Web Analytics Made Easy - Statcounter

شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم به همت شورای عالی قرآن برگزار می‌شود.

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم به همت شورای عالی قرآن برگزار می‌شود.

در همین راستا فراخوان طرح و ایـده از سوی این شورا اعلام شد و علاقه‌مندان تا پایان آبان ۱۴۰۰ می‌توانند طرح‌ها و ایده‌هایشان را به دبیرخانه نشست ارسال کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تلاوت آهنگین قرآن و نغمه­‌های دینی که با ظهور اسلام متولد شد، همواره تأثیر شگرفی در روح و جان مخاطبان داشته و رسانه‌­ای نافذ برای تبلیغ معارف ناب دینی بوده است. نغمه دینی و قرآنی صرفاً یک آوای گوش­‌نواز نیست، بلکه ظرفی است که محتوای ذی­‌قیمتی را در خود جای داده و آن را آمیخته با هنر به سمع و نظر مخاطب می‌­رساند. در روزگار ما، چنان­چه ابزار فراگیر و بدون­ مرز شبکه‌­های صدا و سیما و فضای مجازی به شایستگی در خدمت این هنرهای مقدس قرار گیرد، شاهد عطرافشانی گسترده قرآن کریم و ارتقای حظّ معنوی انسان‌­ها خواهیم بود.

براساس برنامه­‌ریزی صورت گرفته، شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم با اعلام فراخوان عمومی، به موضوع «تلاوت قرآن و نغمه‌­های دینی؛ رسانه ملی و فضای مجازی» خواهد پرداخت.

به موجب این فراخوان، شورای عالی قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن، از استادان، قاریان، حافظان، اصحاب هنرهای آواییِ دینی، تولیدکنندگان برنامه­‌های قرآنی و عموم افراد خوش­‌فکر و اهل ذوق دعوت می­‌کند پیشنهادات، ایده‌­ها و طرح‌­های خلاقانه و مبتکرانه خود در زمینه تولید و پخش آثار صوتی و تصویریِ تلاوت قرآن و سایر نغمه­‌های دینی شامل: دعا، اذان، تواشیح، ابتهال و مناجات فارسی، که ضمن حفظ شأن و جایگاه این نغمات الهی، بتواند منجر به جلب نظر و اقبال بیش از پیش مخاطبان صدا و سیما و فضای مجازی شود را ارائه کنند.

این پیشنهادات به صورت «ایده» یا «طرح» قابل ارائه است و می­‌تواند ناظر به قالب‌­های برنامه­‌سازی، دکور و صحنه اجرا، نورپردازی، تصویرگذاری، صدابرداری، سبک اجرا و ارائه، و موضوعات محتوایی و شکلی دیگر باشد. علاقه‌مندان باید «ایده» یا «طرح» مدنظر خود را در فرم­‌های مربوط تکمیل و حداکثر تا پایان آبان ۱۴۰۰ از طریق یکی از پیام‌­رسان‌­ها به شماره ۰۹۱۲۱۰۸۳۶۲۶ ارسال کنند.

شماره تماس ۵ـ۸۸۴۹۳۸۱۳ ـ ۰۲۱ نیز در ساعات اداری جهت پاسخ­گویی به سؤالات شرکت‌­کنندگان در نظر گرفته شده است. پس از ارزیابی طرح‌­ها و ایده­‌های واصله توسط داوران متخصص قرآنی و رسانه­‌ای، از برگزیدگان در اختتامیه شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم تجلیل به­ عمل می­‌آید و این ایده‌­ها جهت بهره‌برداری و برنامه­‌سازی در اختیار رسانه ملی قرار خواهد گرفت.

چند نکته و سؤال درباره طرح‌ها و ایده‌ها که باید رعایت شود

تلاوت قرآن و نغمه­‌های دینی، آسیب‌شناسی وضعیت فعلی تولید و پخش

نقاط قوت و ضعف تولید (برنامه­‌سازی) و پخش تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی چیست؟

تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی اوقات اذان­گاهی

در اوقات اذان‌گاهی (صبح ـ ظهر ـ مغرب) پخش کدام نغمه یا نغمات دینی (شامل: تلاوت، اذان، تواشیح، دعا، ابتهال و مناجات فارسی)، قبل یا بعد از اذان مناسب است؟ به تعبیر دیگر، برای اثرگذاری بیشتر، یک بسته و برنامه جامع قرآنی در موعد اذان‌گاهیِ رسانه ملی، می­بایست شامل چه بخش‌هایی ‌باشد؟

تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی، نوآوری، ارتقاء، تحول

با چه نوآوری و خلاقیتی در تولید و پخش صوتی و تصویریِ تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی، می­توان ضمن حفظ شأن و جایگاه این نغمات الهی، شرایط جلب نظر و اقبال بیش از پیش مخاطبانِ شبکه‌های صدا و سیما و کاربران فضای مجازی را فراهم کرد؟

قالب‌های برنامه‌سازی

دکور و صحنه اجرا

نورپردازی

تصویربرداری

تصویرگذاری

صدابرداری

سایر حوزه­‌ها

تلاوت قرآن و نغمه­‌های دینی، آموزش و مسابقات

با طراحی چه سبک­‌هایی از برنامه‌­های آموزشی در رسانه ملی و فضای مجازی، می‌­توان بستر توانمندسازی مخاطبان در تلاوت قرآن و نغمات دینی را فراهم کرد؟

تولید و پخش برنامه‌­های رقابتی و مسابقات با چه سبک و سیاق و روش­‌هایی می‌­تواند منجر به جذب بیشتر مخاطبان به تلاوت قرآن و نغمه­‌های دینی شود؟

لازم است طرح و ایده‌ای که ارائه می‌شود، معطوف به یک یا چند مورد از سؤالات فوق، به صورت مشروح و مستدل بوده و در برگه مربوط تنظیم و ارسال شود.

با توجه به این که اقتضائات تولید و پخش تلاوت قرآن و سایر نغمه‌های دینی در «رادیو»، «تلویزیون» و «فضای مجازی» متفاوت است، بدیهی است که این تفکیک، در طرح یا ایده‌ ارسالی مورد توجه قرار گیرد.

پیشنهاد می‌­شود در صورت امکان، نمونه تولید شده متناسب با ایده یا طرح ارسالی، ضمیمه گردد.

برگه «تشریح ایده» را اینجا دریافت کنید.

برگه «تشریح طرح» را اینجا دریافت کنید.

منبع: فارس

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: فراخوان نشست تخصصی شورای عالی قرآن شورای عالی قرآن فضای مجازی تولید و پخش رسانه ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۸۱۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هجدهمین جلسه استماع قرآن به یاد معلمان فقید برگزار شد

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین جلسه استماع قرآن کریم سال ۱۴۰۳ و هجدهمین جلسه از بدو تشکیل این جلسات، شب گذشته، پنجم اردیبهشت‌ماه در حسینیه الزهرا (س) برگزار شد.

آغازگر این مراسم که طبق سنوات قبل به صورت زنده از صفحه شورای عالی قرآن در آپارات پخش شد، تلاوت حمیدرضا احمدی‌وفا، قاری بین‌المللی و اجرای مراسم با علی‌اکبر ملکشاهی، مدرس و قاری قرآن بود.

استقبال خوب بانوان و آقایان فعال قرآنی از این جلسه را شاهد بودیم و این بار نیز در این محفل تلاوت و انس با قرآن، یاد پیشکسوتان و اساتید فقید نیز گرامی داشته شد، به ویژه سه معلم قرآنی که به تازگی چهره در نقاب خاک کشیدند.

پخش کلیپی کوتاه از زندگینامه مرحوم استاد حمیدرضا مسجدی از خطه کرمانشاه و سخنرانی مهدی مسجدی فرزند ایشان بخشی از این مراسم بود.

حبیب‌الله پوراحمدی، قاری ممتاز کشورمان نیز دقایقی به تلاوت قرآن کریم پرداخت و یاد برادر جانبازش، قاری و معلم قرآن مرحوم ولی‌الله پوراحمدی را گرامی داشت.

با پخش کلیپی از معلم قرآن مرحوم استاد هوشنگ بادپا، دو پسرانش محسن و محمد بادپا که هر دو از پیشکسوتان عرصه فعالیت‌های قرآنی هستند، به بیان ویژگی مرحوم پدر پرداختند.

در بخشی از این برنامه محمدرضا پورمعین، یکی دیگر از فعالان قرآنی، خطاب به حاضران از عدم پیگیری مناسب و منجر به نتیجه مطالبات قرآنی رهبر معظم انقلاب گلایه کرد و خواستار پیگیری جدی تک تک اعضای جامعه قرآنی شد.

تلاوت وحید نظریان، قاری ممتاز کشورمان از استان کرمانشاه و مرثیه‌سرایی محمدحسن حسن‌زاده، قاری قرآن و مداح اهل بیت عصمت و طهارت علیه السلام پایان‌بخش این مراسم بود.

کد خبر 6088394 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • برگزاری رویداد استارتاپی شتاب در قم
  • تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن
  • تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن
  • تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن سیما
  • هجدهمین جلسه استماع قرآن به یاد معلمان فقید برگزار شد
  • تشکیل کمیسیون تخصصی شرط اجرای سند ملی امنیت تغذیه
  • تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه رمضانی تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن
  • ضرورت تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای اجرای سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه
  • عکسی از دبیر شورای عالی امنیت ایران در نشست امنیتی سن‌پترزبورگ
  • ثبت نام ۱۹۸ کردستانی در آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن