عضو جامعه مدرسین: سیره و زندگی پیامبر(ص) الگوی همه بشریت باشد
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۰۰۸۷۹
گروه استانها_ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر حرکت و اقدامی از رسول خدا انجام شد برای اسلام بود، البته فقط برای مسلمانان و شیعیان نیست و بهگونهای برنامهریزی کردند که انسان میتواند برای همه زمان و مکانها از آن بهره ببرد. - اخبار استانها -
آیتالله ابوالقاسم علیدوست در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در قم ، با اشاره به شهادت رسول گرامی اسلام اظهار داشت: در مجموعه رفتارهای پیامبر(ص)، امام حسن(ع)، امام رضا(ع) و سایر ائمه معصومین(ع) رفتار و گفتارهایی میبینیم که من الاسلام اما للانسان است چون شاگرد مکتب اسلام هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: اگر حرکت و اقدامی از رسول خدا انجام شد برای اسلام بود، البته فقط برای مسلمانان و شیعیان نیست و بهگونهای برنامهریزی کردند که انسان میتواند برای همه زمان و مکانها از آن بهره ببرد.
استاد حوزه علمیه بیان کرد: روایتی داریم که شمس را به پیامبر(ص) و قمر را به امیرالمؤمنین(ع) تفسیر میکند، بدون تردید بارزترین مشابهت این است که خورشید برای همه است و دیوار و مرزی نمیگذارد و درواقع پل میزند و بر همه میتابد و همه از آن استفاده میکنند و ماه نیز اینگونه است و کهنه و تکراری نمیشوند و ما هرروز خورشید و ماه را مشاهده میکنیم و احساس خستگی نمیکنیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری: زندگی پیامبر(ص) سرشار از «فضایل انسانی و صفات پسندیده» استسومین حرم اهل بیت (ع) در سوگ رحلت پیامبر اسلام (ص) غرق در عزا و ماتم استمداحی حاج مجتبی رمضانی به مناسبت رحلت پیامبر(ص) + فیلموی با اشاره به اهمیت حرکت در سیره معصومین(ع) بیان کرد: با معارف رسول خدا و ائمه(ع) میتوان خانه مشترک برای بشریت ساخت، حضرت مهدی(عج) نیز همین کار را خواهند کرد.
آیتالله علیدوست عنوان کرد: اولین گامی که باید برداشته شود شناخت معارف معصومین(ع) است چون معارف درست شناختهنشده است، گاهی کسانی عهدهدار بیان شدند که شرایط لازم را نداشتند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: داعش و طالبان میگویند ما اسلام را بیان میکنیم و لذا نخستین راه معرفت به این معارف و گام دوم انتقال معارف اهلبیت(ع) است، خیلی از وقتها افرادی عهدهدار بیان این معارف میشوند که تخصصی از این کار ندارند.
استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه بیان و انتقال معارف ائمه معصومین(ع) بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: متصدیان فرهنگ باید تجسم معرفت اهلبیت(ع) باشند ولی گاهی عکس این را میبینیم، معارف اهلبیت(ع) باید بهخوبی فهمیده و به مردم منتقل شود و مردم در قامت مسئولین شان اسلام نبوی و علوی و تشیع را مشاهده کنند و اینگونه جذب میشوند، این سخن امام رضا(ع) است که اگر مردم محاسن کلام ما را ببینند به دنبال ما میآیند.
انتهای پیام/452/ش
منبع: تسنیم
کلیدواژه: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه معصومین ع پیامبر ص اهل بیت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۰۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بودجه دولتی برای حوزههای علمیه | جمع مبلغ نهادهای فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!
روزنامه جمهوری اسلامی به انتقاد از تخصیص بودجه دولتی برای حوزه های علمیه و حرم امام خمینی پرداخت.
این روزنامه نوشت: به مناسبت بررسی بخش هزینههای لایحه بودجه کل کشور سال ۱۴۰۳ فهرستی از بودجههای پیشنهادی دولت برای نهادهای فرهنگی و مذهبی در فضای مجازی و رسانهها منتشر شد که با اعتراضهائی همراه است.
اعتراضها عموماً بر این محورها متمرکز هستند که در شرایط دشوار اقتصادی کشور چرا به این نهادها بودجه تعلق میگیرد و یا چرا چنین مبالغ زیادی برای آنها پیشنهاد شده است؟ محور دیگر اعتراض نیز اینست که این نهادها تأثیر ملموسی بر زندگی مردم ندارند و به همین دلیل تخصیص چنین بودجههائی به آنها منطقی نیست.
طبق آنچه در فهرست منتشرشده آمده، جمع مبلغ پیشنهادی برای نهادهای فرهنگی و مذهبی ۶۷۰ هزار میلیارد ریال است که البته رقم قابل توجهی است.
بدون اینکه درباره محورهای اعتراضات یادشده قضاوتی داشته باشیم، بر این نکته تأکید میکنیم که بعضی از نهادهائی که نامشان در فهرست آمده اصولاً وجودشان ضرورتی ندارد، بعضی دیگر از آنها خاصیتی ندارند، تعدادی نیز به میزان بودجهای که برای آنها پیشنهاد شده اثربخشی ندارند و در مورد حرم امام خمینی نیز همانطور که در سالهای گذشته بارها تذکر دادیم اصولاً اینهمه توسعه و خرجتراشی خلاف مشی خود امام است. باقی میماند بودجهای که برای حوزههای علمیه پیشنهاد شده که اشکال اساسی آن مربوط به استقلال روحانیت است.
در سالهای گذشته هنگامی که به تخصیص بودجه دولتی برای حوزههای علمیه و نهادهای مرتبط با آنها انتقاد میکردیم، بعضی از طلاب و علما در قالب گلایه به ما میگفتند مگر از وضع شدیداً فلاکتبار طلاب و روحانیین از نظر معیشت خبر ندارید که به بودجه مربوط به حوزههای علمیه اعتراض میکنید؟
جواب این بود و اکنون نیز اینست که میدانیم بسیاری از طلاب و فضلای حوزههای علمیه و حتی علمای شهرستانها با فقر و ناداری دست و پنجه نرم میکنند و تعداد زیادی از آنها بخش قابل توجهی از وقت خود را به کارهای خدماتی از قبیل پیک موتوری، مسافرکشی و تمیز کردن خانهها و شرکتها مشغولند تا بتوانند از عهده حداقل هزینه زندگی برآیند. با اینحال به دلایل متعدد معتقدیم روحانیت نباید از بودجه دولتی ارتزاق کند.
ممکن است افرادی به دلایل خاصی که دارند، اعتقادی به آنچه ما به عنوان دلایل متقن برای ضرورت اجتناب روحانیت از پذیرش بودجه دولتی مطرح میکنیم نداشته باشند. این، حق طبیعی آنهاست که اینگونه فکر کنند و از تخصیص بودجه دولتی به حوزههای علمیه دفاع نمایند. میبینیم که در عمل نیز تفکر آنها بر کشور حاکم است و متولیان امور به آنچه دیگران با نیت خیرخواهی و مصلحتاندیشی برای روحانیت میگویند اعتنائی نمیکنند و ترتیب اثر نمیدهند.
مهمترین دلیل برای این تفکر که حوزههای علمیه و دستگاههای مرتبط نباید از بودجه دولتی ارتزاق کنند اینست که وابسته شدنشان به بودجه دولتی آنها را به دولت و حکومت وابسته میکند و استقلال را که سرمایه اصلی روحانیت است از آن سلب مینماید.
هیچکس نمیتواند ادعا کند که روحانیت میتواند به بودجه دولتی وابسته باشد و در عین حال استقلال خود را هم حفظ کند. علت اینکه امام خمینی هرگز اجازه استفاده حوزههای علمیه از هیچ بودجهای غیر از آنچه مردم با طیب خاطر به آنها میدهند را ندادند، همین بود که آن را با استقلال روحانیت در تضاد میدانستند.
تجربه چند دهه اخیر نیز بر صحت نظر امام خمینی مهر تأیید گذاشته است. مراجع صاحبنام و ذینفوذی مانند مرحوم آیتالله فاضل لنکرانی و آیتالله صافی گلپایگانی نیز بر همین عقیده بودند و همین مسیر را ادامه دادند.
نکته دیگری که باید مورد توجه روحانیت قرار گیرد اینست که تنگناهای معیشتی در حال حاضر به آنها اختصاص ندارد. این، گرفتاری بزرگی است که دهها میلیون نفر از مردم کشورمان با آن دست و پنجه نرم میکنند. افتخار روحانیت در طول تاریخ این بود که مانند ضعیفترین اقشار جامعه زندگی میکرد و به همین دلیل، خودش محبوب و کلامش نافذ بود.
حالا هم باید مانند مردم عادی زندگی کند تا مردم پذیرایش باشند. مردم وقتی استقلال روحانیت را ببینند و احساس کنند که حامی آنها و زبان گویای آنهاست، حاضرند هرچه دارند را با روحانیت تقسیم کنند تا این نهاد باقی بماند و بتواند در مقاطع حساس در برابر ظلم و ناروا بایستد.
خوبست این را هم به عنوان نکته پایانی بگوئیم که بودجههای دریافتی حوزهها بیش از آنکه صرف طلاب نیازمند شود به پشتمیزنشینانی میرسد که حوزههای علمیه بدون آن میزها هم میتوانند ادامه حیات بدهند و چه بسا حیات بهتر. با توجه به این واقعیتها آیا بهتر نیست روحانیت خودش پیشقدم شود و از گرفتن بودجه دولتی خودداری کند؟