Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-03@02:05:50 GMT

نذری ویژه اطفال در محرم و صفر

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۰۰۵۴۱

نذری ویژه اطفال در محرم و صفر

همشهری آنلاین_بهاره خسروی:در این ایام بسیاری رفتارها و عادت‌های معمول، مانند شوخی و خنده، تفریح و خوشگذرانی، مراسم عقد و عروسی و رخت نو پوشیدن و سر تراشیدن و اصلاح کردن و حنا و خضاب بستن و برای زنان البسه رنگین پوشیدن و آرایش کردن و سر و بر آراستن ممنوع بود. اگر کسی از این کارها تخطی می‌کرد، بر اساس باور عمومی، به عاقبت شومی گرفتار می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل، اجرای اعمال مذهبی و ادای نذور در این ایام پررنگ‌تر بود و یکی از این رسم‌ها پخت غذای نذری ویژه اطفال در ماه محرم و صفر بود. «جعفر شهری» در کتاب طهران قدیم از این رسم جالب تهرانی‌ها چنین یاد می‌کند: «هر طفلی که به دنیا می‌آمد، از واجبات بود که جهتش نذری از آش و پلو و آبگوشت و حلوا و خرما و نان و ماست و هرچه بر آن قدرت داشته باشند به گردن بگذارند.

هر اتفاق و گرفتاری خطر و ضرر و بیماری و قرض و خواهش و حاجت و تمنا، چاره‌ساز و مشکل‌گشایش نذری بود که برای امام‌حسین(ع) و حضرت عباس(ع) قبول نمایند، اگرچه ریختن مشتی برنج روی برنج نذری بها و انداختن تکه‌گوشتی در دیگ آنها بوده باشد. و همین نذرها بود که در این روزها لباس آداب خود پوشیده از دیگ‌های حلقه‌دار بیست، سی‌منه تا دیگ و کماجدان‌های نیم‌منه، بر سر آتش‌ها رفته و مطبوخ‌شان با شعف دل در اختیار مردم قرار می‌گرفت.»

کد خبر 629916 برچسب‌ها نیکوکاری مواد غذایی همشهری محله ماه محرم - اربعین ماه محرم

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نیکوکاری مواد غذایی همشهری محله ماه محرم اربعین ماه محرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۰۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هافبک مس در فرم روز‌های انتقال به استقلال 

آفتاب‌‌نیوز :

فرشید باقری هم یکی از بازیکنان مس رفسنجان به شمار می‌رود که با حضور محرم نویدکیا توانسته به روز‌های اوج خود برگردد و پس از چند حضور تاثیرگذار سرانجام در مصاف دربی کرمان پایش به گلزنی هم باز شد. نمایش باقری در این هفته‌ها هواداران استقلال را به یاد نمایش‌های این تیم در قبلی قم انداخته که در ادامه به استقلال پیوست، اما در استقلال نتوانست به چیزی که در ذهن داشت دست پیدا کند. 

مس رفسنجان با محرم نویدکیا در ۱۱ بازی قبلی خودش در لیگ و جام حذفی ۱۷ گل به ثمر رسانده که هیچ‌کدام به صورت مستقیم از روی نقطه کرنر به دست نیامده بود، تا اینکه در نیمه دوم بازی مقابل گل‌گهر در دربی کرمان که با تساوی یک بر سم تمام شد، هافبک دفاعی جنگنده نارنجی‌پوشان رفسنجانی ارسال دقیق سعید واسعی دیگر ستاره این روز‌های تیم نویدکیا را به گل تبدیل کرد.

البته خبر بدی هم در این مسابقه به کادر فنی مس از زمین مخابره شد و فرشید باقری در دقیقه ۹۰ با دریافت کارت زرد چهار اخطاره شد تا بازی بعدی تیمش مقابل صنعت نفت در آبادان را از دست بدهد.

دیگر خبرها

  • هافبک مس در فرم روز‌های انتقال به استقلال 
  • محرم زیر باران زانو نزد (عکس)
  • مس با محرم دربی استان را هم نباخت
  • ۹۰۰ برنامه ویژه برای بزرگداشت دهه کرامت در نظر گرفته شده است
  • انجام مرحله نخست واکسیناسیون فلج اطفال اتباع خارجی در کردستان
  • 900 برنامه ویژه برای بزرگداشت دهه کرامت/ جشن روز دختر در هزار شهر کشور
  • 9۰۰ برنامه ویژه برای بزرگداشت دهه کرامت/ جشن روز دختر در هزار شهر کشور
  • اتمام واکسیناسیون مرحله اول فلچ اطفال اتباع خارجی در کردستان
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • طرح واکسیناسیون اتباع خارجی + فیلم