Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-05-04@03:58:11 GMT

نسخ خطی نفیس از کریم اهل بیت(ع) در گنجینه‌ رضوی

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۰۳۳۲۲

نسخ خطی نفیس از کریم اهل بیت(ع) در گنجینه‌ رضوی

به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب، مسئول امور ارزشیابی نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اعلام وجود بیش از 70 نسخۀ خطی و افزون بر 80 کتاب چاپ‌سنگی با محوریت امام حسن مجتبی(ع) در گنجینه نسخ خطیِ این مرکز، مصحف شریفی که دست‌خط آن به امام حسن مجتبی(ع) منسوب شده است را برجسته‌ترین اثر این مجموعه خواند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سیدمحمدرضا فاضل هاشمی گفت: این مصحف شریفِ هفت سطری به خط کوفی کهن بر روی ۱۲۲ ورق از جنس پوست و به قطع بیاض در ابعاد ۵/۱۶×۷/۱۱ سانتی‌متر کتابت شده است و شامل جزء ۲۳ و ۲۴ قرآن کریم است.

وی افزود: این نسخه، وقفي شاه‌عباس اول صفوي در سال 1008 هجری قمری است که در صفحۀ اول آن، وقف‌نامۀ شاه عباس به خط و امضای شیخ بهایی کتابت شده و در صفحۀ آخر،‌ ترقیمۀ «کتبه حسن بن علی ابن ابیطالب فی سنة احدی اربعین» قابل مشاهده است.

وی به عبارت وقف‌نامۀ ابتدای قرآن اشاره کرد و گفت: ابتدای قرآن آمده است «این جزء قرآن مجید را که به خط شریف حضرت امام همام سبط الرسول و قرّة عین الوصی والبتول ابی محمد الحسن علیه الصلوة والسّلم است، وقف نمود بر روضة منورة مطهرة سدره مرتبة رضیّه رضویّه علی صاحبها الف الف سلام و تحیّة، پادشاه اسلام پناه ظل الله خاک آستانة خیر البشر مروّج مذهب حق ائمة اثنی عشر، غلام با اخلاص امیرالمؤمنین حیدر ابوالمظفر شاه عباس الحسینی الموسوی الصّفوی بهادرخان خلدالله تعالی ملکه و سلطانه و افاض علی العالمین برّه و عدله و احسانه به حق محمد وآله الطاهرین آمین رب العالمین، حررّه الداعی بهاءالدین محمد العاملی.»

فاضل هاشمی گفت: این نسخه در حال حاضر در موزۀ قرآن و نفایس واقع در صحن کوثر حرم مطهر در معرض نمایش قرار دارد.

این نسخه‌شناس، در ادامه به معرفی برخی از قدیمی‌ترین نسخ خطی با موضوع امام دوم شیعیان پرداخت و اظهار کرد: «مطالِبُ السَؤول في مناقب آل الرسول صلي‌الله عليه و آله» به زبان عربي توسط محمدبن طلحه نصيبي شافعی متوفي 652 قمري، تألیف شده که نسخۀ موجود در گنجینۀ رضوی در سال 725 قمری به دست محمد بن نصرالله کتابت شده است.

وی همچنین از «کشفُ الغُمّه في معرفه الأئمه عليهم‌السلام» نوشتة بهاء الدين علي بن عيسي اربلي درگذشته 692 قمري، از عالمان ديني شيعه، به کتابت سال 709 قمري یاد کرد و گفت: این اثر به دست شيخ صنعان در 1063 قمري وقف روضه رضويه شده است.

وی خاطرنشان کرد: از این اثر نسخ دیگری به تاریخ کتابت 784 قمري وقفي ميرزا رضاخان نائيني و کتابت 848 قمري وقفي خواجه شيراحمد توني در قرن دهم نیز وجود دارد.

فاضل هاشمی در ادامه، «تنزيه الأنبياء و الأئمه» را از دیگر نسخ نفیس این مجموعه نام برد و اظهار داشت: این اثر کتابي کلامي در اثبات عصمت پيامبران و امامان به قلم سيد مرتضي علم‌الهدي است. فاضل هاشمی افزود: نسخة بسيار نفيسي از این اثر در مجموعه موجود است که در سال 787 قمري به خط نسخ 37 سطري بر کاغذ حنايي کتابت شده و وقفي ميرزا رضاخان نائيني در تیرماه 1311 است.

او همچنین از «الطرائف في معرفة مذاهب الطوائف» اثري کلامي حديثي از سيدعلي بن طاووس حسيني حلي به کتابت سال 987 قمري، «نواقض الروافض» تأليف ابوالفتح بن مخدوم جرجاني به کتابت سال 1012قمری، «احتجاج طبرسي» و «جلاء العيون» از علامه محمدباقر مجلسی، «روضه الواعظين و بصيره المتعظين» نوشتة فتال نيشابوري، «الخرايج و الجرايح» اثر قطب‌الدين سعيد بن هبه الله راوندي (متوفي 573 قمري) به کتابت سال 985 قمري در قندهار و «مُحرِقُ القلوب» از ملا مهدي نراقي به زبان فارسي و کتابت سال 1223 قمري از جمله دیگر نفایس خطی این مرکز در حول شخصیت امام حسن مجتبی(ع) نام برد.

کتابخانۀ آستان قدس رضوی بیش از 150هزار نسخۀ خطی و چاپ‌سنگی را در خود جا داده است که همۀ آنها دیجیتال‌سازی شده است. برخی از این آثار از طریق کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس https://digital.aqr.ir در دسترس عموم قرار دارد.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: کتابت سال فاضل هاشمی کتابت شده نسخ خطی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۳۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید l دیوار مرگ قمری ناجی فضانوردان!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دانشمندان به فضانوردان توصیه کرده‌اند که برای جلوگیری از ضعیف شدن بدن در محیط‌های کم‌گرانش به دویدن روی آورند؛ اما از آنجایی که آن‌ها در فضا هستند، هر نوع دویدنی مدنظر نیست. محققان به فضانوردان توصیه کرده‌اند که چندین بار در روز در اطراف «دیوار مرگ قمری» بدوند.

دیوار مرگ قمری به کمک یک استوانه چوبی غول‌پیکر که توسط بدل‌کارهای موتورسیکلت در نمایش‌ها استفاده می‌شود، یک جرثقیل به ارتفاع 36 متر و چند سیم بانجی شکل گرفته‌است. محققان خاطرنشان کردند که این میدان گرانشی مانع از دویدن بیش از حد سریع فضانوردان در ماه می‌شود. دیوار مرگ قمری نه تنها گرانش ایجاد می‌کند، بلکه برای ایجاد نیروی جانبی کافی برای مبارزه با تحلیل استخوان و عضله مفید است.

آلبرتو مینتی، استاد فیزیولوژی در دانشگاه میلان، می‌گوید:«از اینکه هیچ‌کس پیش از ما به این ایده پی نبرده بود، شگفت‌زده شدم. دیوار مرگ قمری می‌تواند یک راه مناسب و سان برای تمرین در ماه باشد.»

انسان‌ها از زمان پایان برنامه آپولو در سال 1972 پا به ماه نگذاشته‌اند، اما ناسا و سایر آژانس‌های فضایی با مأموریت‌های طولانی مدت در زیستگاه‌های دائمی خود را برای بازگشت به ماه آماده می‌شوند. فضانوردان آرتمیس ناسا قرار است سال آینده با یک ماموریت بعدی به سطح ماه در اوایل سال 2026 پرواز کنند.

اطمینان از داشتن هوا، غذا و آب برای فضانوردان تا تشعشعات فضایی، چالش‌هایی هستند که فضانوردان در ماه با آن‌ها مواجه خواهند شد. اما بدون نیروی گرانش طبیعی برای مقابله با آن، فضانوردان توده استخوانی و عضلانی را از دست می‌دهند.

محاسبات مینتی و همکارانش نشان می‌دهد که دویدن دور دیوار مرگ روی زمین، بدون آنکه منجر به زمین خوردن بشود، برای انسان بسیار دشوار است. اما در گرانش ماه، که یک ششم زمین است، این کار بسیار آسان‌تر است. طبق محاسبات او، دویدن با سرعت بیش از 12 کیلومتر در ساعت باید کافی باشد.

برای آزمایش این طرح، دو محقق در حالی که به طناب بانجی آویزان شده از جرثقیل متصل بودند، دور دیوار مرگ به عرض 10 متر دویدند. این فرایند با کاهش پنج ششم وزن بدن آنها، گرانش ماه را تقلید کرد. در ترکیب با داده‌های تردمیل، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که دویدن برای چند دقیقه در شروع و پایان هر روز، باید نیروی کافی برای قوی نگه داشتن استخوان‌ها و عضلات و حفظ کنترل خوب سیستم عصبی ایجاد کند.

در مقابل چالش ساخت دیوار مرگ در ماه، می‌توان به جای انتقال دیوار مرگ واقعی، فضانوردان را در زیستگاه‌های دایره‌ای قرار داد و به آنها اجازه داد تا در اطراف دیوارهای خانه‌های خارج از جهان خود، بدوند.

ماریا استوکس، استاد توانبخشی عصبی-عضلانی اسکلتی در دانشگاه ساوتهمپتون، گفت:«حرکت در این محیط استوانه‌ای قطعا اقدام متقابل مفید برای کمک به جلوگیری از تغییر شرایط بدن در اثر گرانش کاهش یافته در ماه است. اما برای یادگیری مهارت‌های خاص و اطمینان از عملکرد ایمن فضانوردان بر روی سطح ماه، آموزش‌های خاصی برای زندگی روزمره و فعالیت‌های کاری همچنان مورد نیاز است.»

منبع: theguardian

227227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901738

دیگر خبرها

  • برپایی کارگاه تخصصی کتابت قرآن کریم در مراغه
  • گنجینه‌ای به نام سرمایه اجتماعی
  • (تصاویر) روستای تاریخی فهرج؛ گنجینه‌ای از جلال و شکوه ایران
  • سابقه دیرینه دارالقرآن الکریم حرم رضوی در زمینه ترویج قرآن کریم
  • دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی، منادی قرآن و معارف اهل بیت(ع)
  • موزه آستان قدس رضوی نفائسی مرتبط با امام صادق(ع) در خود دارد /به جامانده از صادق آل محمد(ع)
  • افزایش ۲۰ درصدی اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن
  • افزایش۲۰ درصدی تعداد افراد در طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن
  • اهدای جوایز نفیس برای کاهش ۱۵ درصدی مصرف در ۲۱ هفته
  • ببینید l دیوار مرگ قمری ناجی فضانوردان!