Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-27@07:52:55 GMT

طراحی ماسکی سازگار با ورزش و سطح آلودگی

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۹۰۶۷۴

طراحی ماسکی سازگار با ورزش و سطح آلودگی

ایران اکونومیست-محققان نوعی ماسک طراحی کرده‌اند که اندازه منافذ آن هنگام ورزش و برابر با میزان آلودگی هوا تغییر می‌کند.

 محققان موفق به طراحی نوعی ماسک شده‌اند که اندازه منافذ آن در پاسخ به شرایط مختلف مانند ورزش یا سطح آلودگی هوا تنظیم می‌شود، این امر باعث می‌شود که کاربر بتواند به راحتی نفس بکشد و نیازی به بالاترین سطوح فیلتراسیون نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماسک‌های صورت به محافظت در برابر شیوع ویروس که عامل ایجاد کووید-۱۹ است، کمک می‌کند، اما افرادی که مشکلات تنفسی دارند برای از بین بردن آلاینده‌های مضر نیز از آن استفاده می‌کنند.

گاهی اوقات، سطح بالایی از فیلتراسیون مورد نیاز نیست، مانند زمانی که میزان آلودگی هوا کم است، یا هنگامی که شخصی به تنهایی در خارج از منزل ورزش می‌کند که معمولا برای انتشار کووید-۱۹ یک فعالیت کم خطر محسوب می‌شود؛ با این حال ماسک‌هایی که در حال حاضر توسط افراد استفاده می‌شود، توانایی سازگاری با شرایط مختلف را ندارند.

با گذشت زمان، نفس حبس شده و بازدم می‌تواند احساس رطوبت، گرما، بوی بد دهان و ناراحتی ایجاد کند، به ویژه هنگامی که نفس بیشتری در حین تمرین بیرون می‌آید. سونگ هوان کو و همکارانش به این فکر افتادند که ماسکی طراحی کنند که بتواند به طور خودکار ویژگی‌های فیلتراسیون خود را در واکنش به تغییرات شرایط تنظیم کند.

فیلتر هوای پویا با ریز حفره‌ها توسط دانشمندان طراحی شد که می‌تواند با کشش فیلتر گسترش یابد. این باعث می‌شود هوای بیشتری از آن عبور کند. افزایش شدید تنفس پذیری فیلتر از نانوالیاف الکتروریسی انجام شد و تنها با کاهش ۶ درصدی راندمان فیلتراسیون به دست آمد. علاوه بر این تیم برانکارد را در نزدیکی فیلتر قرار داد که به یک دستگاه سبک و قابل حمل حاوی پمپ هوا، حسگر و تراشه میکروکنترلر متصل بود.

این دستگاه بدون کابل، با یک رایانه خارجی با نرم افزار هوش مصنوعی (AI) که به ذرات معلق در هوا واکنش نشان می‌دهد و همچنین تغییرات در الگو‌های تنفسی کاربر در حین ورزش، ارتباط برقرار می‌کند. دو فیلتر در هر طرف ماسک صورت قرار گرفت و روی داوطلبان انسانی آزمایش شد.

هنگامی که یک کاربر در هوای آلوده ورزش می‌کرد، در مقایسه با زمانی که در هوای تمیز ورزش می‌کرد،این ماسک افزایش اندکی در اندازه منافذ ایجاد کرد. به طور قابل توجهی، نرم افزار AI تنفس را قادر می‌سازد تا با ویژگی‌های تنفسی ویژه افراد سازگار شود.

محققان احساس می‌کنند که می‌توان از این ماسک برای ایجاد ماسک صورت شخصی استفاده کرد. برای اینکه سیستم سبک‌تر، کوچکتر و سنگین‌تر شود، بالاخره برانکارد می‌تواند دوباره طراحی شود تا مکانیزمی بدون پمپ داشته باشد.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۹۰۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سومین درخواست دولت برای رفع فیلتر گوگل پلی

به گزارش صدای ایران، عیسی زارع پور در حاشیه جلسه این هفته هیئت دولت درباره آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی با بیان اینکه برای بار سوم این موضوع را در گروه تعیین مصادیق مجرمانه مطرح کردیم، گفت: امیدوارم در جلسه آتی، دوستان همراهی کنند و بررسی کنند تا از گوگل پلی رفع فیلتر شود.


وی همچنین ادامه داد: ۷ میلیون خانوار راحت پوشش فیبرنوری قرار گرفته اند و هدف گذاری ما ۱۴ میلیون خانوار است.
وزیر ارتباطات همچنین گفت: این کارگروه  تعیین مصادیق مجرمانه ۱۲ عضو دارای حق رای  دارد که وزارت ارتباطات یک عضو است و دولت در کل ۶ رای دارد. اکثریت با دولت نیست و باید تصمیم جمعی گرفته شود.


وی ادامه داد: امسال برنامه ریزی برای ساخت و پرتاب ماهواره داریم. ظرف یکی دو ماه آینده رونمایی و پرتاب ماهواره اتفاق خواهد افتاد.

دیگر خبرها

  • ربات انسان‌نمای تسلا تا سال دیگر به بازار می‌آید
  • واگذاری «استقلال» به هلدینگ خلیج فارس با عدل و انصاف سازگار نیست
  • پیش‌بینی ایلان ماسک از بروز جنگ داخلی در غرب
  • سود شرکت ایلان ماسک نصف شد​
  • شترداری رسته مزیت دار دامداری سازگار با اقلیم کشور
  • سود شرکت ایلان ماسک نصف شد
  • سومین درخواست دولت برای رفع فیلتر گوگل پلی
  • ببینید | رفع فیلتر اپلیکیشن پرطرفدار پس از ۲ سال؟؛ وزیر ارتباطات توضیح داد
  • گوگل‌پلی رفع فیلتر می شود؟
  • خبرخوش زارع‌پور برای رفع فیلتر گوگل پلی