Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@22:58:20 GMT

الزامات حضور در مدرسه و محل کار/ کرونا تمام نشده است

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۸۹۴۱۲

الزامات حضور در مدرسه و محل کار/ کرونا تمام نشده است

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: تعداد بستری‌های کرونایی استان سمنان که در پیک پنجم اعداد شگفت آور ۷۰۰ نفر را هم نشان می‌داد به زیر ۱۵۰ نفر رسیده است از سوی دیگر در استان کمتر از ۵۰ بیمار کرونایی با حال وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه هستند که نشان می‌دهد با گذر از پیک پنجم شرایط کمی به سامان رسیده است.

همزمان با آغاز دهه دوم مهرماه ۱۴۰۰ تعداد بستری روزانه بیماران کرونایی هم در شاهرود و میامی به هشت نفر و در سمنان به کمتر از ۱۲ الی ۱۵ نفر رسیده است اما همه به خوبی می‌دانند که این پایان ماجرای کرونا نیست و همچنان می‌بایست دوگانه مهم رعایت پروتکل‌ها و فاصله گذاری اجتماعی و همچنین واکسیناسیون در بین جامعه گسترش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوجی در کار نیست

یک پزشک عفونی در سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه با به کار بردن کلمه پیک برای بیماری کرونا موافق نیستم، گفت: ما زمانی می‌گوئیم پیک اول و پیک دوم که بیماری بیاید بعد از مدتی قربانی بگیرد سپس برود یعنی به اتمام برسد سپس بعد از مدتی با سویه جدیدتر دوباره به اوج برسد در حالی که کرونا نرفته و ۲۰ ماه است که در کشورمان و استان سمنان وجود دارد.

محمدرضا اسماعیلی با بیان اینکه به کار بردن کلمات مانند پیک و رنگ بندی و… باعث می‌شود تا مردم این باور نادرست را داشته باشند که همه چیز عادی شده است، بیان داشت: پیک، رنگ بندی و… فقط شاخص‌های درون سازمانی برای کادر درمانی هستند تا بتوانند شرایط بیماری را مورد مطالعه و ارزیابی قرار دهند و ای کاش از ابتدا پیک‌ها و رنگ بندی شهرستان‌ها و… به مردم اعلام نمی‌شد تا امروز با زرد شدن و آبی شدن شرایط این تصور پدید نیاید که بیماری کنترل شده است.

وی با بیان اینکه اصلاً کرونا جایی نرفته که بخواهد بازگردد و در نتیجه ما پیک چهارم و پنجم و… را نام گذاری کنیم، بیان کرد: کرونا نیم قرن است که در استان سمنان وجود دارد و ۲۰ ماه از ورود سویه قوی‌تر آن از شرق دور می‌گذرد که جان یک هزار و ۵۰۰ نفر را هم در استان سمنان تاکنون گرفته است در نتیجه این بیماری نرفته و همچنان وجود دارد و پیش بینی بنده نیز این است که دست کم تا چهار سال دیگر هنوز با آثار آن دست و پنجه نرم خواهیم کرد.

دوری از عادی انگاری

این پزشک با بیان اینکه واکسیناسیون عمومی و همچنین رعایت بهداشت فردی و محیطی، استفاده از ماسک، دوری از سفرهای غیرضروری، عدم حضور مستمر در مکان‌هایی که هوا در آنها جریان ندارد، رعایت شیوه‌های صحیح غذا خوردن، توجه به توصیه پزشکان و کارشناسان، دوری از درمان‌های عجیب و غریب خانگی و عدم دلهره در مواجهه با بیماری از جمله توصیه‌های ما است، تاکید کرد: مردم نباید کرونا را عادی انگارند.

مردم ترس و نگرانی نداشته باشند اما رعایت کنند

از یک کارشناس بهداشت محیط نیز درباره راهکارهای کاهش کرونا به خصوص در مدرسه و محیط کار می‌پرسیم و او به خبرنگار مهر، می‌گوید: ابتدا باید گفت که مردم و خانواده‌ها نباید بترسند یا نگران باشند اما باید دغدغه و رعایت را داشته باشند که البته این موضوع شعار سازمان جهانی بهداشت نیز از ابتدای شیوع کرونا محسوب می‌شود در نتیجه وقتی دغدغه وجود داشته باشد دو اتفاق رخ می‌دهد، نخست اینکه بی تفاوتی از بین می‌رود پس برای مقابله با کرونا آماده می‌شویم و دوم خود مراقبتی افزایش می‌یابد که این دو دقیقاً همان چیزهایی است که باید در روزگار کنونی داشته باشیم.

حنانه سادات میرزایی با بیان اینکه مدارس، کارگاه‌ها و امثال آنها که در محیطی مثلاً ۱۵ متر مربعی قرار است گروهی گرد هم بیایند می‌بایست دارای چند ویژگی مهم باشند که اولین و شاید مهمترین آنها فاصله گذاری و تردد هوای تازه است، ابراز کرد: شاید بیان شود که در فصل سرد سال نمی‌توان این کار را کرد اما منظور از تردد هوا الزاماً باز کردن پنجره‌ها نیست بلکه کافی است درهای کلاس‌ها و خروجی‌ها و ورودی‌ها به گونه‌ای باز باشند که هوا تردد داشته باشد یا می‌توان از فن‌های دمنده یا حتی ایرکاندیشن و اسپیلت ها نیز استفاده کرد چرا که این ابزار هم هوا را به درون می دمند.

وی با بیان اینکه در کارخانه‌ها نیز این امر باید رعایت شود، ابراز کرد: تمام کارخانه‌ها دارای فن‌های دمنده هستند در نتیجه باید در کنار رعایت فاصله گذاری، مدام هوا را هم در آنها جریان داد از سوی دیگر باید کارخانه‌ها به کاهش تراکم نفرات دقت داشته باشند. همچنین این اتفاق می‌تواند در کلاس‌های درس و ادارات نیز رخ دهد و تراکم جمعیتی در هر متر مربع کاهش یابد.

رعایت مسائل بهداشتی در اماکن عمومی

اتوبوس‌ها تاکسی‌ها و… از جمله آلوده‌ترین مکان‌ها هستند و به دلیل سیار بودن آنها به خصوص در موارد بین شهری، امکان کنترل آنها از لحاظ بهداشت نیز بسیار کمتر است در نتیجه به نظر می‌رسد نخست دستورالعمل‌های ابلاغی راهداری و حمل و نقل در کنار نظارت‌های پایانه‌های حمل و مسافر و در نهایت وجدان کاری مالکان این وسایل نقلیه دو اصل اساسی در رعایت بهداشت وسایل از این دست هستند.

یک کارشناس حوزه بهداشت به خبرنگار مهر، می‌گوید: دانش آموزان برای تردد با سرویس مدرسه و همچنین مردم در استفاده از وسایل نقلیه به این موضوع توجه داشته باشند که داشتن ماسک و ترجیحاً دو ماسک شامل یک ماسک سه لایه پرستاری و یک ماسک پارچه‌ای و همچنین باز بودن دائمی پنجره وسیله نقلیه در ترددهای درون شهری و همچنین رعایت فاصله گذاری و خالی گذاشتن صندلی‌های همجوار مسافران و روشن نگه داشتن تهویه هوا برای اتوبوس‌های بین شهری الزامی است.

محمدرضا صداقت با بیان اینکه مردم رانندگان خاطی در زمینه استفاده از ماسک، تهویه، ظرفیت مسافران مجاز و… را گزارش کنند تا با این افراد خاطی برخورد شود، بیان کرد: خانواده‌ها به فرزندان خود بگویند که در صورت مشاهده چنین مواردی درخواست توقف خودرو را بدهند. از سوی دیگر باید گفت مردم در اماکن عمومی فاصله گذاری، رعایت بهداشت عمومی و فردی و دوری از تجمع و سفرهای غیرضروری را نیز مد نظر قرار دهند تا در کنار واکسیناسیون بتوانیم شاهد کاهش کرونا باشیم.

مردم را به واکسن زدن ترغیب کنید

رضا محمد زمانی مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه قرار است پویشی برای ترغیب مردم به واکسن زدن و همچنین همراهی برای مقابله با کرونا در شهرستان‌های تابعه دانشگاه راه اندازی شود، گفت: افزایش آگاهی جامعه در خصوص فواید واکسیناسیون گسترده، آگاهی بخشی مردم در خصوص نقش و تأثیر واکسن در کاهش مرگ و میر و بستری‌ها و کاهش باورهای نادرست جامعه در مورد واکسیناسیون از جمله اهداف این کمپین است که به نام برای هم بمانیم نامگذاری شده و در آینده نزدیک در سطح حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود برگزار خواهد شد.

چندی پیش نیز رضا چمن رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود از کاهش اقبال مردم به واکسن به صورت تلویحی گلایه داشت و ابراز کرد: زمانی واکسن کم بود و مردم دریافت دز اول و دوم را با تأخیر انجام می‌دادند، در نتیجه شاهد ایجاد تجمع در مراکز واکسیناسیون بودیم اما امروز که سه مرکز تجمیعی راه اندازی و تعداد زیادی واکسن در اختیار ما قرار گرفته متأسفانه قدری مراجعه مردم برای واکسن کاهش یافته است در حالی که رعایت مسائل بهداشتی در کنار واکسیناسیون تنها دو راه باقی مانده برای مقابله با کرونا هستند.

وی با بیان اینکه بستری روزانه بیماران کرونایی در شاهرود و میامی به هشت الی ده نفر کاهش یافته است، گفت: هم اکنون ۶۰ بیمار کرونایی در شاهرود و میامی بستری هستند که یک سوم آنها در مراکز مراقبت ویژه نگهداری می‌شوند در نتیجه درست است که شرایط از بستری ۳۰۰ نفر تا یک ماه قبل، بهبود پیدا کرده اما هرگز نمی‌توان گفت که ویروس کرونا از بین رفته است لذا هنوز از مردم می‌خواهیم همکاری لازم را داشته باشند.

کد خبر 5319646

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی شاهرود محمد رضا اسماعیلی ویروس کرونا پروتکل های بهداشتی واکسن کرونا رضا چمن ویروس کرونا بوشهر خطبه های نماز جمعه آمار کرونا واکسن کرونا کرمانشاه اربعین 1400 گرگان زلزله کهگیلویه و بویراحمد واکسیناسیون کرونا اربعین حسینی شیوع کرونا قزوین داشته باشند استان سمنان خبرنگار مهر فاصله گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۸۹۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پتروشیمی‌ها حق مردم استان بوشهر را بدهند/ لزوم رعایت عدالت

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری در خطبه‌های نماز جمعه بوشهر ضمن گرامیداشت دهم اردیبهشت روز خلیج فارس اظهار کرد: نام خلیج فارس تا همیشه جاویدان است و تغییری نمی‌کند.

وی با تاکید بر لزوم شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های خلیج فارس بیان کرد: دریا داری ظرفیت بسیار زیادی است و باید برای توسعه اقتصاد دریا پایه از همه توان استفاده شود و برنامه جامعی در استان برای این مهم وجود داشته باشد.

امام جمعه بوشهر با گرامیداشت روز کارگر خاطرنشان کرد: کارگران در عرصه تولید و درآمدزایی نقش بسیار مهمی دارند و باید به جایگاه این قشر عظیم بیش از پیش توجه شود.

وی با گرامیداشت روز معلم بیان کرد: خداوند نخستین معلم انسان‌ها است و باید توجه ویژه‌ای به معلمان و همچنین حوزه آموزش و پرورش صورت گرفته و حفظ مقام و جایگاه آنان باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

آیت‌الله صفایی بوشهری با اشاره به شرارت‌ها و جنایات آمریکا تاکید کرد: حمله پلیس آمریکا به دانشجویان حامی فلسطین نمونه‌ای از اقدامات ضد حقوق بشری است و این در حالی صورت رفته که آمریکایی‌ها مدعی دفاع از حقوق بشر هستند.

وی تحقق مسوولیت‌های اجتماعی صنایع مستقر در استان بوشهر را ضروری دانست و بیان کرد: مردم استان بوشهر نسبت به بی‌توجهی به این مسؤولیت‌ها گلایه دارند و خواستار رسیدگی به این موضوع هستند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر خواستار پایان دادن به نابرابری‌ها در قبال بوشهری‌ها توسط پتروشیمی‌ها شد و تاکید کرد: تحقق عدالت پتروشیمی‌های مستقر در این استان یک نیاز ضروری است.

وی خواستار توجه پتروشیمی‌ها به محیط زیست، بهداشت و درمان، فرهنگ، هنر و ورزش در استان بوشهر شد و تاکید کرد: این خدمات در استان بوشهر به خوبی انجام نشده است و یا به صورت حداقلی انجام می‌گیرد.

آیت‌الله صفایی بوشهری با بیان اینکه در حال حاضر ورزش استان بوشهر در شرایط سختی به سر می‌برد تاکید کرد: اگر این صنایع از دیگران حمایت می‌کنند باید از ورزش استان بوشهر نیز چنین حمایتی صورت بگیرد.

وی به وجود هزار و ۷۰۰ کلاس درس تخریبی در استان اشاره کرد و افزود: متولیان صنایع مستقر باید حریم استان و مردم بوشهر را حفظ کرده و محترم بشمارند و امور این استان را به طور جدی پیگیری کنند.

امام جمعه بوشهر با اشاره به حذف شهرستان دیر از دریافت حق آلایندگی بیان کرد: شنیده می‌شود که سهم و حق آلایندگی شهرستان دیر سلب و به شهرستان‌هایی خارج از استان اختصاص داده شده است.

وی با تاکید بر اینکه این اقدامات باید منطقی و قانونی باشد اضافه کرد: از دولت انتظار می‌رود اقدامی قانونی کند تا از تضییع حق مردم استان جلوگیری و حق آنها رعایت شود.

کد خبر 6089057

دیگر خبرها

  • نشستی از جنس مدرسه در لرستان
  • مدارس نیمه‌تمام آذربایجان‌غربی تکمیل می‌شود
  • وجود یکهزار و 700 کلاس درس نیمه تمام در آذربایجان‌غربی
  • تکمیل مدارس نیمه تمام آذربایجان‌غربی با جذب ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار
  • اجرا آموزش فرهنگ ترافیک در ۱۰ مدرسه همدان 
  • لزوم حضور به موقع در بحران‌های طبیعی/وقوع۳۰ آتش‌سوزی در مراتع سقز
  • رسانه‌ها مشکلات را با رعایت اخلاق منعکس کنند
  • پتروشیمی‌ها حق مردم استان بوشهر را بدهند/ لزوم رعایت عدالت
  • تمام مدارس غیردولتی استان کرمان شهریه‌های متفاوتی دارند
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود