Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان شمالی روز گذشته با حضور رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خراسان شمالی بازدیدی از مناطق زلزله زده خراسان شمالی در شهرستان مانه و سملقان گرمه و جاجرم انجام و تصمیماتی برای تسریع در روند ساماندهی زلزله‌زدگان استان اتخاذ شد.

پیش از ظهر بود که هواپیمای رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با همراهی استاندار و معاون عمرانی او بر زمین نشست و مورد استقبال مسئولان استانی قرار گرفت اکبر نیکزاد در پاویون فرودگاه بین المللی بجنورد هدف از این سفر را در بازدید از مناطق زلزله زده و اتخاذ تصمیمات لازم برای تسریع در روند احداث واحدهای مسکونی اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکبر نیکزاد اظهار کرد: از مردم درخواست داریم تا همراه با مسئولان پای کار باشند تا واحدهای مسکونی زلزله زده روستایی استان تا دو ماه دیگر به پایان برسد و در فصل سرما مشکلی نداشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه واحدهای تکمیل نشده باید به سرعت تکمیل شوند، افزود: پس از بازدید، تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد تا اقدامات لازم به سرعت انجام شود تا مردم در فصل سرما مشکلات خاصی نداشته باشند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیان کرد: حجم تسهیلات پرداختی به مردم پایین بود و قرار است مبالغ باقی مانده از تسهیلات بلاعوض به مردم پرداخت شود.

نیکزاد با اشاره به جلسه‌ای با نمایندگان استان در بنیاد مسکن طی شب گذشته در تهران، اظهار کرد: در این جلسه در خصوص عمران روستایی و روستاهایی که بافت با ارزش دارند صحبت کردیم و قرار شد بازدیدی از آن‌ها به عمل بیاید تا برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.

وی ادامه داد: افق ۱۰ ساله طرح هادی در تعدادی از روستاها به اتمام رسیده و برنامه‌ریزی می‌شود تا اقدامات لازم برای اخذ پروانه و ساخت مسکن‌های نوساز انجام شود.

بازدید از مناطق زلزله زده

نخستین مقصد سفر رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، روستای هاور از توابع شهرستان مانه و سملقان بود.

از شرایط این روستا باید به صعب العبور بودن مسیر آن اشاره کرد که کار را برای ارسال مصالح و حضور ماشین آلات سنگین بسیار دشوار کرده بود.

حدود یک ماه گذشته بود که استاندار نیز از این روستا بازدید کرد که نتیجه آن حل شدن مشکلات ویژه بعضی اهالی و سرعت گرفتن کارها بود.

رئیس بنیاد مسکن کشور نیز اعلام کرد که به علت صعب العبور بودن راه دسترسی این روستا، عملیات آوار برداری با حضور نیروهای بخش‌های مختلف به صورت دستی انجام شده است.

اکبر نیکزاد پس از بازدید از این روستا اعلام کرد: با همکاری همه مسئولان، منازل زلزله‌زده خراسان شمالی تا پایان پاییز بازسازی می‌شود.

وی افزود: ۴۰ واحد مسکونی در این روستا در حال بازسازی است.

نیکزاد، مشکل اصلی مردم را ناکافی بودن تسهیلات پرداختی اعلام کرد و گفت: برای پرداخت تسهیلات باقی مانده و اعتبار بلاعوض، از طریق تلفن ثابت مسجد روستا با همکارانم در خزانه تماس گرفتم و طی چند روز آینده انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تسهیلات تکمیلی نیز به مردم پرداخت می‌شود، افزود: تمامی مجموعه‌های فرمانداری، بخشداری، بنیاد، کمیته امداد و... با فرماندهی استاندار به خوبی و با عزم مناسب درحال کار هستند و قبل از فصل سرما بازسازی‌ها انجام می‌شود.

نیکزاد گفت: ما برای پرداخت تسهیلات و منابع بلاعوض، تهیه نقشه، پروانه و ... کمک می‌کنیم اما اصل تعیین کننده، مردم هستند که در این روستا پای کار هستند.

اسکان زلزله زدگان خراسان شمالی در سازه‌های سبک پیش از شروع زمستان

استاندار خراسان شمالی نیز اظهار کرد: پیگیر اختصاص سازه‌های سبک و کانکس برای اسکان زلزله زدگان استان پیش از فصل زمستان هستیم.

محمدعلی شجاعی گفت: ناهمواری‌های مسیر این روستا جزو نگرانی و دغدغه‌های ما است که دستور به‌سازی آن را داده‌ام.

وی افزود: به همین علت اعتباراتی را به راهداری استان اختصاص داده‌ایم تا به گونه‌ای فعالیت کند که هیچ روستایی در استان وجود نداشته باشد که در فصل زمستان، مسیر آن غیر قابل تردد باشد.

استاندار خراسان شمالی افزود: عزم ما این است تا ۱۴۱ واحد تخریب شده استان را پیش از فصل زمستان به پایان برسانیم و سپس به سایر واحدها خسارتی بپردازیم.

شجاعی ادامه داد: در روستای هاور نیز احداث ۴۰ واحد مسکونی درحال انجام است که نسبت به بازدیدی که مدتی قبل از این منطقه داشتم پیشرفت خوبی اتفاق افتاده است.

وی با تاکید براینکه به پیشرفت اتفاق افتاده قانع نیستم، چرا که این پیشرفت برای مردم کافی نیست، تصریح کرد: بخشی از مشکلات موجود، بالا بودن سن افراد بود که سبب بعضی مشکلات شد اما این موضوع را بررسی کردیم و کمیته امداد استان نیز به خوبی برای پوشش دادن افراد روستای هاور اقدام کرد.

استاندار خراسان شمالی همچنین با تقدیر از رئیس بنیاد مسکن به خاطر قبول دعوت به استان، گفت: دغدغه مردم، دغدغه ماست و تلاش می‌کنیم تا رسیدن فصل زمستان، هیچ یک از روستاییان بدون اسکان نباشند.

روستاهای شورک و امارت نیز مقصد بعدی سفر یک روزه رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بود که برای بازدید از روند انجام کار و شرایط خانواده‌های زلزله زده انجام گرفت.

تا مجبور نشویم به سمت خرید کانکس نمی‌رویم

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این بازدها گفت: تا زمانی که مجبور نشویم به سمت خرید کانکس برای مردم نمی‌رویم.

نیکزاد اظهار کرد: خرید کانکس توسط بنیاد مسکن از محل اعتبار بلاعوض برای مردم انجام می‌شود.

وی افزود: سیاست و نظر ما این است که در دو ماه باقی مانده تا فصل زمستان، انرژی خود را برای اعطای تسهیلات بلاعوض و تکمیلی برای مردم بگذاریم تا واحدهای مسکونی مردم تکمیل و قابل سکونت شود.

وی با اشاره به اینکه در سطح کشور، مردم مسئولیت بازسازی واحدهای خودشان را دارند، ادامه داد: براساس صحبت‌هایی که با مردم زلزله زده کرده‌ایم، آن‌ها اعلام کردند که رضایتی از تحویل کانکس در ازای پرداخت تسهیلات بلاعوض ندارند.

وی تاکید کرد: نظر مردم بر این بود که تسهیلات بلاعوض به آن‌ها پرداخت شود تا واحدهای زلزله زده خود را تکمیل کنند.

نیکزاد خاطر نشان کرد: بنده نیز تاکید می‌کنم تا زمانی که مجبور نشویم به سمت خرید کانکس نمی‌رویم مگر اینکه ببینیم تعداد محدودی از خانه‌های مردم باقی مانده و چاره‌ای جز خرید کانکس از محل تسهیلات بلاعوض آن‌ها برای اسکانشان نداریم.

وی گفت: در حال حاضر مردم، استاندار و در رأس آنها رئیس جمهور نگران اسکان مردم زلزله زده تا فرا رسیدن زمستان هستند و این موضوع را رئیس جمهور در سفر به سی سخت اعلام کرد که هر مقدار اعتبار و تسهیلات بلاعوض و تکمیلی نیاز باشد تأمین شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، همکاری بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات را مناسب ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر مشکلی با بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات نداریم.

نیکزاد در پاسخ به پرسشی درباره تسهیلات تکمیلی به مردم، گفت: بر اساس قوانین موجود، امکان اختصاص تسهیلات تکمیلی به مردم اهالی مناطق زلزله زده را داریم که نیازی به تصویب قوانین جدید ندارد.

وی تصریح کرد: به دستور رئیس جمهور، باقی مانده تسهیلات بلاعوض به مردم به صورت کامل پرداخت می‌شود و سازمان برنامه و بودجه وام‌های تکمیلی و تسهیلات بلاعوض را طی چند روز آینده پرداخت می‌کند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: اما برای ساخت و ساز در سنوات آینده درخواست داده‌ایم که مبلغ تسهیلات مسکن روستایی افزایش یابد.

وی به اقدامات انجام شده در خراسان شمالی نیز اشاره کرد و گفت: اقدامات انجام شده در رسیدگی به اهالی مناطق زلزله زده استان بسیار خوب بوده و جای قدردانی دارد.

نیکزاد تأکید کرد: در مناطقی از خراسان شمالی و روستاهایی که پستی و بلندی زیادی داشت، آواربرداری در روستاها حتی به صورت دستی انجام شد تا تلاش‌ها برای احداث واحدهای تخریبی و اسکان مردم سریعتر انجام شود.

این بازدیدها تا غروب روز گذشته به طول انجامید و پس از آن جلسه ستاد بازسازی مناطق زلزله زده خراسان شمالی با حضور نیکزاد، استاندار، وحیدی نماینده مردم پنج شهرستان استان در مجلس، فرمانداران سه شهرستان مانه و سملقان، گرمه و جاجرم در محل فرمانداری گرمه و سایر مسئولان استانی و شهرستانی تشکیل شد.

تشکیل پرونده تسهیلات بانکی برای ۸۴۷ نفر

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی در این جلسه اعلام کرد: چیزی بیش از ۷۹۵ فقره تسهیلاتی که به استان ابلاغ شده، معادل ۸۴۷ فقره پرونده برای پرداخت تسهیلات توسط بنیاد مسکن تشکیل شده که ۶۰۸ نفر نیز به بانک معرفی شده‌اند.

علی محمدی گفت: در خصوص ۱۴۳ واحد مسکونی روستایی اولویت دار نیز برای ۱۳۶ منزل مسکونی قرارداد منعقد شده و پی تمام آن‌ها انجام و ۵۱ واحد مسکونی به مرحله دیوار چینی رسیده است.

وی در این جلسه، عدم توجه برخی برخی بانک‌ها به ضمانت‌های زنجیره‌ای را بخشی از مشکلات موجود اعلام کرد.

محمدی همچنین اظهار کرد: تا کنون یک هزار و ۲۳۲ تن سیمان معادل ۲۴ هزار و ۶۴۰ پاکت سیمان به صورت رایگان تحویل مردم شده است.

در این جلسه فرمانداران سه شهرستان مانه و سملقان، گرمه، جاجرم، مدیرکل کمیته امداد، رئیس سازمان آفا و نماینده بهزیستی استان نیز به بیان مشکلات و تشریح اقدامات خود پرداختند.

ائمه جمعه شهرستان گرمه و شهر درق نیز بر ضرورت تسریع در سرعت احداث منازل و تکمیل سرپناه مردم با افزایش حمایت‌های دولت تاکید کردند.

استاندار خراسان شمالی نیز بخشی از سخنان خود را به حوزه بانک‌ها اختصاص داد و مشکلات موجود را رفع کرد.

شجاعی همچنین دستور داد تا بانک‌های عامل استان روزهای شنبه و یکشنبه در روستاهای زلزله زده هر شهرستان مستقر شده و پیگیر افرادی باشند که هنوز به بانک‌ها مراجعه نکرده‌اند.

محمد وحیدی نماینده مردم پنج شهرستان استان نیز به دغدغه‌های مردم این مناطق و ضرورت شتاب دادن به روند ساخت منازل مسکونی اشاره و تاکید کرد.

وحیدی همچنین گفت که بنیاد مسکن باید هرچه سریعتر تسهیلات باقی مانده بانکی و بلاعوض را به مردم پرداخت نماید.

۴۰ روز دیگر به خراسان شمالی می‌آیم

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پایان این جلسه تاکید کرد: تا یک ماه یا ۴۰ روز دیگر نیز مجدداً به خراسان شمالی سفر می‌کنم تا پیگیر اقدامات این استان باشیم.
نیکزاد به عملکرد استان در خصوص رسیدگی به وضعیت زلزله زدگان نیز اشاره کرد و افزود: عملکرد خراسان شمالی در رسیدگی به وضعیت منازل زلزله‌زده بسیار خوب بود و  اتفاقات خاصی در این استان رخ داد که می‌تواند نمونه‌ای برای کشور باشد.

خراسان شمالی الگویی برای سایر استان‌ها
وی اظهار کرد: دستور  استاندار خراسان شمالی به بانک‌های عامل برای استقرار در محل زمین لرزه از اقداماتی بود که تردد مردم به مراکز شهرستان‌ها و مرکز استان را حذف کرد و این موضوع می‌تواند الگویی برای سایر استان‌ها باشد.
نیکزاد گفت: اما مهمترین قسمت این زحمات این است که پیش از فرا رسیدن فصل سرما تمام این اتفاقات به ثمر برسد و مردم بیش از ۱۴۰ واحد مسکونی تخریب شده در استان سرپناهی در زمستان داشته باشند.
وی همچنین از دیدار با نمایندگان مردم استان در مجلس طی شب گذشته در تهران خبرداد و گفت: امروز نیز محمد وحیدی نماینده مردم پنج شهرستان استان به نمایندگی از سایرین ما را همراهی کرد که چهارمین حضور ایشان از زمان و وقوع زمین لرزه در مناطق حادثه دیده است که سبب دلگرمی مردم می‌شود.

وی همچنین اعلام کرد: سال ۱۴۱۰ جشن پایان واحدهای مسکونی روستایی را در کشور ایران می‌گیریم.

نیکزاد اظهار کرد: افق ۱۰ ساله‌ای برای ساخت منازل مقاوم روستایی در برابر زمین لرزه ترسیم کرده‌ایم.

وی افزود: با احداث این منازل مسکونی مقاوم، دیگر نگران زمین لرزه‌های شش و هفت ریشتری نخواهیم بود و مردم نیز آسیب نمی‌بینند.

وی با اشاره به جلسه استانی بازسازی مناطق زلزله زده خراسان شمالی، بیان کرد: مشکل مردم زلزله‌زده استان در موضوع نقدینگی و باقی‌مانده مبالغ بلاعوض به آنها بود که رئیس جمهور دستور داد تا باقیمانده مبالغ به ویژه در استان‌های محروم از قبیل خراسان شمالی سریعاً پرداخت شود.

نیکزاد ادامه داد: این مبالغ تا روز شنبه برای در اختیار مردم قرار گرفتن، آزاد می‌شود تا مردم بتوانند منازل خود را تکمیل کنند.

وی گفت: جلسات دیگری برای تصمیم گیری در خصوص جزئیات کمک‌های ما برگزار می‌شود تا مردم بتوانند از آن‌ها بهره مند شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: خراسان شمالی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اکبر نیکزاد زمین لرزه محمدعلی شجاعی استانی اقتصادی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی زلزله زده خراسان شمالی استاندار خراسان شمالی شهرستان مانه و سملقان برای پرداخت تسهیلات مناطق زلزله زده خراسان شمالی تسهیلات بلاعوض واحدهای مسکونی واحد مسکونی زلزله زدگان باقی مانده فصل زمستان خرید کانکس رئیس جمهور برای مردم انجام شود زمین لرزه انجام شد فصل سرما بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۹۷۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به ۲۵۶ نفر گرفتار در سیل


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، محمدعلی کاووسی گفت: با توجه به شدت بارندگی‌های روز گذشته، شهرستان‌های طبس، بیرجند، بشرویه، خوسف، سربیشه، نهبندان و قائن متحمل خساراتی ناشی از سیل شدند.


وی افزود: جمعیت هلال‌احمر استان که در حالت آماده‌باش بود از همان ساعات اولیه به یاری سیل‌زدگان شتافت.


مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: امدادگران هلال احمر در سراسر استان در ۲۴ ساعت گذشته، به ۵۸ خانوار و ۲۵۶ نفر متاثر از سیل امدادرسانی کردند.
کاووسی افزود: روز گذشته تعداد ۳۲ نفر در اماکن غیر از جمعیت اسکان داده شدند.


وی همچنین از انتقال ۷۵ نفر به اماکن امن خبر داد و گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۲۵ خودرو و ۱۶ نفر گرفتار در سیل رهاسازی شدند.


مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی افزود: پتو، موکت، نایلون، کنسرو و چادر از جمله اقلام توزیع شده میان سیل‌زدگان بوده است.
کاووسی گفت: روز گذشته ۴۸ تیم عملیاتی، ۸۸ نیروی عملیاتی و ۲۵ خودرو به سیل‌زدگان امدادرسانی کردند.


وی از تخلیه آب ۵۷ منزل مسکونی در سیلاب روز گذشته خبر داد و افزود: دیروز ۱۸ دستگاه موتور پمپ، پنج دستگاه لجن کش و هشت دستگاه کف‌کش نیز در عملیات امدادرسانی به سیل زدگان به کار گرفته شد.

دیگر خبرها

  • امدادرسانی هلال‌ احمر خراسان‌جنوبی به ۲۵۶ نفر گرفتار در سیل
  • امدادرسانی هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به ۲۵۶ نفر گرفتار در سیل
  • انجام ارزیابی اولیه از خسارت زلزله امروز در خراسان شمالی
  • زلزله ۴.۲ ریشتری در خراسان شمالی هیچگونه خسارتی در پی نداشت
  • زلزله در خراسان شمالی ؛ شدت و مرکز زمین لرزه
  • زلزله ۴.۲ ریشتری تیتکانلو در خراسان شمالی را لرزاند
  • زلزله‌ای به بزرگی ۴.۲ ریشتر تیتکانلو خراسان شمالی را لرزاند
  • زلزله شدید خراسان شمالی را لرزاند
  • وقوع زلزله در این استان
  • زلزله ای با بزرگی ۴.۲ ریشتر خراسان شمالی را لرزاند