Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@06:50:43 GMT

وقتی قرمزی کرونا در هلال سرخ رنگ می‌بازد

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۰۴۲۱۱

وقتی قرمزی کرونا در هلال سرخ رنگ می‌بازد

به گزارش ایرنا، سنندج و چهار شهر دیگر کردستان این روزها در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و این بار جمعیت هلال احمر استان با تمام توان خود به میدان آمده است تا یاریگر مردم و کادر درمان باشد و رنگ کرونا را کمرنگ‌تر کند.

۲۹ شهریورماه امسال بود که پایگاه تجمیعی این جمیعت در سالن استاد پژوهش بهاران سنندج راه اندازی شد، مرکزی که به صورت سه شیفته به امر واکسیناسیون مردم می‌پردازد و به گفته اهل فن، نظیر آن در استان و حتی کشور وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بار اول برای مراسم افتتاحیه و این بار برای تهیه گزارش از حال و هوای این روزهای پایگاه به آنجا رفتم. روز اول خلوت بود، چون شاید کمتر کسی از وجود این مکان خبر داشت، اما امروز جمعیتی را که دیدم فراتر از حد تصورم بود.

ساعتم را که نگاه می‌کنم ۱۰ صبح را نشان می‌دهد و دقیقه به دقیقه بر جمیعت مردمی که به داخل مرکز می‌آیند افزوده می‌شود.

اولین و تنها مرکز سه شیفته تزریق واکسن کرونا در کردستان

بر روی درب ورود، ساعت کاری سه شیفت این مرکز اینگونه بر روی کاغذ درج شده است، "صبح ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳، عصر ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۹ و شب ۲۰ تا ۲۳" اما به گفته عوامل این مرکز در کار واکسیناسیون وقفه وجود ندارد و به صورت کلی از هشت صبح تا ۱۲ شب و تا هر زمانی که متقاضی وجود داشته باشد، تزریق واکسن انجام می‌شود.

در بدو ورود به سالن اصلی این مرکز ۲ دختر که روپوش سفید و قرمز رنگ جمعیت هلال احمر را بر تن دارند دیده می‌شوند که پذیرش اولیه و کار نوبت دهی افراد تازه وارد به سالن را انجام می‌دهند.

امروز در این شیفت؛ کار تب سنجی، گرفتن شرح حال اولیه مراجع، پرسش از اینکه هر فرد درخواست دریافت چه نوع واکسنی را دارد، نوبت دهی و پذیرش اولیه توسط این ۲ عضو جمعیت هلال احمر که خود را «سنور علیزاده» و «الهام ساعدی» معرفی می‌کنند، انجام می‌شود.

می‌گویند: "از همان روز آغاز فعالیت این مرکز (۲۹ شهریور) تاکنون هر روز حداقل یک شیفت در این مرکز حضور داشته‌ایم و مراجعه هم مردم روز به روز بیشتر می‌شود؛ افراد میانسال و جوانان بیشتر مراجعان این مرکز را تشکیل می‌دهند و به تازگی هم حضور دانش آموزان قابل توجه بوده است".

استقبال خوب مردم برای دریافت واکسن کرونا

تا همین چند جمله را از آنها می‌شنوم چندین بار صحبت‌هایمان بخاطر پذیرش مراجعان قطع می‌شود چون ورود افراد هر لحظه بیشتر می‌شود.

به داخل مرکز چشم می‌گردانم، می‌شمارم ۱۳ چادر هلال احمر دورتا دور سالن برپا شده است، وسط سالن هم حدود هشت ردیف صندلی با رعایت فاصله گذاری اجتماعی چیده شده و در سراسر سالن نیز اعضای جمعیت هلال احمر استان با روپوش‌های سفید و قرمز مخصوص خود، نمایان هستند.

مردمی که بر روی صندلی‌ها نشسته‌اند پشت سر هم روبروی چادری که شماره پذیرش آن را دارند منتظر هستند تا یکی یکی نوبتشان فرا برسد و برای دریافت واکسن خود به داخل چادر بروند؛ در داخل چادرها هم ابتدا یک نفر به عنوان اپراتور سامانه سیب(سامانه یکپارچه سلامت)، اسم آنها را ثبت کرده و یک نفر دیگر هم در بخش انتهایی چادر، واکسن مراجعان را تزریق می‌کند.

یک زن سالمند که شاید مسن‌ترین مراجع این پایگاه است و در داخل چادر شماره ۲ منتظر بر روی صندلی نشسته، توجهم را به سمت خودش جلب می‌کند؛ می‌پرسم مادرجان چند سال سن داری؟ به زنی که همراهش آمده اشاره می‌کند، زن هم می‌گوید: من دخترش هستم، مادرم ۸۷ سال سن دارد.

از این خانم دلیل اینکه چرا دیر مادرش را برای واکسیناسیون آورده‌ می‌پرسم؛ ترس از واکسن زدن و عوارض و عواقب آن را دلیل این مسئله عنوان می‌کند.

در نهایت واکسن سینوفارم برای این پیرزن بنا به درخواست دخترش و گرفتن شرح حال او تزریق شد، پرسیدم مادر واکسن درد خاصی داشت؟ با سر جواب داد نه.

حضور دانش آموزان به همراه والدین برای دریافت واکسن 

حضور دانش آموزان و نوجوانان به همراه والدینشان هم در این مرکز بسیار به چشم می‌آید، در یکی دیگر از چادرهای پذیرش، پسر نوجوانی به همراه مادرش برای دریافت واکسن کرونا آمده است؛ اپراتور سامانه شرح حال او را می‌گیرد؛ ۱۳ سال سن دارد و خوشحال از اینکه نوبت دانش آموزان هم برای دریافت واکسن فرا رسیده است.

برای او هم واکسن سینوفارم تزریق می شود و مادر هم قبلتر واکسن خود را دریافت کرده است.

از «اریکا جوراب چی» از اعضای جمعیت هلال احمر کردستان که در این چادر، اپراتور سامانه سیب(سامانه یکپارچه سلامت وزارت بهداشت) است، در مورد کارش می‌پرسم؛ جواب می دهد: اطلاعات افراد را در این سامانه ثبت می‌کنیم، در صورتی که اگر فردی قبلا واکسن کرونا دریافت کرده باشد، برای ما مشخص می شود که در چه ساعتی و چه مکانی برایش تزریق شده است.

او ادامه می‌دهد: همچنین از افراد در مورد اینکه تاکنون به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و اگر شده‌اند حداقل یک ماه باید از زمان ابتلا به آن گذشنه باشد، یا اینکه باردار هستند و یا دارای بیماری خاص یا زمینه‌ای، سوال پرسیده می‌شود.

واکسیناتور این چادر هم خودش را «آرینا نامداری» و دانشجوی ترم آخر رشته مامایی معرفی می‌کند؛ پس از تزریق واکسن، توصیه‌های لازم را به افراد می‌دهد: "تا ۲ روز با دستی که واکسن بر رویش تزریق شده کار سنگین انجام ندهید، مایعات زیاد بخورید، اگر علایمی مثل تب و یا سرگیجه داشتید می‌توانید از استامینوفن بدون کدیین استفاده کنید و یا در صورت تشدید علایم به مراکز درمانی مراجعه کنید".

فقط واکسن سینوفارم می‌خواهم...

در حین انجام کار این واکسیناتور و مصاحبه من با او، مرد میانسالی برای دریافت واکسن سینوفارم آمده و می‌گوید من بیسوادم اما از کجا بفهمم که همان واکسن سینوفارم را برایم تزریق می‌کنید، واکسیناتور هم با خوشرویی شیشه واکسن را نشانش داد و گفت: چینی بر روی آن نوشته شده است و من هم که کادر درمان هستم زبان چینی بلد نیستم، اما خیالتان راحت همان است و او هم قانع شد که واکسن برایش تزریق شود.

صحبت‌هایم را با خانم نامداری واکسیناتور این چادر ادامه می دهم، "تاکنون پیش آمده که برای کسی مشکلی پیش بیاید؟ نه چون ابتدا غربالگری اولیه انجام می شود و همچنین در چادرها هم دوباره شرح حال مراجع گرفته می شود، در نهایت ممکن است تعداد بسیار کمی از افراد علایم شدیدی نسبت به واکسن داشته باشند که توصیه کردیم به مراکز درمانی مراجعه کنند".

او معتقد است که واکسن سینوفارم ایمنی زایی لازم را ایجاد می‌کند و لازم نیست افراد حتما واکسن آسترازنکا و یا اسپوتنیک را تزریق کنند، بلکه برای افرادی همچون کادر درمان که در معرض این بیماری هستند بهتر است ابن نوع واکسن‌ها تزریق شود.

البته تعداد واکسن‌های آسترازنکایی که روزانه به این مرکز تحویل داده می‌شود حدود ۱۰ عدد است که همان شیفت اول به پایان می‌رسد بنابراین کسانیکه دز دوم آنها آسترازنکا است باید اول صبح به این مرکز مراجعه کنند. 

آخرین بخش این سالن، خروج است که امروز «سوما یوسفی» یکی دیگر از اعضای جمعیت هلال احمر استان پشت میز این قسمت نشسته است و در یک دفتر بزرگ نام و نام خانوادگی، شماره تماس و شماره ملی افراد را یادداشت می‌کند تا اگر احیانا در سامانه ثبت نشده باشد با این آمارگیری بعدا ثبت شود.

۱۰ دقیقه زمان انتظار برای دریافت واکسن کرونا

اما در سمت راست سالن چادر مدیریت این مرکز قرار دارد که مدیر آن «عبدالرحمن بهرامی» است و با او نیز لحظاتی هم‌کلام می‌شوم.

وی میانگین تعداد مراجعان این مرکز را در ۲ شیفت صبح و عصر حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر و در شیفت شب ۵۰ تا ۱۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: بیشترین استقبال را از سوی جوانان و میانسالان شاهد هستیم و اخیرا هم حضور دانش آموزان با توجه به بازشدن سامانه واکسن کرونا، برای ثبت نام افراد بالای ۱۲ سال، روز به روز بیشتر می‌شود.

بهرامی افزود: امکان دریافت سه نوع واکسن‌ سینوفارم، آسترازنکا و برکت در این مرکز وجود دارد و کار تزریق واکسن بیشتر توسط دانش آموختگان رشته‌های پیراپزشکی انجام می‌شود.

وی میانگین زمان انتظار هر فرد از زمان ورود تا خروج از سالن را هفت تا ۱۰ دقیقه اعلام کرد و گفت: در هر شیفت حدود ۳۵ نفر از اعضای جمعیت هلال احمر استان به علاوه نماینده فوریت‌های پزشکی، نیرو انتظامی و بسیج حضور دارند تا کار واکسیناسیون مردم در سریعترین زمان ممکن انجام شود.

مدیر مرکز تجمیعی واکسیناسیون هلال احمر، ظرفیت روزانه تزریق واکسن در این مرکز را بیش از یک هزار نفر برشمرد و ادامه داد: در حال حاضر سه چادر جوابگوی پذیرش و واکسیناسیون مراجعان است اما در صورتی که شاهد ازدحام جمعیت باشیم این تعداد به پنج چادر هم افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه آمار مراجعان این مرکز روند صعودی دارد؛ از مردم درخواست کرد که به جهت کنترل بیماری کووید ۱۹ هرچه سریعتر برای دریافت واکسن خود به پایگاه‌های تجمیعی واکسیناسیون سطح شهر مراجعه کنند تا ایمنی زایی لازم در جامعه ایجاد شده و شرایط به روال عادی خود بازگردد.

واکسیناسیون هشت هزار نفر در مرکز تجمیعی هلال احمر کردستان تاکنون

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان نیز که به همت او این مرکز راه اندازی شده است، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از آغاز راه اندازی مرکز تجمیعی واکسیناسیون این جمعیت در شهر سنندج، تاکنون بیش از هشت هزار نفر واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

پیام جلالی افزود: روزانه ۶۰ نفر از اعضای جوانانِ داوطلب در این مرکز به صورت سه شیفته مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه تمام امکانات جمعیت هلال احمر استان در راستای ارائه خدمت به مردم در این مرکز بکار گرفته شده است، گفت: فعالیت این مرکز در قالب طرح شهید قاسم سلیمانی و با همکاری سپاه پاسداران، دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و پرورش انجام می شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان افزود: در این مرکز پزشک همکار، فوریت‌های پزشکی و یک دستگاه آمبولانس وجود دارد تا در صورتی که مشکلی پیش آمد اقدامات لازم انجام گیرد.

وی یادآور شد: علاوه بر این مرکز، در همه‌ شهرستان‌های استان نیز شعب هلال‌احمر در امر واکسیناسیون کرونا ورود کرده و با همکاری در مراکز تجمیعی در حال ارائه‌ خدمت به مردم هستند.

آخرین وضعیت کرونا در کردستان

براساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان؛ در شبانه روز گذشته ۳۳۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شدند و ۲ بیمار نیز جان باختند.

فرزین رضاعی از بستری شدن ۹۳۸ بیمار مشکوک به کرونا در استان خبر داد و بیشترین شمار مبتلایان را مربوط به شهر سنندج اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۹۴ بیمار مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU)  بستری هستند، گفت: آمار فوت شدگان بر اثر بیماری کرونا در کردستان از ابتدا تاکنون یک هزار و ۶۶۸ نفر است که سنندج با ۷۰۶ نفر بیشترین آمار را دارد.

در حال حاضر شهرهای سنندج، سقز، بانه، مریوان و کامیاران جزو ۱۶ شهر کشور هستند که وضعیت کرونا در آنها قرمز است.

شهروندان باید همچنان روند فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، عدم حضور در تجمعات، اجرای اصول بهداشتی و قرنطینگی را تا قطع زنجیره این ویروس مهلک را رعایت کنند، در غیر این صورت افزایش تعداد زیاد مبتلایان و مرگ بر اثر کرونا در استان را شاهد خواهیم بود.

در حال حاضر حدود یک هزار امدادگر و نجاتگر سازماندهی شده در کردستان مشغول به فعالیت هستند و در حوزه جوانان و داوطلبان نیز ۱۰ هزار نفر فعالیت دارند.

برچسب‌ها ویروس کرونا کردستان سنندج واکسن کرونا جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کردستان سنندج ویروس کرونا کردستان سنندج واکسن کرونا جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بهداشت و سلامت اعضای جمعیت هلال احمر جمعیت هلال احمر استان برای دریافت واکسن هلال احمر کردستان حضور دانش آموزان واکسن سینوفارم انجام می شود واکسن کرونا تزریق واکسن هزار نفر سه شیفت شرح حال بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۴۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی

بنابر اعلام وزارت بهداشت واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کودکان کشور وارد شد.

به گزارش خبرآنلاین، واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت شروع این برنامه از دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان و بوشهر و در شیرخواران ٢ ماهه است.

دکتر عرشی - رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.

همچنین اواخر سال گذشته واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد. بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت این واکسن نیز در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

دیگر خبرها

  • ۳ مصدوم بر اثر برخورد ۲ خودرو سواری در آزاد راه قزوین _ زنجان
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • کرمانشاه به مرکز امداد منطقه غرب کشور تبدیل شود
  • نجات کودک دو ساله غرق شده در رودخانه‌ مهاباد
  • ۵ مصدوم بر اثر برخورد دو خودرو در آزاد راه قزوین - زنجان
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • حجاج ابهری و خدابنده‌ای برای تزریق واکسن مننژیت اقدام کنند
  • حجاج ابهر و خدابنده برای تزریق واکسن مننژیت اقدام کنند
  • حجاج ابهری و خدابنده ای برای تزریق واکسن مننژیت اقدام کنند نمایند