Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، مهدی حسینی  مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت ۱۴ مهر روز ملی دامپزشکی اظهارداشت: بهداشت عمومی و حفظ و حراست سرمایه ها در جامعه نیازمند برنامه ریزی دقیق و هدفمند است.

وی گفت: سیستان و بلوچستان به دلیل مرزی بودن و وسعت زیاد می تواند دروازه ورود انواع عفونت ها باشد اما اگر به حوزه دامپزشکی توجه ویژه صورت گیرد به دروازه سلامت تبدیل خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ۲ آزمایشگاه تشخیصی، تخصصی در زاهدان و چابهار وجود دارد، افزود: این استان در بحث بیماری تب برفکی به دلیل میزان بالای ابتلا و ورود دام از مرزهای شرقی کشور جزو پنج استان مرجع در تشخیص بیماری است.

وی بیان کرد: اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان تنها مرکز استان دارای توانایی انجام آزمایشات تشخیصی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و جزو چند استان توانمند در زمینه تشخیص بیماری سالمونلا در طیور است.

حسینی خاطرنشان کرد: در زمینه واردات دام نیز زیرساخت هایی ایجاد شده و ۷۵ قرنطینه دامی با ظرفیت ۴۶ هزارو ۶۵۵ راس دام، ۱۱ کشتارگاه با ظرفیت هزارو ۸۷۰ راس دام سنگین و سه هزارو ۳۶۰ راس دام سبک و ۳۹ مرکز بسته بندی گوشت قرمز با ظرفیت سالانه حدود ۹۰ هزار تن وجود دارد.

وی گفت: سال گذشته بیش از ۶۰۰ هزار تن نهاده دامی از بندر شهید بهشتی وارد سیستان و بلوچستان شده است.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان افزود: عنصر زمان در پرورش میگو با توجه به شرایط خاص سایت گواتر بسیار مهم است و با وجود بیماری لک سفید از سال ۹۴ به بعد افزایش تولید داشتیم و امسال نیز یک‌هزار و ۱۰۰ تن برداشت میگو صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: از زمان شیوع کرونا تاکنون طرح بین المللی ریشه کنی بیماری PPR، مقابله با شیوع بیماری لمپی اسکین، طرح پیشگیری و مبارزه هدفمند با بیماری آبله و کنترل، پیشگیری و مقابله با بیماری هاری از سوی دامپزشکی استان انجام شده است.

حسینی ادامه داد: از ابتدای سال تا پایان شهریورماه نیز ۲ میلیون و ۵۸۸ هزار راس دام در سیستان و بلوچستان واکسینه شدند.

وی به بیماری لمپی اسکین نیز اشاره کرد و گفت: این بیماری نوعی ویروس با واگیری بسیار بالا است و تاکنون ۴۸ کانون در ۹ شهرستان را درگیر کرده که در این زمینه حدود ۶۴ هزار راس دام واکسینه، ۹ هزار راس دام و ۱۲ هزار متر مربع جایگاه سمپاشی شده است.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان افزود: عامل ورود این بیماری حمل و نقل غیرمجاز دام و خارج از ضوابط سازمان دامپزشکی کشور است.

وی بیان کرد: به منظور پیشگیری و مقابله با بیماری آبله نیز مایه کوبی بالای ۸۵ درصد در سیستان و بلوچستان انجام شده است.

حسینی گفت: بیماری هاری بیماری مشترکی بین انسان و سگ است که در صورت ابتلا منجر به فوت فرد خواهد شد و بر همین اساس تاکنون بیش از هشت هزار قلاده سگ صاحبدار در استان واکسینه شدند.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه از هزارو ۷۰۹ عامل عفونی ۸۳۲ مورد بین دام و انسان مشترک است، افزود: هماهنگی هایی با دامپزشکی کشور صورت گرفته تا محصول سالم به مردم ارائه شود.

وی اظهار داشت: در زمینه کشتارگاه های طیور نیز مجوزی خاص سیستان و بلوچستان صادر شده تا کشتارگاه های کوچک نیز در این استان تاسیس شوند.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دامپزشکی سیستان و بلوچستان بیماری تب برفکی مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان راس دام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۸۵۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش کانون‌های بیماری آبله در استان ایلام

الهام جم زاده معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان ایلام اظهار کرد: بیماری آبله گوسفندی یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در گوسفندان به شمار می‌آید در صورتی که این بیماری به موقع درمان نشود می‌تواند خیلی ساده کل گله را درگیر کند.

وی ادامه داد و گفت: آبله در گوسفندان یک بیماری پوستی می‌باشد که خود را با ضایعات سرتاسری در تمام بدن گوسفندان نشان می‌دهد. این بیماری گوسفند و بز را مبتلا می‌کند و گزارشاتی از وقوع انسانی آن نیز وجود دارد.

جم زاده با توجه به اینکه وجود انواع بیماری در گوسفندان همیشه باعث خسارات زیادی به دامداران می‌شود، گفت: اداره کل دامپزشکی استان ایلام براساس ابلاغ سازمان دامپزشکی کشور و به منظور کنترل و پیشگیری از بروز بیماری آبله و حفظ سرمایه دامی استان همزمان با کل کشور در سال ۱۴۰۲ واکسیناسیون آبله را در سطح استان با هدف پوشش کامل جمعیت دامی مورد انتظار بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نوبت سر انجام داده است.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۱ ما ۳۸ کانون بیماری آبله داشته‌ایم خوشبختانه واکسیناسیون گسترده و مانیتورینگ دقیق سبب کاهش تعداد کانون بیماری به ۶کانون در سال ۱۴۰۲ شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • ۲ هزار قطعه ماهی زینتی از مرز مهران به عراق صادر شد
  • فعالیت اقتصادی ۲۴۰ هزار بیمه شده کارگری در سیستان وبلوچستان
  • هواشناسی سیستان و بلوچستان همزمان ۲ هشدار زرد صادر کرد
  • میانگین بارش سال زراعی سیستان وبلوچستان مثبت شد
  • تامین زمین برای ساخت ۹۰ هزار واحدطرح مسکن ملی درشمال سیستان وبلوچستان
  • میانگین بارش سال زراعی سیستان وبلوچستان اعلام شد
  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • کاهش کانون‌های بیماری آبله در استان ایلام
  • برداشت گل محمدی از باغات سیستان وبلوچستان