Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، منصور شیشه‌فروش، روز دوشنبه در حاشیه برگزاری نشست خبری مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان در جمع خبرنگاران افزود: فرونشست زمین (زلزله خاموش) که امروز بصورت ویژه در استان و کشور در حال بررسی است، ناشی از برداشت‌ بی‌رویه از سُفره‌های آب زیرزمینی از سال‌های گذشته تاکنون بوده است.

وی ادامه داد: اصفهان تا امروز سه دوره خشکسالی بزرگ را تجربه کرده و اثرات برداشت‌های بی‌رویه آب و اُفت سطح آبخوان‌ها موجب شده است که چاله‌ها و فروچاله‌ها در استان ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار داشت: میزان اُفت سطح آبخوان‌ها در دشت‌های استان، بر اساس مطالعه انجام شده، سالانه بیش از ۳۷ سانتیمتر تا یک متر اعلام شده است.

به گفته وی، ۳۵ دشت تالابی در استان اصفهان وجود دارد که از این تعداد ۲۷ دشت، از نظر اُفت سطح آبخوان‌های زیرزمینی، ممنوعه و بحرانی است.

وی اضافه کرد: مطالعات کاملی در باره این دشت‌ها انجام و تاکنون بیش از ۲۰۰ چاه ایزومتری برای تشخیص میزان اُفت آب‌های زیرزمینی در استان حفر شده است.

شیشه فروش با بیان اینکه جلسات مدیریت بحران استان در این زمینه از سه سال پیش با حضور رییس سازمان زمین شناسی برگزار شده است، خاطرنشان کرد: سازمان زمین شناسی مُکلف شده است تا ارزیابی و پایش وضعیت موجود را در استان انجام دهد.

وی بیان کرد: ۲۷ ایستگاه "جی پی اس" در مناطق متاثر از پدیده فرونشست استان نصب و نرخ آنها تعیین و در این رابطه میزان فرونشست در منطقه دشت مهیار شهرضا بین ۱۵ تا ۱۷ سانتیمتر در سال گزارش شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: میزان فرونشست زمین در مناطقی از حبیب‌آباد، دولت‌آباد و دشت اصفهان بین ۱۲ تا ۱۶ سانتیمتر و در کاشان، بادرود، اردستان و دشت آران و بیدگل ۱۰ تا ۱۴ سانتیمتر گزارش شده است.

وی ادامه داد: سازمان زمین شناسی اعلام کرده که در مرحله نخست باید وضعیت موجود را پایش کنیم و در مرحله دوم اقداماتی را برای پیشگیری از فرونشست انجام دهیم.

شیشه فروش افزود: راه علاج فرونشست در اصفهان، تقویت آبخوان‌های از دست رفته است و همچنان مطالبه ضروری ما از وزارت نیرو تامین جبران کسری آبخوان‌ها با احیای زاینده رود، تامین حق آبه‌های زیست محیطی و حق آبه‌ تالاب بین المللی گاوخونی است.

وی با هشدار در باره تاثیر فرونشست بر روی ساختمان ها و ابنیه فرهنگی و تاریخی اصفهان اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی مُکلف است تا مطالعات لازم را با همکاری دانشگاه اصفهان و سازمان زمین شناسی در باره تاثیر فرونشست روی این سازه‌ها و اجرای طرح‌های علاج بخشی روی پل‌ها و سازه‌ها دنبال کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: شهرداری هم مکلف است قراردادی را با دانشگاه اصفهان برای مطالعه در باره فرونشست زمین امضا و ضرورت تاب آوری سازه‌ها در برابر این پدیده را بررسی کند.

وی تاکید کرد: اجرای طرح‌های تعادل بخشی، الگوی کشت و تقویت سُفره‌های اّب زیرزمینی جزو برنامه‌هایست که باید برای پیشگیری از زلزله خاموش در اصفهان صورت گیرد.

اصفهان جزو استان‌های پُرخطر در برابر زلزله نیست

مدیرکل مدیریت بحران استانداری با اشاره به زمین لرزه ۵.۷ ریشتری ساعت ۶ و ۹ دقیقه صبح روز دوشنبه در مرز استان های چهارمحال و بختیاری و خوزستان گفت: اصفهان جزو استان‌های با خطر زیاد در برابر زلزله نیست اما تاکنون زلزله‌های متعددی را در این خطه تجربه کرده ایم.

وی ادامه داد: مطالعات و بررسی‌های لازم با همکاری دانشگاه اصفهان در باره پهنه لرزه‌خیز در استان با شعاع یکصد کیلومتر انجام و گُسل‌های فعال لرزه خیز در مناطق کاشان، شهرضا و نایین شناسایی شده است.

شیشه فروش اظهار داشت: شهرداری در این باره قراردادی را با دانشگاه اصفهان مبنی بر تهیه پهنه‌بندی خطر لرزه‌ای در شهر به امضا رسانده است که این مطالعات باید بسرعت انجام و نقاط پُرخطر مشخص و تاب‌آوری ساختمان‌ها در برابر زلزله رعایت شود.

وی تاکید کرد: باید سازه‌های با مقاومت لازم را در برابر زلزله در استان احداث کنیم.

شیشه فروش اضافه کرد: ۶۵ هزار واحد مسکونی در روستاهای استان از سال‌های گذشته تاکنون مقاوم سازی شده و دولت تسهیلات لازم را به ساکنان این مناطق ارائه داده است.

وی بیان کرد: خانه‌های فرسوده در روستاها شناسایی شده و تسهیلات لازم برای بازسازی و مقاوم سازی آنها ارائه شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان یادآور شد: ایستگاه لرزه نگاری در اصفهان وجود دارد که جانشین تهران است.

به گفته وی، بطور معمول زلزله‌ها توسط موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام می‌شود و مرکز لرزه‌نگاری اصفهان با ۱۲ ایستگاه، پشتیبان تهران است و لرزه‌ها و پس لرزه‌ها را در طول سال اعلام می‌کند.

شیشه فروش با بیان نصب ۵۷ ایستگاه شتاب‌نگار در استان اصفهان تصریح کرد: این ایستگاه‌ها زمینی است و هفت مورد از آنها بصورت دیجیتالی درآمده که وظیفه ثبت لرزه‌ها را بر عهده دارند و سامانه هشدار سریع لرزه در استان نیز تقویت شده است.

وی ادامه داد: مراکز امدادی استان بلافاصله پس از وقوع زمین لرزه از طریق سامانه‌های اطلاع رسانی و پاسخ سریع، از وقوع حوادث مطلع می‌شوند.  

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: مرکز هشدار سریع استان پس از حدوث زلزله امروز در مرز خوزستان و چهارمحال و بختیاری، بلافاصله تشکیل جلسه داد و ضمن اعلام آمادگی برای کمک به این استان‌ها، پهنه استان اصفهان را هم مورد بررسی قرار داد.

به گزارش ایرنا، وقوع زمین لرزه ۵.۷ ریشتری ساعت ۶ و ۹ دقیقه صبح امروز دوشنبه مرز استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان در حوالی شهر چلگرد را لزراند.

به گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، این زمین لرزه در ۳۳ کیلومتری شهر چلگرد استان چهارمحال و بختیاری در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده است.

نزدیکترین مراکز استان ها به محل وقوع این زلزله شهرکرد با ۱۰۲ کیلومتر و اهواز با ۱۵۸ کیلومتر گزارش شده است.

نشست مطبوعاتی مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با موضوع ترویج فرهنگ ایمن و بهینه مصرف گاز و تمهیدات این شرکت برای گازرسانی مستمر در فصل سرد سال، امروز در سالن آمفی تئاتر این شرکت برگزار شد.

در زمان حاضر از یک هزار و ۲۳۸ روستای استان اصفهان که مشمول گازرسانی هستند به یک هزار و ۶۰ روستا گاز رسانی شده و بقیه روستاها به‌علت فاصله زیاد از خطوط و غیراقتصادی بودن هزینه‌ها تاکنون گازدار نشده‌اند.

شبکه‌های گازرسانی در همه جای اصفهان گسترده شده است و بطور تقریبی تمام روستاهای دارای ۲۰ خانوار واجد شرایط استان از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

برچسب‌ها فرونشست مدیریت بحران اصفهان زلزله پروندهٔ خبری سایه رعب آور فرونشست بر دشت‌های اصفهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرونشست مدیریت بحران اصفهان فرونشست مدیریت بحران اصفهان زلزله مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان چهارمحال و بختیاری سازمان زمین شناسی دانشگاه اصفهان فرونشست زمین استان اصفهان شیشه فروش آبخوان ها زمین لرزه استان ها سازه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۹۴۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»

در جلسه‌ای که با حضور اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر این شورا درباره گیرایی داستان «رستگاری» و استفاده از تکنیک‌های جدید جلوه‌های ویژه برای سریال‌های مناسبتی در ماه رمضان توضیحاتی ارائه داد و گفت: این سریال توانسته مردم را با سلایق مختلف پای تلویزیون بنشاند.

آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با تمجید از محتوای سریال «رستگاری» عنوان کرد: صداوسیما ویترین متفاوتی را برای ماه رمضان تدارک دیده بود.

در این جلسه با هدایایی از  کارگردان، بازیگران و عوامل سریال «رستگاری» تقدیر شد.

«رستگاری» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مسعود ده‌نمکی ماه مبارک رمضان از شبکه دو سیما پخش شد.

در این اثر هنرمندانی همچون محمود پاک نیت، رضا استادی، پویا امینی، مهدی سلوکی، کاوه سماک باشی، حمید رضا هدایتی، رامین راستاد، نیما شاهرخ شاهی، رضا توکلی، حسن اسدی، محمدرضا رهبری، مالک سراج، افشین سنگ چاپ، رامبد شکر آبی، اکبر رحمتی، محمود مقامی، مختار سائقی، نفیسه روشن، سولماز حصاری، پوراندخت مهیمن، شیوا خسرومهر، پرنیا کربلایی، ساقی زینتی، المیرا ربیعی، عاطفه رحمان‌پور، حسنی قبادی، فریبا ترکاشوند، پریا انوری، ژاله درستکار، مونا افخمی، مهرسا فلاحیان، فرخنده فرمانی زاده و افسر ناصری ایفای نقش کرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • فرونشست زمین در خیابان علامه مجلسی / لوله ۳۰۰ میلی‌متری آب شکست
  • فرونشست زمین در خیابان علامه مجلسی اصفهان
  • (ویدئو) وضعیت عجیب این خودرو در لحظه وقوع زلزله
  • وضعیت عجیب این خودرو در لحظه وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن | ویدئو
  • زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن را لرزاند
  • زلزله شدید ۶.۹ ریشتری این کشور را لرزاند
  • وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری در ژاپن
  • ثبت ۵ زمین‌لرزه در خوی طی هفته گذشته
  • زلزله ۳.۱ ریشتری حوالی ازگله در استان کرمانشاه را لرزاند
  • تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»