Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده جمهوری اسلامی ایران در اجلاس کمیته اجرایی سالانه کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ژنو که با حضور مجازی ١١٩ کشور و کمیسر عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد تشکیل شده بود، به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، محمودی، دستیار وزیر و مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در این جلسه ضمن تشکر از تلاش های کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد درخصوص برگزاری این اجلاس و همچنین تلاش های صورت گرفته برای کاهش آلام ناشی از پناهندگی گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجود مشکلات متعدد اقتصادی و اجتماعی ناشی از جنگ تحمیلی هشت ساله، تحریم های ناعادلانه و اقدامات قهرآمیز یک جانبه، تا کنون چندین برابر بیش از سهم منصفانه خود، در میزبانی و حمایت از پناهندگان مشارکت کرده و در طی بیش از ۴۰ سال همواره به نحو شایسته ای پذیرای خیل عظیمی از پناهندگان بوده  است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در ادامه افزود: بی ثباتی در کشور افغانستان که امروزه شاهد تشدید آن هستیم، محصول دو دهه حضور برخی کشورها به بهانه مبارزه با تروریسم است که نتیجه این اشغال ۲۰ ساله، ویرانی دارایی‌ها، نابودی زیرساخت‌ها، فرار مغزها، بیجاشدگی داخلی و بطور مشخص آوارگی میلیون ها مهاجر افغانستانی در خارج از مرزهای این کشور بوده است.

محمودی ضمن اشاره به  شرایط و تحولات کشور افغانستان گفت؛ برخی از اعضای جامعه بین المللی و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان هر قدر در مواقع بحران و شرایط اضطراری، با سرعت نسبت به لزوم پذیرش پناهجویان هشدار می دهند اما در عمل و در زمان فروکش کردن بحران های پناهندگی، متأسفانه از انگیزه و برنامه خاصی در جهت تحقق راه حل پایدار و بازگشت داوطلبانه پناهندگان برخوردار نیستند و کشورهای میزبان را با انبوهی از مشکلات، تنها گذاشته و تعمیق نابرابری میان کشورها را در پذیرش مسئولیت بین المللی و بشردوستانه موجب شده‌اند.

وی همچنین تاکید کرد: بیجاشدگان، پناهجویان افغانستانی، جمهوری اسلامی ایران را با توجه به ویژگی خاص جغرافیایی خود، به عنوان مسیری برای عزیمت به سمت کشورهای اروپایی می بینند اما تاکنون جمهوری اسلامی ایران که پذیرای بیش از سه و نیم میلیون تبعه مجاز و غیرمجاز می باشد، در راستای جلوگیری و ممانعت از ورود آنان به کشورهای دیگر با هدف رسیدن به کشورهای اروپایی، متحمل هزینه های گزاف و سنگین برخورد با مترددین غیرمجاز مرزی شده و متاسفانه تاکنون همکاری و حمایت لازم با جمهوری اسلامی ایران بعمل نیامده است؛ به نحوی که مساعدت های بسیار اندک سازمان های بین المللی و کشورهای کمک کننده طی سال های اخیر تنها ۵ درصد از هزینه ها و نیازهای پناهندگان را پوشش داده است، بنابراین با این شرایط، دیگر امکانی برای پذیرش جمعیت بیجاشدگان و آوارگان در ایران وجود ندارد.

دستیار وزیر و مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در پایان سخنرانی خود گفت: اکنون زمان آن فرا رسیده جامعه جهانی به درخواست های جمهوری اسلامی ایران در چنین شرایط سختی به شرح ذیل جامعه عمل بپوشاند:

۱- در مقطع کنونی، درخواست اولیه و عاجل ما از جامعه بین المللی، مقابله با علل ریشه ای پناهندگی و به طور مشخص پایان دادن به اقدامات بی ثبات کننده و مولد پناهجویی به صورت یکباره و برای همیشه است.

۲- کمیساریا و اقدامات بشردوستانه جامعه بین المللی باید از ابتدای شکل گیری یک روند پناهجویی، توانمندسازی افراد برای استفاده از حق بازگشت به موطن خود را به طور جدی تعقیب نماید و کمیساریا در راستای الزامات اساسنامه و مصوبات پیشین کمیته اجرایی باید اقدامات خود را در جهت ترویج، تسهیل و هماهنگی عملیات بازگشت داوطلبانه به میزان چشمگیری افزایش دهد.

۳- توجه جدی تر به «اسکان مجدد در کشورهای ثالث» به عنوان دومین راه حل مشارکت جامعه جهانی در رفع معضل پناهندگی و افزایش میزان سهمیه پذیرش پناهندگان ساکن ایران توسط کشورهای پذیرنده ثالث بویژه کشورهای اتحادیه اروپایی، مطالبه جدی ما برای تقسیم بار مسئولیت جهانی است.

۴- جمهوری اسلامی ایران در قبال حمایت مستمر از پناهندگان، خواهان تعهد متقابل کمیساریا و جامعه بین المللی برای حمایت متناسب و منصفانه و وجود برنامه ای مشخص و مدون به منظور حل و فصل دایمی این مسأله می باشد.

۵- در این راستا بر ایفای نقشی متناسب و نه فراتر از سهم منصفانه کشورم از این مسئولیت بین المللی تأکید داشته و از جامعه بین المللی و کمیساریای عالی پناهندگان مصرانه درخواست می نمایم تا ضمن مساعدت در این باره ، اقداماتی عینی را در جهت پایان دادن به این تقسیم کار ناعادلانه و جلوگیری از بروز مشکلات اقتصادی و اجتماعی بیشتر برای کشورهایی چون ایران که میزبان تعداد زیادی از پناهندگان هستند، به عمل آورند.

۶- جمهوری اسلامی ایران ضمن قدردانی از تمامی حمایت های محدود انجام شده، انتظار دارد همه طرف ها ، با عنایت به تحریم های غیر انسانی و در شرایط همه گیری بیماری کووید ۱۹ در تأمین هزینه‌های پناهندگان با مسئولیت پذیری متقابل و متناسب، با ایران مشارکت نمایند و در این رابطه جهت توافق بر روی روشی پایدار و منصفانه آماده همکاری با کمیساریا و جامعه بین المللی هستیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مدير كل امور اتباع و مهاجرين خارجي جمهوری اسلامی ایران جامعه بین المللی سازمان ملل متحد کمیساریای عالی بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۳۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آژانس انرژی اتمی باید بداند شرایط تغییر کرده و ایران به عقب باز نمی‌گردد

کارشناس مسائل بین‌الملل در رابطه با سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران گفت: اگرچه آقای گروسی و تیم غربی همراه او تمایل دارند که سطح غنی سازی ایران را هرچه بیشتر کاهش بدهند و حتی به زیر ۶ درصد برسانند، اما باید بدانند که شرایط تغییر کرده است و جمهوری اسلامی حاضر به پذیرش شرایط قبلی نیست.

یاسر اردشادمنش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد سفر روز گذشته رافائل گروسی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی به ایران اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه درهای دیپلماسی خود را برای مذاکره با آژانس نبسته است، این در حالی است که ایران علیرغم انجام دادن تعهدات خود، هنوز از امتیازهایی که قرار بوده است از ان پی تی به دست آورد منتفع نشده است.

وی با بیان اینکه شرایط از تیرماه سال ۱۳۹۴ و امضای برجام، بسیار تغییر کرده است گفت: شرایط کنونی جامعه جهانی بسیار ناامن شده است، جنگ روسیه و اوکراین، اقتصاد بد حاصل از کووید ۱۹، بالا رفتن قیمت نفت، فروش نفت جمهوری اسلامی ایران در حدود ۳ میلیون بشکه که رکورد بسیار بالایی حتی در مقایسه با در زمان پیش از تحریم‌ها است و گرفتن درآمد ارزی حاصل از آن، حمله رژیم صهیونیستی به غزه و بسیج شدن افکار عمومی علیه صهیونیست‌ها، دفاع مشروع ایران در عملیات وعده صادق و غافل گیر شدن تمام قدرت‌های جهانی از دیدن قدرت تدافعی ایران همگی مواردی هستند که سبب شده آقای گروسی با توجه به اینکه افکار عمومی نیز از بالا بردن درصد غنی سازی حمایت می‌کنند، این سفر را الزامی بداند تا متوجه شود نیت ایران برای ساخت یا نزدیک شدن به بمب اتم چگونه است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: اگرچه آقای گروسی آرژانتینی و همکاران و تیم غربی همراه او تمایل دارند که سطح غنی سازی جمهوری اسلامی ایران را هرچه بیشتر کاهش بدهند و حتی به زیر ۶ درصد برسانند، اما باید بدانند که شرایط تغییر کرده است و جمهوری اسلامی ایران حاضر به پذیرش شرایط قبلی نیست.

ارشاد منش تاکید کرد: در مجموع با توجه به اشتیاق آژانس و آقای گروسی به بازرسی‌های بیشتر از سایت‌های جمهوری اسلامی ایران مانند ورامین، تورقوزآباد و جابر ابن حیان، به نظر نمی‌رسد جمهوری اسلامی ایران اجازه بازرسی‌های بیشتر را به آژانس بدهد و عملاً توپ در زمین غرب و آژانس انرژی اتمی است؛ امروز شرایط به سود ایران است و ایران هرگز به عقب بر نخواهد گشت.

وی با اشاره به برگزاری نشست شورای حکام در ماه آینده گفت: به عقیده من، شورای حکام باتوجه به شرایط جدید جهانی و جایگاه ایران و تجربه آنها در تأمل و پاسخ ایران، بیانیه و موضع تندی نخواهد داشت.

کد خبر 751301

دیگر خبرها

  • جمهوری اسلامی دختران و زنان را محور خانواده و دارای نقش موثر اجتماعی می‌داند
  • آژانس انرژی اتمی باید بداند شرایط تغییر کرده و ایران به عقب باز نمی‌گردد
  • رئیسی یک قانون جدید ابلاغ کرد
  • دانشجویان آزادی‌خواه حامی غزه را با شرایط ویژه پذیرش می‌کنیم
  • رایزنی گروسی و امیر عبداللهیان در تهران
  • جامعه‌ای برهنه نبوده‌ایم بلکه متنوع به لحاظ حجاب بوده‌ایم | طرفداران جمهوری اسلامی کلاه بر سرش گذاشتند | تمام جهان را در مقابل‌مان قرار داده‌ایم
  • سفیر نیوزلند در ایران: از سفر به قزوین هیجان زده شده ام
  • ۱۰ واگن جدا شده محموله های ترانزیتی افغانستان به مرز رازی رسید
  • سردار رشید: در عملیات وعده صادق، 240 جنگنده آمریکا و ناتو به اسرائیل کمک کردند/ اسرائیل جرأت نکرد تصاویر دو پایگاه نظامی اش را به دنیا نشان دهد/ آمریکا و اروپا رایگان هر امکانی را که رژیم صهیونیستی نیاز داشته باشد، در اختیارش قرار می‌دهند حتی بمب اتم!
  • بندر جدیدالاحداث بوموسی آخرین بندرگاه دریایی جمهوری اسلامی ایران