Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@23:28:53 GMT

فرونشست زمین و شرایط بی بازگشت

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۰۴۰۶۷

فرونشست زمین و شرایط بی بازگشت

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: بعد از وقوع فرونشست عملا راهی برای بازگشت وجود ندارد و تنها با مدیریت سریع برداشت‌های غیر مجاز و مصلوب کردن چاه‌های غیرمجاز و توسعه طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری می‌توان جلوی تشدید و ادامه آن را گرفت.

علیرضا نصرآبادی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خشکسالی از پیامدهای پدیده جهانی تغییر اقلیم و گرمایش زمین است که به دلیل واقع شدن ایران در عرض ۳۰ درجه شمالی (کمربند بیابانی و خشک) تاثیر پذیری بیشتر و شدیدتر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: استان خراسان جنوبی با محاط شدن بین دو کویر بزرگ لوت و مرکزی و همچنین بادهای ۱۲روزه سیستان حدود ۲۰ سال خشکسالی در وضعیت حساس تری واقع است؛ پدیده خشکسالی در عرصه‌های منابع طبیعی، فقر پوشش گیاهی و فرسایش خاک رابه همراه دارد و شیوع آفات و بیماری‌ها نیز در مراتع و جنگل‌ها از جمله آثار این پدیده است. 

نصرآبادی گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری برای مدیریت و بهره وری از سیلاب و رواناب، اصلاح و توسعه پوشش گیاهی در جنگل و مرتع، طرح‌های مدیریت مناطق بیابانی و جنگل‌های طبیعی و دست کاشت و عملیات حفاظتی فیزیکی و گشت و مراقبت، از برنامه‌های کاری حوزه برای سازگاری با پدیده‌ها و پیشگیری و کاهش اثرات خشکسالی است. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: فرونشست زمین بیشتر ناشی از برداشت بی رویه از منابع زیرزمینی و چاه است و اگر تعداد در تغذیه و برداشت بود اتفاق نمی‌افتاد؛ البته خشکسالی‌ها در تسریع و تشدید آن نقش دارد. 

نصرآبادی اظهار کرد: بعد از وقوع فرونشست عملا راهی برای بازگشت وجود ندارد و تنها با مدیریت سریع برداشت‌های غیر مجاز و مصلوب کردن چاه‌های غیرمجاز و توسعه طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری می‌توان جلوی تشدید و ادامه آن را گرفت. 

وی خاطرنشان کرد: با شیوه‌هایی که برای احیا و تعادل‌بخشی آبخوان‌ها به‌کار می‌بریم، باید برداشت‌ها کنترل شود تا در سطح تجدیدشوندگی بتوانیم با تغذیه مصنوعی، منابع آبی زیرزمینی را تجدید و احیا کنیم و در آخر، راهکار متوقف کردن فرونشست در دشت‌های کشور توقف روند رو به رشد مصرف و برداشت آب و توجه به احیای آبخوان‌هاست.

کوهخواری در خراسان جنوبی وجود ندارد 

نصرآبادی بیان کرد: خوشبختانه در استان خراسان جنوبی به واسطه نگاه واقع بینانه و حساسیت مردم، انجام نشست‌های مردمی و فعالیت‌های آموزشی ترویجی و نیز فعالیتهای حفاظتی و مدیریتی یگان حفاظت به معنی خاص، موضوع کوهخواری و زمین خواری نداریم و تنها موارد معدودی که اتفاق می‌افتد با همکاری قوه قضائیه، نیروی انتظامی و یگان حفاظت، موضوع بررسی و اقدام می‌شود. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه مساحت کل استان ۱۵ هزار و ۷۹ هکتار است که از این مساحت ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هکتار مربوط به اراضی ملی است، افزود: تاکنون برای ۱۰ میلیون هکتار از مساحت استان عملیات کاداستر (حدنگاری) انجام شده است. 

نصرآبادی با اشاره به اینکه از سال ۹۳ تاکنون طرح کاداستر اراضی ملی و دولتی در سطح ۱۰ میلیون هکتار به اجرا درآمده است، تصریح کرد: ۴ میلیون و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان هنوز حد نگاری نشده است. 

وی با اشاره به اینکه حدنگاری باقیمانده اراضی ملی استان تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد، افزود: به طور میانگین هر هکتار کاداستر اراضی ملی و دولتی بین ۴ تا ۹ میلیون تومان هزینه دارد و تاکنون در شهرستان‌های بیرجند، زیرکوه، درمیان و نهبندان، موضوع حدنگاری اراضی ملی انجام شده است. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منابع طبيعي منطقه خراسان جنوبی خراسان جنوبی منابع طبیعی اراضی ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۴۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسریع در جمع‌آوری و بازگشت اتباع خارجی غیرمجاز به کشور مبدأ

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان‌جنوبی بر تسریع در روند جمع‌آوری و بازگشت اتباع خارجی غیرمجاز به کشور مبدأ تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی، امروز _دوشنبه هفدهم اردیبهشت _جلسه قرارگاه طرح ربیع استان خراسان جنوبی در راستای اجرایی کردن طرح جمع‌آوری و بازگشت اتباع غیرمجاز به کشور مبدأ در محل اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی برگزار شد.

محسن صفایی، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان جنوبی در این جلسه گفت: سال گذشته بیش از نیمی از اتباع خارجی غیرمجاز از کشور خارج شده‌اند.

وی متذکر شد: انتظار می‌رود دستگاه‌های مرتبط در سال‌جاری نیز طبق سنوات گذشته برنامه مدون همراه با سیر مراحل و زمان‌بندی چگونگی شناسایی و جمع‌آوری به تفکیک شهرستان‌های تابعه استان را در قالب قرارگاه استانی طرح ربیع در دستور کار قرار دهند.

کد خبر 751061

دیگر خبرها

  • ۷۵ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی در فروردین ماه سال جاری رفع تصرف شد 
  • رفع تصرف ۱۱۶ هکتار از اراضی دولتی در استان اردبیل
  • ۷۵ هکتار از اراضی ملی کردستان رفع تصرف شد
  • ۱۱۶ هکتار از اراضی ملی استان اردبیل رفع تصرف شد
  • ۲۸ هزار هکتار از اراضی شناسایی شده برای ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن حذف شد
  • پیش بینی برداشت ۸۸۱ تن گل محمدی در خراسان جنوبی
  • ۲۸۱۱ هکتار زمین اشتباهی به نام یک شرکت تعاونی شده است/ سند مالکیت باطل شد
  • بیش از ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی عنبرآباد رفع تصرف شد
  • تسریع در جمع‌آوری و بازگشت اتباع خارجی غیرمجاز به کشور مبدأ
  • هفت خان مشکلات پیش روی اراضی هفت آسیاب سنندج