Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر پیشین ایران در قطر گفت: آنچه که واقعیت دارد کشورهای همسایه بعد از ترک آمریکایی‌ها از افغانستان، به ویژه با تشکیل دولت سیزدهم و شعارها و رفتارهایی که آقای رئیسی در حین برگزاری انتخابات بعد از آن و به ویژه در اجلاس شانگهای داشتند، به قدرت ژئوپلیتیک و سیاسی جمهوری اسلامی ایران بیشتر پی بردند.

عبدالله سهرابی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به سیاست خارجی دولت سیزدهم، اظهار داشت: با تشکیل دولت سیزدهم با توجه به شعار اصلی دستگاه سیاست خارجی که سیاست خارجی متوازن، پویا و فعال است، طبیعی است که رویکرد جدیدی نسبت به مسائل دیپلماتیک اتخاذ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با با بیان اینکه یکی از مسائل جدی توجه همه جانبه ضمن رعایت همه مسائل و امنیت ملی، ارتباط با همسایگان است، گفت: اصلی‌ترین موضوع رویکرد اقتصادی است که کشور‌های همسایه فرصت بسیار بالایی برای جمهوری اسلامی به جهات ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک فرصتی را فراهم کرده که به دلیل اینکه که بسیاری از ظرفیت‌ها خاموش بوده، نتوانستیم به آن چیزی که در تراز انقلاب اسلامی است، دست پیدا کنیم.

سفیر پیشین ایران در قطر اضافه کرد: طبیعتاً هریک از کشور‌های همسایه پیرامونی ما هر کدام از یک شرایط خاص و موقعیت ویژه‌ای برخوردار هستند که یکی از این کشور‌ها که هرچند به لحاظ ظاهر کوچک است، اما دیپلماسی فعال با جی دی پی (GDP = تولید ناخالص داخلی) بالا، سرمایه‌ها ارتباطاتی که با سایر کشور‌ها دارد، قطر است.

وی افزود: با آمدن یک نیروی تازه نفس و یک دیپلمات کارکشته و با انگیزه‌ای مثل آقای باقری که به عنوان معاون سیاسی انتخاب شدند و سفرشان را از قطر شروع کردند، امیدواریم که در ادامه همکاری‌های دو جانبه‌ و سفر هفته پیش وزیر خارجه قطر به تهران و مطالب و مجموع توافقاتی که بر زمین مانده، مانند بخش اقتصادی که حجم روابط در شأن دو کشور نیست، به نتیجه برسد.

سهرابی ادامه داد: مجموعه‌ای از مذاکرات، یادداشت‌ها و همکاری‌ها مثلاً در موضوع افغانستان که سال‌های سال است مغفول مانده است به نتیجه برسد. از زمانی که من مسئولیت سفارت ایران را در قطر داشتم، قطری‌ها به دنبال راه‌اندازی دفتر طالبان بودند و از آن موقع ما در ارتباط بودیم و با آن‌ها مذاکرات می‌کردیم. بحث‌های دوجانبه، بحث مسائل عراق و دیگر مسائلی که امروز در دستور کار سیاست خارجی وجود دارد، از جمله موضوعات بین دو کشور است.

وی ابراز امیدواری کرد: امیدوار هستیم با سفری که صورت گرفته و در آینده‌ای نه چندان دور شاهد توسعه روابط همه جانبه به ویژه موضوع اقتصادی، باشیم.

این دیپلمات پیشین اظهار داشت: بالاخره آنچه که واقعیت دارد کشور‌های همسایه بعد از ترک آمریکایی‌ها از افغانستان، به ویژه با تشکیل دولت سیزدهم و شعار‌ها و رفتار‌هایی که آقای رئیسی در حین برگزاری انتخابات بعد از آن و به ویژه در اجلاس شانگهای داشتند، به قدرت ژئوپلیتیک و سیاسی جمهوری اسلامی ایران بیشتر پی بردند.

وی با اشاره به موفقیت‌های دولت مردمی در سیاست خارجی، تصریح کرد: مجموعه مسائلی مانند در لغو روادید  عراق در زمان اربعین و تامین واکسن از جمله مسائلی که بوده در این دولت محقق شده است و امیدوار هستیم که هر روز شاهد رونق و فعالیت دیپلماتیک جمهوری اسلامی باشیم.

سهرابی در پایان گفت: دیروز هم سفر وزیر خارجه ارمنستان را داشتیم و امروز هم آقای امیرعبداللهیان در رأس یک هیئت بلندپایه عازم کشور روسیه هست که امیدواریم با دست پر برگردد.

 

بیشتر بخوانید: بیش از این تحمل دست‌اندازی‌های بچه‌گانه را در ناحیه شمال غربی نداریم/ امیرعبداللهیان به لبنان سفر می‌کند

 

انتهای پیام/

برچسب ها: ایران قطر سیاست خارجی امیرعبداللهیان علی باقری

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ایران قطر سیاست خارجی امیرعبداللهیان علی باقری جمهوری اسلامی دولت سیزدهم سیاست خارجی کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۹۷۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبه تعیین نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در مناطق آزاد اصلاح شد

مصوبه هیئت وزیران در خصوص تعیین حجت‌الله عبدالملکی به‌عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در امور اجرایی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی اصلاح شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، هیئت وزیران در جلسه 1403/2/5 به پیشنهاد شماره 54103/13504 مورخ 1403/2/1 معاونت حقوقی رییس جمهور و به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

در بند (1) تصویب نامه شماره 232114/ت62294هـ مورخ 1402/12/16، بعد از عبارت «صلاحیت‌های قانونی دستگاه‌ها» عبارت «و با رعایت تبصره ذیل ماده (23) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1395 و در هماهنگی با وزیر امور اقتصادی و دارایی» الحاق و جزهای بند یادشده به شرح زیر اصلاح می‌شود:

«الف- اعمال نظارت عالیه بر فعالیت های مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی و ایجاد هماهنگی و هم افزایی بین آنها موضوع بند (هـ) ماده (4) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1372.

ب- پیشنهاد نصب و عزل اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان های مناطق آزاد تجاری- صنعتی به وزیر امور اقتصادی و دارایی جهت ارائه به رییس جمهور در راستای ماده (6) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران.

ج- پیگیری و نظارت بر اجرای بند (الف) ماده (65) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب 1395.»

این مصوبه توسط محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری در تاریخ 8 اردیبهشت ماه ابلاغ شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سیاست همسایگی دولت سیزدهم
  • اسلامی: به دنبال خلق فناوری در حوزه انرژی اتمی هستیم
  • آمادگی استان قزوین برای سرمایه گذاری‌های خارجی
  • مارکسیسم چه نگاهی به سیاست بین‌الملل دارد؟
  • مصوبه تعیین نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در مناطق آزاد اصلاح شد
  • برگزاری سومین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در وزارت امور خارجه
  • خبر مهم وزیر کشور درباره پذیرش اتباع جدید
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • رویکرد بایدن در قبال تظاهرات ضد صهیونیستی دانشجویان در آمریکا
  • محاصره اقتصادی اسرائیل در مدیترانه تکمیل می شود؟