Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر اساس گزارش‌های تهیه شده از سوی دفتر نظارت و کنترل بر عملکرد بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران، متوسط نرخ خرید برق از نیروگاه‌ها در شش ماهه نخست سال، با ۲.۷ درصد افزایش به ۹۲۱ ریال بر کیلووات ساعت رسید.

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی شرکت مدیریت شبکه برق ایران، این نرخ در مدت مشابه سال قبل برابر ۸۵۹ ریال بوده که حکایت از افزایش ۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۷ درصدی دارد.

یکی از مهمترین دلایل این افزایش، تغییر سقف قیمت پیشنهاد انرژی در بازار عمده فروشی  از ۶۰۰ به ۶۴۲ ریال است که از تاریخ ۱۱خرداد سال ۱۴۰۰ اجرایی شده است.

از سوی دیگر افزایش بی سابقه نیاز مصرف و کمبود تولید نیروگاه ها در ۶ ماهه نخست امسال (به خصوص کاهش تولید نیروگاه‌های برقابی) موجب بروز شرایط بحرانی در بهره برداری از شبکه شد که به تبع آن، افزایش قیمت های پیشنهادی نیروگاه ها را نیز در بر داشته است.

بدیهی ست تغییرات خرید برق در تکنولوژی های متفاوت یکسان نبوده است به طوری که میزان افزایش نرخ خرید برق از نیروگاه های سیکل ترکیبی به طور متوسط برابر ۶.۱۱ درصد، نیروگاه های بخار برابر ۹.۱۳ درصد و نیروگاه های گازی ۱.۴ درصد بوده و متوسط نرخ خرید برق از  نیروگاه های برقابی یک دهم درصد کاهش داشته است.

 پیشتر  معاون اول رئیس‌جمهور آیین‌نامه اجرایی تعیین قیمت خرید برق براساس سازوکار بازاربورس را ابلاغ کرده است. این آیین‌نامه که ماده ۴۴ برنامه ششم محسوب می‌شود به نیروگاه‌های برق با ظرفیت تولید بیش از ۲ مگاوات این امکان را می‌دهد تا با عرضه در بورس کالا و بدون دخالت دولت نسبت به فروش برق خود اقدام کنند.  

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: افزایش نرخ نرخ خرید خرید برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۹۴۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیروگاهها، فروش برق خود را به هفته پایانی هر ماه موکول نکنند

توانیر، مصطفی رجبی مشهدی با توجه به روند رو به رشد معاملات برق در بورس انرژی ایران در دو هفته اخیر از همه نیروگاههای خصوصی و دولتی درخواست کرد تا به منظور توسعه معاملات بورس و کاهش نقش وزارت نیرو در تجارت برق حداکثر مشارکت در این بازار را داشته باشند.

وی با تاکید بر تداوم تزریق نقدینگی هفتگی به حساب شرکت‌های توزیع برای خرید از بورس گفت: نیروگاههای کشور علاوه بر تأمین هزینه‌های بهره برداری و تعمیرات خود از بورس انرژی می‌توانند بخش عمده‌ای از برق خود را در بورس عرضه کرده و مبالغ مربوط به آن را دریافت کنند.

سخنگوی صنعت برق افزود: در حال حاضر هر نیروگاه می‌تواند تا سقف ٧٥ درصد از ظرفیت عملی تولید خود را در بورس انرژی به فروش برساند که در صورت استقبال از این معاملات، سقف معاملات نیروگاه‌ها تا ٩٠ درصد افزایش خواهد یافت.

رجبی مشهدی در پایان با توجه به تداوم تزریق نقدینگی به حساب شرکت‌های توزیع، از این شرکت‌ها و شرکت‌های مالک نیروگاه درخواست کرد برنامه ریزی معاملات خود در بورس انرژی را در طول ماه انجام داده و این امر را به هفته پایانی هر ماه موکول نکنند.

کد خبر 6096950 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • طلا باز هم اوج گرفت/ قیمت جدید طلا ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
  • تولید برق نیروگاه بیستون از مرز ۲۱۴ میلیون کیلووات ساعت گذشت  
  • ۴۰ درصد مزارع گندم سیستان و بلوچستان برداشت شد
  • پست برق ۱۶۰ مگاولتی قم آماده بهره‌برداری است
  • نیروگاهها، فروش برق خود را به هفته پایانی هر ماه موکول نکنند
  • ۴۷۷ هزار خانوار کردستانی در قالب طرح کالابرگ خرید کردند
  • دولت سیزدهم کم خرج ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • دولت ایران کم‌ خرج‌ ترین دولتِ در حال‌ توسعه معرفی شد + جدول
  • ترک تحصیل ۱۵ درصد دانش‌آموزان خراسان شمالی در دوره متوسط دوم