Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر شبکه فن بازار ملی ایران گفت: شبکه ملی فن‌بازار بستری برای تعامل میان طرف‌های متقاضی و عرضه‌کننده فناوری است. در نظر داریم برای رشد زیست بوم فناوری کشور به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس پارک فناوری پردیس با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال، شبکه ملی فن بازار را کامل کنیم.

به گزارش ایسنا، محمدصالح خالقی گفت: مطالعات ایجاد شبکه فن بازار ملی ایران همزمان با تاسیس پارک فناوری پردیس پردیس آغاز شد و این شبکه از ابتدای دهه ۸۰ فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس ابلاغیه شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاونت علمی ریاست جمهوری و با توجه به آیین نامه مصوب هیئت امنای پارک فناوری پردیس، شبکه فن بازار ایران متولی ایجاد فن بازارهای تخصصی و منطقه‌ای در کشور شد.

وی افزود: ما در اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور مقوله مهمی داریم که کمتر به آن توجه شده است و آن ایجاد بازار فناوری است. خوشبختانه در کشور ما به توسعه فناوری توجه زیادی شده، اما برای مبادلات فناوری، برنامه‌ریزی خاصی انجام نشده است. کار فن بازار تسهیل این مبادلات فناورانه است.

خالقی ادامه داد: در اکوسیستم نوآوری و فناوری، مبادلات فناوری از چند حالت خارج نیست. یا یک محصول خرید و فروش می‌شود، یا یک سرمایه جابجا می‌شود، یا انتقال دانش فنی انجام می شود. در این مبادلات هر جایی که دو طرف مبادله وجود داشته باشند از قبیل یک فروشنده یا یک خریدار یا یک استارتاپ و سرمایه گذار، فن بازارها با ساز و کارهای خودشان فرایند ارتباط بین این دو طرف را تسهیل می کنند. به طور کلی کار فن بازارها تسهیل مبادلات بین دو طرف تولید کنندگان و تقاضا کنندگان محصولات فناورانه است.

وی گفت: این شبکه برای توسعه بازار فناوری بستری مناسب ایجاد کرده است و با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های راهبردی، تبادل‌های فناورانه در سراسر کشور را به سوی پیشرفت می‌برد.

برنامه ریزی برای توسعه فن بازارها در سراسر کشور

دبیر شبکه فن بازار ملی ایران گفت: اگرچه در طول ۲۰سال فعالیت پارک فناوری پردیس، ایده و جریان‌های فکری شبکه ملی فن بازار وجود داشت، اما از ابتدای دهه ۹۰ و در سال ۹۱، ایجاد دفاتر فن بازارهای منطقه ای در استان‌های کشور آغاز شد. از همان روز برنامه ریزی ها برای ایجاد یک فن بازار منطقه‌ای در هر استان کشور صورت گرفت و تاکنون موفق به ایجاد ۲۸ فن بازار منطقه‌ای در سرتاسر کشور شده‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین شبکه ملی فن بازار ایران در هشت حوزه الف نقشه جامع علمی کشور موظف به ایجاد یک فن بازار تخصصی شد که تاکنون در این زمینه موفق به ایجاد ۴ فن بازار تخصصی در سراسر کشور شده ایم.

گردش مالی هزار میلیارد تومانی فن بازارها در کشور

خالقی گفت: به طور کلی گردش مالی فن بازارها در دو بازه طولانی مدت و کوتاه مدت بررسی شده است. در یک سال گذشته با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته گردش مالی ۵۰۰ میلیارد تومانی در فن بازارها به وقوع پیوسته است و از ابتدای شکل‌گیری فن بازارهای تخصصی و منطقه‌ای نیز بیش از هزار میلیارد تومان گردش مالی در این شبکه انجام شده است.

وی افزود: نکته قابل توجه این است که تسهیل فعالیت فن بازارها، کار بروکرها یا کارگزارهای فناوران است که توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و شبکه ملی فن بازار ایران نقش هدایت کننده این کار را بر عهده دارد. همچنین نظارت و اقدامات راهبران این شبکه توسط شبکه ملی فرهنگ بازار ایران انجام می‌شود.

بیست سالگی پارک فناوری پردیس با تکمیل فن بازارهای منطقه‌ای همراه می‌شود

دبیر شبکه فن بازار ملی ایران گفت: بر اساس رسالتی که پارک فناوری پردیس بر دوش ما گذاشته، موظف به توسعه فن بازارها در همه نقاط کشور هستیم و با ساز و کارهای به وجود آمده و همکاری های مناسب بین بخش دولتی و خصوصی؛ تا پایان سال جاری، شبکه فن بازارهای منطقه ای کشور تکمیل خواهد شد و به هدف توسعه ای خود که ایجاد فن بازارهای منطقه‌ای در سراسر کشور است، خواهیم رسید.

خالقی افزود: همچنین کارگزاران تجارت فناوری که مهمترین عوامل ایجاد این بازارها هستند نیز در سراسر کشور فعال خواهند شد. تا کنون ۵۰ شرکت کارگزاری با ما همکاری می‌کنند و تلاشمان این است که تا انتهای سال این عدد به ۷۰ کارگزار برسد.

شبکه ملی فن بازار با تجربه ۲۰ساله به افق‌های بلند می‌اندیشد

دبیر شبکه فن بازار ملی ایران در خصوص برنامه های کلی بلند مدت و آینده شبکه فن بازار ملی ایران گفت: در نظر داریم تعداد بسیار زیادی از کارگزاران تجارت فناوری که حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ کارگزار است را در سراسر کشور داشته باشیم که به صورت حرفه‌ای کارشان را انجام دهند.

خالقی ادامه داد: بهبود بسترها و ساز و کارهای تبادل فناوری، مثل ایجاد سامانه فن بازار و بهبود آن در دستور کار ما قرار گرفته است. البته ایجاد سامانه انجام شده است و باید در راستای بهبود آن قدم برداریم تا مبادلات تجارت فناوری در سراسر کشور بیش از پیش تسهیل و تسریع شود.

وی افزود: از جمله برنامه های بلندمدت دیگر ما حوزه‌های تحریمی کشور است، ما می‌خواهیم با استفاده از شبکه‌ای که داریم، از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم تا اقلام تحریمی را جایگزین کرده و نیازهای کشور را برطرف کنیم.

دبیر شبکه فن بازار ملی ایران گفت: برنامه دیگر ما تهیه مواد اولیه صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان با شناسایی ظرفیت‌های داخلی توسط دفاترمان در سراسر کشور است. ما می‌خواهیم اگر صنعتی در هر نقطه از کشور ماده اولیه نیاز دارد، ابتدا مطمئن شود که این نیاز در داخل کشور قابلیت رفع دارد یا خیر. اگر قابلیت تولید آن در کشور بود نیازش را از داخل تامین کند، در غیر این صورت به واردات روی بیاورد.

به نقل از روابط عمومی پارک فناوری پردیس، خالقی در آخر به چشم انداز بلندمدت شبکه فن بازار اشاره کرد و گفت: در نظر داریم که موضوع صادرات و تسهیل صادرات توسط فن بازارها را ایجاد کنیم و توسعه دهیم. می‌خواهیم با کشورهای همسایه ارتباط بگیریم و موضوع صادرات محصولات فناورانه به کشورهای دیگر را مورد توجه قرار دهیم. همچنین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در داخل کشور را به سرمایه گذاران کشورها ارائه دهیم و شاهد جذب سرمایه از دیگر کشورها در داخل کشور باشیم تا موجب رشد استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پارک فناوری پردیس فن بازار فن بازارهای منطقه ای پارک فناوری پردیس شبکه ملی فن بازار سراسر کشور فن بازارها بازار ایران برنامه ریزی منطقه ای گردش مالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۹۴۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت 

وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات گفت: کشورهای ایران و امارات نقشی برجسته در مسیر کریدور شمال - جنوب دارند و با تصمیمات راهبردی می‌توانند نقش بی بدیلی را در دستیابی به بازارهای شمال و جنوب برای خود رقم بزنند.

به گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش - وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات - در نشست این کمیسیون که صبح امروز (چهارشنبه) در ابوظبی برگزار شد، با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست بعد از ۱۰ سال گفت: امیدواریم که این نشست سرآغازی بر رشد روابط اقتصادی دو کشور باشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر توسعه روابط با کشورهای همسایه است، گفت: کشور امارات در این سیاست نقش ویژه و برجسته‌ای دارد.

بذرپاش در ادامه با اشاره به حجم مبادلات تجاری بیش از ۲۷ میلیارد دلاری ایران و امارات، توضیح داد: این که امارات در رتبه دوم شرکای تجاری ایران قرار دارد، امارات را به یک شریک راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران تبدیل کرده است. از این رو ایران به‌رغم سنگ‌اندازی‌های بدخواهان، هیچ محدودیتی را برای گسترش روابط دو کشور و توسعه تجارت مشترک قائل نیست.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد: کشورهای ایران و امارات نقشی برجسته در مسیر کریدور شمال - جنوب دارند و با تصمیمات راهبردی می‌توانند نقش بی بدیلی را در دستیابی به بازارهای شمال و جنوب برای خود رقم بزنند.

بذرپاش ادامه داد: دسترسی به بازارهای روسیه و کشورهای آسیای میانه از طریق ایران و بالعکس دسترسی به بازارهای جنوب می‌تواند فرصت بسیار خوبی را برای توسعه روابط ترانزیتی بین دو کشور ایجاد کند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، موضوع بعدی توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های دانش‌بنیان در فناوری‌های نو و به‌ویژه در زمینه هوش مصنوعی است که می‌تواند زمینه ای مهم برای همکاری بین دو کشور باشد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت تسهیل فرایندهای حمل‌ونقل بین دو کشور گفت: زیرساخت‌های فرایند تجارت مانند حمل‌ونقل و تشریفات گمرکی موضوعی است که تجار را درگیر کرده و به‌رغم اقدامات قابل توجهی که صورت گرفته و تجارت بین دو کشور را به ۲۷ میلیارد دلار رسانده، ضرورت اتخاذ تصمیماتی شجاعانه و سازنده در این زمینه احساس می‌شود.

بذرپاش ادامه داد: در حال حاضر حمل کالا بر اساس رویه کنوانسیون تیر از مبدا امارات متحده عربی به مقصد ترکیه از طریق بندر شهید باهنر و گمرک خروجی بازرگان با هدف اجرایی سازی این کنوانسیون از طریق گمرکات دریایی و توسعه ترانزیت دو کشور در جریان است.

وی با اشاره به ضرورت رفع محدودیت‌های ایجاد شده در بازرسی‌ها و ترخیص کالاها، به ویژه کالاهای فاسدشدنی و قرنطینه‌ای و تسهیل تشریفات اداری و بندری و لجستیکی در بنادر، گفت: باید در راستای کاهش این تشریفات غیرضروری که باعث افزایش صادرات بین دو کشور و کاهش هزینه‌های این امر می‌شود، گام برداشت.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه فعالیت‌های هوایی و شرکت‌های هواپیمایی پرواز حدود ۳۲۰ پرواز در هفته، گواه حجم فعالیت‌های اقتصادی و گردشگری بین دو کشور است و امیدواریم در حوزه فعالیت‌های بندری و جاده ای نیز هر چه سریع‌تر به افق‌های تعریف شده دسترسی پیدا کنیم.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات تاکید کرد: موضوع رفع مشکلات بانکی از جمله افتتاح حساب برای اشخاص حقیقی و تجار ایرانی و تسهیل خدمات بانکی نیز که بر سر راه فعالین تجاری و اقتصادی دو کشور قرار دارد، باید یکی از زمینه‌های مورد بحث طرفین باشد.

وی گفت: در نشست‌های کارشناسی و مقدماتی نیز هیئت ایرانی و اماراتی توافقات خوبی بین طرف‌ها و شرکت‌ها و بخش‌های دولتی ایجاد شده است.

بذرپاش همچنین با تاکید بر ضرورت توسعه همکاری‌های بخش انرژی بین دو کشور گفت: پیش‌تر نیز همکاری‌ها در زمینه انرژی مورد تاکید قرار داشت و در این اجلاس نیز به عنوان یکی از اهداف مهم تعیین شده که نیازمند تصمیماتی جدی در این بخش است.

تاکید وزیر اقتصاد امارات بر توسعه روابط با ایران در همه حوزه‌ها 

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، بن الطوق الماری وزیر اقتصاد و رئیس طرف اماراتی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات در این اجلاس ضمن استقبال از سرمایه گذاری در ایران گفت: روابط دو کشور باید در تمامی حوزه‌ها توسعه پیدا کند. تعداد زیادی از شرکت‌های ایرانی در امارات مشغول فعالیت هستند؛ امارات از سرمایه گذاری در ایران استقبال می‌کند.

وزیر اقتصاد امارات جلسه امروز را نشانی از عزم ایران و امارات برای توسعه روابط به همت دولت‌های دو کشور دانست و افزود: در ایام گذشته روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور به خوبی توسعه پیدا کرده بود، اما باید روابط در تمامی حوزه‌ها توسعه پیدا کند.

بن الطوق الماری تصریح کرد: کشور امارات در بین شرکای تجاری خود بعد از چین بالاترین میزان روابط تجاری را با ایران دارد که سال گذشته هم این میزان ۱۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: حجم تجارت و صادرات از امارات به ایران در سال گذشته به ۲۷ میلیارد دلار رسیده است که نشان می‌دهد طرفین علاقه‌مند به توسعه روابط در تمامی حوزه‌ها هستند. تعداد زیادی از شرکت‌های ایرانی در امارات مشغول فعالیت هستند و امارات از سرمایه گذاری در ایران استقبال می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت 
  • ایجاد دانشکده فناوری‌های راهبردی در دانشگاه مازندران
  • فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب
  • ۸۵ درصد از شبکه آبیاری سد حوضیان الیگودرز اجرا شد
  • راه‌اندازی پارک علم و فناوری در عراق با استفاده از ظرفیت‌های پارک فناوری تهران
  • توزیع گوشت قرمز در بازارهای روز کرج + قیمت
  • اشغال‌گران از سیاست مداخله در افغانستان و منطقه دست برنمی‌دارند
  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • پارک علم و فناوری تربیت‌مدرس هاب بین‌المللی تعاملات علمی با کشورهای دیگر