند مجسمه‌ساز با اشاره به نبود نگاه مناسب از سوی مدیریت شهری به هنرمندان که موجب از بین رفتن انگیزه در آنان می‌شود، گفت: برخی به هنرمند به چشم زیردست خود نگاه می‌کنند. 

عطا صحرایی در گفت‌وگو با ایسنا  با اشاره به انتظارات و نیازهای هنرمندان از مدیریت شهری مشهد، اظهار کرد: متأسفانه هنرمندان در کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد به عنوان هنرمند شناخته نمی‌شوند مگر به واسطه همکاری‌ها و اجرا شدن برخی آثار در مدت زمان محدودی نام هنرمندان در کمیسیون پر رنگ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر من اعضاء کمیسیون فرهنگی با نحوه برخورد با هنرمند و احترام به این قشر آشنایی ندارند تا هنرمندان بتوانند در شرایط مناسب آثاری متناسب با فضای شهری خلق کنند. 

وی ادامه داد: تولید آثار جدید توسط هنرمندان در راستای بالا بردن سواد بصری و فرهنگ جامعه است تا مردم نسبت به برخی مسائل اجتماعی به نگاهی تازه دست پیدا کنند. در حالی که روند انتخاب و داوری آثار در برخی فراخوان‌ها مناسب نبوده و به تعبیری وقت و انرژی هنرمند را از بین می‌برد. حتی در برخی مواقع که اثر هنرمندان برای اجرا برگزیده می‌شود، مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا هنرمند دستمزد خود را دریافت کند و به نوعی به هنرمند به چشم زیردست خود نگاه می‌کنند. 

این هنرمند مجسمه‌ساز بیان کرد: در حالی بودجه‌های کلان به برگزاری برخی مراسم اختصاص می‌یابد که حق و حقوق هنرمندان داده نشده است. این چنین برخوردهایی انگیزه هنرمندان برای ادامه فعالیت را از بین می‌برد و آن‌ها را خسته می‌کند. با وجود اینکه مشهد یکی از قطب‌های مجسمه‌سازی کشور به شمار می‌رود، اما من فکر می‌کنم هنرمندان در پایین‌ترین جایگاه اجتماعی جامعه قرار دارند و هنرمندان تنها هنگام ارائه آمار مورد توجه قرار می‌گیرند. 

صحرایی عنوان کرد: هنرمندان از نمایش و دیده شدن آثار خود در سطح شهر لذت می‌برند، اما برخی آثار پس از گذشت مدت زمان زیادی، همچنان اجرا نشده و در پاسخ به پیگیری‌های هنرمندان نیز بیان می‌شود که مکان نصب این مجسمه‌ها در حال بررسی است، به عبارتی برنامه‌ریزی درستی در این زمینه انجام نمی‌شود. حتی در برخی موارد مکان نصب آثار به دستور برخی افراد و بدون رضایت هنرمندان تغییر پیدا می‌کند در حالی که مجسمه متناسب با فضا و مکان خود طراحی و تولید شده است.

وی اضافه کرد: هنرمندان جوان و جدید با دیدن انگیزه هنرمندان پیشکسوت به ادامه فعالیت در این زمینه ترغیب می‌شوند. برگزاری کلاس‌ها و سمپوزیوم‌ها توسط شهرداری یکی از اقداماتی است که در زمینه آموزش مؤثر خواهد بود و به نوعی برای هنرمندان جدید انگیزه ایجاد می‌کند. 

این هنرمند مجسمه‌ساز تصریح کرد: با توجه به تأثیر شیوع ویروس کرونا بر وضعیت اقتصادی، قطعا فعالیت در زمینه مجسمه‌سازی نیز تحت تأثیر این شرایط قرار گرفته است. با این حال فعالیت‌ها به طور کلی تعطیل نشده و برخی از برنامه‌ها مانند برگزاری سمپوزیوم با محدودیت‌ و به صورت آنلاین اجرا شده است. در واقع روش‌های متناسب با شرایط موجود ایجاد می‌شود، اما مسئله این است که آیا سیستم مدیریتی انگیزه‌ای برای انجام کار دارد؟ 

صحرایی خاطرنشان کرد: علاوه بر اینها بعضی مواقع فراخوان به موقع منتشر نمی‌شود و هنرمندان در شرایط دشوار قرار می‌گیرند، به گونه‌ای که بدون توجه به مشکلات و شرایطی که ممکن است رخ دهد، به ازاء هر روز تأخیر جریمه بالایی برای هنرمند در نظر گرفته می‌شود.

وی در خصوص ارتباط میان هنرمندان با شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد، بیان کرد: برخی از این مشکلات در جلساتی که برگزار می‌شود، بیان می‌شود، اما پاسخ مسئولان لبخند است و به تعبیری نتیجه‌ای به دنبال ندارد، اما هنرمندان امید دارند که برگزاری جلسات نتیجه‌بخش باشد.

این هنرمند مجسمه‌ساز افزود: تولید و ساخت مجسمه با توجه به تورم و شرایط اقتصادی موجود و با توجه به شرایط قراردادها، وضعیت اقتصادی هنرمندان را دچار مشکل می‌کند. من فکر می‌کنم لازم است در قراردادها گزینه‌ای وجود داشته باشد که با توجه به تورم موجود و در صورت لزوم مبلغ قرارداد تا ۱۵ الی ۲۵ درصد افزایش پیدا کند تا هنرمندان دچار ضرر و زیان نشوند. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری مشهد خراسان رضوي هنرمندان هنرمند شورای شهر مشهد شهرداری مشهد هنرمند مجسمه ساز هنرمند مجسمه ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۹۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| چفیه انداختن دانشجویان بر مجسمه جرج واشنگتن

دریافت 847 KB

دیگر خبرها

  • جلوگیری از رها شدگی پایه و اساس بسیج هنرمندان باشد
  • از پوستر رویداد ملی «وعده صادق در آئینه هنر» رونمایی شد
  • رونمایی از پوستر رویداد ملی وعده صادق در آئینه هنر
  • ماجرای ناپدید شدن مجسمه ۵میلیاردی یک هنرمند
  • معلمانِ نیک به خدا نزدیک ترند / جایگاه معلم و ارزش علم آموزی از منظر امام رضا(ع)
  • ماجرای ناپدید شدن مجسمه ۵ میلیاردی یک هنرمند
  • معلمانِ نیک به خدا نزدیک ترند/ جایگاه معلم و تعلیم و تربیت از منظر امام رضا(ع)
  • ببینید | چفیه انداختن دانشجویان بر مجسمه جرج واشنگتن
  • فیلم| چفیه انداختن دانشجویان بر مجسمه جرج واشنگتن
  • «از خارجی‌ها همه جا» تا «بنی آدم اعضای یک پیکرند» در دوسالانه هنر ونیز