Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@01:27:42 GMT

باغ موزه دفاع مقدس استان فارس نیاز به معرفی دارد

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۸۴۷۳۴

باغ موزه دفاع مقدس استان فارس نیاز به معرفی دارد

سردار پاسدار سعید کوشکی‌جهرمی، یکشنبه در نشستی خبری افزود: استان فارس به واسطه تاثیرگذاری در دوران دفاع مقدس، شایسته نگاه ویژه برای تبیین ابعاد و نشر ارزش‌های آن دوران است اما در زمینه زیرساختی، اقدامات قابل دفاع و کامل نیست، اگرچه در چند سال اخیر، همراهی مدیران ارشد استان فارس و شهرستان شیراز را در این زمینه شاهد بوده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با تاکید بر اینکه فارس در دوران دفاع مقدس، ۲۷۰ هزار رزمنده را به تناوب در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل داشت، گفت: فارس قریب به ۱۵ هزار شهید در آن دوران تقدیم کرد که شماری از آنان سرداران و نقش‌آفرینان دفاع مقدس بودند و شاخص محسوب می‌شوند.
کوشکی با اشاره به اینکه فارس ٤٢ هزار جانباز و ٢٢٠٠ آزاده را در دوران دفاع مقدس تقدیم نظام اسلامی و آرمان‌های انقلاب کرد، افزود : استان فارس ۳۰ شهید شاخص دارد که در دوران هشت سال جنگ تحمیلی در سطوح فرماندهی و معاون فرماندهی و تصمیم‌سازان لشکرها و تیپ‌های عملیاتی قرار داشتند.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، احداث یادمان‌های شهدای گمنام است ، گفت : فارس افتخار میزبانی ۳۶۰ شهید گمنام را دارد که در ۱۳۵ نقطه از این استان، دفن شده‌اند، اما تنها ۴۰ یادمان برای شهدا احداث و تکمیل شده و آبرومند است.
کوشکی با اشاره به نقش رسانه ها گفت: رسانه می‌تواند بسیار تاثیرگذارتر از اکنون در زمینه تبیین دفاع مقدس و آثار و ارزش‌های آن دوران ورود کرده و فعالیت داشته باشد، اگرچه مسائل روز و درگیر اطلاع رسانی در خصوص این مسائل شدن، رسانه‌ها را از بسیاری مسائل بنیادی باز داشته اما باید برای موضوعات مهمی نظیر دفاع مقدس نیز برنامه داشت.
وی ، یکی از اقدامات رسانه را معرفی شهدا، خصوصا شهدای شاخص، بیان تاثیر ایثارگری‌ها و سبک زندگی و شخصیت شهدا و ایثارگران دانست و افزود : یکی از اقداماتی که باید رسانه به آن ورود کند، بحث معرفی باغ موزه دفاع مقدس و اهمیت تبدیل یادمان‌های شهدا به مراکز و پایگاه‌های اصلی فعالیت‌های فرهنگی است.
کوشکی جهرمی با  ابراز تاسف از عمل نکردن برخی مسئولان و دستگاه‌های مسئول به وظایف و تعهداتشان در خصوص شهدای گمنام و ایجاد یادمان‌های متناسب با جایگاه این شهدا، گفت : جای تاسف دارد که در برخی نقاط استان فارس ۱۰ سال از تدفین شهدای گمنام زمان می‌گذرد اما هنوز یادمانی احداث نشده است.
او گفت: برخی از قبور شهدا حتی آلاچیق هم بالای سر خود ندارد و مسئولانی که سخنان خود را با یاد و نام شهدا آغاز می کنند باید در قبال شهدا مسئولانه تر عمل کنند.
وی با اشاره به وضعیت نامناسب یادمان شهدا در شهر فیروزآباد و اینکه در شهرهای اقلید و داراب و زرین‌دشت هم با همین موضوع مواجه هستیم، گفت: یکی از شروط اصلی در تعیین مکانی برای میزبانی شهدای گمنام، تعهد مسئولان برای احداث یادمان ظرف مدت کوتاهی است.

این مدیرکل خواستار همکاری بیشتر همه مسئولان دولتی، شهرداران و نمایندگان مجلس برای احداث یا تکمیل یادمان شهدا در نقاط مختلفی که افتخار میزبانی شهدای گمنام را دارند شد تا هرچه سریعتر پایگاه و مراکز مناسبی برای رویدادهای فرهنگی، در نقاط مختلف فارس ایجاد شود.

وی با اشاره به تاریخچه باغ موزه دفاع مقدس شیراز، بیان کرد: عملیات اجرایی باغ موزه دفاع مقدس در شیراز سال ٧٨ در دستور کار قرار گرفت اما با وجود پیگیری‌ها هنوز تکمیل نشده و حداقل در بحث ساختمان گالری این باغ موزه، از هشت سال عقب ماندگی رنج می‌بریم.

سردار کوشکی با اشاره به نامناسب بودن وضعیت اطراف باغ موزه دفاع مقدس در شیراز، افزود : متاسفانه مسیر دسترسی به این باغ موزه و فضای اطراف آن هیچ تناسبی با این مکان و کارکردهای محلی، ملی و جهانی آن ندارد؛ اگر گردشگری چه داخلی چه خارجی قصد بازدید از این مکان را داشته باشد، آیا با فضای مناسب بصری مواجه خواهد شد؟

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس  با بیان اینکه در ایام مختلف سال، به دلیل حضور و فعالیت صنوف گوناگون شاهد رویدادهای شغلی هستیم که متناسب با این فضا نیست، گفت: قطعا اگر رسانه‌ها همدل شده و همت کنند، موضوع باغ موزه دفاع مقدس شیراز به سرانجام مطلوبی خواهد رسید که افتخاری برای همه ما است.

او با تاکید بر اینکه بزرگترین آثار شهدا را باید حفظ و در نشر آنها همت کرد، گفت: باغ موزه خود نیاز به معرفی دارد و امید است که رسانه‌ها در این باره هم به یاری بنیاد حفظ آثار بیایند.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه در سطح کشور، باغ موزه‌هایی که بعد از فارس کلنگ خورده، اکنون در بهترین شکل ممکن ایجاد شده است، تهران و همدان را از این دست پروژه‌ها اعلام و گفت: براساس تفاهم‌های اولیه، شهرداری در شیراز موظف به تامین ۴۰ درصد اعتبارات مورد نیاز احداث باغ موزه بوده است اما تاکنون این امر محقق نشده است و امیدواریم با در دوره جدید شهرداری و شورا، شاهد عمل به این وظیفه باشیم.

وی با انتقاد از وضعیت یادمان شهدای واقع در پارک شهروند و شهرک میانرود، گفت : چرا شهرداری باید بودجه کلانی را صرف بهسازی یک خیابان کند اما از احداث یادمان شهدا، غفلت داشته باشد.

کوشکی در عین حال از همراهی استانداری، شهرداری و معاونت فرهنگی شهرداری شیراز طی سال‌های اخیر قدردانی و از رسانه‌ها دعوت کرد که بخشی از فضای رسانه‌ای را به معرفی شهدا و آثار و ارزش‌های مرتبط با شهدا و ایثارگران، اختصاص دهند.

در پایان این نشست  از آثار تولیدی حوزه دفاع مقدس در فضای مجازی فارس شامل(موشن گرافی و اینفوگرافی) و سایت جامع اسناد دفاع مقدس (سجا) نیز رونمایی شد.

برچسب‌ها بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس دفاع مقدس شیراز فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس دفاع مقدس شیراز بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس دفاع مقدس شیراز فارس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس باغ موزه دفاع مقدس یادمان شهدا شهدای گمنام استان فارس رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۸۴۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، سرهنگ سلمان خواست خدایی افزود: این کتاب‌ها با موضوع نقش رزمندگان استان در دفاع مقدس و همچنین خاطرات شفاهی آنها به صورت رمان کودک و نوجوان به رشته تحریر درآمده اند.
وی اضافه کرد: تمبر نقش استان در دفاع مقدس نیز با همکاری اداره پست استان به اتمام رسیده و به زودی از آن رونمایی می‌شود.

دیگر خبرها

  • درخواست آمریکا : سیستم مشترک دفاع هوایی کشورهای عربی مقابل ایران
  • خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی
  • برپایی کلاس درس دانشجویان دانشگاه آزاد در باغ موزه دفاع مقدس
  • ۱۵۲ اثر به جشنواره « افتخار من» در مازندران ارسال شد
  • حاجی محمره از یادمان های راهیان نور بازید کرد
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • پردیس فرهنگ و رسانه تبریز آماده افتتاح شد
  • تشییع و تدفین چهار شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق(ع) در استان کرمان
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان
  • شهدای گمنام مظلوم هستند/ ساخت فیلم کالدو