Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، رضا شهبازی روز یکشنبه در وبینار بررسی فرونشست استان اصفهان از منظر محیط زیست افزود: در دنیا ثابت شده که ۹۰ درصد فرونشست‌ها ناشی از برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی است که در دوره خشکسالی این تغییرات خزنده پُرمخاطره، بشدت ظهور می‌کند که باید به بررسی علت آن پرداخته شود.

وی اظهار داشت: برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی به این معناست که میزان تخلیه از میزان تغذیه فراتر است و این مساله در  برخی از مناطق اصفهان دیده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دفتر مخاطرات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با بیان اینکه تنها عامل تغذیه منابع آب زیرزمینی در اصفهان، زاینده‌رود است، افزود: در اصفهان در شرایط بلندمدت، میزان بارندگی تنها در حدی خواهد بود که لایه‌های سطحی خاک را مرطوب نگه دارد و به میزانی نیست که بتواند به لایه‌های زیرین زمین هم نفوذ کند.

وی با برشمردن دوره‌های مدیریت منابع آب گفت: در ادواری عرضه آب زیاد بود و  قنات‌ها سطح زیرکشت را تامین می‌کرد برهمین اساس کشور بدنبال توسعه بود ولی اکنون آب‌های زیرزمینی وضعیت اسفناکی پیدا کرده است با این وجود کشور کماکان در عرصه مدیریت عرضه مانند ۲۰ سال پیش عمل می‌کنند و به همین دلیل با بحران آب مواجه شده ایم.

 وی تنها راهکار کنترل این بحران را مدیریت و محدود کردن تقاضای آب دانست و گفت: این مهم نیازمند مدیریت خردمندانه و کاهش تقاضا تا حد امکان است.

مدیرکل دفتر مخاطرات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور افزود: از سویی فرونشست زمین، زمانی دیده می‌شود که کار از کار گذشته باشد بر این اساس باید کاری کرد که فرونشست جلوی چشم مردم قرار بگیرد زیرا پدیده مزبور یک معلول است.

وی ادامه داد: این درحالیست که زمین لرزه بر اساس برآیند نیروهای درونی زمین ایجاد می‌شود و کاری از دست ما برنمی‌آید و فقط باید محل گُسل های فعال شناسایی و از آنها دوری شود.

عضو هیات علمی گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد نیز گفت: بحث فرونشست زمین نیازمند راهکار است و باید این مسیر اشتباه اصلاح شود.

بهرام نادی اظهار داشت: در دشت اصفهان بر اساس بررسی‌های ژئوتکنیکی و حفاری، این نتیجه بدست آمده است که باید در برخی مناطق پانسمان زمین را کنار زد تا بتوان برای آن به علاجی دست یافت.

این استاد دانشگاه یادآور شد: بکار بردن توجیهاتی مانند اینکه علت فرونشست زمین، روندگی خاک یا قرار گرفتن محل روی زمین کشاورزی است، درست نیست، گفت: باید بجای بیان این مسائل به شناسایی دقیق مشکل و درمان آن پرداخته شود.

یک فعال محیط زیست نیز در این وبینار گفت: فرونشست موضوعی مهم است که طبق گزارش سازمان زمین‌شناسی کشور از مجموع ۳۱ استان کشور، اصفهان از جمله استان هایی است که اکنون درگیر فرونشست شده است.

محمد درویش افزود: برخی با زدن چاه در مناطقی که درگیر فرونشست است هنور متوجه این خطر نیستند بنابراین باید خود را آماده جراحی بزرگی کنیم.

وی تصریح کرد: پدیده فرونشست زمین، آخرین مرحله و غیرقابل برگشت پذیرترین مرحله از بیابان‌زایی است که به گفته صاحبنظران بیانگر کیفیت مدیریت حاکم بر زمین است.

درویش افزود: بر این اساس کشور، ما نُمره کاملا غیرقابل قبولی درحوزه، منابع طبیعی و محیط زیست می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، این وبینار به همت کمیسیون محیط زیست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اسفهان برگزار شد.

پدیده فرونشست، پایین رفتن تدریجی سطح زمین است که دلیل اصلی آن برداشت بی‌رویه از سُفره‌های آبی زیر زمینی است.

در سال های گذشته این پدیده با توجه به مصرف بی‌رویه آب، تبدیل به مساله ای حاد شده است که بیشتر دشت های ایران را تهدید می‌کند.

خسارت ناشی از فرونشست زمین شامل تخریب سُفره‌های آب زیرزمینی و عدم امکان ذخیره طبیعی آب در آبخوان ها، تغییر شکل شبکه آبراهه‌ها، آسیب ‌رسیدن به شریان های حیاتی(پل‌ها، راه‌ها، خطوط راه آهن و مجاری فاضلاب‌ها)،  خسارت سازه‌های شهری و مسکونی، خرابی پوشش چاه‌ها، خسارت جدی و جبران ناشدنی به نواحی صنعتی و کشاورزی و ایجاد شکاف در زمین است.

تداوم خشکسالی‌، کاهش بارندگی‌ و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی در دهه‌های اخیر باعث شد تا از حدود ۶۰۰ دشت کشور بیش از ۴۰۰ دشت در شرایط بحرانی فرونشست زمین قرار گیرد.

استان‌های اصفهان، فارس، کرمان، خراسان‌ رضوی و خراسان‌جنوبی در صدر مناطق دارای بیشترین تعداد دشت ممنوعه از نظر برداشت منابع آبی هستند.

برچسب‌ها فرونشست پدیده های زمین شناسی اصفهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرونشست پدیده های زمین شناسی اصفهان فرونشست پدیده های زمین شناسی اصفهان منابع آب زیرزمینی برداشت بی رویه فرونشست زمین زمین شناسی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۸۲۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد کاشان معرفی شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست اعضای هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان برگزار و معاون توسعه و مدیریت منابع این دانشگاه معرفی شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در این نشست با تبریک روز معلم گفت: اهمیت حوزه مدیریت منابع انسانی بر هیچ کس پوشیده نیست و نقش بسیار مهمی در پویایی سازمان‌ها ایفا می‌کنند

میثم عرب‌زاده افزود: به لطف الهی و تلاش مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی کاشان اکنون ۶ هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند و در آستانه چهلمین سالگشت تاسیس، این واحد این به خوبی اثرگذار است که منشأ خیرات فراوانی برای شهرستان است.

در این نشست با تقدیر از خدمات محمود محلوجی بیدگلی که به افتخار بازنشستگی نائل آمد، حسین قسوری به‌عنوان معاون جدید توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان معرفی شد.

حسین قسوری عضو هیئت علمی گروه مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خطرناک‌ ترین استان در بحران فرونشست
  • این استان خطرناک‌ترین استان در بحران فرونشست شناخته شده است
  • خطرناک‌ترین استان‌های ایران در میزان «فرونشست»
  • اصفهان برخوردار از تفکر پایداری است/ کلنگ دفتر شورای استان را به زمین خواهیم زد
  • لزوم توانمندسازی بازرسی کار / تقدیر از شهرداری اصفهان برای پیاده‌سازی نظام یکپارچه HSE
  • آلودگی هوای اصفهان، دغدغه مدیریت استان و مدیران ارشد کشور است
  • معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد کاشان معرفی شد
  • کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه از ۵۰ میلیون مترمکعب فراتر رفت
  • بهره مندی ۲۵۰ هزار معلول کم بینا ونابینا از خدمات بهزیستی کشور
  • رفاقتی در میان راهپیمایی‌ها/ از تدریس برابر چشم ساواک تا تشکیل شبکه‌های زیرزمینی