Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@22:09:21 GMT

رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی هیئت‌های مذهبی

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۹۸۶۲۱

رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی هیئت‌های مذهبی

ایسنا/اصفهان هیئات مذهبی تأثیری آگاهانه بر زندگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... جوامع می‌گذارند و به دلیل تعامل همه‌جانبۀ عموم مردم با روحانیت و مداحان توانایی تغییر کاربری و تبدیل به پایگاه‌های اجتماعی در شرایط بحرانی نظیر شیوع کرونا را در راستای خدمت رسانی به مردم دارند؛ این‌ بخشی از سخنانی است که در آیین رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی هیئت‌های مذهبی مناطق یک و سه شهر اصفهان بیان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد عیدی، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، در آیین رونمایی از کتاب دو جلدی تاریخ شفاهی هیئت‌های مذهبی مناطق یک و سه شهر اصفهان و لوح فشرده آن که روز گذشته (دوشنبه_۱۲ مهرماه) در هنرسرای خورشید برگزار شد، با بیان اینکه جغرافیای هیئت‌های مذهبی در چارچوب و گستره ایران قدیم و خاورمیانه بوده‌است، گفت: سابقه رویش فعالیت و کنش هیئت‌های مذهبی در پهنه جغرافیایی ایران در حوزه شریعت و ملیت بیانگر مجاهدت فراوان هیئات مذهبی با بهره‌گیری از اشعار پارسی در راستای حفظ گوشه‌ها و دستگاه‌های اصیل ایرانی بوده که منجر به تقویت هویت ملی و تحکیم هویت مذهبی شده‌ است. 

معاون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهردار اصفهان با اشاره به آموزه‌های اجتماعی و مذهبی هیئات، افزود: هیئات مذهبی علاوه‌بر پرورش روحیه مجاهدت و نهادینه‌کردن فرآیند جامعه‌پذیری و آموزه‌های عظیم دشمن ستیزی، در راستای تقویت بنیان خانواده و تبیین زندگی عاشقانه در چهارچوب باورها و اصول مذهبی نیز نقش موثری ایفا کرده‌اند. 

او با تاکید بر اصل واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع) علیه باطل، ادامه داد: در جامعه کنونی و زندگی روزمره توجهات بر خویشتن است اما هیئات مذهبی با آموزه‌های خود پیام اصلی عاشورا را که بیانگر عاشقانه‌هایی برای دیگری است در جامعه تنویر و تبیین می‌کنند. 

عیدی با اشاره به اینکه در همه هیئات مذهبی شمایل و تصویر بزرگان و پیشکسوتان آن هیئت زینت‌بخش محفل آن‌هاست، تصریح کرد: رفتارهای اجتماعی درون هر شهر، حاصل کنش‌های فعالانه هیئت‌های مذهبی آن شهر بوده و از این لحاظ می‌توان هیئت‌های مذهبی را خاطرات شهرها دانست. در این راستا با حفظ یاد و خاطره بزرگان و پیشکسوتان هیئت‌ها می‌توان خاطره شهر را جاودانه کرد. 

او با بیان اینکه مدیریت شهری نیازمند همراهی و بهره‌مندی از حس مسئولیت اجتماعی هیئات مذهبی در مدیریت شهر است، گفت: تلاش مدیریت شهری را در نهادینه‌کردن مهمترین آموزه‌های شهروندی  هیئت‌های مذهبی به صورت هدفمند و با بهره‌مندی از تجربه اجتماعی انجام می‌دهند؛ در همین راستا همراهی و همگامی این دو نهاد می‌تواند علاوه‌بر حل معضلات اجتماعی گامی موثر در ایجاد بهزیستی فرهنگی نیز باشد. 

هیئات مذهبی تاثیر آگاهانه بر زندگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جوامع دارند

مهدی ابوالحسنی ترقی، مولف کتب تاریخ شفاهی هیئت‌های مذهبی مناطق یک و سه شهر اصفهان، نیز در این آئین هیئت‌های‌مذهبی را حیات اجتماعی و فرهنگی یک شهر برشمرد و اظهار کرد: بررسی جامع فعالیت‌ها و کنش‌های هیئات مذهبی در صد سال گذشته بیانگر تاثیر آگاهانه این هیئات در زندگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جوامع است. 

او با اشاره به آسیب فراموشی بر فرهنگ شفاهی و نقل سینه به سینه تاریخ، افزود: داده‌های تاریخی نشان می‌دهد اصطلاحات، فرهنگ عامه، واژه‌ها و عناصر فرهنگی ایران ماقبل از اسلام بعد از ورود اسلام به آن نیز، حفظ شده‌اند اما، همانند آیین های سوگواری در شکل دیگر و رسم و رسومی متفاوت ادامه یافته اند. 

این مولف ادامه داد: تاریخ در هیچ زمینه‌ای پایان ندارد و اگر ۱۰۹ نفر از یک هیئت ۷۰ ساله سخنوری کنند باز هم حق مطلب به صورت جامع و کامل دربارۀ آن هیئت ادا نخواهد شد.

ابوالحسنی ترقی با تاکید بر اینکه در تنظیم این کتب رونوشت اولیه به تایید پیشکسوتان مداحان و آگاهان هیئات رسیده‌است، تصریح‌ کرد: در تدوین این کتب که به تفکیک هر جلد آن مختص به هیئت‌های مذهبی مناطق یک و سه اصفهان است، تمرکز بر روایت همه جانبه از پیشکسوتان هیئت‌ها بوده و گاهی که به دلیل عدم دسترسی کامل به همه اعضا در هیئات و یا منقطع شدن فعالیت برخی افراد از یک هیئت روبرو بودیم از روایت آن افراد در هیئت و ذکر نام و یادشان غافل نشدیم. 

هیئات مذهبی تجسمی از تعامل مردم، روحانیت و مداحان 

حجت الاسلام منوچهر مهروی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر اصفهان، نیز در این آیین، تعامل سازنده مردم، روحانیون و مداحان در هیئت‌های مذهبی را از ویژگی‌های برجسته آن برشمرد و گفت: هیئات مذهبی در شرایط عادی و معمولی بهترین برنامه‌ها را مجزا از مباحث آموزشی و تکریم احترام به بزرگتر در راستای مساوات غنی و فقیر برگزار می‌کنند، اما گاهی در شرایط خاصی نظیر شیوع کرونا نیز به پایگاه‌های اجتماعی برای خدمت‌رسانی به مردم بدل می‌شوند.

او با بیان اینکه هیئت‌های اصفهان در عرصه‌های ملی و بین المللی می درخشند، ادامه‌ داد: یکی از ویژگی‌های هیئت‌های اصفهان حضور نام وارستگان، پیشکوتان و شایستگان در این هیئت‌ها بوده و ثبت تاریخ شفاهی هیئات مذهبی، اقدامی موثر در زنده‌ نگه‌داشتن یاد و خاطره این بزرگان است. 

به گزارش ایسنا، مهروی‌پور، با تاکید بر نداشتن شناخت و آگاهی جامع نسل نو و جوان از بزرگان و پیشکسوتان در همه عرصه‌ها خصوصا هیئات مذهبی تصریح‌ کرد: برای داشتن اصفهانی آباد، شایسته و وارسته نیازمند حمایت‌ نخبگان، خبرگان، پیشکسوتان و بزرگان هیئت‌ها در کنار مدیریت شهری و بهره‌مندی از رویکردهای حمایتی آنان در حوزه اجتماعی هستیم.

هیئات مذهبی با بروز بحران در جوامع تغییر کاربری می‌دهند

سید رضا اخروی، رئیس شورای هیئات مذهبی اصفهان نیز، در این آیین با بیان اینکه در کشور حدود ۹۰ هزار هیئت مذهبی فعال وجود دارد، گفت: از مجموع هیئات مذهبی کل کشور پنج هزارو ۶۰۰ هیئت در استان اصفهان بوده و از این تعداد هزار و ۶۰۰ هیئت در شهر اصفهان قرار دارد که متشکل از هزار و ۲۰۰ هیئت مردانه و ۴۰۰ هیئت زنانه فعال است. 

او با اشاره به غفلت روی داده در تدوین و تنظیم کتابی در مورد هیئات مذهبی و خدماتی که ارائه می‌دهند، افزود:  فعالیت و زحمات هیئات مذهبی محدود به دهه عاشورا نیست و این هیئت ها همگام با جامعه و بروز بحران‌ها و نیاز روز آن عملکردی خودجوش و متفاوت دارند، اما ریشه حیات و روح جاری در هیئات مذهبی از سوگواری‌های دهه اول محرم سرچشمه می‌گیرد. 

اخروی با بیان اینکه هیئت‌های مذهبی و حسینه‌ها مأمنی برای زنده‌نگه داشتن یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس حتی با نصب یک تصویر از آنان بوده‌اند، ادامه داد: همزمان با بروز بحران در جامعه کاربری هیئات مذهبی تغییر می‌کند که نمونه قابل لمس و درک آن شیوع کرونا و تغییر کاربری هیئت‌های مذهبی به مراکز تولید ماسک، محافظ، اهدا کمک‌های مومنانه و .‌..‌ بوده‌است. 

رئیس شورای هیئات مذهبی اصفهان، خاطر نشان کرد: در شیوع کرونا هیئت‌های اصفهان بیش از ۶۰ میلیارد تومان در کمک‌های مومنانه صرف کرده‌اند که این مبلغ مجزا از هزینه‌هایی دیگر نظیر؛ آزاد سازی زندانیان غیرعمد، تامین و خرید جهیزیه نو عروسان کم بضاعت و ... بوده‌است.

در پایان این آیین از دو جلد کتاب تاریخ شفاهی هیئت‌های مذهبی مناطق یک و سه شهر اصفهان و لوح فشرده آن رونمایی و از نمایندگان هیئت های مذهبی تجلیل شد و سپس با نوای پیرغلام «مهرپرور» محفل در سوگ رسول‌الله و امام حسن مجتبی فرو رفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری هیئت مذهبی تاریخ شفاهی تازه های کتاب رونمایی کتاب شهرداری اصفهان هیئات مذهبی مدیریت شهر شیوع کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۹۸۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» که توسط احسان مردوخ روحانی گردآوری شده است، عصر یکشنبه با حضور جمعی از مسؤولان سنندج رونمایی شد.

احسان مردوخ روحانی، پژوهشگر و نویسنده کتاب نامداران موسیقی سنندج در مورد این کتاب اظهار کرد: سال ۱۳۹۸ شهر سنندج در شبکه شهرهای خلاق موسیقی یونسکو به ثبت رسید و براین اساس ایده اولیه نوشتن کتاب نامداران موسیقی سنندج نیز به پیشنهاد دبیرخانه شهر خلاق موسیقی سنندج شکل گرفت که اتمام آن حدود چهار سال به طول انجامید.

وی افزود: اسامی نامدارانی که در این کتاب ذکر شده، شامل خواننده، نوازنده، آهنگساز و مدرس موسیقی هستند که توسط دبیرخانه شهر خلاق موسیقی سنندج انتخاب شده‌اند.

نویسنده کتاب نامداران موسیقی سنندج یادآور شد: در این کتاب اطلاعاتی در مورد ۴۰ نفر از اهالی موسیقی و گروه کامکارها که همگی از نامداران موسیقی شهر سنندج هستند به ترتیب حروف الفبا آمده و کتاب به ۳ زبان فارسی، کردی و انگلیسی چاپ شده است.

مردوخ روحانی خاطر نشان کرد: در مورد برخی از نامداران موسیقی سنندج اطلاعات و داده‌های بسیار کمی وجود داشت که این جزو سختی‌های کار ما بود اما آنچه که آمده سعی شده به درستی بیان شود.

وی بابیان اینکه در جلدهای بعدی این کتاب به زندگی سایر نامداران شهر سنندج نیز پرداخته می‌شود، گفت: سعی خواهیم کرد نواقص و ایرادات این جلد را رفع کنیم که امیدواریم این کتاب فتح بابی برای توجه بیشتر به هنرمندان شهر باشد.

تحقیقات انجام شده در حوزه موسیقی کردی کافی نیست

مدرس دانشکده هنر و معماری دانشگاه کردستان نیز در این مراسم اظهار کرد: در حوزه موسیقی کُردی تحقیقات بسیاری صورت گرفته اما کافی نیست و ما داده‌های کمی را به‌ویژه در مورد هنرمندان حوزه موسیقی در اختیار داریم.

حمید حاصلی، گفت: هنرمندان سرمایه‌های اجتماعی ما هستند و چاپ کتاب در مورد آنها بسیار ارزشمند است که می‌تواند به عنوان منبع برای نسل‌های بعدی نیز بسیار مورد استفاده قرار گیرد.
این هنرمند موسیقی اذعان کرد: قطعاً هر کاری دارای نقاط قوت و ضعفی است که امیدواریم احسان مردوخ روحانی، نویسنده این کتاب، برای جلدهای بعدی آن، نواقص را برطرف کند.

سنندج در اعتلای فرهنگ و هنر ایران نقش دارد

شهردار سنندج نیز در سخنانی بیان کرد: امروز نام سنندج بر تارک تاریخ می‌درخشد و در حوزه هنر و فرهنگ در عرصه جهانی حرف برای گفتن دارد و این به دلیل وجود هنرمندان و پیشکسوتانی است که در این استان پرورش یافته‌اند.

سید انور رشیدی سنندج را مهد علم و دانش خواند و گفت: این شهر در اعتلای فرهنگ و هنر ایران نقش مؤثری داشته است.

وی با عنوان اینکه کردستان و خاصتا سنندج دیار بزرگان، پیشکسوتان، ورزشکاران و نام‌آورانی مانند بهزادیان‌ها، عندلیبی‌ها، کامکارها، صادق‌ایوبی‌ها، یوسف‌زمانی‌ها، نعمتیان‌ها، ضیاءالدینی‌ها و …است که نام آوازه جهانی دارند، افزود: سنندج با وجود چنین سرمایه‌ها هنری، ورزشی، فرهنگی و… در عرصه هنر و فرهنگ شهره جهانی یافته و شهر خلاق موسیقی جهان و پایتخت نوروز و پایتخت دف شده است.

وی از تکمیل فرهنگ‌سرای شهرداری سنندج در پارک خیابان شهدا خبر داد و گفت: این طرح آماده افتتاح است و منجر به افزایش سرانه زیرساخت‌های فرهنگی در شهر سنندج و کاهش آسیب‌های اجتماعی در این نقطه خواهد بود.

رشیدی اضافه کرد: با همکاری مالکان این اراضی شهرداری سنندج موفق به تملک پارک شهدا شد و تنها ۹۶ شعیر آن برای تملک ۱۰۰ درصدی باقیمانده که امیدواریم هرچه زودتر با تملک کامل این پارک شاهد یک پاتوق کاملاً فرهنگی در این نقطه برای شهروندان فهیم شهر سنندج باشیم.

وی استفاده از فضای این پارک برای ایجاد نمایشگاه‌های صنایع دستی، برگزاری فستیوال‌های مختلف هنری را از برنامه‌های شهرداری سنندج در پارک شهدا دانست و ابراز امیدواری کرد؛ با تملک ۹۶ شعیر باقیمانده بتوانیم این ظرفیت را به بهترین نحو ممکن برای خدمت به شهروندان مهیا کنیم.

گفتنی است؛ این کتاب مختصری از شرح حال نامداران موسیقی سنندج شامل خوانندگان، نوازندگان، آهنگسازان و مدرسین موسیقی» و مختصری در خصوص گروه کامکارهاست و یکی از نخستین کتاب‌هایی است که به شرح حال نامداران موسیقی سنندج می‌پردازد و شرح حال هر فرد به صورت مختصر به زبان فارسی و پیش از آن ترجمه این شرح حال ابتدا به زبان انگلیسی و پس از آن به زبان کردی آمده است.

کد خبر 6091446

دیگر خبرها

  • گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان
  • بازار اصفهان نباید در معرض تهدید باشد/ موزه فرهنگ و تاریخ نصف جهان برای دنیا جذاب است
  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • اصفهان؛ تلألؤ تاریخ، فرهنگ و هنر + فیلم
  • بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!
  • مهرواره هوای نو؛ آماده‌سازی هیئات برای چهل‌واره دوم انقلاب
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • موزه پبده از بی نظیرترین موزه‌های کتب و نسخ خطی قرآن کریم
  • ذاکر : از نظر شرعی، هیچ منع قانونی یا مذهبی برای تعطیلی شنبه وجود ندارد/ اتاق بازرگانی و بخش خصوصی از تعطیلی شنبه حمایت می‌کنند + فیلم
  • آزادی ۶ زندانی جرایم غیرعمد توسط هیئات کاشان