Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@08:56:15 GMT

شناسایی ویروس جدید در حال ظهور در ژاپن

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۹۹۸۵۵

شناسایی ویروس جدید در حال ظهور در ژاپن

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از مدیکال اکسپرس، بیماری عفونی در حال ظهور ناشی از ویروسی منتقله که در ژاپن شناسایی شده است.

 ویروس عفونی جدید، با نام ویروس یزو (Yezo)، از طریق گزش کنه منتقل و باعث بیماری می‌شود که با تب و کاهش پلاکت‌ها و لکوسیت‌های خون مشخص می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کشف توسط محققان دانشگاه هوکایدو و همکارانش انجام شده و نتایج آن در مجله Nature Communications منتشر شده است.

کیتا ماتسونو، ویروس شناس در موسسه بین‌المللی کنترل بیماری زئونوز در دانشگاه هوکایدو، می‌گوید: از سال ۲۰۱۴ تاکنون حداقل هفت نفر به این ویروس جدید در ژاپن مبتلا شده‌اند، اما تا کنون هیچ مورد فوتی تایید نشده است.

ویروس یزو پس از آنکه یک مرد ۴۱ ساله در سال ۲۰۱۹ با تب و درد پا در بیمارستان بستری شد، پس از گزیدگی ناشی از یک حشره که گمان می‌رود کنه باشد، در حین قدم زدن در جنگل محلی در هوکایدو کشف شد. او تحت درمان قرار گرفت و پس از دو هفته مرخص شد، اما آزمایش‌ها نشان داد که او به ویروس‌های شناخته شده منتقل شده توسط کنه در منطقه آلوده نشده است. بیمار دوم پس از نیش کنه در سال بعد با علائم مشابهی ظاهر شد.

تجزیه و تحلیل ژنتیکی ویروس‌های جدا شده از نمونه‌های خون دو بیمار، نوع جدیدی از ارتونیروویروس را نشان داد که نوعی از ویروس‌های ویروسی است که شامل عوامل بیماری زایی مانند ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است. دانشمندان آن را به نام ویروس Yezo، پس از نام ژاپنی هوکایدو، جزیره‌ای بزرگ در شمال آن کشور کشف شد، نامگذاری کردند. ویروس جدید بیشترین ارتباط را با ویروس سولینا و ویروس تامدی داشت که به ترتیب در رومانی و ازبکستان تشخیص داده شد که اخیرا گزارش شده است که ویروس اخیر در چین باعث تب حاد در انسان شده است.

سپس دانشمندان نمونه‌های خون جمع آوری شده از بیماران را که علائم مشابهی را بعد از گزش کنه از سال ۲۰۱۴ نشان دادند، بررسی کردند. آن‌ها نمونه‌های مثبت اضافی پنج بیمار را پیدا کردند. این بیماران، از جمله دو مورد اول، دارای تب و کاهش پلاکت خون و لکوسیت‌ها بودند و شاخص‌هایی از عملکرد غیر طبیعی کبد را نشان دادند.

برای تعیین منبع احتمالی ویروس، تیم تحقیق نمونه‌هایی را که از حیوانات وحشی منطقه بین ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ جمع آوری شده بود، مورد بررسی قرار داد. آن‌ها آنتی بادی‌هایی را برای این ویروس در گوزن شیکاهوکایدو و راکون پیدا کردند. آن‌ها همچنین RNA ویروس را در سه گونه اصلی کنه در هوکایدو پیدا کردند. ماتسونو می‌گوید: به نظر می‌رسد که ویروس یزوع  شیوخود را در هوکایدو ایجاد کرده است و به احتمال زیاد این ویروس وقتی از حیوانات از طریق کنه به انسان منتقل می‌شود، باعث بیماری می‌شود.

همانطور که همه گیری کووید-۱۹ به طرز چشمگیری نشان می‌دهد، حیوانات حامل ویروس‌های ناشناخته بسیاری هستند می‌توانند این آلودگی را به انسان‌ها نیز انتقال دهند. ماتسونو می‌گوید: همه موارد عفونت ویروسی یزو که ما تاکنون می‌شناسیم به مرگ منجر نشده است، اما به احتمال زیاد این بیماری فراتر از هوکایدو پیدا شده است، بنابراین ما باید فورا در مورد گسترش آن تحقیق کنیم.

تیم تحقیقاتی در حال حاضر قصد دارد شیوع احتمالی سراسری ویروس جدید را در حیوانات وحشی و بیماران ردیابی کند و آن‌ها می‌گویند بیمارستان‌های بیشتری باید برای تشخیص ویروس در بیمارانی که از علائم شکایت دارند، آزمایش کنند.

بیشتر بخوانید 

بیماری عفونی که در مناطق کم درآمد دنیا شایع است

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس شناسی بیماری عفونی ویروس جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۹۹۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی بیش از ۲۲هزار بیمار دیابتی در نیشابور

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: تعداد بیماران مبتلا به دیابت شناسایی شده در دانشگاه علوم پزشکی از مرز ۲۲ هزار نفر گذشت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم  از نیشابور، حامد جزجلالیان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: طی سال‌های اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگ‌ترین همه‌گیری تاریخ تبدیل کرده است، به‌طوریکه از هر 10 بزرگسال در جهان یک نفر با دیابت زندگی می‌کند و در هر 5 ثانیه یک نفر به علت دیابت یا عوارض ناشی از آن جان خود را از دست می‌دهد.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین مطالعات در کشور ما، 17.5 درصد افراد بالای 25 سال مبتلا به دیابت هستند. 30 درصد بیماران از بیماری خود اطلاعی ندارند، 35 درصد بیماران تحت درمان دارویی مناسب نیستند و حدود 80 درصد بیماران دیابتی HA1C(میانگین قند خون سه ماهه) کنترل شده ندارند.

جزجلالیان با بیان‌اینکه تعداد بیماران مبتلا به دیابت شناسایی شده نوع 1 و 2 در دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در حال حاضر 22 هزار و 160 نفر است، تصریح کرد: دیابت یک بیماری مزمن است که در اثر نارسایی پانکراس در تولید انسولین، یا مقاومت ارگان‌های هدف به انسولین ایجاد می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: در دیابت نوع یک انسولین به میزان کافی تولید نمی‌شود و فرد نیازمند تزریق‌های روزانه انسولین است. علت دیابت نوع یک مشخص نیست و با دانش فعلی بشر، این بیماری قابل پیشگیری نیست. 90 درصد موارد دیابت، از نوع دو است که ارتباط نزدیکی با وزن بالای بدن و عدم تحرک بدنی دارد.

وی افزود: علایم بالینی هر دو نوع دیابت مشابه است، هرچند علایم در نوع دو اغلب از شدت کمتری برخوردارند. به همین دلیل دیابت ممکن است تا سال‌ها بعد از ایجاد، بی‌علامت باشد و گاه زمانی تظاهر پیدا می‌کند که عوارض درازمدت آن به وقوع پیوسته باشند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: امروزه موارد دیابت نوع دو در کودکان هم مشاهده می‌شود. دیابت خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. در یک مطالعه چند ملیتی، علت مرگ 50 درصد از بیماران دیابتی بیماری های قلبی و سکته مغزی گزارش شد، ضمن اینکه خطر مرگ در بیماران دیابتی در مجموع دو برابر همتایان غیردیابتی است.

جزجلالیان یادآور شد: پیگشیری مقدم بر درمان است و مراقبت از سلامتی بر مراقبت از بیماری ارجحیت دارد، برخی مداخلات ساده در شیوه زندگی در پیشگیری یا به تاخیر انداختن دیابت نوع دو تاثیر دارند.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم خوب است؟
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • وحید شمسایی: حذف ژاپن؟ این اتفاق، یک شگفتی نیست و همه پیشرفت کرده‌اند
  • ۳ فایده بی‌نظیر تخم‌مرغ/ روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم خوب است؟
  • شناسایی بیش از ۲۲هزار بیمار دیابتی در نیشابور